ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: johan_wikar@hotmail.com skrivet 14 september 2011 kl. 19:41:35
-
Hej alla!
Ny här på forumet, har problem med min dinli 450 -07,
strul från dag 1....
Maskinen går "taskigt" å bluddrar innan den "kommer" finns dåligt med kraft i mellanregistret, får den stå på omgång tex vid rödljus går den iväg på baken, men så fört man har dragit på lite så blir den slöare å slöare å börjar bluddra nånstans där i mitten, har skruven utskruvad ca 5 varv 160 HF munstycke, provat med 170, men då dog den helt när man skulle dra på över halvgas för att sen komma tillbaka när man släppte av, den "drar igen" när man släpper av... VAD F-N är det för fel???
detta har gjorts av mig sedan jag köpte den för ca 4 månader och 100mil sedan...
nya ventiler & tätningar med inslipning, ny topp och fotpackning, inscimsade ventiler, kollat kammarna som stog 1 kugg för tidigt båda 2 fan vet hur länge dom stått fel?, då blev den betydligt pålitligare på tomgång och tenderar inte längre att baktända.
testat 170 munstycke (160) tatt isär gjort ren förgasaren läcksökt med startgas tätat insugs plattan mot toppen för där drog den lite tjuvluft men ingen skillnad, tvättat oljat uni-filter, nu vet jag f-n inte vad mer jag kan göra... ÅF har heller inga teorier vad som kan vara fel...
HJÄLP mig!
Tack :(veryangry):
-
Låter helt klart som ett förgasarfel (kan vara soppamatningen också)
Du bör kolla så att den fyller flottörhuset. kan ju vara skit i ledningar.
Annars är det nog ett mer avancerat förgasarfel
Skruva upp tanklocket lite så den kan dra luft på sidan om luftningen är tät
-
jo, det där med flottörhuset har jag också vrit inne på, funderar på att "bryta" upp kopparna lite mot toppen av förgasaren... tillförseln av soppa har jag också vart inne på, hur felsöka före förgasare?
-
ingen expert men kolla om det sitter nå filter före gasaren koppla lös slagen från tanken och se hur flödet är kolla även avluftning..... låter precis som att gasarn inte får den bränsle den ska ha och när du då står i ett röljus så använder motorn nästan inget bränsle varpå gasarn hinner fyllas upp och då går den.... jag skulle även ta och spola ur tanken med färskt bränsle ett par gånger
hoppas nånting hjälper lycka till //jonny
-
Prövat utan filter, skillnad?
Flottören kan du kolla genom att koppla en slang på tillförslen av bränsle och trycka upp den sakta med fingern, den skall täta när den kommer lite innan 90 grader liksom.
Och håller med, låter som skumt förgasar beskymmer om du inte lyckats genom bestyckning.
Hur står nålen?
-
tycker det låter som felbestyckad gasare jag..... vad är det för skruv du har skruvat 5 varv på? luftskruven? ska inte den vara mellan 1-2 varv ut?
prövat med 150 munstycke?
jag tycker det låter fett på din snabba beskrivnin
-
Du verkar ju inte ha tummen mitt i handen så du har väll säkert redan kontrollerat nålens inställning för det är ju den som sköter mellanregistret.
-
Nja, nålen skulle man ju ge fan i snackar ju alla "experter" om... men ja, ska försöka få tid till helgen att kika nålläget.. tycker ändå det är som "expertena" säger, det är ju optimerat från fabrik med nålen i mitt-läget, nån som vet hur man kollar soppapumpens funktion? filter har jag kollat och det är det inga problem med flödet genom van händer om jag sätter slangarna från tanken fel, det kommer ju 2 st ner från tanken in på kranen?
-
Nja, nålen skulle man ju ge fan i snackar ju alla "experter" om... men ja, ska försöka få tid till helgen att kika nålläget.. tycker ändå det är som "expertena" säger, det är ju optimerat från fabrik med nålen i mitt-läget, nån som vet hur man kollar soppapumpens funktion? filter har jag kollat och det är det inga problem med flödet genom van händer om jag sätter slangarna från tanken fel, det kommer ju 2 st ner från tanken in på kranen?
Nålen kan man justera om man har ändrat sitt flöde från fabriksinställnigar ;)
Låter inte som att det är den som spökar.
En slang från insuget går till pumpen för att göra vaccum där. Sedan går den andra slangen från gasaren till pumpen som får soppan från pumpen. Att det går 2 slangar från tanken till pumpen har att göra med att det är reservtankens slang den andra.
Kan även vara att choken ej har gått i stängt läge.
Bara dra lös slangen till gasaren och dra på starten å se om det flödar soppa.
Kolla även tanklocket som jag skrev tidigare så att inte luftningen är tät eller nästan tät.
-
Kanske en jävligt dum fråga
Du har inte blandat ihop munstyckena så att du har tagit det bakre lilla munstycket och satt som huvudmunstycke.
Jag har varit med om det en ggr med följd att vid fullt påslag så dör den ut i princip till den stannade.
Eller så har membranet blivit skadat så att den inte orkar hålla trotteln uppe.
Om du har fortsatta problem eller redan kollat detta så kan du besöka www.braigasen.se
Han har en riktigt bra felsöknings guide för förgasare.
-
Så, då har man kollat soppa flödet til gasaren iaf, det skvätta å spruta så det antar jag e som de ska.... flödet ökade när jag varvade på... så nu blir det att riva av flottörhuset igen för att kolla i vilken takt det fyller skulle tro det är oxid vid flottörnålen som gör att den inte hinner med att fylla i den takt som är tänkt. kom på att jag skrapat ren munstyckena med ståltråd invändigt.. återkommer med svar senare, gälllande membranet som lyfter trotteln är det inga fel då det har jag kikat på tidigare och torrgasat utan filter och den lyfter då i topp vid stillastående varvning.
kollade runt lite här på forumet det står att flertalet har haft problem med att kamdrevat flyttat sig på axeln, hur kollar jag det på bästa sätt?
ni får gärna dela med er om ni har fler erfarenheter...