ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Videos och bilder => Ämnet startat av: t1an skrivet 8 september 2011 kl. 17:14:18
-
Här är lite skillnader mellan 4WD på Arctic Cat 1000 samt Can Am 800 (Renegade X XC samt Outlander).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OO0MzCsnxqY&feature=related[/youtube]
-
Båda har sina för- och nackdelar...
Jag tycker i alla fall att det är skönt att slippa hålla på med ett extra reglage när man kommer till en svår passage någonstans. Bara att åka... ()p
-
på en maskin med en riktig automatlåda som går att smygköra med, dvs hydraulisk kraftöverföring typ honda 680, då skulle jag föredra en manuell diffspärr, då kan man minimera hjulspinnet och smyga igång med drift på alla 4 från start på hala underlag, men på en CVT maskin som ändå har kass krypkörningsförmåga skulle jag föredra den nya gegerationen viscokoppling som verkar vara snabb och orkar överföra en god del vridmoment enligt videon. den äldre sorten verkar bete sig som volvos viskokoppling till bakhjulsdriften på tidiga AWD, dvs klarar inte nåt vrid att tala om..
-
Även den gamla generationens visco-lok kan låsa diffen till 100%.
Det är bara det att den kräver betydligt mer hjulspinn än den nya innan den gör det.
-
Även den gamla generationens visco-lok kan låsa diffen till 100%.
Det är bara det att den kräver betydligt mer hjulspinn än den nya innan den gör det.
ja och då har du redan grävt ner 3 hjul såpass att när diffen ger kraft till det sista hjulet så orkar inte det ensamt flytta hjulingen utan gräver ner sig det också, volvon var värdelös på så vis när folk skulle dra upp båtar och framhjulen spann ner sig innan den började överföra kraft bakåt och den kunde inte på långa vägar överföra så mycket vrid som krävdes för att flytta ett ekipage på 3.5 ton i uppförslutning!
-
Det jag upplevde som den största nackdelen med den gamla diffen var det som videon visar i början;
Även om man inte direkt gräver ner sig, så när tre av hjulen spinner och det fjärde står mot ett fast föremål så vill maskinen gärna vrida sig.
-
En stor fördel med visco QE är att man inte behöver backa bak för att göra ett nytt försök uppför backen, den driver fullt direkt.
Men Arctics krypförmåga är imponerande, även om jag aldrig kör så sakta.
Det finns ingen anledning att snigelköra så ,om man ska uppför en brant backe så måste man få med sig momentet för att inte slå över baklänges.
Killen med 07:an visade precis hur man inte ska köra med en sån maskin, man ska ju inte köra med pumpgas... Har man fått viscon att låsa så får man hålla gas helatiden annars släpper diffen och man får börja om med att bygga upp trycket igen.
Men visst vill man kunna krypköra som en AC....
-
jag värderar iallafall krypförmågan ganska högt i valet av hjuling, min hjuling är rätt OK, kan köra i 2km/h uppför, men jag skulle vilja köra i 0.5 också, med fullt vridmoment på hjulen, dvs med motorn på 1600rpm.
så här: http://www.youtube.com/watch?v=q8EYGWgKU78 :headbang:
-
En fyrhjuling är för lätt för att ha riktigt bra framkomlighet i såna låga hastigheter.
Jag kan garantera att de flesta situtaioner löser man problem med att klämma på lite mer, än att krypköra..
Endel hinder går inte att krypa uppför, oavsett maskin..
-
VEM FAN HAR VALT MUSIKEN I VIDEON? :help: Lika kass som Can Ams gamla diff, den nya diffen skulle jag däremot vilja ha på King Quaden
-
Hade varit kul att se liknande test i uppförslut i terräng med 800-1000 kg lass i tex timmervagn. Då måste det vara guld värt med låsbar diff då man är tvungen att krypköra. imponerad av smidigheten på AC.
-
Alla maskiners front diff lock lösningar har både för och nackdelar.
Äldre Can Am visco är skitbra när man kommer i fart fram till ett lerhål eller en snödriva.
Bara att gasa och allt sköter sig själv. Inga knappar och elmotorer o drev som skall kopplas in.
Men som filmen visar är krypkörning egenskaperna kass på äldre Can Am. Det är välkänt.
Den nya Can Am diffen ser ut att funka mycket bättre på krypkörning.
Tyvärr så är både äldre Can Am visco diffen och ännu värre den nya inte alls bra på en sak.
Det är snabb körning med sladd och uppställ med aktiverad 4wd.
Utan att föraren kan göra något så blir det låst (diffad) framaxel när ett framhjul tappar fästet.
Det gör att föraren får svårt att styra ekipaget, det kan i värsta fall sluta illa.
Arctic catten funkar så som de flesta maskiner funkar. Föraren stannar först och aktiverar diffspärren. Det gör föraren på filmen eftersom den föraren vet att det är mekaniska grejor som skall kopplas ihop i diffhuset för att låsa fram axeln. Hade det varit en Kawasaki så hade föraren inte behövt stanna och förlora momentum, han hade bara behövt låsa lamell diffen i flygande fläng och diffen hade låst omedelbart. Han hade också lagt ur diffen utan att stanna och han hade kunnat diffa framaxeln i bara en enda sekund om han hade velat. Mycket bra vid krypkörning i stenig terräng
eller andra besvärliga situationer då man behöver diffa, styra, diffa igen osv. Polaris egna system skall visst sköta sig själv och fördela kraften till det hjul som bäst behöver det vid ett givet tillfälle?
Har ingen erfarenhet av Polaris, kanske någon Polaris "expert" kan förklara mer hur den funkar i olika situationer.
-
En fyrhjuling är för lätt för att ha riktigt bra framkomlighet i såna låga hastigheter.
Jag kan garantera att de flesta situtaioner löser man problem med att klämma på lite mer, än att krypköra..
Endel hinder går inte att krypa uppför, oavsett maskin..
min väger 480kg, vill jag ha mer fäste kan jag slänga på 10 bilbatterier på racken, ja jag vet att det inte funkar i lera, men alla andra underlag...
-
Hade varit kul att se liknande test i uppförslut i terräng med 800-1000 kg lass i tex timmervagn. Då måste det vara guld värt med låsbar diff då man är tvungen att krypköra. imponerad av smidigheten på AC.
precis!
-
Det där var garanterat Artic som gjort filmen, då dom klippt bort när drivvaxlarna hoppa ur...
Vrf skall canam ha org däck när kissekatten har bighorn?
Men visst om dom vill åka så så får dom det =)
Detta föredrar jag ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xj7W3sUeTLg[/youtube]
-
En fyrhjuling är för lätt för att ha riktigt bra framkomlighet i såna låga hastigheter.
Jag kan garantera att de flesta situtaioner löser man problem med att klämma på lite mer, än att krypköra..
Endel hinder går inte att krypa uppför, oavsett maskin..
min väger 480kg, vill jag ha mer fäste kan jag slänga på 10 bilbatterier på racken, ja jag vet att det inte funkar i lera, men alla andra underlag...
Det verkar praktiskt...
-
Det där var garanterat Artic som gjort filmen, då dom klippt bort när drivvaxlarna hoppa ur...
Vrf skall canam ha org däck när kissekatten har bighorn?
Men visst om dom vill åka så så får dom det =)
Detta föredrar jag ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xj7W3sUeTLg[/youtube]
En Gummisnodd på gasen så kunde han skicka iväg sin maskin genom leran och fått skjuts på renegaden, för att ändå hinna fånga sin maskin på andra sidan... ;)
-
Det där var garanterat Artic som gjort filmen, då dom klippt bort när drivvaxlarna hoppa ur...
Vrf skall canam ha org däck när kissekatten har bighorn?
Men visst om dom vill åka så så får dom det =)
Detta föredrar jag ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xj7W3sUeTLg[/youtube]
En Gummisnodd på gasen så kunde han skicka iväg sin maskin genom leran och fått skjuts på renegaden, för att ändå hinna fånga sin maskin på andra sidan... ;)
Haha ja utan problem ;)
-
Eller bara ta att smaken är som baken.
Har kört båda maskinerna med sina för och nackdelar.
Dock valde jag bort arctic cat för att jag är slö svag och klantig.
Visco och servo är ju bra mkt mer förlåtande för oss som inte tänker.
-
faktiskt skulle jag hellre ha eno viscodiff i framaxeln som diffar mellan hjulen då man kör me 4 wd ilagd..
för låser man upp grizzlyn blir den ju väldigt bångstyrig, samt att man inte kan åka fullt, utan den bryter..
det är för o nackdelar med allt...
-
VEM FAN HAR VALT MUSIKEN I VIDEON? :help: Lika kass som Can Ams gamla diff, den nya diffen skulle jag däremot vilja ha på King Quaden
Ja vilken djävla skitmusik. Blev ju sinnessjuk in i halva filmen innan mina arbetskamrater påpekade att jag skulle stänga av SKITEN!!!
-
Om visco locken har aktiverats, är den då diffad tills man släpper på gasen eller fortsätter den vara diffad hela tiden?
-
Om visco locken har aktiverats, är den då diffad tills man släpper på gasen eller fortsätter den vara diffad hela tiden?
Den släpper själv
-
Tja!!
När kom QE diffen till Can Am......visst var det 2010?
Hittade en outlander jag vill ha idag....en 800r XT-P tror jag den hette....2010:a
Är det ngt att ha?
Mvh Andreas
-
Tja!!
När kom QE diffen till Can Am......visst var det 2010?
Hittade en outlander jag vill ha idag....en 800r XT-P tror jag den hette....2010:a
Är det ngt att ha?
Mvh Andreas
En Xtp från 2010 har den nya diffen och även servo.
-
Tja!!
När kom QE diffen till Can Am......visst var det 2010?
Hittade en outlander jag vill ha idag....en 800r XT-P tror jag den hette....2010:a
Är det ngt att ha?
Mvh Andreas
Köp!!
-
Hallå!
Hittade en 650xt -10 i fint skick typ 5 mil hemmifrån......helt orginal....är även det ett bra köp för 77000 kr?