ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Haschi skrivet 11 juli 2006 kl. 16:57:45
-
Hej!
Jag har fått något metalliskt ljud från framvagnen på Linhai 300 4x4. Kan inte riktigt lokalisera var det kommer ifrån, men det låter på båda sidor och kommer vid varje hjulvarv. Kan hjullagren ha gått redan (ca 65 mil)? Någon som har någon ide?
// Haschi
-
Hej!
Jag har fått något metalliskt ljud från framvagnen på Linhai 300 4x4. Kan inte riktigt lokalisera var det kommer ifrån, men det låter på båda sidor och kommer vid varje hjulvarv. Kan hjullagren ha gått redan (ca 65 mil)? Någon som har någon ide?
// Haschi
Det är fullt möjligt att hjullagren har gått. Jag kollade inte hjullagren när jag fick min senaste Linhai och när jag hade kört ca. 500 km"svetsade"vänster framhjulslager fast,jag körde ca. 70 km/h tack och lov på rak sträcka då vänster framhjul mitt i allt"hakade"sig.Det blev över 25 m svart"lakrids"på vägen.Det skulle ha kunnat gå ganska så illa :?:
Orsaken var att framhjulslagren var spända för hårt fast på fabriken,samma "fel"har varit på även ett antal anda Linhain,åtminstone här i Finland?
Framhjulslagret hade gått i 7 bitar,och vänster framhjul blev"fyrkantigt".
Jag hörde inga som helst ovanliga ljud före detta hände.Men ta för säkerhets skull och kolla dina lager.
Om detta skulle ha hänt då t.ex. en bil skulle ha mött mig,skulla jag knappast sitta här och knacka på min dator?
-
Om man lyfter upp fram o rullar på hjulet, kan man då se om det rullar trögt i detta läge?
Nu harjag kört ca 310 mil så jag lider väl inte av problemet men tänkte överlag.
/B
-
Tror väl att Haschi har fått ordning på sitt metalliska ljud vid det här laget. Men metalliska ljud är ju ett bra namn på en sträng. Min Linhai 4x4 300 han jag inte få hem förrän det började skramla i motorn. Efter en stunds sök hittade jag växelföringsarmen till lågväxeln som slog i motorn vid vissa varv. Detta gick dock att justera med två tio nycklar men den ligger nära motorn ändå.
I övrigt en mycket trevlig maskin, men har bara kört 4 mil (3,5 väg +0,5 terräng).
Nu ska jag bara spärra gasen sen får frun köra resten av inkörningen :wink:
-
Jag tycker fortfarande att den låter lite illa när man snurrar på hjulen. Kan inte påstå att den rullar lätt, men min är ju 4-hjulsdriven. Det är märkligt vad snabbt jag vänjer mig med vissa oljud.. :oops:
Jag ska kolla min växleföringarm, då min oxå skallrar mer vid vissa varvtal.
Jag har inte haft några större problem med min ännu men den är långt från skrammelfri...
// Haschi
-
På min verkar lagren tvärtom vara för lösa då jag har visst glapp i framhjulen, det är dock inte så mycket att de går att spänna "ett snäpp" så det får slita till sig lite först. Men det blir ett visst skrammelljud av att de är för lösa. "Rullningströgheten" tycker jag är normal=bra för att vara 4wd.
Och en kanske dum fråga men är det ngn som vet om det är koniska eller "raka" hjullager fram på 4x4 300:an?
-
Kålla på klåssarna som klämmer mot skivorna det är lite spell mellan klåssarna ochdet går inte att spänna mer . det kan hjälpa med lite kåpparpasta ront mottrarna som håller dessa...
-
Kålla på klåssarna som klämmer mot skivorna det är lite spell mellan klåssarna ochdet går inte att spänna mer . det kan hjälpa med lite kåpparpasta ront mottrarna som håller dessa...
Whåt? skall di firsoka spånna åt bromsklåtsarna sa det inte är negot späl???? Ehhh... Do kåmmer din manskin ga väldigt trogt.
-
Kålla på klåssarna som klämmer mot skivorna det är lite spell mellan klåssarna ochdet går inte att spänna mer . det kan hjälpa med lite kåpparpasta ront mottrarna som håller dessa...
Whåt? skall di firsoka spånna åt bromsklåtsarna sa det inte är negot späl???? Ehhh... Do kåmmer din manskin ga väldigt trogt.
:lol: :lol: :lol:
-
8O
-
Andra mettaliska ljud är ju inte heller ovanliga. På min så har jag fått dra åt bultarna till avgassystemet. Samt att det skramlade vid ett motorfäste. Men DeNada fixade motorfästeskrammlet vid service. DeNada är kanon. (Jag letade själv, men kunde inte lokalisera var det var)
-
Jag har skrammel i en del av ramen, som går ihop med framdelen, den glappar och går inte att dra åt vilket gör ett ytterst irriterande skrammel på tomgång:)
Avgasröret skramlade efter 11 mil.
Växelföraren ligger mot motorn men jag trädde en gummislang runt stången:)
STENE :D
-
Jämmer och elände
Som svar på mitt eget inlägg, min Linhai 300 4x4 har koniska lager fram och de är på väg att gå åt hel...te :cry: , tydligen är lagren för hårt spända från fabrik eller så är drivaxeln någon del av en millimeter för klen i diameter lagren har nämligen "snurrat på fel ställe". Nu har vi satt tillbaka lagren med lagerlåsning (loctite) (tillfällig lösning) och beställt helt nytt från växeln och ut till hjulet på båda sidor fram. Givetvis går det på garanti men är ändå retligt.
Lättast att se felet är om lagerfettet är grafitfärgat, orginal var det vitt (på min ialla fall) det tyder då på att yttre lagret glider mot det gjutna navstycket istället för att ligga stilla mot det.
-
Trist när sånt händer, garanti eller ej blir man ju av med pärlan en stund!
/B