ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: anersimyra skrivet 6 september 2011 kl. 16:22:41
-
Jag har i dag varit i kontakt med ett stort företag som säljer allt från skogsmaskiner till skedar.Jag föreslog dom att ta fram en liten hydraulisk atvvinsch till en timmervagn.Alltså ett hydraulaggregat som sitter på vagnen, dom trodde inte det skulle bli en storsäljare :(Vad tror ni? :dntknow:
-
Vanliga hydrauliska vinschar finns ju redan, alltså från tex Avestas lilla fina som sitter på kranen:
(http://avestavagnen.se/img/extra/hydraulvinsch.jpg)
...till tex denna modell som är avsedd för traktorvagnar (också avsedd för kranmontage):
(http://www.vinschar.se/Vinsch%20M3%2011.jpg)
Sen finns ju fordonsvinschar så klart, men de är ju bredare och tyngre:
(detta är en Warn för 30, men det finns andra märken för typ halva det priset)
(http://www.ledbelysning-vinschar.se/shop/thumbnails/shop/17965/art65/h0253/6250253-origpic-8495ea.jpg_0_0_100_100_300_154_100.jpg)
Dessa behöver ju dock kraftkälla, menade du en bensindriven enhet för oljan och sen slangar till vinschen?
Varför inte använda vagnens hydraulik i så fall?
Eller du menar köra vajerkran, alltså inte hydraulisk kran...?
Bensindrivna hydraulaggregat finns ju redan, så vilken del är det egentligen som saknas? :whip:
(http://www.cgnord.se/Filer/xyzatvvagn/320motor.jpg)
-
Hej Hydro.
Jo vad som saknas är ett aggregat bara till vinschen.Det känns rätt onödigt att köpa aggregat till en hel hydraulvagn.Och ja, vad jag tänker på är en virekran ()p
Mvh Anders
-
Vinsch och aggregat ska helst få plats på en atv-timmervagn ()p
-
Då är ju frågan på vad vinner du mot en vanlig elvinch sittande på kärran?
-
Vinsten är OÄNDLIG.En warn 30 ska vila 12 min efter ett fullt drag.Jag eldade upp en ny warnvinsch på mindre än 8 timmar.Den mark jag arbetar på (naturreservat) kräver att virket lunnas, det klarar inte en elvinsch att göra professionellt.Jag har därför en bensinvinsch som kan köras oavbrutet hur länge som helst.Men det ideala vore ju en hydraulvinsch med aggregat monterat på vagnen ()p
Mvh Anders
-
Med tanke på tyngdfördelningen brukar man ju ha aggregatet framtill på fyrhjulingen, men vill man så klart man istället kan sätta det på vagnen.
...och koppla sen en hydraulvinsch till det.
Eller?
Jag förstår nog inte riktigt.
(fördelen med hydraulvinsch jämför med vanliga atv-vinschar förstår jag dock mycket väl)
Edit: Du vill alltså ha ett MINDRE hydraulaggregat...? Känner inte till kapaciteterna, men närmare 200 bar och 50 minutliter krävs nog till en sån där vinsch... vad ger aggregaten?
-
Hej Hydro.
Jo jag tänkte mig ett aggregat på vagnen eller bak på hjulingen.Det finns en finsk hydraulvagn med aggregatet på vagnen istället för det "enorma" bygget fram.Till enbart en vinsch borde ju ett litet smidigt aggregat som får plats på vagnen räcka :dntknow: ()p
-
En eldriven hydraulpump kanske skulle funka.
Den bör ju inte dra mera ström än en elwinch.
På bakgavellyftarna till lastbilar finns det smidiga aggregat även i 12v.
-
Det blir dessvärre alldeles för klent med en sådan som skulle passa en liten maskin som en atv.Det är bensinaggregat som gäller för tillräckligt tryck och flöde. ()p
-
...plus att en sådan är ju inte direkt byggd för kontinuerlig drift heller, precis som en atv-vinsch...
-
Kranman har grejer!! :)http://www.kranman.com/Film/HV150_big.wmv
-
Jo kranman har ju allt som behövs, men hydraulaggregatet är så jävla stort, det är till för att driva en hel timmervagn med kran.Det blir nog till att köpa en hondamotor och börja "klippa o klistra" :lol: