ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Angeland skrivet 3 september 2011 kl. 23:25:54
-
Hej, är det någon som vet om någon enkel prisvärd gps som man kan ha på hjulingen? behöver inte visa vägar och sånt för dom ska man inte köra på ändå :) det är ju bra om den kan logga rundan man kör så att man hittar tillbaka när man ger sig ut i skogen själv.
-
behöver inte visa vägar och sånt för dom ska man inte köra på ändå
Vad ska du egentligen ha den till?
det är ju bra om den kan logga rundan man kör så att man hittar tillbaka när man ger sig ut i skogen själv.
Det finns ett gäng cyckeldatorer & sport/puls-klockor som loggar...
-
Jag kommer köra med en enklare Garmin runt 1000:- ibland kör de kampanjer för 600:- för de mindre modellerna.
Funderar på en väska då hållarna som känns BRA är riktigt dyra.
(http://www.locknersbilochmc.se/images/S850_7415.jpg)
Sen fixar man ett minneskort och kör terrängkartan. Skönt att ha med minsta sten, bäck och höjdkurvor mm mm.
Har själv inte gjort slag i saken. Kör med en Garmin 620 idag, lånad från båten. Onödigt klumpig och stor. Stöd för sjökort känns lite dumt på en atv...
Sen åker jag hellre omkring med en 600 kronors modell som kan gå sönder utan att världen rasar samman. än båtens som är liiite dyrare att ersätta.
-
jag har garmin 500 nuvi med hållare från touratech..inte den billigaste hållaren men funkar bra.låsbar.. har fritidskartan i gps så man hittar hem från skogen..hehe :)
-
jag har garmin 500 nuvi med hållare från touratech..inte den billigaste hållaren men funkar bra.låsbar.. har fritidskartan i gps så man hittar hem från skogen..hehe :)
Jaså det finns fritidskartor att lägga till? har du logg på din såden "ritar" vägen du kört?
-
jag har garmin 500 nuvi med hållare från touratech..inte den billigaste hållaren men funkar bra.låsbar.. har fritidskartan i gps så man hittar hem från skogen..hehe :)
Jaså det finns fritidskartor att lägga till? har du logg på din såden "ritar" vägen du kört?
jadu jag är novis när det gäller sånt men det kanske man kan.. :hmmm: kan inte alla funktioner tyvärr.. den visar höjder å va det är för marker.. alla små grusvägar osv..traktor vägar
-
Jag vill ju ha något som "ritar" vägen man kör. Mitt inne i skogen brukar det ju inte finnas så mkt skyltar och sånt menar jag. Det är ju ganska lätt att köra "vilse" när man är själv i en okänd skog.
-
Vägar är också bra info, för då vet man ju vart närmsta väg finns om man tröttnat på att vara vilse...
Alla gps:er har för övrigt inte alls samma möjligheter att visa info från friluftskartor som de gps:er har som från grunden är anpassade för detta. Ett spår kan dock de flesta lägga upp så man får något att följa om man skall åka samma väg tillbaka.
-
Jag vill ju ha något som "ritar" vägen man kör.
En Nuvi 500/550 håller koll på vart du har varit, och vill man kan man ha ett blått sträck på kartan som visar det.
-
Hittade en bra app till mobilen som verkar fungera skitbra. den kör via google maps. ()p
-
Jag åker omkring med en Garmin 76c på styret som flyttas mellan atv,snöskoter och hojen å har varit mycket hjälpt av den.Sitter monterad med ett fäste av märket "RAM".
Tål både regn och snö å t.o.m. att tappas i sjön.Bakgrundsbelysningen bör vara tänd hela tiden de kallaste dagarna för att inte displayen ska bli seg.
Har kanske något liten display i dagens mått men inget som stör mej iaf.
Denna https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=350 (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=350) finns inte längre men ersättaren är 78an https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=143&fKeys=FILTER_SERIES_70&locale=sv_SE (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=143&fKeys=FILTER_SERIES_70&locale=sv_SE).
Garmin 62 https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=143&fKeys=FILTER_SERIES_60&locale=sv_SE (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=143&fKeys=FILTER_SERIES_60&locale=sv_SE) är åxå ett bra alternativ.
Dessa GPSer är inte direkt billiga men klart värda sina pengar och man har stor nytta av dom i skog å mark och håller i många år.
Synd att kartdelarna ska vara så satans dyra men däremot finns mycket information om hur terrängen ser ut.
/Håkan
-
Hittade en bra app till mobilen som verkar fungera skitbra. den kör via google maps. ()p
Fungerar nog finfint tills du är i skogen... brukar vara halvtaskig mottagning då...
-
Detta med just mottagning gäller faktiskt även GPS:er.
I båten har jag en äldre Garmin, men det räcker att man glider in i en å med lite träd runt om för att den skall slarva bort sig själv.
Jag har en Zumo 660 fast monterad framför styret i Touratechs låsbara och stötdämpade fäste och även den slarvar bort sig själv, tex i städer med trånga gator och höga hus, eller i lite tätare skog...
Ibland har jag dock med mig min lilla Oregon, den har alltid kontakt med satelliterna, träd mm har ännu aldrig hindrat den.
I grottor och liknande blir den dock lite tjurig.
Men visst skiljer det i mottagning på de där grejerna!
-
Hittade en bra app till mobilen som verkar fungera skitbra. den kör via google maps. ()p
Fungerar nog finfint tills du är i skogen... brukar vara halvtaskig mottagning då...
Varute och gick en runda ute i skogen för att testa och då funkade den fint. men ska testa mer nästa helg om jag har fått hem hjulingen då
-
Hittade en bra app till mobilen som verkar fungera skitbra. den kör via google maps. ()p
Fungerar nog finfint tills du är i skogen... brukar vara halvtaskig mottagning då...
Varute och gick en runda ute i skogen för att testa och då funkade den fint. men ska testa mer nästa helg om jag har fått hem hjulingen då
Vad heter appen? :)
-
Route Tracker om du kör med Android mobil. finns säkert många fler till Äpple
-
Friluftskartan / Terrängkartan saknar bra stöd för aktiv routing i garmins gps:er har jag erfarit. Men man får helt enkelt zooma ut och kolla själv vart man ska. Alltid kul att ha spår hur man åkt mm.
Jag kör förvisso med upplåsta kartor på samma minneskort så varannan uppstart kör den terrängkartan och varannan gång City Navigator 2012. Vill man ha routingfunktion är det bara att starta om hela gpsen på några sekunder för att köra vägkartor och tvärtom.
Känns dock som att det blir lite seeegare med hela Sverige i terrängnivå. Hade gott räckt med bara mitt län. Inte ofta man tar småvägar till Ystad och Piteå när man bor mitt i Sverige.
Då borde inbyggda minnet räcka till det :)
-
I min lilla Oregon har jag Citynavigator, Bluechart och Friluftskartan men behöver knappast starta om för att byta karta.
Enklast är att bara byta profil till "marin" för sjökortet eller "terräng" för Friluftskartan osv...
Men om jag vill kan jag ha både sjökortet och friluftskartan aktiverade samtidigt, då får jag detaljerad info på öarna plus fyrsektorer, djup mm på sjön...
Så som sagt, bara för att en gps kan tolka en karta, så jobbar gps:ena olika och kan olika saker...
Att lägga upp spår i förväg på Oregon via tex datorn har jag dock inte testat och är tveksam till om det går, men det är möjligt.
På Zumo 660 går det dock utmärkt!
Dessutom kan man på den stänga av automatisk ruttomräkning om man tex kör en liten omväg eller avstickare... på många modeller försvinner då i detta läget den rutten man lagt in från början och räknas istället om med den nya utgångspunkten...
En annan ska man kan betänka är att väderskyddade gps:er inte bara är just det, de är oftast då även anpassade för att kunna hanteras med handskar på pekskärmen.
-
GPS Route Logger från teknikmxxxx verkar vara en bra grej att ha om man bara vill se vart man varit kostar ynka 600
-
Route Tracker om du kör med Android mobil. finns säkert många fler till Äpple
hittar inget om route tracker till mobilen :hmmm: synd för det vore bra att ha då telefonen alltid är med :djump:
-
Om man är söker en navigator utan Limited pengamässigt, vad hade ni då rekomenderat?
Och då inga orimliga förslag där navigatorn väger 1 ton och behöver 100 kvm, utan någon man kan ha styret.
-
Om man är söker en navigator utan Limited pengamässigt, vad hade ni då rekomenderat?
Och då inga orimliga förslag där navigatorn väger 1 ton och behöver 100 kvm, utan någon man kan ha styret.
Jag har en Garmin Oregon 550 med en Prime och en city navigator karta som jag är mycket nöjd med
Det är en stöttålig och vattentät mycket smidig själv tycker jag att kameran är bra "bara och klicka så har du lagrat din position"
prime kartan är den mest detajerade kartan du kan ha i terrängen
Daniel
-
Nackdelarna med en Oregon är att de är svåra att få vettig fast strömtillförsel samt en löjligt liten skärm.
Dessa är ju i första hand till för cyklister, jägare, blåbärsplockare, geocachare osv... alltså för batteridrift, men på ett fordon vill man oftast ha konstantljus, och då kroknar batterierna snabbt.
...och sen då liten skärm som sagt.
Innan hade de 276 och 278, men de säljs nog inte nu längre... dessa var fyllda med "finesser" till den grad att de blev jobbiga för oss svenssons, men de kunde allt.
Dessa funkade både på sjön och på endurohojar och fyrhjulingar, utv:er mm... och någon egentlig ersättare har väl inte kommit.
Vet dock inte hur tex en 620 klarar visingen av terräng...
Dessa är mer anpassade för fast montering, med strömtillförsel via maskinens elsystem, anpassade för handskar, vattensäkra och stöttåliga och har stor skärm, alltså borde de vara perfekta på en hjuling!
Eller varför tex inte en 4012?
Klarar de terrängkartor?
Här snackar vi skärm! :djump:
(http://eebbc.com/images/200907/1246993734710452007.jpg)
Dessa kostar dock 25 000 utan kartor...
-
Jag kör med en Garmin Colorado som jag är super nöjd med.
Den visar allt man behöver, till & med träsk marker!!! :djump:
Kan varmt rekomendera denna.
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=11019
-
Colorado och Oregon är samma men med pekskärm på den sistnämnda (som alltså är en efterträdare), skärmstorlek och elförsörjning är dock något man gör avkall på.
Mottagning och detaljrikedom är dock i topp.
-
Nackdelarna med en Oregon är att de är svåra att få vettig fast strömtillförsel samt en löjligt liten skärm.
Dessa är ju i första hand till för cyklister, jägare, blåbärsplockare, geocachare osv... alltså för batteridrift, men på ett fordon vill man oftast ha konstantljus, och då kroknar batterierna snabbt.
...och sen då liten skärm som sagt.
här har du både hållare och laddarkabel
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-hallare/garmin/oregon/01-065-0010-0.html
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-hallare/garmin/oregon/01-065-0287-0.html
och förstoringsglas har du på Claes Olsson :)
-
Åker man BMW GS till vardags så känner man till den firman rätt väl... var där senast för några veckor sedan på besök och har min tvåhjuling utrustad för femsiffrigt belopp därifrån (bla låsbar hållare till min Zumo 660), men tack för tipset! :headbang:
Jo, jag behöver nog förstoringsglas till min Oregon, iaf när man glider utmed grusvägarna ovan svensk bashastighet... och det är ju först då det blir kul.
Nä, men detta med storleken är ju inte så svårt att förstå, och inget ont om Touratech i stort, men för att stoppa i drivkabeln i Oregon så måste en gummiflärp öppnas, och här kommer det lätt in fukt, tyvärr... detta tillsammans med elen så blir det korrosion.
Drivkabeln är även utformad som en usb-kontakt, och när man hoppat runt i skogen något år så inbillar sig ibland GPS:en att man "anslutit ett ogiltigt tillbehör"...
Använder man Garmins originalkabel med ciggpropp så kommer man rätt snart irritera sig på att de har (eller i alla fall HADE) endast en vinklad kontakt, så att kabeln gick rakt upp och skymde skärmen... kass.
Med denna gps-typ är det ännu viktigare att koppla in den så att strömmen bryts när tändningen slås ifrån, annars får man ännu större problem, för står den med konstantström så kommer korrosionen snabbt.
Och visst kan man fylla kontakten med vaselin mm, men det är konstgjord andning jämfört med de apparater tillverkade för att just drivas fast installerade.
-
Nackdelarna med en Oregon är att de är svåra att få vettig fast strömtillförsel samt en löjligt liten skärm.
Dessa är ju i första hand till för cyklister, jägare, blåbärsplockare, geocachare osv... alltså för batteridrift, men på ett fordon vill man oftast ha konstantljus, och då kroknar batterierna snabbt.
...och sen då liten skärm som sagt.
Innan hade de 276 och 278, men de säljs nog inte nu längre... dessa var fyllda med "finesser" till den grad att de blev jobbiga för oss svenssons, men de kunde allt.
Dessa funkade både på sjön och på endurohojar och fyrhjulingar, utv:er mm... och någon egentlig ersättare har väl inte kommit.
Vet dock inte hur tex en 620 klarar visingen av terräng...
Dessa är mer anpassade för fast montering, med strömtillförsel via maskinens elsystem, anpassade för handskar, vattensäkra och stöttåliga och har stor skärm, alltså borde de vara perfekta på en hjuling!
Eller varför tex inte en 4012?
Klarar de terrängkartor?
Här snackar vi skärm! :djump:
(http://eebbc.com/images/200907/1246993734710452007.jpg)
Dessa kostar dock 25 000 utan kartor...
Japp, de klarar terrängkartan om man nu vill det.
Är du intresserad kan du få köpa 2 för 16.000 styck.
Går att få nya för 20-22 beroende på vart.