ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: markusb skrivet 29 augusti 2011 kl. 18:20:13
-
Denna tråden är en fortsättning från denna, http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=37507.0;all
Läs gärna den tråden för att hänga med från början!
Tyckte det var bäst att skapa en projekttråd då en del kommer ändras på hojen.
Som en första liten uppdatering kan jag nämna att jag just beställde adaptrar till backspeglarna från ebay. Dinli har ju M8 på vänster sida och avig-gängad M8 på höger sida. Speglarna jag köpte hade ju M10 med 1.25mm stigning. Borde man ju fattat att det finns olika standard på det som med allt annat :hmmm:
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120731237202
(http://img545.imageshack.us/img545/5232/kgrhqmokkue25wsy2jibn41.jpg)
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Backspeglar-Carbon/
(http://biltema.se/ProductImages/82/medium/82-471_m.jpg)
-
Fortsätter denna tråden med några bilder från kvällens körning.
Som vanligt letade jag mig över till landborgen på västra sidan av Öland och fortsatte söderut. När jag kom till strax innan Äleklinta såg jag ett spår som fortsatte ner till sjön. Följde det en bit och hittade en kanonfin grillplats! Den måste definitivt testas nästa år, om det inte hinns med innan sommaren är slut.
Moppen hamnade som vanligt i centrum på bilderna.
(http://img600.imageshack.us/img600/2241/img0283resize.jpg)
(http://img580.imageshack.us/img580/5886/img0285resize.jpg)
(http://img822.imageshack.us/img822/2604/img0284resize.jpg)
Efter turen på landborgen åkte jag vidare öster ut förbi Alböke. Jag fick syn på något en bra bit bort som jag var tvungen att spana in. Hittade en nyanlagd grusväg som jag hyvlade av några cm på i 1-2km sträckning.
Väl framme kunde jag inte hålla min långa näsa i styr utan började klättra runt och undersöka monstret. Vilket as till maskin!!!! Hydraulkolvar som man knapt når om att "krama" och slangar i dimension som mina armar.
Ska bli ett sjunde vindkraftverk här tydligen.
Ser ni "moppen"?
(http://img594.imageshack.us/img594/1950/img0290resize.jpg)
(http://img233.imageshack.us/img233/2845/img0288resize.jpg)
Sex vindkraftverk i en spikrak linje bakom moppen. Såg riktigt tufft ut när alla blad rörde sig.
(http://img832.imageshack.us/img832/5094/img0287resize.jpg)
-
Jävlar sicken kran! :)
-
Tog en långtur idag igen. Mycket grusvägsåka blev det. När jag hade passerat drygt 50% av dagens resa hörde jag hur det smällde till bak. Lät som en sten eller nåt som for upp i skärmen. Stannade till för att ta ett bloss och slog samtidigt ett öga där bak. Hmm, en mutter saknades på en av dom 4 skruvarna som håller bakdrevet, resten av muttrarna var rejält lösa.
Hastighetssensorn hade fått en smäll av skruven som börjat krypa ur drevet.
Lyckades avHjälpa felet hyffsat och körde tillbaka till husen jag passerade för en halvmil sedan. Fick låna verktyg att dra åt muttrarna så jag kunde fortsätta dom ca 4 milen hem.
Väl hemma blev det en omgång locktite på skruvarna så nu bör det sitta.
Får helt klart lägga en timma på att se över alla skruvar på hojen imon. Och packa en liten väska med dom vanligaste verktygen och slänga in under sadeln.
-
Kardan har sina fördelar! :whip:
-
Igår påbörjade jag så smått att tillverka framskärmar som är tänkta att göra nytta. Ena originalskärmens fästpunkter var avbrutna som sagt och istället för att lägga energi på att få ihop det så gör jag nya.
Skelettet består av bockat stålrör och detta ska kläs med plast från en stor plasttunna. Skärmarna monteras på spindeln och följer med när jag svänger.
Tyvärr så stannade projektet av igår när vinkelslipen skar i vinkelväxelns lager.
(http://img707.imageshack.us/img707/6411/img0295resized.jpg)
(http://img8.imageshack.us/img8/9368/img0296resizek.jpg)
Så jag slängde vinkelslipen åt h-vete och gav mig iväg för att få lite luft i pannan.
Jag tycker miljön är så sjukt fin uppe på norra Öland!
(http://img233.imageshack.us/img233/5672/img0298resize.jpg)
-
Har oxå funderat på att göra något sånt där, har rätt vettiga skärmar på min, men ifall man ska ut och köra stolle i skogen när det regnat hade det vart smidigt och skruvat på något sånt.
-
Ja absolut. Att det skvätter "in" från bakhjulen bekymrar mig inte så farligt. Visst det är trist att bli blöt på hela vaden men inte hela världen. Att det däremot skvätter vatten, lera, sten osv från framhjulen så fort man svänger lite är både otrevligt och en direkt fara.
Iden till detta fick jag från denna tråden som Dinh_Lee skrev, http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22614.0
Jag vågar däremot inte kolla upp vad dessa skärmbitar kostar utan tillverkar själv. Blir nog inte lika snyggt men iaf lika funktionellt hoppas jag!
-
Ja, dom va inte så tokiga. Men man får väll göra så gott man kan. Och blir det inte bra är det juh bara göra om vid tillfälle. :)
-
Jahapp, ytterligare 15mil avklarat. Fantastiskt kul maskin! Bekväm att åka långt på.
Idag tog jag svängen söderut här på ön. Slutade till sist strax söder om borgholm där jag passade på att tanka och föda mig lite.
Inga större haverier, bara ena glaset till en diodblinkers bak som trillat bort av vibrationerna.
Som vanligt lite bilder!
(http://img11.imageshack.us/img11/115/img0299resize.jpg)
(http://img13.imageshack.us/img13/8070/img0301resize.jpg)
(http://img88.imageshack.us/img88/1144/img0302resize.jpg)
(http://img856.imageshack.us/img856/3074/img0304resize.jpg)
(http://img840.imageshack.us/img840/2889/img0305resize.jpg)
-
Ja absolut. Att det skvätter "in" från bakhjulen bekymrar mig inte så farligt. Visst det är trist att bli blöt på hela vaden men inte hela världen. Att det däremot skvätter vatten, lera, sten osv från framhjulen så fort man svänger lite är både otrevligt och en direkt fara.
Iden till detta fick jag från denna tråden som Dinh_Lee skrev, http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22614.0
Jag vågar däremot inte kolla upp vad dessa skärmbitar kostar utan tillverkar själv. Blir nog inte lika snyggt men iaf lika funktionellt hoppas jag!
Tror inte skärmarna är så dyra.
Kolla och lyssna med någon återförsäljare.
Tex här:
http://nivado.com/ sen går du på tillbehör/reservdelar can-am och sen söker du i brp katalogen efter art nr. http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=749007b6-067a-4f21-8873-2138df78c52b&brands=atv
Jag kollade på 650ds -2007
Jag fick det till att bara skärmen kostade runt 240kr styck. Stämmer det så är det väl fina priser för att få en mkt snyggare maskin.
-
Tack! Nä priset var inte så högt. Men eftersom jag börjat på med svissen så ska jag fortsätta och se hur det blir.
Idag kom spegeladaptrarna, det gick fort med kinaflyget denna gången! Ser bra ut, hoppas dom passar.
-
Har ikväll hunnit komma en bra bit på mina framskärmar, eller stommen till dom iaf.
Efter mycket klurande lyckades jag hitta på ett stabilt och bra sätt att montera stagen.
Dom sitter i dom två bultarna som håller oket samt mha låssprinten som håller styrspindeln. Ett extra stag är skruvat mellan skärmsbenen för att stabilisera dom eftersom det ju ej är skruvat vid styrspindeln.
Det känns så pass stabilt att jag är 99% säker på att det kommer funka/hålla.
Tillverkat i 1.5mm plåt samt 8mm rör.
(http://img11.imageshack.us/img11/8732/img0320resize.jpg)
(http://img155.imageshack.us/img155/200/img0321resize.jpg)
(http://img838.imageshack.us/img838/359/img0322resize.jpg)
(http://img801.imageshack.us/img801/2368/img0323resizem.jpg)
(http://img84.imageshack.us/img84/725/img0324resize.jpg)
(http://img41.imageshack.us/img41/6901/img0325resizeh.jpg)
(http://img829.imageshack.us/img829/3951/img0326resize.jpg)
(http://img585.imageshack.us/img585/4430/img0327resize.jpg)
(http://img190.imageshack.us/img190/2568/img0328resizeo.jpg)
(http://img221.imageshack.us/img221/2583/img0330resize.jpg)
(http://img221.imageshack.us/img221/9548/img0331resize.jpg)
-
Sitter fint!
Hoppas du får på skärmen fint också!
-
Riktigt sjysst kommer det bli!
-
Ja jag hoppas det blir lika bra som jag tänkt mig ;)
Nu håller jag på med att rikta upp det horisontella röret på styrstången.
Bilder kommer senare.
-
Så där ja, styret så gott som upprätat och svetsfogarna målade med svart hammarlack. Blev mycket bättre men inte helt 100 bra.
Ville inte lossa fogen helt så därför krökte jag det tjockväggiga galvade röret lite när jag tog i med spettet. Man förstår vilka krafter det krävs för att kräka styrinfästningen.
Så såg det ut från början.
(http://img821.imageshack.us/img821/5153/img0332resizer.jpg)
(http://img4.imageshack.us/img4/8148/img0333resizea.jpg)
Bättrat med svissen efter riktningen.
(http://img94.imageshack.us/img94/9105/img0335resize.jpg)
(http://img28.imageshack.us/img28/5918/img0336resize.jpg)
Som vanligt ser det ut som kråkskitar men dom håller alltid :)
Nehepp, dax för en åktur!
-
Är det skadligt för lådan på denna motorn att crossväxlas?
Kom på mig själv idag när jag eldade fram och tillbaka som en dåre på en betesmark att jag inte använder kopplingen särskilt mycket, men jag är noga med att dra av gasen under själva växlingen. Använder kopplingen oftast när jag växlar ner, men inte alltid.
-
Inte är det nyttigt iallafall. Varför inte använda kopplingen? Du behöver ju inte direkt spara de hundradelar som kan vara viktigt på en crossbana?
Skulle du växla din bil utan att koppla först?
-
Okej, då ska jag försöka vara mer noga med det.
Anledningen är att det är "svårt" att koppla när man halvstår och kör på extremt hoppigt underlag. Behöver så många fingrar som möjligt runt handtaget O0
-
En bild tagen förra söndagen då jag och tjejan var ute med hjulingarna på långtur. Första gången hon kör på riktigt (testat på gräsmattan några minuter tidigare) och det gick väldigt bra för henne! Hon tyckte det var kul och en utmaning för kroppen :)
Körningen gick galant. Allt från grusvägar, asfalt, skogsstigar till lättare körning i stenbrottet. Fick order om att inte sälja 250:n på ett tag! Hon beordrade även en rullgasmontering eftersom jag snott den till dinlin.
Passade på att ta en fika på ett av dom finare ställena jag hittat här på ön.
(http://img706.imageshack.us/img706/5716/img0338resize.jpg)
-
Ser riktigt gött ut!
-
Tack!
Ja det var mysigt. Kul att hon hakade på och att hon uppskattade det! Hoppas bara jag får ha 450:n ifred :hmmm:
Imorse fick jag mina framskärmar färdiga. Skeletten är penslade med svart hammarlack och klädda med plast, urkapad från en stor tunna. 6st popnitar i varje.
(http://img9.imageshack.us/img9/8512/img0344resize.jpg)
(http://img98.imageshack.us/img98/3522/img0345resize.jpg)
(http://img13.imageshack.us/img13/5199/img0342resize.jpg)
(http://img577.imageshack.us/img577/3521/img0341resize.jpg)
Efter denna modden var jag ju tvungen att ge mig iväg för att testa skärmarna. Dels för att se så stagen håller och inte vibrerar sönder och även att testa hur mycket dom skyddar.
Utmed min lilla resa hamnade jag i Källa hamn och passade på att fota lite. Väldigt fint ställe som jag inte varit vid tidigare.
(http://img714.imageshack.us/img714/5298/img0346resize.jpg)
(http://img6.imageshack.us/img6/1480/img0348resize.jpg)
(http://img18.imageshack.us/img18/7021/img0349resize.jpg)
For sedan vidare och hittade ett stenbrott.. lite körning där och sedan iväg. Hittade ett brott till och där passade jag på att svina ordentligt i pölar samt lera.
Inte ett enda stänk på skyddsglasögonen, men resten av maskinen fick så den teg!
(http://img708.imageshack.us/img708/9128/img0350resize.jpg)
(http://img148.imageshack.us/img148/3731/img0352resizei.jpg)
Skärmarna ska nog kortas av lite i framkant för det ser lite skumt ut. Höll gjorde det iaf så jag är nöjd!
Nu åker tvätten fram.. igen..
-
Hehe, gött, dom skärmsrna skämde juh inte direkt. Ser riktigt bra ut.
-
Ser ju kanon ut. blir lite sugen på att bygga ett par själv.
-
Tack gubbar!
-
Kul att kunna åka en sväng med tjejen! Det är trevligt med två maskiner!
Snyggt jobbat med skärmarna! Tycker dock du skulle kanske provat att göra dom mer rundade i hörnen. Så det blir lite mer flyt i dom som dom där DS skärmarna.
Fast det där skyddar väl bättre, kanske får göra ny plast att hänga på till våren när du ska finåka mer. ()p
Hur har du gjort när du bockat rören till stagen?
-
Tack pv. Rören bockade jag i skruvstucket. Hade en passad mall på plyfa med diameter 60cm som jag provade på hela tiden. Tog tid men blev bra
Tänkte smala av dom fram men sket i det tills vidare. Tanken är att korta av dom lite i framkant och då ska jag snygga till formen på dom oxå.
-
Nu efter all körning i stenbrotten börjar biltema crossdäcken bli ordentligt sletna. I övrigt har jag varit nöjd med dom.
Nu till frågan, har ni erfarenhet av liknande däck i samma prisklass?
Kikat på bl.a Artrax mx trax och innova.
Vilka bör löna sig bäst att välja? Prioriterar slitstyrka och skapligt pris.
-
Innovas crossdäck kan vara både ovala och kräva en del vikter... men om man bortser från det är de dels billiga och framför allt mycket slitstarka.
Jag var med Raptorn tillsammans med ett gäng i en enorm anläggning för bergkross och åkte brett i några timmar för några år sedan, ett minst sagt påfrestande underlag för däcken... de andras däck alltså.
Mina Innova hade inte fått mätbart slitage.
Mot slutet snurrade jag rundor på asfalt på tvåan med framhjulen låsta och ett rökmoln kring bakänden, men inte ens den behandlingen gjorde slut på dem.
Till slut fick slänga dem när det var typ en cm mönster kvar.
-
Tack Hydro! Valet blir lättare nu helt klart.
Lagom till nästa lön blir det nog ett test av innovagummi på dinlin.
-
Notera att jag till slut slängde dem, trots massa mönster kvar... de var ovala och därmed omöjliga att balansera.
Men har man tur kanske man kan få tag i en uppsättning aningen mer runda. :djump:
-
Jaha så det var av den anledningen dom åkte.
Jag har ju innova på 250 och dom verkar vara bra balans i.
På den håller dom bra men det trodde jag var mest pga hjulen sällan snurrar fortare än vad man åker framåt :)
-
På min Raptor snurrade oftast bakhjulen mer än framhjulen... och du har ju sett min kagge, ändå räckte det inte för att få tillräckligt tryck på drivhjulen... trots rätt lågt varv och asfalt... ()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9TCMU3Cfph8[/youtube]
(tur man åker med hjälm så ingen ser hur gammal man är EGENTLIGEN)
-
Man blir väll aldrig för gammal för att leka? ;D
-
Snyggt driftat! Frugan blev impad att du inte åkte i diket ;)
Nä man blir aldrig för gammal för lek, snarare tvärt om. Det är nu man har råd med riktiga leksaker!
-
Vi bestämde oss för att jobba in fredagen denna veckan så igår for jag upp hit till landet. Imorse fick jag emailavisering om att mina nya lampor finns att hämtas ut i stan.. jaja, inte mig emot att åka lite moppe!
20mil senare var jag hemma igen och nu ikväll har jag monterat 2 av dom 3 LED-lamporna på hojen.
Tack Thullen för affären ()p
LED-belysningen (2x 18W flood) är kopplad via en till-från-till brytare som jag monterade bredvid mätaren. Jag kan välja att ha LEDarna helt avslagna, alltid igång när tändningen är på eller i ett läge där dom automatiskt är på endast tillsammans med helljuset.
Nu väntar jag bara på xenonkonverteringen från Kina, sen blir det nog perfekt ljus.
Displaybelysningen har nu blivit röd. Förra helgen blev jag vansinnig på det blåa ljuset när vi körde sent på kvällen så igår modifierade jag mätaren. Mycket skönare för ögonen och inte det minsta bländande längre.
Bilderna tagna med mobilen så slutartider, ISO osv stämmer inte, men det ser ut att stämma rätt bra med hur det verkligen ser ut.
Helljus:
(http://img809.imageshack.us/img809/9294/img0385resize.jpg)
LED + helljus:
(http://img21.imageshack.us/img21/5420/img0386resizek.jpg)
LED:
(http://img600.imageshack.us/img600/1858/img0387resize.jpg)
(http://img26.imageshack.us/img26/1079/img0391resized.jpg)
(http://img14.imageshack.us/img14/7899/img0396resizex.jpg)
(http://img28.imageshack.us/img28/7476/img0397resize.jpg)
Bockade till nya blinkersfästen som jag även gjorde plats åt LEDarna på.
(http://img20.imageshack.us/img20/5933/img0394resizet.jpg)
(http://img801.imageshack.us/img801/9459/img0395resize.jpg)
(http://img638.imageshack.us/img638/1003/img0398resize.jpg)
(http://img171.imageshack.us/img171/3738/img0379resize.jpg)
-
Igår kväll blev det skarpt läge för LEDarna då vi rullade hemåt från långfärden vid runt 20.30 hugget. Dom lyser upp riktigt bra och gör stor skillnad på körbarheten i skummet.
Dagens körning var bl.a. nere i stenbrottet där vi även gjorde lite slingor bakom grushögarna.
Här bjuds ni på enklare trialkörning bakom den ena av högarna.
Första gången jag kör i så extremt sidlut men det gick ju bra, alla backspeglar är fortfarande hela =)
Mycket skoj körning!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=abjHpkaitGA[/youtube]
Lite högre tempo denna gången..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=54mF2wmfN5U[/youtube]
-
Blev ju bra lyse det där. ()p
-
I veckan kom xenonkitet hem och det monterades i fredags. Fick köra ur lite ur reflektorhålet med dremeln för att lampan skulle passa i hålet.
Ljuset blev bättre men inte riktigt bra. Helljuset har för bred spridning så det blir inget riktigt "tryck" i ljuset. Halvljuset däremot blev kanon!
Igår kväll fick jag tummen ur och rotade fram massa rör. Satte sen igång att bocka, svetsa och måla och resultatet blev en pakethållare. Damen min hjälpte mig att laga väskan idag, därav det gula bandet...
Fick även modifiera hållaren efter provsvängen och det är det orangea röret. Det ska målas ikväll när hojen ställs in.
Pakethållaren blev lite högre än jag hade velat, men det var enda vettiga lösningen för att kunna plocka bort sadeln utan att lossa hållaren.
Lite bilder på det hela då,
(http://img705.imageshack.us/img705/9448/img0441resize.jpg)
(http://img705.imageshack.us/img705/3030/img0448resize.jpg)
(http://img6.imageshack.us/img6/9910/img0452resize.jpg)
(http://img805.imageshack.us/img805/9458/img0453resize.jpg)
(http://img687.imageshack.us/img687/7035/img0454resize.jpg)
-
Snyggt! Vad var det för dimension på rören, och hur böjde du dom?
-
Tack. Det är 17mm rör, 2mm tjocka. Bockade i skruvstycket mha förlängningsrör. Testade med 1.5mm rör men dom plattas ihop när jag bockade på det sättet.
-
Ser ju bra ut den där p-hållaren
Men ett tips böj upp bakskärmarna så den inte ser så ledsen ut. (ser att de är stukade i bakkant)
-
Okej det har jag inte ens tänkt på. Ska kolla det till helgen.
Hur sitter bulten till svingen? 19mm bulten som går genom ramen och motorn. Har försökt lossa den men inget händer i längsled. Runt går den även om det är en smula trögt. Lossade fettnipplarna nu och slog i olja. Hoppas den släpper när jag går på den med klubban till helgen.
-
Idag slog jag till på 2st Sun-F crossdäck från löffler som jag ska utvärdera. 1250 spänn inkl frakt hem är skitbilligt tycker jag.
Hade tänkt köpa Innova från ATVhuset men i mail sa dom att det är versionen med små nabbar dom säljer även att deras sida samt även annonsen på blocket visar versionen med grova nabbar. Lite fult tycker jag så det var bra att kolla upp det innan. Versionen med grova nabbar tar svenska importören tydligen inte hem.
-
(http://img812.imageshack.us/img812/3339/img0565p.jpg)
Riktigt skön körning idag! Faktiskt lite mysigt med dimman även om det ger lite väl kass bild när det rinner om glasögonen.
Dinli 450 och CRF250 i skogen och på grusvägarna.
Har hunnit köra runt 10-15mil med dom nya sun-f bakdäcken nu och jag är väldigt nöjd med dom. Bra grepp i sidled på grusvägarna, förutsägbara och bra kontrollerade ställ.
-
Ljuset räckte inte riktigt till.. på längden..
Fick hem mitt H3 xenon-kit i veckan så det har monterats idag.
Har testat ALLA reflektorer (ca 15 olika) jag kunde hitta här hemma i verkstaden och tillslut föll valet på en gammal Hella H1 med euro-spridning. Byggde om insatsen till H3, meckade in xenonet och slängde det på ett nytt fäste ovanför frambumpern på hojen idag.
Kopplat parallellt med helljuset (via egen kabel/säkring/relä) och ger betydligt bättre kastlängd på helljuset. Djurögon och snöpinnar ses utan större problem på några hundra meters avstånd.
Ett problem dock.. av någon anledning skiftar ljuset mellan vitt och grönaktigt ljus. Tror det beror på glaset i lyktan, alternativt reflektorn. Det får funka tills vidare.
Nu har jag 35W H4 4300k xenon i originalljuset, 35W H3 4300k xenon i extraljus samt dubbla 18W LED arbetslampor. Det bör bli en ljus vinter!
http://www.youtube.com/watch?v=YuedBoaTj8o
-
Ser juh toppenbra ut!
knepigt med ljuset, för dåligt med ström till ballasten? haru provat i tomme med ett stort batteri? kollat jordpunkten ordentligt?
-
Ja kitet testades på bänk med ett 3S 5800mAh lipo när jag packade upp det. Kritvitt ljus, såg väldigt bra ut. Inga konstigheter alls.
Jag fick ju hem ett set med dubbla xenon (2x ballast, 2x xenon) och jag har testat båda i reflektorn och samma fenomen med grönaktigt ljus uppstår. Det beror på lyktan. Antingen reflektorn eller glaset.
Nån dag ska jag testa att peta bort glaset från lyktan och köra xenonet i bara reflektorn. Skulle det bero på glaset så får jag ersätta det med polykarbonat. Är det reflektorn så är det nog bara att köpa hem en ny lykta..
-
Slänger med några bilder på hur det blev.
Ser ut som en stor napp i munnen :)
Funktion före form i detta fallet!
(http://img842.imageshack.us/img842/1328/img0581il.jpg)
(http://img190.imageshack.us/img190/5450/img0582g.jpg)
(http://img522.imageshack.us/img522/5020/img0583pe.jpg)
-
Ser juh helt ok ut, hade du inte haft dom andra hade det nog sett jättekocko ut.
-
Ja det tror jag oxå. Huvudsaken är att det lyser så man inte smäller djur och annat elände i vintermörkret!
-
Läste en tråd som handlade om att få upp sin hjuling ur ett surhål och blev inspirerad att berätta vad som hände för ca 1 månad sedan.
Var ute ensam (som vanligt) och halkade runt på lite grusvägar. Hittade ett sandtag som jag inte kände till sedan tidigare.
Smög ner för att kolla läget och sprätta lite skit.
Efter en stunds sandåka fick jag syn på en sandvall med lagom lutning och tänkte då att den ska jag minsan ta mig upp för!
Såg att det var fuktigt i sanden framför vallen men tänkte inte så mycket mer på det utan jag körde bara mot den.
Blurp sa det.
Sanden vad grymt underminerad av vatten och på några sekunder var moppen nedsjunken med alla fyra hjulen, och stod enbart på hasplåten i skiten.
Hjulen sögs fast så in i ... i det blöta eländet. Jag hade kommit ca 2m ut i dyngan innan det tog tvärstopp.
Hoppade av och försökte dra den bakåt i pakethållaren. Rörde sig inte en millimeter, ingen överdrift! Försökte lyfta men inget hände förutom att mina jympadojjor och halva smalbenen försvann söderut..
Jag gav upp tanken på att få loss den utan verktyg ganska fort. Gick en svänga runt sandtaget för att försöka samla på mig lite saker.
Hittade nån bit plywood, några kortare reglar, något som såg ut som ett järnspett och en hjullastare.
Hjullastaren hade varit smidig men den lät jag stå ???
Samtidigt som jag gick runt där förbannade jag mig själv för min obetänksamhet men var samtidigt glad att detta hände på ett ställe där det finns tillgång till allehanda verktyg.
Dessutom började det skymma och jag hade inte så lång tid på mig att få upp den innan det blev bäcksvart. Oupplyst område, oupplysta vägar och ca 1mil till närmsta hus.
Släpade med mig alla fynd till moppen och började gräva plats bakom bakhjulen för att stoppa ner reglarna. Provbackade men som väntat snurrade bakhjulen medan resten stod lika stilla som innan.
Försökte samma sak igen och denna gången med plywoodbiten halvt nerkilad under ena framhjulet men inte en millimeter rörde moppen sig.
Nu hade jag kämpat med sand, reglar och spett så jag var genomsvett och riktigt trött! Hur fan ska jag lösa detta?? Nu har det börjat bli strax förbi halvmörkt och uppskattningsvis 20-30min kvar innan det blir omöjligt att se.
Plockade bort alla reglar och plywood och började om.
Grävde så fort jag kunde med händerna under bakaxeln för att försöka få fritt för en regel. Sanden rann tillbaka nästan lika fort som jag grävde.
Tillslut lyckades jag få in regeln förbi bakaxeln och kilade in spettet ovanpå regeln. Riggade upp plywood och reglar bakom bakhjulen så jag kunde sparka in dom ifall jag lyckades lyfta hojen. Och efter en stunds kämpande med spettet så slurpade det till om bakhjulen och dom lättade några centimeter från sandsörjan. Snabbt in med reglar och plywood under hjulen och sedan göra om samma sak till dom var helt ovanpå ytan. Nu har det hunnit bli mörkt och diodbaklampan fungerar nu som arbetsbelysning :dntknow:
För att få loss framhjulen, som även dom sugit fast, fick jag gräva, spetta och använda dom sista två reglarna på samma sätt.
Nu stod moppen i nivå med ytan.
Slängde i backen och lyckades komma kanske 30cm innan jag gled av reglarna och den halkade ner och sög fast igen...
Nu hade jag iaf en bra teknik, så samma sätt använde jag flera gånger om, ända till bakhjulen var ur skiten så pass att jag fick grepp att backa mig ur det sista av problemet.
Kolsvart, sandig upp över öronen, skittrött, hungrig som ett svin och 5 mil hem.
Rullar hemåt och är skitnöjd med prestationen!
En Dinli är relativt tung att lyfta runt hemma på grusplan, men det går.. i terrängen får man en helt annan syn på 200kg.....
Denna upplevelse ger mig en ny syn på vikten på en sån här fyrhjuling, något jag inte direkt tänkt på eller respekterat innan som jag borde.
Nu VET jag att man inte har en chans att flytta den om man hamnar under den vid ex. en olycka. En olycka där man troligtvis även skadat sig.
Kör lugnt och med förstånd!
-
Visst är det underbart att sitta fast utan vinch eller dylika medel!
Jag har gjort liknande grejer med snöskoter och som längs fick jag hålla på i 5 timmar innan jag var uppe! Då åkte jag i ett stort dike som visade sig ha en halvmeter vatten under den för tunna isen och 2,5 meter höga kanter upp till vägen/skogen.....
-
Egentligen skulle man ha en vinch på hojen.. har funderat på det tidigare men det blev aldrig inköpt.
Nu i vinter antar jag att man kommer sätta sig till höger och vänster på små oplogade skitvägar så vinchen bör nog inhandlas relativt snart..
Väger inte en snöskoter upp mot ett halv ton?? Inte illa att dra upp en sådan 2.5 meter!
-
Om man inte vill ha en elvinsch på hjulingen är
(http://www.simsestools.co.uk/images/2%20Ton%20Hand%20Winch.jpg)
ett bra tips, går väldigt mycket lättare än för hand och är betydligt billigare än en elvinsch.
-
Ja en sådan vore smidig!
Enda nackdelen som jag ser det är att den måste åka med i väskan på pakethålaren.. och skulle man mot förmodan vurpa och få hamna under väskan så tror jag den kan ställa till rejäl skada.
Troligtvis får man ordentligt med stryk av bara hojen men det känns som en extra onödig grej att kunna skada sig på :hmmm:
Honan brukar kalla mig sjukligt risktänkande, ändå åker man fyrhjuling :lol:
-
Äää nu ska du inte vara så känslig :o ;)
Om rackat är tillräckligt brett borde du kunna fästa den genom att haka fast krokarna i racket med vinschen på undersidan och sedan pumpa ihop lite så den drar fast i racket och blir hängande på undersidan. Är du med?
-
Ett spaklyftblock i all ära, men dels är det onödigt kraftigt och dels är dess arbetsområde rätt kort, oftast bara nån meter.
Personligen hade jag istället kollat på en handvinsch, det finns tvåväxlade varianter på tex Jula och Biltema för en knapp femhundrig, då får man ett längre arbetsområde och betydligt större räckvidd... och en mer lättarbetad/snabb pryl att dra upp sig ur diverse hål med än ett spaklyftblock.
-
Jag vet hur du känner dig har själv varit ut på någon testrunda och fastnat ordentligt i någon driva eller dike (vintersäsong) och då är det bra med en vinsch.
En maskin ä rinte lätt när den sitter fast i något :) speciellt inte en dinli. (Nu har jag säkert lättat min så den är ungefär i samma klass som många andra)
Men nu har man lärt sig att hålla sig till vägarna eller beprövade områden om man åker själv, och är man flera så kan man utmana mer.
Så mitt tips är att undvika obeprövade ställen och enbart åka på "säkra" ställen om man åker själv.
-
Det allra enklaste och säkraste är ju att sitta hemma i soffan och kolla på tv... tex Big Brother eller något annat givande... :nono:
-
Jag har en ganska liten modell, för att få längre arbetsområde kör jag med enkel vajer utan brytblock och man behöver ju sällan vinsch mera än 1-2 meter innan man är uppe ur surhålet, skulle det vara långt till fästpunkt har jag 30 meter lina med mig. Sen tycker jag den pumpande rörelsen är smidigare än vev, samt att veven lättare blir i vägen och slår i träden/marken när man snurrar på den.
Men är så klart en smaksak och de har ju sina respektive för/nackdelar.
-
Jag har sett Markus färdigheter med svetsen, så ett fäste till Dinlin för en handvinsch lär knappast vara ett problem för honom, för självklart skall den sitta fast när den används!
Att ha den som en lös enhet mellan ett träd och hjulingen är knappast bra alls, men monterad i nosen eller på racket så funkar det faktiskt rätt bra. ()p
-
ja du tänker så, jag tycker det är skönt att inte ha den på hjulingen, utan jag sätter alltid vinschen i andra änden för då slipper jag stå i smeten och vinscha utan kan stå på torra land.
-
100 kilo extra vikt i form av en förare spelar mindre roll... så varför stå vid sidan och veva om det är kladdigt?
Jag går sällan av när jag vinschar, oavsett om det sker elektriskt eller manuellt.
Hade en manuell båtvinsch på racket förut (alltså en sådan man har på trailers... inte sån vinsch som snegelbåtar använder).
Spaklyftblock har jag också provat i terrängen, men då med diverse bilar i änden, och visst funkar det!
-
Just det, läser man trådar i telefonen så glömmer man ofta svara i dom när man sitter vid datorn sen :)
Angående vinsch så är jag fortfarande osäker, men ju mer jag tänker på det så verkar en elektrisk smidigast, just för att man kan sitta på hojen och hjälpa till med en växel samtidigt. Nackdelen är den extra vikten i en elektrisk, och även att få en billigare modell pålitlig när det gäller vattentäthet. Iofs inget som inte en skvätt silikon kan lösa, som hon sa..
Jag har per automatik följt OnlyHenkes råd sedan jag satt fast i skiten. Nu utmanar jag mindre och försöker hålla mig till ställen jag VET är körbara när jag är ute. Ändå lyckades jag hamna i ett dike för två veckor sedan ;)
Överväxt och ett nosdyk i låg fart. Gick backa ur skiten som tur var, för efter den pungsmällen rätt i tanken hade jag inte haft lust att krångla med att lyfta/dra maskinen ändå..
Har dessutom monterat bort pakethållaren igen för jag fick så jävulskt med stryk av den vid en körning på ojämnt underlag. Halkade bak på sadeln och maskinen slog från sida till sida pga tuvor och elände. Höften var då ivägen..
Så pakethållaren har inget på hojen att göra dom gånger jag vet att jag ska köra aggresivt. När jag och donnan ska ut på finåka och fika lite så kan jag skruva dit den och ha thermosen där.
Tur att hållaren är tejpad med rörisolering.. det gjorde riktigt ont trots att den är mjuk på utsidan.
-
Tröttnade på att frysa om händerna vid varje körning så jag handlade hem 10m kanthaltråd (aka värmetråd, glödtråd, motståndstråd) 0.6mm och 4.5ohm/m av en kille på elektronikforumet. Betalade 32:- inkl frakt för 10 meter tråd!
Klippte av 2st 2.4m bitar.
Testade först att linda innanför gummihandtagen men hur jag än isolerade så stal alustyret all effekt.
Det slutade med detta receptet:
Linda utsidan på gummihandtagen med 2 lager maskeringstejp.
Vik tråden som ett U på mitten och håll en radie på ca 5mm på U:et så inte tråden viks för snävt och riskerar att gå av.
Tejpa fast den vikta änden längst in på handtaget med en bit maskeringstejp.
Vira sedan hela tråden runt handtaget med ca 5mm mellan alla trådar. Spänn åt tråden men ta inte i för mycket.
Vid slutet av handtaget, låt trådarna sticka rätt ut. Tejpa 2 lager maskeringstejp över tråden. Spänn tejpen!
Linda sedan ett lager bandagetejp (?) runt handtaget. Sån där vit tejp från apoteket.
Isolera sedan trådarna som sticker ut med höljet från en elkabel eller krympslang.
Anslut en dubbelledare till trådarna. Jag tog sån där 0.75mm2 högtalarkabel som följer med när man köper bilhögtalare. En grå och en vit kabel.
Vira ihop ändarna med värmetråden och isolera med krympslang. Kanthaltråden jag fick tag på gick inte löda.
Knöla sedan in sladden genom änden på handtaget in i styret och plocka ut den genom ett hål som du borrar mitt mellan styrfästena.
Sedan coatade jag handtagen med en omgång shoe goo, flytande gummimassa. Detta finns att hitta på ebay. Finns något som heter liquisole på clas ohlson och är typ samma grej bara att det torkar långsammare.
Handtagen får en gummiyta som ger bra grepp och samtidigt skyddar värmarna.
Anslut trådarna via en brytare/säkring till tändningen och ut och mys!
Kostnad ca 100:- om man behöver köpa shoe goo.
Effekten är ca 15-18W beroende på generatorspänningen. Mina handtag blir runt 50C när jag står på tomgång :)
Allra längst ut på handtaget syns det svarta höljet runt tråden som smiter in i styret. Allt är coatat i gummi för skydd.
Brytaren som man precis ser på instrumentpanelen är till värmarna.
(http://img823.imageshack.us/img823/9415/img0664resize.jpg)
(http://img845.imageshack.us/img845/53/img0665resize.jpg)
(http://img707.imageshack.us/img707/3771/img0666resize.jpg)
Ska snart göra samma ingrepp på 250:in så den som vill se utförliga monteringsbilder får säga till så ska jag fota mer än jag gjorde nu.
Dessa två värmare kostade mig ca 15:- att tillverka då jag hade allt annat hemma redan ()p
-
Ikväll har det skruvats fjädring.
Tack vare Jockas tips så sitter nu polaris snöskoter boggiefjädrar fram på moppen och så testade jag att flytta bak en av original framfjädrarna.
Framfjädern är egentligen 2cm för kort för att passa bak men jag skruvade åt spännaren så fjädern precis nöp dit. Original bak är 500lbs/in och framfjädern 240lbs/in.
Boggiefjädrarna fick slipas upp från ID 48mm till 50mm i första varvet på båda sidor för att passa över kopparna.
Köpte en diamantsliptrumma på jula för 29:- och tänkte att det är värt att testa iaf. Funkade skitbra! Mindre än 2min på varje sida med den i borrmaskinen.
Har varit ute och snabbtestat framfjädrarna och det blev mjuuuukt! Dämparna står i snabbaste läget. Ska justera lite imorrn.
Bakfjädern (eller framfjädern bak) fick jag dit precis innan jag tog kväller så det är inte provåkt ännu. Hojen sätter sig rätt bra och när jag hoppar till på den så bottnar fjädringen.
Ska vända armen i länkaget för att få upp hojen lite och samtidigt flytta bak undre dämparfästet så den inte trycks ihop lika lätt..
Blir intressant åktur imorrn!
Jag är nästan säker på att en fjäder med högre styvhet behövs bak. Kanske 350lbs/in eller liknande. Men provkörningen får visa det!
(http://img163.imageshack.us/img163/3628/img0934resize.jpg)
(http://img23.imageshack.us/img23/4388/img0935resize.jpg)
(http://img708.imageshack.us/img708/5941/img0936resize.jpg)
(http://img542.imageshack.us/img542/1803/img0937resize.jpg)
Och lite film på både fram och bak.
Dinli 450 - front 240lbs spring in rear, polaris snowmobile unknown lbs boggie springs in front (http://www.youtube.com/watch?v=ssOpKCZ_1K4#ws)
-
Nu har jag just kommit hem från en timmas provtur.
Körde landsväg, grusväg, förbannat gropig grusväg, lera, vatten, stenbrott och sist några varv på en grusad crosscartbana :headbang:
Framdämparna står nu med lägsta fjäderförspänning och är en smula låg i nosen. Ska spänna fjädrarna och även justera lite segare komp fram. Krängde rätt friskt i kurvorna men gick underbart mjukt fram.
Vältfaktorn var betydligt högre än sist jag körde på crosscarten men inte så att det var farligt.
Bak är den låg tack vare för kort fjäder och trots under halva fjäderstyvheten mot original så är den ändå för hård! Sparkar som en galen ko på gropiga grusvägen. Måste vara dämparen för mjukare fjäder är 240lbs/in kan man ju omöjligt behöva.
Ska flytta fram undre dämparfästet i länkaget för att mjuka upp den lite. Nackdelen är ju att den sjunker ihop ytterligare, men som ett test iaf. Funkar det så blir det en längre fjäder framöver.
I det stora hela, som en ny maskin. Den smyger inte fram som en go skinnfåtölj på hjul, men det är inte som att ratta en pansarvagn längre ()p
Till råga på allt så dog ballasten till mitt hel/halv imorse. Måste vara fukt sen förra helgens svineri.
Ska kolla om det går på garanti annars blir det en ny från ebay. Är ju inga jättepengar att bråka om heller. Men dom säljs som vattentäta och är ingjutna inuti...
-
Passade bakfjädern rakt av. Eller fick du fixa med att slipa den?
Annars skall jag testa och slänga dit en fjäder från framdämpen jag oxå.
-
Den passade rätt över!
-
Den passade rätt över!
Då skall det nog meckas lite imon ()p
-
Jag ska se om jag hinner vända länkaget ikväll och göra nya hål, annars så är ett tips att du gör det direkt när du ändå river i moppen! Att bara byta gjorde den inte alls tillräckligt mjuk. Men bättre blev det ju helt klart!
-
Igår fick moppen lite kärlek. Fick hem vajersmörjaren (http://viewitem.eim.ebay.se/MOTORCYCLE--MOTORCROSS--MOTORBIKE--CYCLE-CABLE-OILER-LUBRICATOR-TOOL-NEW/380412794150/item?transId=282207026025) i veckan och igår smorde jag upp dom. Vilken skillnad det blev, framför allt på kopplingen! Går nu koppla med två fingrar igen, istället för att behöva använda hela näven.
Bytte dom undre spindellederna fram, satan va slut dom gamla var.
Drog av gummit på dom nya och fyllde med litiumfett innan jag monterade dom.
Originalfettklicken var ju inget att hurra för hehe.
Ett under att dom gamla inte delat på sig under färd med tanke på att upphängningen är felkonstruerad. Hela framvagnen inkl fjädringen "hänger" i undre spindellederna istället för att sitta på dom eller hur man ska säga. Idiotiskt.
Körde sönder mina hemmabyggda framskärmar för några veckor sedan men fick ett ryck igår och drog fram svetsen. Smalnade av dom i framkant och det blev mycket snyggare. Har haft originalstänkisarna monterade sen dom pajjade men original hjälper ju inte ett skit. Får ju halva åkern i nyllet varje gång man kör.
Dessutom känns maskinen lite klumpigare när man inte har fri sikt ner på framhjulen.
Kanske bara en vanesak eftersom jag kört med mina slimmade stänkisar hela tiden.
Passade på att rengöra och olja in UNI-filtret för det var ett tag sedan. Vill att hon ska få maximalt med luft nu när det är dax att prova ut nya munstycken och optimera lite.
Fick hem 170 (http://viewitem.eim.ebay.se/Mikuni-Main-Jet-High-Speed-SBN-BN-N102221170/170673189968/item?transId=796415429007), 180 (http://viewitem.eim.ebay.se/Mikuni-Main-Jet-High-Speed-SBN-BN-N102221180/160627091980/item?transId=718781988006) och 190 (http://viewitem.eim.ebay.se/Mikuni-Main-Jet-High-Speed-SBN-BN-N102221190/160627091995/item?transId=718781985006) högfart i veckan. Även 55 (http://viewitem.eim.ebay.se/Mikuni-Pilot-Jet-OEM-TMX-BSR-Rhino-N22410355/160627147902/item?transId=718781986006) och 60 (http://viewitem.eim.ebay.se/Mikuni-Pilot-Jet-OEM-TMX-BSR-Rhino-N22410360/170673236761/item?transId=796415428007) lågfart.
Ca 180:- för alla inkl frakten, värdet var $1 på påsen ;)
Idag sitter där 50/160 och hon känns lite orkeslös på låga varv.
Smällde på en omgång nya bromsbelägg runt om då dom gamla bara bestod av stålplattor ;) .
Tog hem Kyoto (http://viewitem.eim.ebay.se/Kyoto-Front-Brake-Pads-Dinli-DL-450-RS-DL901-0609/220708493364/item?transId=942244430012) som jag tänkte testa denna gången. 5 satser för 400 spänn inkl frakt från uk! Dom är sintrade dessutom.
-
Idag var nog den varmaste och finaste dagen hittills i år så jag var bara tvungen att ge mig ut på en tur!
13 mil avverkade bakom spakarna idag.
Känns gött i själen :headbang:
5ans växel och drygt 100km/h, riktigt skönt!
Flera kilometrar med slät sandstrand till mitt förfogande.
(http://i435.photobucket.com/albums/qq76/markusb_/IMG_1015_resize.jpg)
(http://i435.photobucket.com/albums/qq76/markusb_/IMG_1009_resize.jpg)
(http://i435.photobucket.com/albums/qq76/markusb_/IMG_1013_resize.jpg)
Hittade en repstump under resans gång. Fick binda ihop mina LED-lyktor då dom skakade så in i h.. när jag åkte grusvägar. Har just flyttat dom och måste nog se över mina fästen en smula. Lite stagning behövs helt klart.
(http://i435.photobucket.com/albums/qq76/markusb_/IMG_0990_resize.jpg)
(http://i435.photobucket.com/albums/qq76/markusb_/IMG_0994_resize.jpg)
Första gången jag kör min vanliga "långslinga" med den nya fjädringen och det är helt galet va mycket skönare den går jämfört med originalfjädrarna som satt på sist jag gjorde denna resan.
Ett tips till er som vill mjuka upp den alltså, polaris snöskoter röda boggiefjädrar fram och ena original framfjädern bakflyttad!
-
snygga bilder ()p
Blev tvungen att kapa vingarna på min fågel i helgen (framskärmarna), och kommer göra någon egen variant i veckan, ser att du byggt egna. Riktigt snyggt jobbat!
Själv kommer jag nog köra på budget variant (att de inte följer hjulen vid svängning), men efter att ha sett dina bilder kanske jag tänker om....om jag får tag i en svets. Någon i jönköpingstrakten som har tillgång till svets? :)
-
Om du ska göra skärmar som mina så gör armarna lite kraftigare.
Jag la på plattjärn 3x12mm längs hela armarna och sedan dess har dom hållt även i den jävligaste terrängen.
Med bara rören så skakade dom sönder ibland, rörämnet gick rätt av.