ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: serpent skrivet 29 augusti 2011 kl. 14:08:50

Titel: COC-dokument
Skrivet av: serpent skrivet 29 augusti 2011 kl. 14:08:50
Hej!
Tänkte ta en rond mot transportstyrelsen ang. min Target och rätten att dra kärra.
Jag misstänker att jag måste få tag på COC-dokumentet till min hjuling först. Är det något man ska ha fått med vid köpet? Är det något man kan få i efterhand via sin ÅF eller importören?
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: stefanland skrivet 29 augusti 2011 kl. 14:12:35
Hej!
Har du kollat på ditt regbevis den blåa delen under punkten O Kopplingsanordning
Står det inget där finns det inget giltigt COC för din maskin med drag.
Möjligen kan generalagenten ordna fram ett nytt COC som har dragvikten ifylld
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: markuse1 skrivet 29 augusti 2011 kl. 16:48:14
Får man ens dra ett reggat släp med ATV på väg? Har för mig att det var något som sa att man inte fick det.
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: serpent skrivet 29 augusti 2011 kl. 19:13:50
Så här säger transportstyrelsen:

"Vad vi kan se i fordonets tekniska data så finns ingen uppgift om dragkula eller tillåten släpvagnsvikt.  Därför ska du vända dig till den registrerade importören, så får de komma in med kompletterande uppgifter om fordonet när det gäller kopplingsanordning och tillåtna släpvagnsvikter.

Med godkänd kopplingsanordning, och ett obromsat oregistrerat mc-släp som uppfyller kraven får du köra i högst 80 km/t."

I en kopia av ett COC-dokument hittar jag #17 Maximum mass of trailer (unbraked) 200 kg.

Enligt uppgift är det också som så att denna typ av uppgifter inte framgår  av registreringsbeviset på fordonsslag som mc och ATV.

Fordonets draganordning är typgodkänd och ska inte behöva någon särskild besiktning.


Frågan är hur jag ska gå vidare. Allt verkar vara i sin ordning, men jag har inget direkt papper på att det är OK.
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: MATZ skrivet 29 augusti 2011 kl. 19:28:49
Tjena!

Jag har ett intyg till min Blade som säger att jag får släpa reggad kärra på landsväg om jag fixar elanslutning och allting fullt ut.
Jag minns inte hur mycket jag får dra men jag skulle tydligen få ligga på landsväg i 80 knyck och dra en kärra. Papperet har jag liggande i maskinen och den befinner sig inte på samma ställe som jag. Men om intressse finns kan jag plocka fram dokumentet och kolla upp mer.
Minns något luddigt om att Blade 550 är en av dom mycket få ATV:er som får dra reggat släp på väg - men det har jag inga belägg för.
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: serpent skrivet 29 augusti 2011 kl. 20:32:34
Tjena!

Jag har ett intyg till min Blade som säger att jag får släpa reggad kärra på landsväg om jag fixar elanslutning och allting fullt ut.
Jag minns inte hur mycket jag får dra men jag skulle tydligen få ligga på landsväg i 80 knyck och dra en kärra. Papperet har jag liggande i maskinen och den befinner sig inte på samma ställe som jag. Men om intressse finns kan jag plocka fram dokumentet och kolla upp mer.
Minns något luddigt om att Blade 550 är en av dom mycket få ATV:er som får dra reggat släp på väg - men det har jag inga belägg för.

Huj!
Jag har samma intyg och samma gäller Target och Blade. Jag kollade dock med Transportstyrelsen och de var frågande till detta. Bifogade intygen. Så jag vill på något sätt få svart på vitt vad som gäller om man blir ståendes vid väggrenen med sheriffen.

Jag är egentligen bara intresserad av att dra en oreggad & obromsad (30-kärra) till och från soptippen fast lagligt   :banghead:
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: Stable skrivet 29 augusti 2011 kl. 20:37:18
Man får ändå inte dra ett släp som är bredare än dragfordonet.

http://www.korkortsportalen.se/upload/bibliotek/broschyrer/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: serpent skrivet 29 augusti 2011 kl. 21:06:21
Man får ändå inte dra ett släp som är bredare än dragfordonet.

http://www.korkortsportalen.se/upload/bibliotek/broschyrer/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf

Helt riktigt.

Har dock tänkt att dra "Jula kärran" och den är lika bred som hjulingen.
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: serpent skrivet 30 augusti 2011 kl. 18:46:08
Har pratat med två olika personer på TS och fått två olika svar:

"Svar: Som jag förstår problemet är det just skriviningen med en viss vikt obromsat släp som ställer till problemet då det på CoC dokumentet saknas uppgift om bromsat släps högsta vikt.

Skulle råda dig att kontakta någon av våra dispenshandläggare i frågan, och höra om det är möjligt att lösa problemet med en dispens för ditt fordon. "

och

"Svar: Ditt fordon är registrerat som en motorcykel. Följande gäller för motorcykel och släp:
Till tre- eller fyrhjuliga motorcyklar får man koppla en släpvagn som är högst lika bred som motorcykeln, dock högst 200 centimeter. Släpvagnens vikt får vara högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.

Tekniska krav på till exempel släpvagnens däck och belysning finns i Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar (VVFS 2003:23).

En släpvagn till en motorcykel behöver inte vara registrerad.

• Måste vara registrerad för släp – se
registreringsbeviset!
• Får dra ett släp vars vikt inte överstiger
halva dragfordonets tjänstevikt, minskad
med vikten av bränsle och verktyg.
• Släpet får inte vara bredare än dragfordonet.
• Släpet får inte vara bredare än 2 meter


"30-kärra"= ett efterfordon.  Får alltså inte dras av en motorcykel, se nedan.
Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon:
tryckluftskompressor
skylift
kioskvagn

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller
båttransportvagnar
husvagnar
tankvagnar. "
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: MATZ skrivet 30 augusti 2011 kl. 19:37:27

Det är ju solklart!!     :lol: (Obs! ironi)
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: serpent skrivet 30 augusti 2011 kl. 20:05:25
Man blir lite trött på det.
Speciellt om man läser det intyg som du också har MATZ där en tredje person på dåvarande VV tycker att allt ser klockrent ut.
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: MATZ skrivet 31 augusti 2011 kl. 19:15:15
Man blir lite trött på det.
Speciellt om man läser det intyg som du också har MATZ där en tredje person på dåvarande VV tycker att allt ser klockrent ut.


Har du nämnt namnen på dom gubbarna från intyget, för dom som du har pratat med nu? Det är kanske deras nuvarande chef, å då kanske allting löser sig   ()p
Titel: SV: COC-dokument
Skrivet av: Plassarn skrivet 31 augusti 2011 kl. 20:05:03
Jag har ställt frågan om drag och om det går att få det godkänt och registrerat i efterhand på en MC (Dresel Grizzly).

CoC't saknar uppgift om drag, där ligger problemet.
Har du en uppgift om drag i CoC är saken annorlunda.

Min Grizzly levereras utan drag. (Har eftermonterat ett drag från Yamahaåterförsäljarn i närheten.)
Det svar jag fått från tekniska i Borlänge är att en förändring i lagstiftningen måste till och den kommer med största sannolikhet under 2012.
Det kommer att göra det möjligt att registreringsbesikta en 4hjulig MC med drag.
Det gick inte att få mer svar rörande vilka drag som kan godkännas, krav på draget ev dispens etc

I övrigt så stämmer min uppfattning med de som ni skrivit tidigare, att vagnen måste ha ljus och att den inte får vara bredare än dragfordonet.