ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Lifan => Ämnet startat av: bosse skrivet 1 mars 2005 kl. 12:12:06
-
Hej!Jag har en ny Lifan 250 med startproblem,jag tog hem den för tre veckor sedan och åkte 7 mil med den ,sedan har den stått i 14 dagar och nu när jag skulle åka med den så startar den inte .
startmotor och batteriet går som det ska,men den tänder inte,kan det vara en ispropp? i så fall vad göra,blir det vatten i förgasaren då ?
Jag har kollat tändstiften och dom ser ok ut,men förgasaren vågar jag mig inte på,så jag får väl ta och lämna in den där jag köpte den ,men det känns tungt med tanke på att den är ny och borde kunna gå i alla väder tycker jag.
Är det någon som haft liknande problem så är jag tacksam för alla tips och svar.
MVH
bosse :(
-
Låt den tina upp någonstans det är varmt, sen häll i k-sprit i tanken .
-
Jag LI (der som) FAN med dig :P
Skämt å sido, har den stått ute och det har varit kallt som nu ca 10-15 minus så kan du fått en ispropp.
Visst, soppan innehåller lite K-sprit men att komplettera under minus 5 är aldrig fel om den skall stå ute.
Ta in den i värmen för att tina (om du kan), funkar säkert efter det.
Luktar det soppa när du drar runt den och försöker starta? Luktar det så har du nog inte tillräcklig gnista trots att starten går runt.
Känner du ingen lukt, kanske en propp.
Självurladdningen ökar vid kraftig kyla ur batteriet, kan vara så enkelt också. Kolla laddningen 12-13 volt utan belastning samt vid start 12 volt. Vid startad motor bör du ha 14.4 volt så vet du att den laddar.
Hoppas det hjälper.
-
Har sett en återförsäljare som försökte starta "en sådan där"!! Det tog säkert 20min!! Han blåste i slangen till tanklocket för att få fram soppa! Han va tvär rö i nyllet o halv hög efteråt *L* Det va tydligen inget ovanligt att få andvända den metoden på Lifan!!
-
Min kan också var lite kinkig att starta när det är kallt. Full chock och lite gas brukar få igång min efter ett tag. Här föjler lite fler tips:
Glömer du soppa kran kan du glömma o få igång den!
Om du har lite soppa i tanken går den inte igång (detta är förmodligen förklaringen till problemet ovan)!
Hoppas du får ordning på den....
-
En klassiker. Stoppknappen har två lägen: 1-Intryckt=ingen tändning,
men startmotorn går ändå runt...
2-Ute=tändning på.
-
Hej Bosse,
du kanske redan fått snurr på bitarna annars har jag några tips.
Byt tändstift till NGK C6HSA alt Champion Z10 el Z12.
De som sitter i original är inte de bästa. K-sprit bör man i stort sett alltid tillföra så här års.
Till "Gäst" så kan jag berätta att även jag agerar blåsfisk ibland för att starta maskinen, men bara då den är helt ny och aldrig nånsin startad.
Efter det har vi aldrig haft problem.
Mvh
Patrik
Fordonskonsulterna Stockholm AB