ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: AB Rindab skrivet 23 augusti 2011 kl. 09:48:54
-
Vi har sett att många har problem med sina kontaktorer till Warn vinscharna. Därför har vi haft en löpande diskussion med Warn om detta. Vi skickade för en tid sedan 10 st. kontaktorer som vi tagit på reklamation till Warn för att se vad det är som går sönder i dom. Det visade sig att endast en kontaktor av de 10 st. vi skickade var trasig.
Warn har därför kommit fram till att felet förmodligen är att spänningen varit för låg på maskinerna och inte att det varit fel på kontaktorerna.
Kontaktorerna är utformade så att de inte drar (håller i) när spänningen går under 9 volt för att skydda vinschen och undvika en bränd motor. När kontaktorerna är nya håller de i lite bättre och kan gå något under 9 volt vilket löser problemet tillfälligt när man monterar en ny kontaktor.
Det enda sättet att se om det verkligen är ett fel på kontaktorn är alltså att sätta ATV´ns batteri på laddning och därefter köra vinschen. Troligtvis är det därför batteriet som behöver bytas ut eller laddas.
Vi hoppas att detta löser problemet för de flesta...
-
Jag köpte en ny Can am med Warn RT3.0 i höstas. Efter ca 2 månaders plogning så fick jag problem med kontaktor nr1.
Kontaktorn ville inte dra vid "inmatning". Kontaktor nr 1 byttes på garanti.
Efter ca 1 månad samma sak igen på kontaktor nr 2 fast värre. Även denna byttes på garantin.
Då kontaktor nr 3 började krångla öppnade jag kontaktorn och putsade av kontaktorbläcken, därefter har jag inte haft några problem.
Min maskin bor i varmgarage och står ständigt på underhålls laddning (Ctek). Jag mätte upp spänningen vid belastning vid plogandet och batteriet var ok.
Det var endast under 10 minusgrader som jag fick problem.
Det skulle vara intressant att veta hur Warn gjort sina tester, under vilka förhållanden ?
Alla mina tre kontaktorer fungerade klockrent i temperatur runt 0 grader och varmare.
Mvh // Martin