ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Robbo skrivet 22 augusti 2011 kl. 21:44:46
-
Godkväll...
Är sugen på att sätta större hjul nu på min polaris xps 850 -11...
Och frågan är finns det nån här som har byggt en egen setup eller satt ett köpes variatorkit?
Tanken min är att enbart sätta lite lättare vikter samt lite hårdare fjäder i sekundären....
Tycker den växlar riktigt bra nu men med större hjul så går ju allt tyngre...
Min far har en kymco mxu 500 som blev helt super efter att vi tog bort 2 vikter i primären...
Men den lösningen går ju inte på polaris genom att dem har 3 vikter...
Jaa kläm till nu med lite tips tack
-
Hej, jag har en 800 med 27/10/12 fram och 27/12/12 bak på Starcos tunga skogsfälgar plus kedjor (ca 30 kilo) Jag var hos Patrik på go offroad och frågade, han kontaktade i sin tur en "guru" på detta.Enligt "gurun" var ett kit nödvändigt på en 800 då den utan problem klarade den uppsättningen, jag har varit frestad att prova.Men maskinen går så jävla fint och mjukt i variatorn och är VERKLIGEN STARK i orginal varför jag skitit i det. ()p
Mvh Anders
-
Jag är också sugen på att sätta på större däck. Men vart kan man köpa ett variatorkit till maskinen ? Finns det något mer att sätta på den så den blir att gå bättre? :)
-
Jag är också sugen på att sätta på större däck. Men vart kan man köpa ett variatorkit till maskinen ? Finns det något mer att sätta på den så den blir att gå bättre? :)
Finns många som säljer om du söker! Men jag tycker dem är hutlöst dyra... men det blir nog ändå ett epi kit för mig, när jag bytt däck....
-
Man kan schimsa variatorn för lägre utväxling (lägre toppfart men starkare) :djump: :djump:
-
Man kan schimsa variatorn för lägre utväxling (lägre toppfart men starkare) :djump: :djump:
???? går väl inte?
därimot lite skillnad på inslagsvarven.... dock vill man ha dem så precis att den inte drar för det bli mjukaste startern
-
Jodå det funkar, det finns en filmsnutt på tuben som beskriver hur man gör. ()p man sätter två brickor på axeln bakom den ena variatorn. :djump:
Jag tror det finns en tråd om detta här på forumet.
Mvh Anders
-
Jodå, att schimsa är rätt vanligt och ger lägre utväxling medan ett clutchkit oftast ger ett högre tillslagsvarv.
Vissa variatorer behöver schimsas på båda axlarna så remmen blir "rak".
Schimsningen genomförs med vanliga brickor som finns i järnhandeln, ju tjockare desto lägre utväxling.
Men man får inte schimsa för mycket så ingreppet i axeln blir för litet, men 1,5-2 mm är väl rätt vanligt vad jag förstår.
Om eller hur detta funkar på en Polaris vet jag dock inte, men Anders vet tydligen.
-
Det var på en polaris i exemplet, som Hydro skriver är det viktigt att inte lägga på för tjocka brickor.Jag känner igen måttangivelserna, och i exemplet med polarisen var det på den ena variatorn (primären) som man ska schimsa. ()p
Mvh Anders
-
funkar det verkligen att schimsa på den typen av variator med koppling i primären som polaris och can-am har?
remmen ligger ju redan lå långt ner det går när motorn går på tomgång!
-
Hm, min beskrivning av det tekniska utförandet är kanske inte helt ok, jag har faktiskt ingen aning om hur det funkar.Men i filmen visas hur en polaris "drevas ner" med schimsbrickor på den stora/främre variatorn.Maskinen blir betydligt lägre växlad och får lägre toppfart enligt beskrivning.Perfekt för mig som "skriar som griseknoen vid 70 knyck", he, he :lol: :lol:
Fast om det behövs vette fan.Jag provade i dag att smyga som Oskar-P gör med D- Doris uppför en brant backe och det går :djump: :djump: :djump: :djump: :djump:
-
Jag är också sugen på att sätta på större däck. Men vart kan man köpa ett variatorkit till maskinen ? Finns det något mer att sätta på den så den blir att gå bättre? :)
Finns många som säljer om du söker! Men jag tycker dem är hutlöst dyra... men det blir nog ändå ett epi kit för mig, när jag bytt däck....
Finns det nån sida man kan hitta det på?
-
Jag har för mig att tråden fanns här på forumet ()p
-
Svezon här på forumet skrev ett inlägg 8/6 2011, han tippsade om www.nyrocat.com.jag läste att schimsningen gör att remmen kommer längre ner i primären, vidare stod att förfarandet gäller ALLA modeller :hmmm:Men om det är som Oskar säger att remmen redan ligger i botten på potatis och kamelen :dntknow:, ja då kanske det inte funkar.Men Svezon fick "guldresultat" på kungkvadden :djump: ()p
-
jo, en Kq har ju inte kopplingen i variatorn, därför kan man sära mer på skinkorna för att få ner den djupare i skåran :D
men på våra maskiner är redan primären särad så mycket det går!
-
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:Hm, i filmen visas hur brickorna monteras på axeln "bakom" primären, d.v.s. rätt upp i surdiket :lol: :lol: :lol:.Nej jag vet inte, men fan vilket skönt fredagsgarv jag fick.Jag kommer läsa ditt inlägg igen och få mig fler "garvattacker" :lol: :lol: ()p
-
:lol: ...... Hehe tillbaka till ämnet då.... är det bara köpa ett färdigt kitt eller??
Hur är det med dessa nerdrevningskitten som finns?
14% nerväxling undra hur många kilometer man tappar....
-
Du kanske tappar 10 km/tim, men det går ju bättre att komma ur SURDIKET :lol: :lol: Bra om det är vass och risk för RÖVGASER :lol: :lol: :lol:
-
Jag åker me Dominator 30".
Med orginal variatorn så går den lite väl fort på lågen i skogen, men någon tendens till remslir existerar inte.
Har kört både med och utan överfulla skoggskärror. :DV
Har beställt EPIs mudd kitt & väntar me iver på hur d ska bli. :djump:
http://www.epiperformance.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=EPI&Product_Code=WE437031
-
Det ska bli spånnande att följa, filma gärna ()p ()p
-
Jag åker me Dominator 30".
Med orginal variatorn så går den lite väl fort på lågen i skogen, men någon tendens till remslir existerar inte.
Har kört både med och utan överfulla skoggskärror. :DV
Har beställt EPIs mudd kitt & väntar me iver på hur d ska bli. :djump:
http://www.epiperformance.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=EPI&Product_Code=WE437031
De låter ju toppen, har funderat mycke på om man måste slänga dit variatorkit, verkar ju fungera ändå alltså.. för de lilla jag åker!
HUr blev resultatet för dej?
-
Som det så fint heter...
"Den som väntar på någe, väntar ALLTID för länge"...
Fick reda på för ca 2 veckor sen att dom fick kalla tillbaka alla kit för att bustningen i vikterna nöp när d blev varmt...
Men hörde i dag att dom ligger någon stans på atlanten å guppar nu. :djump:
Har för övrigt 2 st beggade Dominator 30X10-14 till salu.
Skall sätta på 30x12-14 i fram.
-
Nu har jag monterat å provat.
Det blev skillnad.
Nu går det att krypa bättre över diken & "grus" i skogen.