ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Nappe skrivet 8 juli 2006 kl. 12:24:06
-
Hej
Detta är mitt första inlägg här :D
Jag har en fråga till ni som kört både 250 och 300 modellen.
Är CBW-300 värt dom extra ~8000kr?
Sitter och funderar på vilken jag ska köpa har själv kört en 250
och är sugen på att inhandla en sådan eller en 300 snarast, kan bara
inte bestämma mig.
-
Jag personligen hade ju lagt till dom pengarna för en 300á !
-
Tycker också du ska satsa på en 300. Den är betydligt större och man sitter bättre på den. Tror du har igen pengarna sen när du ska sälja den också för 250:n lär ju sjunka mer nu när 300an finns ute.
-
Rekommenderar 300:n jag med... Dels för att andrahandsvärdet är nog mycket bättre än 250:n och för att den är mycket större o går mycket bättre.
Tycker att man ser "liten" ut på 250:n oxå...
Köp 300:n, så ångrar du dig inte sen.....
-
300 säger jag... :D
Men sen har jag inte kört någon annan fyrhjuling... så jag kan inte jämföra så mycket...
-
Blev en SMC CBW-300B Svart 8)
-
Grattis :)
-
grattis 8)
-
Grattis och lycka till med körningen nu i semester tiderna :D
-
Ska köra som &/%"Q)¤= ! :D
Den kommer nästa vecka, så jag har 3-4 veckar att köra innan jobbet börjar igen!
-
Nu står den i garaget!! Måste bara vänta nån dag till eller 2, vill ju inte köra olagligt (försäkring etc) :roll:
-
Försäk att hitta någon att åka med. Då blir det ännu roligare än att bara bränna runt själv.
-
Jo har en kompis som också är SMC ägare samt flera andra som han känner. Får väl se om man kanske kan dra ihop ett gäng senare 8)
-
hehe... jag lyckades köra olagligt utan att ens veta om det 8O
Hade skickat in ägarbyte och allt på min nya smc 300, men sen
när jag får hem mina reg papper så står det att den är avställd!!!! aj aj
då hade jag redan kört 70mil :D olagligt!
Nu står den i garaget!! Måste bara vänta nån dag till eller 2, vill ju inte köra olagligt (försäkring etc) :roll:
-
hehe... jag lyckades köra olagligt utan att ens veta om det 8O
Hade skickat in ägarbyte och allt på min nya smc 300, men sen
när jag får hem mina reg papper så står det att den är avställd!!!! aj aj
då hade jag redan kört 70mil :D olagligt!
Hehe du hade tur med andra ord att du inte blev stoppad av polisen eller råkade ut för en olycka :wink:
Jobbigt att ha den några meter bort, tror jag ska köra ut den på uppfarten och tvätta av den eller något för att stilla mitt begär tills alla formaliteter är klara, hoppas det går fort skickade in ägarbytet och påställningen idag :x
-
Är det verkligen samma effekt i 300an och 250n? Någon som kört båda och kan berätta om det är någon speciell skillnad på motorerna?
mvh jonas
-
Är det verkligen samma effekt i 300an och 250n? Någon som kört båda och kan berätta om det är någon speciell skillnad på motorerna?
mvh jonas
En polare som har en 250 tävlade med en som hade en 300, 300an drog ifrån men inte med så mycket. Dock så var den inte lika inkörd.
Ska testa själv när jag har kört min lite mer.
-
Har haft en smc cbw 250 i ett år och har precis bytt till smc 300, det är rätt stor skillnad tycker jag (och andra jag kört med) :!:
Bättre acc och högre topphastighet samt mindre vibrationer mm...
-
Jonne lyssna på SMC-Marieholm han vet mer än mig :D
-
Är den lika stor som 250:n? Längd/bredd/höjd
-
Är den lika stor som 250:n? Längd/bredd/höjd
300an är större på alla håll 8)
-
"bakvagnen" med plast och allt är samma som 250, men de har använt den "breddade" 250 bakaxeln, hårdare fjädring samt lite större hjul, framvagnen är ny, samt ramen förlängd.... :idea:
-
hjulbasen på längden är samma som Yamaha Raptor 350cc :!:
sitthöjden är något högre än på nämnda raptor...
-
Kan ju nämnas att den är bra mycket tyngre också...
-
Kan ju nämnas att den är bra mycket tyngre också...
174 kg mot 188 kg, så det är inte så stor skillnad.
-
tycker inte viktökningen märks... men det kan å andra sidan vara för att motorn är det vassare.... :wink:
-
tycker inte viktökningen märks... men det kan å andra sidan vara för att motorn är det vassare.... :wink:
Om du jämför accet med en normal bil, kan man hålla jämna steg?
-
ja det tycker jag nog, men klart en bil är ju starkare så vid 100km/h försvinner ju lätt bilen.... :?
-
ja det tycker jag nog, men klart en bil är ju starkare så vid 100km/h försvinner ju lätt bilen.... :?
Jojo, de e klart. Jag menade mest i början, låt säga stadstrafik. Står vid ett rödljus, får bilarna vänta bakom för jag accar för slött eller är man bra med mellan 0 och 60 km/h?
-
du sticker ju lätt ifrån "medelsvensson" men står det en porsche bakom är det ju inte lika lätt... :lol:
-
ja det tycker jag nog, men klart en bil är ju starkare så vid 100km/h försvinner ju lätt bilen.... :?
Jojo, de e klart. Jag menade mest i början, låt säga stadstrafik. Står vid ett rödljus, får bilarna vänta bakom för jag accar för slött eller är man bra med mellan 0 och 60 km/h?
Jag hängde bra med med min 250cc så med 300 måste man ju spåa skiten ur bilarna...
-
300:an kan ju till och med göra rejäla wheelies, sittande på sadeln :idea:
-
Min 250 har inga som helst problem att hänga med i Malmö-trafiken! Taxiförarna som tror att dom ska köra ifrån vid rödljusen blir ordentligt bakom. Kan ju ligga lite i viktskillnaden. Quad + förare ca 250 mot en bil med förare som väger 1500 kg.
-
Min 250 har inga som helst problem att hänga med i Malmö-trafiken! Taxiförarna som tror att dom ska köra ifrån vid rödljusen blir ordentligt bakom. Kan ju ligga lite i viktskillnaden. Quad + förare ca 250 mot en bil med förare som väger 1500 kg.
1500 kg taxichafför? Jesus, Malmö har då förfallit! :lol: :wink:
Tack för infon, tror jag ska beställa mig en SMC CBW 300, verkar vara en kanonmaskin för det priset!
Jag har hittat för 47900, är det ett bra pris?
-
Har du inte hittat någon som tar mindre eller mer för den delen....
-
Kan ju nämnas att den är bra mycket tyngre också...
174 kg mot 188 kg, så det är inte så stor skillnad.
Det är ju faktiskt en del, du bär ju med den extra vikten i alla lägen... Acc, svängar, broms, bakhjulsåka m.m....
Betänk sedan att effekten (ung.20 hk) är densamma... 300:an har ju bättre vrid då, så det är ju klart att den är bättre, men skillnaden i acc blir nog inte så stor...
jag vill testa min mot en 300:a! För att få se själv om det är mycket skillnad...
-
Bästapris jag sett är hos Nonne på http://www.gatquad.se/ :!:
Köpte min 300:a där för 45900 och då ingick nerfbars och hjälm :!: :!:
-
Var ute och körde lite ikväll, rastade en beachbuggy med 300:an,
stod bakom den i en korsning, först drog den iväg sen jag, men jag kom ikapp och körde om, då gav han upp :!: :D
-
Var ute och körde lite ikväll, rastade en beachbuggy med 300:an,
stod bakom den i en korsning, först drog den iväg sen jag, men jag kom ikapp och körde om, då gav han upp :!: :D
Misstänker att din inte är strypt :P
En strypt, orginal, hur funkar det då?
-
Funkar bara fint låg i 95km/h bakom sambons bil, vet dock inte om mätaren visar riktigt rätt.
Jävla surt att jag inte kan köra nu bara :x
Batteri satan som läckt syra!
-
Jag har bara bytt till 38-drev bak istället för 40-drev, allt annat är orört original :!:
Mätaren visar minst 5km/h för lite :!:
-
Jag har bara bytt till 38-drev bak istället för 40-drev, allt annat är orört original :!:
Mätaren visar minst 5km/h för lite :!:
Blev det nån märkbar skillnad med 38 drev? Är sugen på att dreva min också men skulle helst vilja ha 36 eller 32. Men då är ju frågan om alla drev till CBW 250 passar våran 300? För det är väl samma 38 drev till 300an och 250n?
-
Skillnaden blev mest ett behagligare motorvarv på fullgas, en kompis har likadan 300:a med original drevning och någon större hastighetsskillnad otrimmat blir det inte, men trimmar man har man nog mer nytta av det.
(väntar på större avgassystem :idea: )
Finns bara 38drev att montera som passar utan bearbetning och ja, det är samma drev som till 250, lät själv tillverka ett 36 drev för back (till min förra SMC 250) men då är man tvungen att slipa ner lite på hubben med :!: