ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Shrunkbowl skrivet 12 augusti 2011 kl. 17:31:37

Titel: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: Shrunkbowl skrivet 12 augusti 2011 kl. 17:31:37
Vad kör du helst?
Diskutera här och rösta!

2 takt :headbang:

Mvh: Eric
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: snoddas skrivet 12 augusti 2011 kl. 18:01:13
4 takt men hoppas snart 6 takt kommer dom har ju börjat göra några tester.
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: mittonen skrivet 12 augusti 2011 kl. 19:48:23
CROSS ska de va 2takt
HJULINGEN ska de va 4stroke på :)
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: raptor_007 skrivet 12 augusti 2011 kl. 20:30:53
JA! 2-TAKT PÅ CROSS OCH 4-TAKT PÅ ATV!! :headbang: :headbang:
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: Wildhearted skrivet 12 augusti 2011 kl. 22:34:42
Om ja får välja, 2takt oavsett fordon, hade hellre haft en 2takt 700 rotax i en raptor änden sketna klena fyrtaktaren ;)

och en byggd banshee rastar fortfarande alla hjulingar utan turbo, oavsett mods :)
kanske bättre botten på fyrtakt men vem fan vill ligga där :)

http://www.youtube.com/watch?v=q0jAuR2MSbg
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: bmw_race skrivet 13 augusti 2011 kl. 00:09:22
2takt -4takt ':) bara det går som f-n :headbang: !!! ()p
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: raptor_007 skrivet 13 augusti 2011 kl. 11:34:03
Precis bara det går som faen! 8)
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 13 augusti 2011 kl. 12:56:46
ska det va 4takt så ska det vara kryppkörning eller med Turbo annars så är det 2takt som gäller ()p
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: Im-wounded skrivet 20 augusti 2011 kl. 11:36:17
2takt i alla väder! älskar ljudet, känslan, mekandet!  :DV :DV 4taktare kan hålla sig till skogsarbete ;)
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 21 augusti 2011 kl. 10:41:13
4 takt helt klart, värdelöst att ha en motor som man måste växla med stup i kvarten för att få något gjort. Toppeffekten på en Banshee t.ex ligger lägre än vilken 450 som helst, och dessutom har dom mycket klenare vrid.

Ta när vi kör på bana t.ex ligger man bakom en 2-takts cross, att dom växlar 3 gånger där jag kör på samma växel är ju ingen lögn, och inte går det fortare för det  ;D

Det som är att många TROR att 2 taktarna går så in i satans mycket bättre än 4 takt bara för att effekten kommer så plötsligt. Innan ni börjar mothugga kan ni prova köra säg en 2 takts cross/hjuling i blöt sand/lera och se hur lättkört det är. Har kört grannens 500cc 2taktare och min nya 450 cross med insprut. Tycker ju min cross är bättre alla gånger. Hans cross orkar ju inte så mycket på lägre varv och sen smäller det så har man ingen kontroll längre. Vad är vitsen med det? är ju som att ha 1.000hk eller 2.000hk i en vanlig personbil, gör ju varken till eller från om man inte får ner dom i backen  ;D
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: wiiillle skrivet 21 augusti 2011 kl. 14:14:12
Skoter & cross = 2 takt
Men på hjulingen ska det vara 4 takt!  ()p
Titel: SV: STORA tråden om 2 takt eller 4 takt
Skrivet av: Oskar P skrivet 21 augusti 2011 kl. 15:00:29
4 takt helt klart, värdelöst att ha en motor som man måste växla med stup i kvarten för att få något gjort. Toppeffekten på en Banshee t.ex ligger lägre än vilken 450 som helst, och dessutom har dom mycket klenare vrid.

Ta när vi kör på bana t.ex ligger man bakom en 2-takts cross, att dom växlar 3 gånger där jag kör på samma växel är ju ingen lögn, och inte går det fortare för det  ;D

Det som är att många TROR att 2 taktarna går så in i satans mycket bättre än 4 takt bara för att effekten kommer så plötsligt. Innan ni börjar mothugga kan ni prova köra säg en 2 takts cross/hjuling i blöt sand/lera och se hur lättkört det är. Har kört grannens 500cc 2taktare och min nya 450 cross med insprut. Tycker ju min cross är bättre alla gånger. Hans cross orkar ju inte så mycket på lägre varv och sen smäller det så har man ingen kontroll längre. Vad är vitsen med det? är ju som att ha 1.000hk eller 2.000hk i en vanlig personbil, gör ju varken till eller från om man inte får ner dom i backen  ;D
du har helt rätt! man ska inte bara stirra sig blind på maxeffekten, utan även se till vridmoment kontra effekt samt var i varvtalsregistret respektive toppnotering inträffar, en lättkörd motor har en jämn och svagt ökande vridkurva från ca dubbla tomgångsvarvet till max.