ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Thornado skrivet 12 augusti 2011 kl. 01:30:20
-
Pratas en del nu om dödsolyckor på ATV och att störtbåge kan rädda liv.
Är det någon av er som har info / erfarenhet / bilder av vad det finns för alternativ av just störtbåge till ATV?
-
Det finns "störtbågar" av olika slag, hur mycket de skyddar är väl en annan sak... hamnar man mellan bågen och marken så förvärrar de ju saken, men de är ju i alla fall bra att fästa extralampor på!
Här är Kolpins lightbar:
(http://webzoom.freewebs.com/atvproducttests/Kolpin/Light_Bar/LightBar1.jpg)
...sen finns ju denna idiotsäkra variant, frågan är väl dock om inte konstruktionen snarare framkallar tippningar...
()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ulHO_dbyBSg[/youtube]
Är det vältolyckor som hänt på eller från landsväg, alltså i förhållandevis hög fart så hjälper nog ingen båge.
I branta med- och motlut skogen är det lätt hänt att maskinen stegrar över och då KAN en båge hjälpa till, men den kan som sagt även förvärra saken.
Inom dragracingen har man länge åkt med wheeliebars, då främst på asfalt, men hittade faktiskt en bild på en fyrhjuling med just detta monterat!
...men knappast det smidigaste man kan ha i skogen direkt...
(http://www.planetsand.com/memberwebpages/ubetrunracing/Wheelie%20Bar2.jpg)
För övrigt kan ekipaget självklart tippa även i sidolut, men denna form sker oftast lite mer långsamt.
Förlängda maskiner klarar med- och motlut bättre, breddade maskiner (tex med spacers) klarar sidolut och tvära svängar bättre.... osv...
Bästa skyddet mot denna olyckstyp sitter dock innanför pannbenet.
Jag har snurrat/tippat flera gånger, men alltid i låg fart och utan större skador på mig och maskin.
Med en båge hade det dock blivit betydligt värre skador på iaf mig.
...men som fäste för lampor är de ju bra.
-
ett alternativ är ju att köra med förstånd oxå!!
-
http://www.quadbar.com.au/quad-bar/demonstration-video.html
Denna tyckte jag såg ganska slimmad och vettig ut för att vara en båge.. men helt ärligt så tror jag att för min del skulle båge innebära skador och elände. Jag VET att förr eller senare kommer den haka i ett träd/pinne/whatever när jag är ute och kör i skogen och vad händer då? Ja vad som helst kan hända. Tvärstopp så jag flyger av och slår mig fördärvad i terrängen, tvärstopp så jag sopar i styret så halva kroppen blir mos, tänk på stackars pungen när man dånar fram mot styret i full fartosv..
Normalt sett duckar jag och åker vidare utan vare sig att omkomma eller bli skadad när jag kör i skogen.
Jag tycker att dom som anser sig behöva båge, ex bönder som kör i arbetet kan väl montera det.
Dom som anser att den troligen kommer göra mer skada än nytta ska inte behöva montera "skiten" .
Mina 2 pecetas..
-
Bågen du länkar till påminner rätt mycket om den brödkavelföreningen vill tvångsmontera:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=37297.0
-
Demonstrations Video från Nya Zeeland
http://www.quadbar.com.au/quad-bar/demonstration-video.html
-
Det finns "störtbågar" av olika slag, hur mycket de skyddar är väl en annan sak... hamnar man mellan bågen och marken så förvärrar de ju saken, men de är ju i alla fall bra att fästa extralampor på!
Här är Kolpins lightbar:
(http://webzoom.freewebs.com/atvproducttests/Kolpin/Light_Bar/LightBar1.jpg)
...sen finns ju denna idiotsäkra variant, frågan är väl dock om inte konstruktionen snarare framkallar tippningar...
()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ulHO_dbyBSg[/youtube]
Är det vältolyckor som hänt på eller från landsväg, alltså i förhållandevis hög fart så hjälper nog ingen båge.
I branta med- och motlut skogen är det lätt hänt att maskinen stegrar över och då KAN en båge hjälpa till, men den kan som sagt även förvärra saken.
Inom dragracingen har man länge åkt med wheeliebars, då främst på asfalt, men hittade faktiskt en bild på en fyrhjuling med just detta monterat!
...men knappast det smidigaste man kan ha i skogen direkt...
(http://www.planetsand.com/memberwebpages/ubetrunracing/Wheelie%20Bar2.jpg)
För övrigt kan ekipaget självklart tippa även i sidolut, men denna form sker oftast lite mer långsamt.
Förlängda maskiner klarar med- och motlut bättre, breddade maskiner (tex med spacers) klarar sidolut och tvära svängar bättre.... osv...
Bästa skyddet mot denna olyckstyp sitter dock innanför pannbenet.
Jag har snurrat/tippat flera gånger, men alltid i låg fart och utan större skador på mig och maskin.
Med en båge hade det dock blivit betydligt värre skador på iaf mig.
...men som fäste för lampor är de ju bra.
Ja med den där vedervärdiga "kulan" på hjulingen kanske man kunde få jobb på en cirkus, det är nog där den hör hemma, föresten höll det ju på att skita sig när han trillade ur kulan.
Det vore något att montera på en vägreggad :lol:
-
http://atvbow.com/ (http://atvbow.com/)
-
http://atvbow.com/ (http://atvbow.com/)
Säljer du den fula bågen eller vad e det frågan om? Du har postat den på minst 4 ställen nu.
-
Säljer du den fula bågen eller vad e det frågan om? Du har postat den på minst 4 ställen nu.
Håller med. INGEN lär vilja köpa skiten nu när man bläddrat igenom ett ANTAL sidor med denna bur. Säkert en hur bra grej som helst, men var seriös och berätta att du (om du) säljer den. Just nu kunde det lika gärna vara "Penis Enlargement" som detta spammande handlar om. :tickedoff
-
Håller med. INGEN lär vilja köpa skiten nu när man bläddrat igenom ett ANTAL sidor med denna bur. Säkert en hur bra grej som helst, men var seriös och berätta att du (om du) säljer den. Just nu kunde det lika gärna vara "Penis Enlargement" som detta spammande handlar om. :tickedoff
()p
-
"ATV-bågen kan lätt monteras på alla ATV motorcyklar som har ett lastgaller i metall"
Vilken jävla tur, då slipper jag denna bur eftersom jag har lastplatser i plast :rtfm:
-
Blir bra utan atv båge,gäller bara att köra nykter,i dagsljus och med sunt förnuft