ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: @ skrivet 10 augusti 2011 kl. 23:05:29
-
http://www.nyheterna.se/tv?videoid=1869536&treeId=505021801
-
vad menar jag . ;D ;D ;D
-
:lol: :lol: :lol: Men vilken bra idé! Eller inte...! ;) ;D ;D
-
Köra med insidan av skallen funkar bäst ()p ()p ()p
-
:lol: jaja nu är de nog någon politiker som har vart ut på fyllan igen ;)
-
:lol: jaja nu är de nog någon politiker som har vart ut på fyllan igen ;)
Nästan iaf.
Nu var det hushållningsällskapet som visst är mer än några som pysslar med kökssysslor :hmmm:
De e nån organisation som vill ändra saker som de kanske inte är så pålästa om?
Sådana finns det nog gott om.
Ska vi starta en organisation som förespråkar något knäppt ;)
Å andra sidan nog tror jag att en båge kan rädda några från allvarligare skador.
Köra med insidan av skallen funkar bäst ()p ()p ()p
Precis
-
Jag blir så otroligt förbannad när det kommer såna här idiotförslag. Ja visst är dom bra? ELLER! så kan man lära sig köra. Det är naturens sätt att rensa ut dumhet på jorden, Varför sitter det inte gummipluppar på kniven när man ska äta? man kan ju sticka ut ögonen! livsfarligt!
Snart är det väl säkerhetsbälte och hjälmtvång som gäller när man ska på toaletten :(veryangry):
Har sett det mycket inom vårat jobb också. I england t.ex har det blivit krav på att ha skyddsbur runt borrutrustningen så man inte ska köra dit fingrarna när borret går. Men NÄHÄ!? ska man inte göra det?
Snart får man gå klädd i cross skydd hela dagarna, man kan ju faktiskt slå sig! Sen borde vi ju hjälpa på växthuseffekten, det är ju halkigt på vintern vetni. LIVSFARLIGT!
-
Vafan, den där skiten kan man ju inte åka runt med, om det händer så är det dags att vara olaglig :DV
-
Borde väll vara samma me dom som dom på 6X6 =svårare att slänge sig av ifall man skulle börja rulla
-
(http://213.132.112.100/images_full/35/3573991188.jpg)
-
joo klokrent att slå runt och få den bågen i magen...300kilo fördelat på ja 2-5cm träffyta. dessutom är ju skiten ivägen i skogen ochsådant där fyrhjulingen är tänkt att användas, korkat.
-
egentligen så är det inte så dum grej den kan nog rädda fler än den skadar.
-
Den som tycker bågen är bra har aldrig blivit trampad på tårna av en tjej med höga klackar :DV
-
Smart ide tycker jag, finns väl någon som kommer ha användning för den. Dock att göra den till lag är bland de dummaste jag har hört talas om, snart ska väl 2-hjulingar utrustas med stödhjul...
-
Tanten från hushållningssällskapet har helt rätt, med en sådan båge "ramlar" inte fyrhjulingen PLATT på dig... du blir istället spetsad av en båge.
Jag har snurrat några gånger, och även kommit under... visserligen bara en Renegade på 350 kg... men det känns... men jag har klarat mig nästan helt utan skador.
Med en sådan grej skulle man bli spetsad eller få ett ben krossat...
Nä, jag tycker Hushållningssällskapet borde intressera sig för brödkavlar eller något annat farligt.
Liiite offtopic kanske, men kom att tänka på en gammal filmsekvens med Steve Martin i Rivierans Guldgossar, här som "Ruprecht":
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nqMc9B7uDV8[/youtube]
-
Tanken är faktiskt god speciellt på de tyngre modellerna där just vältolyckorna är ganska många (även om det sker på fyllan)
Att sätta dessa bågar på lättare maskiner blir ju lite löjligt (har då aldrig sett någon olycka där man fått en quad över sig och avlidit ännu... peppar... peppar)
Sedan om det är optimalt eller ej det är ju en annan sak
går ju bunta den så slipper man ju skaffa ryggstöd haha
-
:lol: Det ser inte så bra ut! ;D
Men men... :DV
-
varför inte börja med ett krav på hjälm....
jag kommer inte montera nån båge, välter man i sidled så kan man hamna under bågen och för att inte glömma att reträtt vägen bakåt vid överstegring blir ju helt blockerad....
nä sätt hjälm krav till och börja med!!!!
-
egentligen så är det inte så dum grej den kan nog rädda fler än den skadar.
Jag är bara rädd att den skadar dom som annars inte skulle skadats. Och räddar dom som, hmm hur ska man formulera detta, "borde skadats?" Tänker fyllekörning och liknande grejjer som verkar vara en hel del på atv/quad. Helt sonika korkat och lika självförvållat som att hoppa från ett stup..
Nu menar jag inte att "fyllona" inte är värda att räddas av en båge, missförstå mig rätt. Men att tvinga oss motionsåkare att ha båge skulle ev innebära en större fara då den kan fastna i massa skit. För min del skulle det kunna vara extremt farligt då jag kör i mycket tät terräng och mycket kan haka i den. Har ofta duckat för grenar och liknande och sen kört vidare. Skönt om bågen hakar i och sätter stopp för den resan... bl.a
Nä, valfritt borde det vara. Skulle gärna se bågar men inte på min maskin med min körstil!!
EDIT: En båge kan nog nästan uppmana vissa till "trix". Passageraren kan ju nu stå på sadeln och ha bågen som stöd! Skithäftigt att göra på stan t.ex. för att impa på nån inne på fiket. Sånt beteende ser man ofta på andra fordon med båge, ex jeepar.
-
Borde inte fokus ligga på MC med 2 hjul, har inte statistik men de borde väl leda stort gällande olyckor/dödsfall.
Montera en stor bollformad krockbåge runt hela MC, montera krockkuddar i dessa.
Kanske bäst om alla stannade hemma......
-
Jag har sett fältmässiga prov med den bågen, den fungerade alldeles utmärkt och är inte mer i vägen än kranen på timmervagnen.Själv skulle jag montera en direkt om jag fann någon.Jag var JÄÄÄVLIGT nära att hamna under hjulingen i går, vänster framhjul gick ner i en grop och höger bakhjul upp på en smal lömsk stubbe som var dold i riset, hade stubben varit 5 cm högre hade jag garanterat hamnat under hjulingen (460 kilo) med all utrustning på, sannolikt hade jag inte suttit och skrivit om detta nu. ()p
-
jag har fått en atv över mig en gång, trasig axelar, var av den ena ganska illa ich inte bra än och så ont i bröstet i 2 veckor. men eftersom jag körde utan hjälm så var enda tanken under fallets gång (fall framlänges ner för ca 1,5m stup så bakdelan av hojens ovansida träffade mig direkt efter jag själv slagit i marken) att få ut huvudet utanför hojens träffyta för var inte sugen på skallskador. hade den fyrhjulingen varit utrustad med båge så hade denna båge gett mig en klockren träff högt på ryggraden/början av nacken istället för en fint fördelad träff över hela bröstet som det blev nu...vad som en sådan träff hade resulterat i kan man ju inte veta, men hårda precisa slag mot rygkotor ger ju sällan bra följder, men hade ju undvikit axelskadorna ()p
desutom i sidrullning rullar väl inte hojen så mycket med en sådan på och du blir ju oftast träffad under första eller andra rullningen...så bör även vara en ökad risk för fastklämning under hojen.
-
Tja, den lär nog inte fungera om man störtar utför eller om man rullar utför ett stup.Det finns ju bara en sak som gäller och det är ju att inte utsätta sig för den risken.I mitt fall som jag beskrev hade den garanterat fyllt sitt syfte ()p
Mvh Anders
-
Tycker inte detta är så mycket att bråka om. Har sett värre förslag än denna. Tycker den verkar smidig och inte allt för mycket i vägen. Skulle t o m kunna montera den på min ATV om den inte kostade skjortan. (Har ingen aning om vad den kostar). Styrning till användning via lagförslag, nää.... På en Quad.....Njääää .... tror inte det. Premiesänkning på försäkring och liknande som styrmedel - Ja! Risk för utebliven premie om man först sätter dit den och sen tar bort den och en olycka sker... ja. Man kan hitta smidigare styrmedel än rena lagförslag som ändå är svåra att kontrollera för Polisen. För det är ju kanske inte främst på vägarna vi använder våra ATV - trots ökat antal vägreggade maskiner.
Hjälm borde vara självklart, men är ju omständigt om man jobbar i skogen kan jag tycka. Köra med insidan är bäst, men likväl händer det olyckor .....och skulle vi inte ha problem med vältolyckor så skulle väl ingen heller komma på tanken att ta fram en sån här båge...... Så nog kan jag spontant tycka den är bra.
Kollar man sen olyckor i statistiken så kanske inte det är vältolyckorna som är vanligast.... jag vet inte, men misstänker att olyckor relaterade till alkohol är betydligt vanligare (tyvärr) än rena vältolyckor med nyktra förare.
Så en båge tycker jag kan vara bra, men det kanske vore bra med hjälmkrav och alkolås också.
Sen finns det väl de som fortfarande målar f-n på väggen och tycker att om vi jobbar på duktigt i den här andan så kommer vi till slut ha riktigt säkra ATV med kaross, krockkuddar, automatiska styrsystem och så kommer de att gå på räls. ..... Case closed.
-
8-10 Personer dör per år i 4hjulings olyckor. Nån som vet hur många ridsporten tar???
Och hur monterar man båge på häst?
Och hur monterar man båge på livsfarliga kärringar som inte vet vad de talar om.
Hjälm och skydds jacka klarar man sig rätt gott med.
Fyllekörningar till och från krogen skulle fanimej inte belasta seriösa atv fantaster.
-
Jo ridsporten skördar 2 till 4 liv om året, den är näst efter fotboll den mest olycksdrabbade sporten.Vid icke dödsolyckor torde många skador inte stanna vid onda knän.Nej, ska båge på hjuling lagstiftas om ska naturligtvis en RIDBUR/BÅGE krävas på häst. :whip: :whip:
-
En helt onödig grej. Kör med hjärnan så går det nog bättre. :rtfm: