ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: svibacka skrivet 10 augusti 2011 kl. 16:01:15
-
Hej, nybörjare här, både med ATV och i forumet. Här finns verkligen en massa matnyttiga tips. ()p Tråden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24311.0 hjälpte mycket
Jag är på väg att köpa en fyrhjuling för skogsbruk, dvs jag ska använda den typ till att samla ihop och ta ut vindfällen, transportera in plantor, röj-och motorsåg och fikakorgen!
Så hur ska kravspecen se ut? Vad ska jag tänka på? Kan ni som har erfarenhet av terränghjulingar i skogen hjälpa mig fylla på listan eller stryka onödiga saker? :help:
Polaris/Yamaha/Suzuki/Honda (ungefär i den rangordningen?)
450/500/600/700/800 cc
Terrängreggad
Hasplåtar
Flak
Monstermönstrade däck
Snökedjor
...?
Jag tänkte mig nog en begagnad maskin med delad baxaxel. Finns det kraftigare fjädrar som tillbehör till alla modeller, om det skulle behövas?
Är det stor skillnad på de olika märkenas/modellernas lågväxlar? Hur kan jag testa det vid provkörning?
Jag ser verkligen fram emot den här "investeringen", inte varje dag man får köpa en så nyttig leksak! :ATV:
Tacksam för svar!
-
Grizzly 550 eps, smidig maskin med bra med ork å servostyrning.. Den skulle jag ha valt..
-
Aha, ja servo är nog praktiskt om man ska trixa runt långa dagar i skogen.
Har alla Yamaha Grizzly 550 servo eller är det nåt slags tillbehör/vissa årsmodeller??
Finns servo på alla märken? Jag hade tänkt köpa en några år gammal maskin. Vet nån vilka andra modeller i årskullarna 05-08:a som har servo ?
-
Tror inte ens det finns servo på någon maskin av 05-08, men du får väl leta mer info om specifika modeller.
Vad ligger du i för budget? Kan du dra moms?
-
Jag köpte själv en Grizzly 450 -08 i våras för att använda för samma sak som du och jag är toknöjd, kraften räcker och blir över för arbete, dra fullastad timmervagn osv, har tom dragit 1.3 tons skylift uppe i stugan när man skulle flytta den mellan olika platser. Men vill man ha maskin för att leka så är det nog roligare med lite mer krut under huven. Jag var lite i valet och kvalet om jag skulle köpa en med servo eller ej men det blev utan servo och jag har inga som helst problem att köra en heldag i skogen, men det är klart att det är ju säkert bekvämare med servo i vissa lägen.
-
Tror inte ens det finns servo på någon maskin av 05-08
Yamaha kom väl 2007 med Servo!!?
-
Jag köpte själv en Grizzly 450 -08 i våras för att använda för samma sak som du och jag är toknöjd, ....
Kul att höra att en 450 räcker, det där var jag osäker på hur mycket man måste ta höjd för, i motorväg alltså, för att kunna dra tungt. Jag kommer inte att bränna runt så mycket för nöjes skull (lätt att säga jag nu innan jag har provat!) ;)
Vad ligger du i för budget? Kan du dra moms?
Jo, jag drar moms. Budget, tjaaa... säg ca 70-90 tusen, vill ju ha en timmervagn av enklare modell också, och rejäl vinsch. De grejerna har jag inte börjat kolla på än... tänkte försöka bestämma mig för atv-modell.
Vad sägs om de andra tillbehören då? Hur är det med kraftigare fjädrar bak, var kan jag hitta info om det finns till en viss modell? Är hasplåt viktigt när man glider långsamt runt ute i skogen och släpar vagn?
Sorry för dumma frågor, jag har som sagt inte så mycket erfarenhet av atv:er, jag har på sin höjd knattrat runt och testat på nån grusväg förut...
-
Jag är på väg att köpa en fyrhjuling för skogsbruk, dvs jag ska använda den typ till att samla ihop och ta ut vindfällen, transportera in plantor, röj-och motorsåg och fikakorgen!
Så hur ska kravspecen se ut? Vad ska jag tänka på? Kan ni som har erfarenhet av terränghjulingar i skogen hjälpa mig fylla på listan eller stryka onödiga saker? :help:
Polaris/Yamaha/Suzuki/Honda (ungefär i den rangordningen?) Spelar nog ingen som helst roll
450/500/600/700/800 cc Sverige lider av kubik-sjuka, fast "anything goes"
Terrängreggad
Hasplåtar Absolut ett krav, men spelar mindre roll om de är av plast, Aluminium eller stål
Flak vore en dröm, men en murarlåda från Biltema funkar också
Monstermönstrade däck Helt onödigt för en vanlig skogsbonde
Snökedjor Bara på vinten, bra vid snöplogning eller dra tunga lass
...? Lättåtkomlig anslutning för batteriladdning, fäste för motorsågen
Jag tänkte mig nog en begagnad maskin med delad baxaxel. Finns det kraftigare fjädrar som tillbehör till alla modeller, om det skulle behövas?
Är det stor skillnad på de olika märkenas/modellernas lågväxlar? Hur kan jag testa det vid provkörning?
Centrifugalkopplingen hos variatordriften gör ju att ATVn hoppar iväg med ett skutt - jag undrar också hur detta skiljer mellan olika fabrikat. Suzuki skall ju vara mjuk, andra japanare har växellådor, jänkarna mer eller mindre med en spattig skotervariator.
Beträffande hasplåt, så är bästa metoden att gå i förväg med motorsågen och kapa stubbarna. Modernt skogsbruk lämnar bedrövliga hyggen med höga stubbar, där endast stora skotare kan ta sig fram! Ska du köra med en traktor eller en ATV över ett hygge, bered dig på att använda motorsågen för att få till en väg där en ATV med timmerkärra kan ta sig fram. Fastnar du på en stubbe, går oftast något sönder...
-
()p Tack för goda råd traktorz! ()p
Det börjar väl bli dags att ge sig ut och provköra. Ska prova några olika modeller hos Yamahaåterförsäljare i helgen. Hoppas man får prova med dragvagn och last...
-
Hej.Efter mycket om och men blev det en potatis 800 för min del.Jag fick höra att en 800 skulle vara onödigt stor.Det håller jag inte med om för fem öre.Jag köpte 27 tumshjul på Starco skogsfälgar (ett måste i skogen) Jag köpte Avestavagnens budgetvagn (duger fint) 800 har heltäckande plåt under men det ska dit hasplast som glider fint över stock och sten.Kraftigare fjädrar bak, dock ej monterade ännu.Det blev Kedjan AB:s specialkedjor till Kenda Bearclawdäcken, svindyra men nödvändiga till dom däcken och säkert den bästa kedja som finns till ATV.En fördel med 800:an är att den är så jävla stark att det verkligen går att smyga fram med den.Lågväxeln framåt är riktigt låg, backen är som på alla hjulingar för hög om man inte väljer en maskin med manuell låda förståss.Mycket bra bränsleekonomi, full tank räcker för två till tre dagars körning för min del.Priset var även det avgörande för mitt val.
Mvh Anders
-
en beggad grizzly 700 är de ja rekomenderar dom har ju 5 års garanti så även dom beggade har ju garanti kvar
jag är mkt nöjd me min grizzly mkt lättkörd..
mvh markus
-
Vilken maskin blir det tror du? angående "hoppande" variator kan jag meddela att min 800 2010 startar utan tillstymmelse till ryck, den är otroligt fin i variatorn.Däremot provade jag en ny 850 XP och den var betydligt ryckigare, dock inget som kändes direkt störande eller betydelsefullt.Angående hasplåt, visst självklart är det bra.Men bättre är som nämts ovan att välja väg där en sådan inte behövs.Tänk på att hjulingen ingalunda är någon skotare, är terrängen svår så fastnar du obönhörligen med lass på vagnen.Jag har spännt orginalfjäringen till max vilket inte räckt till i vissa lägen.Jag köpte därför styvare fjädrar men har inte monterat dessa ännu då maskinen olastad med maxade orginal blir jävligt hård och studsig.Jag har för närvarande inga uppdrag som skulle kräva dom hårda fjädrarna varför jag väntar med bytet, man vill ju inte "svarva" runt med en hjuling som har fjädring som ett järnspett, bättre då att lasta mindre när uppdragen är betalt per timma ()p
Mvh Anders
-
en beggad grizzly 700 är de ja rekomenderar dom har ju 5 års garanti så även dom beggade har ju garanti kvar
jag är mkt nöjd me min grizzly mkt lättkörd..
mvh markus
Du som ska köpa har ju en hög budget skulle satsa på en grizzly 700 som markus säger och köpa en rejäl carlmans skogs vagn ()p
Servo är inte bra i skogen :nono: lätt att köra men går sönder jag har dock inte hört talas om att Yamaha's servo har gått sönder, men Polaris ( tror jag att det var ) har jag hört.
Mvh: Eric
-
Hej Erik.
Vad är det som gör att servon inte pallar med skogskörning?.Jag har aldrig på detta forum sett en tråd om detta.Däremot har jag tänkt att, på en maskin utan servo där följer hjulen minsta motståndet mellan stock och sten.Med en servo följer hjulet på instyrt spår oavsett om hinder i terrängen vill något annat ()p
Mvh Anders
-
Hej Erik.
Vad är det som gör att servon inte pallar med skogskörning?.Jag har aldrig på detta forum sett en tråd om detta.Däremot har jag tänkt att, på en maskin utan servo där följer hjulen minsta motståndet mellan stock och sten.Med en servo följer hjulet på instyrt spår oavsett om hinder i terrängen vill något annat ()p
Mvh Anders
Hej Anders!
jag kan ha fel ':) men det kanske inte var polaris eller "märkes" maskin har för mig att servon inte palla på någon maskin?
JAG KAN NOG HA FEL ':)
Mvh: Eric
Ps: idagen's läga går det mycket skit snack om saker som inte är sant ( har bara hört av en :D ) men tycker det är för övrigt enkelt att köra utan fast man är 11 ':)
-
Jag tror inte du behöver stirra dig blind på motorstorleken, köper du 450 eller större räcker det garanterat till att dra timmerlass i skogen. Jag har en bekant som kört fram väldigt många och stora lass med sin Arctic Cat 400 -03. Det är till nöjeskörning den stora motorn gör mest nytta samt kanske också vid transportkörning i högre fart med tung vagn. Däremot spelar nog däcken en stor roll eller om man har kedjor av proffsmodell. Löns ju lite med en massa effekt om man inte har fäste. Skydd under maskinen i form av rejäla skydds plåtar eller plast (som även skyddar fotstegen) får nog också räknas som en nödvändighet om man inte vill laga sånt...
-
Intressant tråd. Jag kör can-am 800 med timmervagn med vajerkran (utan drift) men jag kör bara gallring för eget bruk. Skall man köra för "levebröd" är tiden viktig och då hade jag lagt lite mer krut på själva vagnen som drift och hydraulik. 450 räcker gott och väl. manuellt inkopplingsbar diff saknar jag dock vid krypkörning och det finns på vissa maskiner bla. arctic cat. Jag kör Can-am för att jag gillar att busa också. Ett måste för min del är ett bra fäste för motorsågar, typ "ekagårdslådan" där man får plats med kombidunk osv.. Hasplåt är inte fel även om man väljer väg.
Jag har inte saknat servon när jag kör med vagn men däremot vid avancerad terrängkörning med bara fyrhjulingen.
Mvh. Stefan
-
Den bästa uppgraderingen jag har gjort på min va helt klart större och mer grovmönstrade däck!! Kan nu köra med 2wd på en del ställen där endast 4wd va möjligt tidigare, givetvis pga grövre mönster fast kanske ändå mer pga ökad markfrigång
-
Så hur ska kravspecen se ut? Vad ska jag tänka på? Kan ni som har erfarenhet av terränghjulingar i skogen hjälpa mig fylla på listan eller stryka onödiga saker? Hjälp!
Polaris/Yamaha/Suzuki/Honda (ungefär i den rangordningen?)
450/500/600/700/800 cc
Terrängreggad
Hasplåtar
Flak
Monstermönstrade däck
Snökedjor
En hel del vettiga saker har redan nämnts i tråden, jag fyller på med mina erfarenheter och iakttagelser.
Jag har kört och använt en polaris 500 under ca 1 års tid i skogen, detta fungerade mestadels bra efter vissa smärre ljusteringar. Hårdare lastfjädrar ser jag som ett måste om du har en riktig skogsvagn bakefter. Själv har jag en kranmanvagn med winsch som jag är väldigt nöjd med. Hasplåt och drivaxelskydd är absolut en billig försäkring för ett problemfritt användande. Riktiga skogsdäck med rejält mönster är även det att föredra. Snökedjor är också bra, speciellt på vintern. Idag kör jag en yamaha grizzly 700 med servo och jag skulle aldrig köpa en hjuling utan. Många anser att du inte har någon nytta av en kraftigare maskin än 400-500cc men det är förmodligen för att dom aldrig har provat en hjuling med större motor (mer vrid). Jag märkte enorm skillnad när jag bytte till grizzly 700 och jag har fortfarande kvar samma skogsvagn. Självfallet så är det alltid så att en maskin med bra vrid och bra däck drar bättre och större lass än en maskin med mindre vrid även om denna också är utrustad med bra däck. Så mitt råd blir att köp så kraftig maskin du har råd med om du ska dra tunga lass utan drivning på vagnen. Det fungerar att dra stora lass med en 500 också men att påstå att en 500 gör jobbet lika bra som en 700cc eller 800cc är nog mest självförnekelse och navelskåderi. Har du drivning på vagnen så funkar det bra med en svagare maskin. En sak till, köper du en grizzly så behöver du inte byta till hårdare lastfjädrar. Den har en helt annan konstruktion än tex en sportsman 500 och niger inte ihop nämnvärt även om du hänger på tunga grejer på kroken. Jag hade nog satsat mina slantar på en beg grizzly 700 om du kan hitta en. Det är en riktig slitvarg när det handlar om skogsarbete. Polaris är också en mycket bra maskin men enligt mig så är grizzlyn trevligare som arbetshjuling.
-
Håller helt med B.B.A :D förutom att yamaha är bättre :whip:
Det är bara så att effekt är bra ;D punkt slut
-
Kör med min can-am 500xt i skogen ihop med skogskärra med vajerkran.
500:an duger gott i skogen för mig,men skulle jag byta idag skulle jag nog ta en 650 eller en Max(förlängda varianten)
-
Riktiga skogshuggare behöver ingen servo :whip:
-
Helt riktigt, bara att linda kuken om styret och knipa fram och åter :lol: :lol: :whip: :headbang:
-
Hello.
We dont have much skog in Island but i would think a front and rear bumper would be good to have and side rails.
The plastic can cost a lot to replace if broken.
http://www.youtube.com/watch?v=1EAM5pnUhy4
Mt best McFury
-
Hej, nybörjare här, både med ATV och i forumet. Här finns verkligen en massa matnyttiga tips. ()p Tråden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24311.0 hjälpte mycket
Jag är på väg att köpa en fyrhjuling för skogsbruk, dvs jag ska använda den typ till att samla ihop och ta ut vindfällen, transportera in plantor, röj-och motorsåg och fikakorgen!
Så hur ska kravspecen se ut? Vad ska jag tänka på? Kan ni som har erfarenhet av terränghjulingar i skogen hjälpa mig fylla på listan eller stryka onödiga saker? :help:
Polaris/Yamaha/Suzuki/Honda (ungefär i den rangordningen?)
450/500/600/700/800 cc
Terrängreggad
Hasplåtar
Flak
Monstermönstrade däck
Snökedjor
...?
Jag tänkte mig nog en begagnad maskin med delad baxaxel. Finns det kraftigare fjädrar som tillbehör till alla modeller, om det skulle behövas?
Är det stor skillnad på de olika märkenas/modellernas lågväxlar? Hur kan jag testa det vid provkörning?
Jag ser verkligen fram emot den här "investeringen", inte varje dag man får köpa en så nyttig leksak! :ATV:
Tacksam för svar!
Kollat nått på Polaris 6X6?
Vi har haft våran sen ny, dvs 2008 och kanon nöjda. Betala 75 000exkl moms och har vart värt varenda krona flera gånger om ()p
Kört ut endel timmer och det är guld värt att slippa det som många beskriver som kört med vanlig fyrhjuling med skogsvagn att man måste köra fort för att inte köra fast istället föra att "krypa" fram desutom har den en vädligt låg lågväxel :)
Sen behöver man inte släpa med sig en släpkärra hela tiden ifall man ska ha med sig plantor eller röjsåg etc då flaket rymmer mycket och klarar 360kg den extra axeln ökar inte bara flakets kapacitet utan ökar framkomligheten markant då marktrycket sjunker och risken att stegra baklänges minimerats.
-
Har ni glömt bort Honda?? En 500 med hydrostat låda där du kan krypa fram tryggt o säkert över stock o sten, 5 års garanti och starka som tusan.. ()p
-
Har ni glömt bort Honda?? En 500 med hydrostat låda där du kan krypa fram tryggt o säkert över stock o sten, 5 års garanti och starka som tusan.. ()p
Håller med till 110% Finns det nått bättre än Honda i skogsbrukssyfte? Nä :rtfm: :)
-
Håller med till 110% Finns det nått bättre än Honda i skogsbrukssyfte? Nä :rtfm: :)
instämmer! enda hondan jag testat är 680 med momentomvandlare (nästan samma sak som hydrostat, transmissionsoljan står för kraftöverföringen mellan motor och låda)
den var suverän att smyga med, fanns liksom inget tillslag alls, och man kan krypköra hur länge man vill utan att riskera att nåt går sönder, oljan kan visserligen bli för varm, men monterar man oljetempmätare så har man ju koll på det.
-
Har ni glömt bort Honda?? En 500 med hydrostat låda där du kan krypa fram tryggt o säkert över stock o sten, 5 års garanti och starka som tusan.. ()p
()p ()p Dessutom med stel axel så den sjunker inte ihop med last utan det bara ökar trycket på axeln. Det betyder att fjädring och styrning inte ändras med last. Honda är väl den maskin som är mest gjord för arbete och dessutom med kvalitet.
-
Dessutom med stel axel så den sjunker inte ihop med last utan det bara ökar trycket på axeln. Det betyder att fjädring och styrning inte ändras med last. Honda är väl den maskin som är mest gjord för arbete och dessutom med kvalitet.
Jovisst fungerar honda i skogen, fast det där med stelbakaxel vet jag inte om det skulle vara till fördel. Jämför man med tex en grizzly så sjunker den inte ihop något nämnvärt vid belastning trots delad bakaxel. Markfrigången är betydligt bättre på grizzly än honda, det tycker jag är viktigt på en seriös arbetsmaskin. Lägg sedan till bättre fyrhjulsdrift, starkare motorer, servostyrning som standard så är inte valet svårt. Det var inte svårt för mig att välja iaf. Därmed inte sagt att Hondan skulle vara dålig, säger bara att det är en viss skillnad.
-
Min första maskin var polaris 800, avsikten med köpet var att jobba i skogen, insåg ganska snart att det måste finnas bättre alternativ, bytte till en arctic cat disel och där mina vänner har ni den ultimata arbetande 4-hjulingen, mycket låg bränsleförbrukning, du kan köra mycket långsamt med fullt kraft, vincha hela dagen och batteriet har full kraft m.m.
Skulle jag ha en maskin för nöjets skull hade polarisen varit kvar. ':)