ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Tippe skrivet 9 augusti 2011 kl. 17:42:30
-
Jag har kikat lite åt Kymco MXU. Ska ha en mc-reggad och ska köpa den ny.
Är Kymco bra fyrhjulingar? Hur är dom i jämförelse med japanska maskiner?
Jag är ute efter en maskin som krånglar så lite som möjligt, är inte intresserad av tekniken i maskinen utan vill ha en så enkel och funktionell fyrhjuling som möjligt.
Är en person som hellre har en tråkig, enkel och hållbar maskin än en maskin med senaste tekniken och massa lull lull som kan krångla.
Vad är IRS för något? Finns 500IRS och 400IRS. Finns även 450i och 500i, vad står i för?
Jag ska ha 4x4 och tror det finns både stel och delad axel. Vad är lämpligast? Vilken håller bäst kvalite?
Den värsta terrängen kommer jag hålla mig utanför men lite skog blir det allt.
Kanske kommer ploga med den men aldrig arbeta med den i skogen med att dra ved och sånt.
Har dom förgasare eller insprutning eller finns det både och att välja på beroende på modell?
För och nackdelar där? Går det att lita mer på en förgasare eller är insprutningen driftsäker?
Får man åka två personer på Kymcos mc-reggade?
Såg att Kymco har diffbroms, skillnad på det mot diffspärr?
Har dom servo? Inget krav i alla fall.
Slutligen kan jag passa på att fråga om det finns maskiner med bättre kvalite för samma pengar?
-
IRS är delad bakaxel, och i står väl insprutning skulle jag tro. Dom utan i har alltså förgasare...
Har du kollat inne på www.kymco.se ?
Jag har haft en lillebror till dom du är intresserad av, en mxu300. Den tyckte jag kändes riktigt bra, och var en trevlig förstamaskin. Dock är dom ju lite små, så två fullvuxna på en sådan är nog inte helt bekvämt. Men man får ta passagerare på dom, det får man på nästan alla maskiner. Utom på can-am om dom inte är förlängda versionen, ganska märkligt...
Men för att vara säker så kan du ju kolla upp maskinen innan köp med reg nr på transportstyrelsens sida om fordonsuppgifter. Där ser du om den får ta passagerare.
Om du inte absolut ska ha nytt så finns det ju maskiner i den prisklassen även från dom mer etablerade märkena. Polaris och Can-am säljer sina egna vägreggade (mc), men japanska maskiner är ombyggda av tex Dresel till mc-reggade. Kan ju vara lite lurigt att hitta dom annonserna, för folk skriver ju lite hur som helst. Men om man lägger till * i sökningen, tex väg* så kan man hitta en del olika stavningar och särskrivningar.
För övrigt så tycker jag folk verkar rätt nöjda med sina Kymcomaskiner, och hittar man en bra återförsäljare så kan det nog bli en trevlig bekantskap.
Dock kostar dom 70-80k, och för dom pengarna kan du ju även hitta en riktigt fin begagnad maskin av olika märken.
Det många råkar ut för är att dom vill ha mer effekt efter ett tag, så dom mindre maskinerna på 4-500cc kan man ibland hitta till riktigt fina priser.
Och vill du ha en bekväm maskin att skjutsa på så kolla på can-am outlander max (max är förlängda varianten) eller polaris x2. Dock är ju iaf Can-ams förlängda modeller rätt eftertraktade, så ska man ha en sån till bra pris får man vara på hugget när dom dyker upp.
Det är ju trevligt med en riktigt sits åt passageraren, och du skulle nog inte märka några nackdelar med en sån heller.
Ett par exempel på förlängda.
http://www.blocket.se/trelleborg/ATV_Can_Am_Outlander_650_MAX_EFI_2_UP_34158578.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/pitea/Polaris_500_X2_34778737.htm?ca=6&w=3
Saker man ofta vill ha är tex hasplåt/hasplast, packlåda, hand och tumvärme. Det är ju saker man får köpa till (kan ju få ett bra pris hos handlaren) på en ny maskin, men på begagnat sitter det ofta en saker på redan.
Väntar man lite så brukar det även dyka upp kampanjer med plogpaket och sånt till bra pris när man köper en ny maskin.
Jag vet inte hur du tänker med kostnaderna för service och bränslekostnader, samt värdeminskning.
Det kan ju skilja en del mellan olika märken när det gäller serviceintervaller och servicepriser. Tror tex Tgb har lite längre intervaller än dom flesta andra. Och Tgb ligger nog i samma kvalitetsklass som Kymco tror jag.
Dom drar ju en del bränsle också, en 300cc drar nog runt 0.4 och en 500cc (och uppåt) vill nog gärna ha 0.8-1.2L/mil. Och dom med insprutning går nog lite snålare, min 800cc tex drar nog lika som en förgasarmaskin på 500cc. Om man jämför vanlig vägåkning i 70-85km/h. Sen om man leker så drar det naturligtvis iväg...
Ett ekonomiskt tips är ju annars att du köper en beg 300cc av något taiwanmärke, går att hitta rätt fina för 20-30k. Tex Kymco, Tgb eller Sym. Då är det ju dock oftast 2wd...
Då får du ju bekanta dig med en maskin och känna på mer vilka saker du vill ha innan du går och slår till på en ny maskin för 70-80k.
Sen kan du även kika på tester på youtube, finns ju en del bra tester av maskiner.
tex http://www.youtube.com/watch?v=k01pc0PnGow&feature=relmfu
Hittade ingen engelsk mxu500 test nu. men leta lite så kanske du hittar någon bra video också.
Men försök kom iväg och titta på olika märken och provsitt, kläm och provkör. Ska man köpa nytt är ju en bra återförsäljare viktig också så du känner att det finns hjälp att få om det skulle behövas.
Lycka till. ()p
-
Tack för ditt svar! Väldigt välskrivet :)
Vissa av återförsäljarna till Kymco säljer även Goes har jag sett. Hur är den i jämförelse med Kymco? 30 000 billigare så det känns ju som skräp på riktigt?
Är Goes en taiwan det också eller är det rent av en kines?
Det jag vill ha ut av min fyrhjuling är egentligen mest ett bekymmerfritt ägande. Klarar mig lika bra utan servo och sådana prylar, vill ha en maskin med enkel teknik där så lite som möjligt kan krångla.
-
Goes (cf moto är typ samma maskin fast olika plast) är ett kinesiskt märke, dock har dom ju hållt på ett tag och blivit rätt stora. Så rent skräp är nog att ta i, men ligger nog snäppet under Kymco i kvalitet.
Fast skillnaderna borde du nog kunna prata med åf om, gärna någon som skruvar med maskinerna.
Ofta är det ju en massa småsaker som skiljer, och även kvalitetskontroll och jämnhet i kvalitet är nog bättre på dom dyrare maskinerna (det är väl sånt man prutat bort en del på dom billigare märkena).
Allt går ju uppåt i "små" steg när det gäller pris, prestanda och kvalitet. Ungefär så här:
50k Ny goes 520 steel eller cf 500 black edition
65k Cf Allroad X7 /mxu 400
70k Goes 625 / Tgb 550 mfl /mxu 450 /smc700
80k Kymco 500 /cektek 500
100k can-am 500 (v-twin)
Sen finns det ju såklart många fler märken och modeller, men man har ju jämt nästa bättre eller större maskin inom 10k bort. Vidgar man sedan vyerna mot begagnatmarknaden så finns ju många fina större maskiner att välja bland.
Jag har en kompis som varit sugen på atv i flera år men aldrig fått tummen ur och köpt en (bortsett från en kinesisk skräpmaskin på 200cc som mest stått still), och förra året var han hem hit och vi åkte en vända på min kymco mxu 300 och min linhai 300. Han var grymt imponerad över Kymcon (han hade bara kört sin 200cc) och tyckte den kändes riktigt bra, dock lite liten.
Efter det var han riktigt inne på att köpa sig en Tgb 550, och dom är väl i klass med Kymcon skulle jag tro.
Nu för några veckor sedan så hade han bestämt sig för att han skulle handla under sommaren, och då var han hem hit och provkörde min Outlander 800cc också för att bredda sin erfarenhet. Och efter det så var han HELT såld, han skulle verkligen ha en sådan. Nu gick det svinet och köpte en 08ans Outlander 800 LTD (förlängd maskin och lite extra utr) med 500 mil på mätaren för 74k...
Jag kan säga att jag är en smula avundsjuk, skulle också vilja ha en sådan.
Det är en grym skillnad i motor på en sådan 800cc med v-twin och en encylindrig 500cc. Och oftare än man tror så kryper den leksugna pojken fram ur mannen/gubben och uppskattar den extra effekten.
Men ärligt talat så är det ju mest vid inspirerad körning (lek) som man har glädje av så pass stor motor, eller om man ska hålla tempot i trafiken vid 80-90km/h. Ska man åka i dom hastigheterna med en 500cc så blir det så gott som fullgas, och det är inte särskilt roligt.
Tror att grusväg och 60-80km/h är roligast med alla maskiner.
Och ska man skjutsa så är det ju också såklart trevligt med starkare motor, om man inte har en farträdd passagerare som slåss om det går för fort.
Nu blev det en halv uppsats igen....Men men.
Har du kommit iväg och provkört några? ()p
-
Jag är också sugen på en mxu500 då jag är mkt nöjd med min lilla kymco maxxer 300. Har kört 600 mil med den och det enda som har gått sönder är hast.mätarwiren och då har jag kört med den i stort sett överallt. :djump: så nån som har en 500 får gärna säga vad ni tycker om den maskinen? stor skillnad på nya med insprutning?
-
Jag har 2st MXU 500 -08 och -09. Funkar kanonbra. Stel bakaxel o förgasare är kanske inte så coolt men det håller o funkar alltid. Såg idag en -08 på blocket för 45 000 med plog o kärra!
Lycka till!
Martin A
-
Ja vad man läst och hört om dom så ska de vara riktigt bra maskiner som fått mycket bra recensioner, alla verkar ju vara så rädda för icke-märkesmaskiner idag.
-
Jag var lite sugen på en sådan förra sommaren. Tror dom går lite bättre än tex cf/goes 500cc. Och håller nog en bättre kvalitet. Nypriset skiljer ju rätt rejält också.
Jag kände mig dock lite sugen på delad bakaxel, men kör man inte så mkt terräng (nöjesåkning)så tror jag det är riktigt bra med den stela också. Har man bra och mjuka däck så sväljer ju dom en del ojämnheter också.
Skillnad mellan stel och delad bakaxel kan väl jag inte riktigt bedömma, har ju bara min Linhai (stel) och min Outlander (delad) att jämföra med. Och där skiljer det ju så mkt annat att det inte blir en rättvis jämförelse.
SvenneArboga här på forumet har nog åkt närmare 3000mil med sin 500a, och jag tror inte han har haft så stora problem.
Läste i någon tråd om en kille som lånade en nyare mxu500 och hade en brutal bränsleförbrukning på den, men det tror jag var något knas med just den maskinen.
Vanligtvis (vägkörning i 70-80) borde dom väl ligga kring litern som dom flesta andra?
Om jag skulle köpa en maskin kring 40-50k så skullle nog Kymcon ligga bra till, om jag inte ville ha en förlängd maskin. Får man dessutom med hand och tumvärme, hasplåt och kanske plog eller annat så är det ju bra roligt. Det är ju ganska viktiga tillbehör som kostar en del att sätta dit sen.
Innan jag köpte min mxu300a så provkörde jag en mxu500 hos handlaren, då med stora 27" hjul. Eftersom jag inte direkt kört något annat då så tyckte jag den kändes rätt otrevlig att köra, minns inte vilka däck det var heller men det var inga däck för väg kan jag säga. Såg fränt ut men otrevlig på asfalten där jag körde den.
Finns ju även mxu400, säkert också rätt trevlig. Men ofta vill man ju ha lite mer motor, och där är väl 500an lite bättre.
-
Maskinen du upplevde som otrevlig hade säkert ITP hjulen som finns som tillbehör. Dessa breddar rejält utåt vilket gör att den känns konstig på asfalt. I skogen är de super!
Martin A Kymco frälst!