ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: maxzat skrivet 6 juli 2006 kl. 12:42:19
-
Berätta om/vad polisen gjort när dom sett er?
Böter?
Är det någon risk att köra utan strypning och trimkit?
-
Jag åker terrängreggat och kör ofta i centrum... Möter den så kallade bysnuten då och då men han tittar knappt trots att han med stor sannolikhet vet att den inte e vägreggad.
Varför vet nog bara han och jag hehe!
Däremot är det stads snutar här ofta och dom jagar med stort nöje trimmade mopeder... både med bil och snuthoj.
Har dock inte haft turen att tajma in en konfrontation med dom.
Adrenalin jägare som man är! Men den dagen tänker jag inte stanna och surra med dom...
Skulle gärna köra en katt och råtta med dom på min hemmaplan.
-
hmm Kör man inte som ett svin förbi dom så har dom väl ingen anledning att kolla speciellt noga.....Som vanligt så gäller väl lite vanligt sunt förnuft... Tror att dom har väldigt svårt att kontrollera effekten.
-
där jag bodde förr så va det ingen som brydde sig :lol:
en gång skulle jag korsa stora vägen o ner till sjön o då komen hel klunga me snutar o ingen brydde sig :wink: :lol: det va en polisbuss o två vanliga snutbilar :lol: man har väl haft turen med sig kan man väl säga :? :lol:
-
min erfarenhet är att deras bilar går alldeles för sakta för att hänga på, på en kurvig asfaltsväg :D hade dessutom motard däck på maskinen
-
snuten bryr sig väl inte om att strypningarna är borta eller trim det är väl försäkringsbolagen som bryr sig om sånt och besiktningen.
-
Omöjligt att köra ifrån en snutbil på asfalt, oavsett kurvighet..
Men grusväg... kanske kanske.. i skog.. javisst! =)
Mina erfarenheter är jag och poalren 2*R700. var på streetrace för några helger sedan. stod på en grusplan och en snutbil rullade fram.
två unga killar kommer fram och är imponerade! Sånna skulle vi ha sade dom. frågade lite om grejorna. hur mkt hästar o hur fort dom gick osv. 45 hk och 130 km/h svarade vi.. 686 cc mm.. ofan.. dom måste resa sig på de tre första växlarna iaf.. JA! svarade vi..
när vi startade och varvade till lite. Org. avgas utan insats och med öppnad luftfilterbox sade dom. fan vilket rappt ljud.. i föjld av att vi drog iväg på ställ på gruset och sedan på bakhjulen på asfalt!
helsköna snutar!
men antar att nästa gång har vi inte samma tur! =)
-
Omöjligt att köra ifrån en snutbil på asfalt, oavsett kurvighet..
Men grusväg... kanske kanske.. i skog.. javisst! =)
Nu är ju inte Johan_W's Quad särskilt original.
Jag körde mot trimmade standardbilar i konbana på asfalt med min raceraptor. Jag hade crossdäck och trots det var jag snabbare än samtliga. Mot de vassa specialbyggena hade man inget att sätta emot dock.
På grus hänger det mer på chauffören. Kompetent chaufför på en värre Quad, som Raptorn, torkar du av det mesta. Vill minnas att de testade mot en Grupp N bil för en tid sen, Rallybilen blev långt efter...
/J
-
OK!
Mina erfarenheter är att på asfalt. ja kanske inte konbana är toppfarten ca 130-150 på en en hyffsat sandard quad. och bilen accar ju upp till 200 iaf.
grus varvar jag iaf ut min r700 ganska fort på rakorna. men det är möjligt att bilarna inte hänger med! svårt att avgöra när man kör tycker jag..
jag tyckte min var rätt slö i helgen när jag var på streetrace. så folk frågade vaför kör du inte.. jag sade ää.. den går inte så fort ändå.
ändå torkade jag av en fyrhjulsdriven cossie med 330 kit ganska lätt..
så dom är kanske snabbare än man tycker!
-
Men om du kör på en grusväg snabbt så att det ryker som fan, så borde väll inte en snutbil kunna ligga bakom. Dom borde ju inte kunna följa efter dig i nån hög hastighet i alla fall.. :o
-
Jonte, det är så sant så sant, dessutom lär dom få trasiga rutor om det är lite grövre kaliber på stenarna, har ju hänt att "någon" när vi varit ute och kört som legat framför har gasat till, det är inte speciellt roligt att få dom stenskotten på sig kan jag säga och dessutom ser man inte ett skit framför sig om det är en solig och torr grusväg.
-
Omöjligt att köra ifrån en snutbil på asfalt, oavsett kurvighet..
Men grusväg... kanske kanske.. i skog.. javisst! =)
På grus hänger det mer på chauffören. Kompetent chaufför på en värre Quad, som Raptorn, torkar du av det mesta. Vill minnas att de testade mot en Grupp N bil för en tid sen, Rallybilen blev långt efter...
/J
Häftigt med testen på quad vs rallybil...
Har själv undrat massor över det!
Åker ofta som kartis åt några A förare 2wd i rally.
Blev erbjuden att åka föråkare på en rally sprint men då var min 660 paj och det blev inget! Åkte i stället med som kartis i en nyare 2wd och enligt datorn kom vi upp i 123km/h som värst på en kortare raksträcka sen var resten av sträckan mkt kurvig. På en sprint åker man oftast samma sträcka 3ggr.
Deppar fortfarande över att jag inte fick chansen att visa rally boysen vad en quad kan...
Personligen är jag 100% på att hänga av vilken snut som helst på grusväg!!! Måste till rallydäck för att det ska vara möjligt för en bil att hänga med!!
-
Har väl blivit häktad några gånger efter fylle slagsmål. Annars när man har kört quad har man mött alla typer. Dem som vill hem samt dem som är trevliga å vill veta
-
också lite intresserad vad snuten gör....här borta åker de snutar nästan varje dag och alla roliga ställen man kan åka ATV är nån mil bort.
Vad gör snuten om man kommer med sin trimmade Raptor 700 ?
de är väl bara lagligt o ha max 20hk ?
-
Har väl blivit häktad några gånger efter fylle slagsmål. Annars när man har kört quad har man mött alla typer. Dem som vill hem samt dem som är trevliga å vill veta
Inga dåliga slagsmål om man blir häktad...
Nån skrev tidigare i forumet om att polisen stoppat dom och det enda dom anmärkte på var ljuset på reg-skylten.
En polare sa att kolla hur många HK man har kräver seriös utrustning som dom absolut inte har med sig. Inte ens besiktningen kollar det.
-
glömm inte att libba är AIK...are 8O ang häktingar... :lol:
-
Skara där jag bor bryr sig inte poliserna och då är dom trafikpoliser och har sin utrustning i ett garage i stan,blev stoppad av en mc polis i skara men han var trevlig,kanske för att jag hade han i lumpen + att min bror känner hans son + att hans son jobbar på mitt jobb :)
blev stoppad av polisen i i grankommunen, dom undra bara vad det var för vit grej som for förbi dom och dom hade aldrig förut sett en hjuling på stan, kolla upp den i registret då dom var misstänksamma på b-kort.
Stannad ute på landet av en ung polis och han kolla också upp den då han var fundersam på b-kort, efter att han fick svar så var han mest intresserad och tyckte att den så rolig ut att köra.
Frågade hur fort den gick + effekten,
Tvekade då men han skoja till det och sa att jag skulle vara ärlig, berätta hur den gick + effekt och han blev impad över det.
Så i det stora hela så har dom alltid svårt att förstå att den är reggad för b-kort, annars inga problem.
-
Effekt och reggning är en sak, polisen är egentligen det minsta bekymret.
Försäkringsbolaget är det, särskilt ni som inte kör gatreggat, borde oroa er över.
Kraschar ni en icke gatreggad hoj på gatan så kan ni bli nekade ersättning. Ostryp Quad kan få nedsatt ersättning om olyckan anses ha varit relaterad till hastighet.
Samma med skenförsäkringar, alltså att mamma eller pappa är den som står som ägare fast det är någon annan som brukar den. Flera stycken som helt blivit nekade ersättning för sina stulna/förstörda bilar på senare tid.
/J
-
Största problemet för Er stolta fyrhjulingsåkare är väl att är polisen frågar hur fort den går och ur stark motorn är kan Ni inte låta bli att berätta hur fett Ni har trimmat den? :wink:
PS. Det här med häktad för ett slagsmål: en häktning är 3dje steget. Först griper polisen, de får hålla en i 6 timmar. Behöver dom ha kvar en längre fattar åklagare beslut om att anhålla och behöver man sitta rikitgt länge i väntan på rättegång blir det tinsrättens sak att fatta beslut om häktning. Så att bli häktad för ett slagsmål låter lite osannolikt, det var bara det jag menade. Att någon är AIKare och slåss som fan betvivlar jag inte det minsta. DS
-
Det är nog att libba blir gripen eller så.
Vad han blir gripen för kan variera. Om det är fylla så kan dom börja med att grippa en för LOB (Lagen Om Omhändertagande av Berusade). Kan man inte klara sig själv eller finns en risk att man skadar sig eller någon annan så blir man omhändertagen.
Annars kan det blir Våld mot tjänstman, misshandel, hot om våld, mm...
Många på krogen eller andra tillställningar åker dit på LOB eller PL13 (polislagens 13:e paragraf) i korta drag störande av den allmänna ordningen... sedan kan detta leda till en skyddvisitation där vapen eller annat påträffas och då blir man gripen för detta nya brott.....
Farligt att vara ute och ha för roligt...... :wink:
men nu spårar vi ut från ämnet aningens...
-
Det är nog att libba blir gripen eller så.
Vad han blir gripen för kan variera. Om det är fylla så kan dom börja med att grippa en för LOB (Lagen Om Omhändertagande av Berusade). Kan man inte klara sig själv eller finns en risk att man skadar sig eller någon annan så blir man omhändertagen.
Annars kan det blir Våld mot tjänstman, misshandel, hot om våld, mm...
Många på krogen eller andra tillställningar åker dit på LOB eller PL13 (polislagens 13:e paragraf) i korta drag störande av den allmänna ordningen... sedan kan detta leda till en skyddvisitation där vapen eller annat påträffas och då blir man gripen för detta nya brott.....
Farligt att vara ute och ha för roligt...... :wink:
men nu spårar vi ut från ämnet aningens...
Spårar ur? Det går ju som på räls? :lol:
Frågan är om ämnet är i rätt topic överhuvudtaget, tråden ligger ju under Yamaha och polisen stoppar väl inte bara Yamaha-ägare? :P