ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Moto4 skrivet 29 juli 2011 kl. 21:54:25
-
Tjenare.
Har en Yamaha moto4 80cc alltså en 4-taktare.
Den tänder inte ens, har justerat ventilspelen som dom ska vara, bytt stift, bränsle, rengjort förgasarn. ja allt nästan?
Startar inte heller med startgas, vad kan vara fel?
Den startade förr om man boxera den genom byn 1 varv (alltså ett tag..)
Tacksam för hjälp :) vill ha igång min pearl! =)
-
Låter som den har dåligt komp
-
Låter som den har dåligt komp
Borde den inte tända ändå..
vad göra? byta kolv eller?
-
Du borde väl börja med att mäta kompet, onödigt byta grejer om det inte är lågt.
Är det lågt kan det lika gärna vara fel på cylinder eller ventiler som på kolven.
Jag är ingen mästermekkare, men jag skulle kolla kompet, och om det är lågt skruva isär och kontrollera vad som är felet innan jag bestämde mig för vad som "skall" bytas.
Gnista garanterar inte att den startar om gnistan kommer vid fel tidpunkt.
Bytt stift skriver du, till ett nytt, eller till ett begagnat stift?
Stift kan ge gnista utan kompression, men när du sätter in det i motorn så kan kompressionen göra att gnistan uteblir, det har jag själv varit med om.
-
Du borde väl börja med att mäta kompet, onödigt byta grejer om det inte är lågt.
Är det lågt kan det lika gärna vara fel på cylinder eller ventiler som på kolven.
Jag är ingen mästermekkare, men jag skulle kolla kompet, och om det är lågt skruva isär och kontrollera vad som är felet innan jag bestämde mig för vad som "skall" bytas.
Gnista garanterar inte att den startar om gnistan kommer vid fel tidpunkt.
Bytt stift skriver du, till ett nytt, eller till ett begagnat stift?
Stift kan ge gnista utan kompression, men när du sätter in det i motorn så kan kompressionen göra att gnistan uteblir, det har jag själv varit med om.
!! :=
Klart så har jag bytt till ett nytt stift =) jo får väl ta och mäta kompet