ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: JohanB skrivet 28 juli 2011 kl. 13:21:22
-
Halloj,
Efter en timmes körning i grushålan så tvärnitade bakdäcken och jag misstänkte genast lagerna i bakaxeln.
Nu i morse när jag skulle riva isär bakaxeln så gick allt smidigt och när jag fick se in i excentern så.. ja, ni ser själva..(med dålig kvalité förvisso)
(http://img33.imageshack.us/img33/666/bild1fh.jpg)
Grusigt som fan där inne så jag kan ju misstänka att lagerna varit dåliga en bra tid..
Nu till frågan, behöver jag byta excentern också? Den har ju fått sig ett fint jack i sig om man säger så :)
(http://img707.imageshack.us/img707/3221/bild2hi.jpg)
Andra allmäna tips gällande byte av lager mottages gärna =)
Mvh Johan
-
Känns väl alltid bättre att byta den också när du liks har isär och byter lagrena.
Vill minnas den kostar bara några hundralappar.
Det är lite svårt att se på bilderna riktigt hur pass skadad den är.
Men är det sprickor så känns det ju bättre att ha bytt.
Finns massor av tips när det gäller bakaxellager
Tips är att bara söka i Dinlidelen, för det verkar hända på alla märken att orginallagrena är dåliga. :banghead:
Här är några trådar som du kan kolla lite i ;)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29118.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29118.0)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24048.msg209826#msg209826 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24048.msg209826#msg209826)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27976.msg245150#msg245150 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27976.msg245150#msg245150)
-
Känns väl alltid bättre att byta den också när du liks har isär och byter lagrena.
Vill minnas den kostar bara några hundralappar.
Det är lite svårt att se på bilderna riktigt hur pass skadad den är.
Men är det sprickor så känns det ju bättre att ha bytt.
Finns massor av tips när det gäller bakaxellager
Tips är att bara söka i Dinlidelen, för det verkar hända på alla märken att orginallagrena är dåliga. :banghead:
Här är några trådar som du kan kolla lite i ;)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29118.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29118.0)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24048.msg209826#msg209826 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24048.msg209826#msg209826)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27976.msg245150#msg245150 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27976.msg245150#msg245150)
Tack för länkarna, Har redan läst allt ur dom men frågvis som man är ändå =)
Blir till att byta excentern också, nu börjar jag bli lite orolig över bakaxelns repor också, den är ju snäppet dyrare att byta ;/
Upptäckte nu när jag rev excentern att lagerna som suttit på är just SKF, konstigt att de inte hållt längre? :hmmm:
Edit; Vad skiljer på -06 och -07 gällande bakaxeln?
Mvh Johan
-
Tycker att exentern ser ok ut. så länge den inte är sprucken eller att lagerna roterat i exentern så är det colla bananer.
Ut med lager banorna och kolla hur det ser ut. Tror som sagt det inte är några som helst beskymmer.
-
Tycker att exentern ser ok ut. så länge den inte är sprucken eller att lagerna roterat i exentern så är det colla bananer.
Ut med lager banorna och kolla hur det ser ut. Tror som sagt det inte är några som helst beskymmer.
Höll på två timmar igår med att få loss lagerbanorna, efter dom 2 timmarna tog tålamodet slut och bestämde mig för att dricka öl istället dom sitter så in i perkele, försökt knacka ur dom på alla möjliga sätt. 490kr för att slippa huvudvärken med banorna är ju nästan vad alvedon kostar :)
Eftersom det är andra gången man får byta lager på 450mil så kan man ju misstänka att det är nåt skit med excentern som orsakar problemet ? :hmmm:
Hur mycket ska man fetta in allt när man monterar ihop det? doppa alla grejer i oljebad? eller bara spruta på lite fett och kleta runt?
tack för hjälpen så länge :)
-
Dom flesta lager man köper är 2rs, det vill säga gummitätat på båda sidor. Då behövs ingen smörja för utom lite på packboxarna.
Annars kan man ta bort tätningarna och borra in en fettnippel i hubben ocg fett fylla :)
Var noga med att axeln håller lagerpasning! Då detta är det vanligaste problemet till glappande lager. Det är helt enkelofta för dålig lagerpassning på axeln från fabrik.
Lagerpassning är typ 2 hundradelar. Så kolla detta innan du monterar i dom nya lagerna. :)