ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Skogstomten skrivet 25 juli 2011 kl. 02:42:07

Titel: Hjälp mig att identifiera min maskin!
Skrivet av: Skogstomten skrivet 25 juli 2011 kl. 02:42:07
Hejsan!

Har en fyrhjuling som tre ägare tidigare gick från ett dödsbo, och därefter blivit delbetalning i flera omgångar.
Nu är det jag som fått den, och tänkte försöka få reda på vad den heter? Märke och modell? Det jag vet om den är att den har startmotor, fjärrstyrd vinsch, urkopplingsbar fyrhjulsdrift, är (halv)automat och är på 300 kubik, inte vägreggad, CDI-boxen heter JT0610.

(http://www1.garaget.org/gallery/images/15/14504/14504-f339f13e8de558f9c7bd8d3d16b8feba.jpg)

Kåporna sitter lite illa då de bara blivit pålagda för fotografering och skydd.

Jag tackar på förhand och välkomnar mig själv till det här forumet, som jag säkerligen kommer läsa många timmar på =)
Titel: SV: Hjälp mig att identifiera min maskin!
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 juli 2011 kl. 11:07:23
Hej & Välkommen!

Ang maskinen så tänkte jag först att den var lite lik Odes, men hittade ingen bild där dom såg så lika ut. Vet inte hur dom olika årsmodellerna skiljer där.
Sen brukar väl Odes ha 400cc.

Annars har väl många maskiner variator och inte halvautomat, så det är ju lite ovanligare.
Men du har ingen modellbeteckning på ramen någonstans? Lite konstiga siffror eller namn som du kan googla fram en träff ifrån.

Men skulle tro att mkt av delarna delas med andra kineser i 3-400cc klasserna.
Du kan ju kolla på tex Linhai 300, om det finns delar du känner igen. Eller Loncin eller Odes.

Vad har du för arbetslista och planer för maskinen?
Titel: SV: Hjälp mig att identifiera min maskin!
Skrivet av: Pierre500 skrivet 25 juli 2011 kl. 12:27:09
Catvik 300
Titel: SV: Hjälp mig att identifiera min maskin!
Skrivet av: Pierre500 skrivet 25 juli 2011 kl. 12:28:56
Catvic 300 menar jag.
Titel: SV: Hjälp mig att identifiera min maskin!
Skrivet av: Skogstomten skrivet 25 juli 2011 kl. 16:29:40
Pierre500 löste det! Jag tackar och bockar allra ödmjukast!

Pv544, jag har då blivit berättad för att det är en halvautomatare. Växelföraren har Fram Neutral och Back, ingen koppling vad jag har sett.
Titel: SV: Hjälp mig att identifiera min maskin!
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 juli 2011 kl. 17:02:58
Halvautomat kallas det när man har en manuell låda med vanliga växlar (fotväxel) men automatisk koppling.

Du har nog vanlig cvt variator.
Synd att den saknar lågväxel, är fint om man vill köra sakta i terräng eller dra tungt.
Titel: SV: Hjälp mig att identifiera min maskin!
Skrivet av: Pv544 skrivet 28 juli 2011 kl. 02:46:17
Var ju väldigt lik denna också.
Rolley Odes...
http://www.blocket.se/stockholm/Rolley_Odes_Fyrhjuling_4x4_35077185.htm?ca=6&w=3
Titel: SV: Hjälp mig att identifiera min maskin!
Skrivet av: Skogstomten skrivet 31 augusti 2011 kl. 18:46:07
Nu har man fått tillbaka interwebben! Kan vara en bristvara här ute i skogen ibland ;)

Pv544, det är säkerligen samma maskin. Har fått tag på kontaktuppgifter till fabriken, så svar inväntas angående reservdelar.
Har för övrigt fått kontakt med svenska agenten för den, www.sarnertrading.se ,  men jag är inte riktigt överens med dem beträffande prissättningen av delarna.

Titel: SV: Hjälp mig att identifiera min maskin!
Skrivet av: Pv544 skrivet 31 augusti 2011 kl. 19:48:19
Det kan ju vara samma reservdelar som på andra märken i vissa fall.
Kan ju vara värt att kolla upp.

Men i vissa fall kan ju originaldelen vara dåligt konstruerad från början, och då kan du få en bättre maskin om du bygger om den med bättre delar.

Vad är det för saker du ska ha?
Titel: SV: Hjälp mig att identifiera min maskin!
Skrivet av: Skogstomten skrivet 1 september 2011 kl. 22:35:32
CDI-boxen, som jag förstått är ett vanligt fel på de här.
Catvic och HiSun är samma, så långt har jag fått det bekräftat. Eventuellt så ska Yamaha Raptor 350-boxen kunna passa. Och en sån kan jag få hem i brevlådan för cirka 600:-, cirka 500:- för en original till en 700cc, emedans en original från svenska agenten kostar 1760:- plus frakt, så det känns ju som att det kan vara värt en chansning.

Jag är inte alls insatt i det här med fordon och motorer, riktigt nöjd om jag lyckas byta tändstift själv. Så illa är det.

Så den som kan bättre, hur avancerat vore det att byta tändsystemet helt? Att plocka ett från exempelvis en skrotad Grizzly?