ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Andrelii skrivet 24 juli 2011 kl. 14:45:34

Titel: Yfz meck...
Skrivet av: Andrelii skrivet 24 juli 2011 kl. 14:45:34
Tjo, någon som har kört med någon annan box i yfz 450 -07, flytta varv skyddet typ 1000 varv eller något, får man dessutom "snabbare varv stopp" än orginal, alltså bap bap bap bap istället för bap   bap   bap   bap  ;D

O isåfall vilken box e bra o drift säker, kommer köra högkomps kolv och lite camaxel mode också  ()p

Tackar
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 24 juli 2011 kl. 14:56:03
varför ska du flytta upp varvstoppet? Kolla på dom riktiga proffsen, hur ofta kör dom på varvstoppen? aldrig, för cykeln saknar ork på så höga varv. Jag tycker ju inte du ska ha en sån box. Kör min "R" på standard värden och kör endast på varvstoppen i paniklägen såsom hopp osv  :dntknow:

kör på kolv och kamaxel
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 24 juli 2011 kl. 15:11:17
Dom flesta som trimmar sina motorer för crossbana har en kam som ger mest mitt och topp. Om det är så att man lätt kommer upp på varv stoppet kan det vara bra med några extra varv för att det ska gå att köra längre på växlarna. Det är många eftermarknads kammar som har en stigande effekt kurva vid varv stoppet.
Sen vilken effekt kurva man vill ha kan också bero på om man gillar att köra på låga eller höga varv.
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: TAZ™ skrivet 24 juli 2011 kl. 15:13:39
haha varvstoppet måste vara de enda som är standard på din hoj danne ;D

höga varv is da shit ()p
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 24 juli 2011 kl. 15:25:50
Och dynatek, vortex eller tokyo mods är dom märken som ska funka bäst.
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 24 juli 2011 kl. 15:46:26
tvivlar ju på att det är någon kam som gör att du får stigande effektkurva vid varvstoppet. Flyttar upp effekten till högre varv kanske. Ja visst i nödlägen är det väl kanske bra att ha den lite högre upp men jag tycker det är lika bortkastade pengar som att köpa GYTR's trimtopp, visst blir det bättre, värt pengarna, knappast.

Ingen erfarenhet av dom andra boxarna men Dynatek gör bra grejer i alla fall


Men som sagt, jag har bättre kammar än vad cam-mod ger (som f.ö gör att cykeln går dåligare på lägre varv) och jag tycker min hjuling går dåligt på typ 10.000 varv jämfört med 7-8000 är det märkbart mera GO! i den

vill bara avråda någon att spola ner pengarna i dass  ;D
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 24 juli 2011 kl. 16:09:31
Jag menade inte att den stiger när varvstoppet slår i jag menar att man kan se att kurvan fortfarande stiger innan varvstoppet slår i.
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 24 juli 2011 kl. 16:15:54
Och om pengarna blir nerspolade i ett dass kan bero på vilken kam han väljer att köpa. Och vilken körstil han har.
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 24 juli 2011 kl. 18:44:20
jo visst, tänkte bara på att kurvan stiger som du säger och det har jag aldrig någonsin sett att effekten bara ökar och ökar ju högre man varvar. Dom flesta motorer brukar ju ha sin max effekt på ca 80% varv


Dalar ju alltid neråt framåt slutet
(http://www.ctracing.com/yfz450dyno.jpg)

titta på den och tänk dig att du höjer varvtalet, du kommer bara till ännu lägre effekt om du varvar mer. Som synes på exempelbilden bör man hålla sig inom 8-10.000 varv eftersom effekten är mest där. att sen varva ur ännu mer är bara dumt. Visst kan man flytta effektregistret lite granna med olika kammar, men att flytta upp effekten till ännu högre varv ser jag inte vitsen med.

Visst finns det olika körstilar, men att ligga och mata varvstopp är "fel" körstil eftersom alla cyklar är klenare där än på lite lägre varv, samma att ligga på för hög växel så det går tungt, också onödigt men vissa kör så.

Säger inte att man ska köra på något speciellt sätt, men i stort sett alla som kör hjuling gör mer eller mindre fel när man kör och många nybörjarfel är just att varva ut växlarna för mycket. Som sagt, kolla ett proffs när dom tar en start på MX bana, dom växlar redan innan 8000 varv och dom står INTE på varvstoppen i starten som många tror ger mer fart

 ;)
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: Andrelii skrivet 24 juli 2011 kl. 20:24:47
Fin förklaring med bilder daniel ()p

Men jag kör så som du förklar proffs gör...

Tänkte göra CAM mod med org avgas CAM nu o sen i vinter blir det andra kammar o högkompskolv till vintern när de e dags för kolv byte.

Tänkte bara förhöra mig angående boxarna vad folk säger.

Men det blir som jag tänkt innan, ingen förstörar box endast pure power ()p
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 24 juli 2011 kl. 21:33:16
Dynatek gör underbara tändboxar till vanliga Yfzan....
-Kan helt klart rekomendera den....
Den är dyr,men dom billigare boxarna kan på ett fåtal maskiner ge tändmissar på mellanvarv...

Dynan är klockren på det området,vare sig du kör bara med rör,eller en helt söndertrimmad...
Sen kanske inte alla behöver +1000varv på varvstoppet,det beror på åkstilen..

-Kan klart rekomendera 12,5 i komp,hotcams steg 1 & en hårt ställd dynabox...
Min -08a gick som en dröm.....

/N #60
 :headbang:
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: W3D3R skrivet 24 juli 2011 kl. 22:19:44
Jag kör med Vortex boxen på min. Men vad det ger och hur den är inställd har jag inte en aning om eftersom jag köpte den med boxen på  :-\
Titel: SV: Yfz meck...
Skrivet av: Andrelii skrivet 24 juli 2011 kl. 22:20:29
De kommer nog bli något i den stilen  ()p