ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: utvkungen skrivet 23 juli 2011 kl. 20:44:43
-
Hej.
Tänkte starta en tråd som bara berör Dinli 800 Evolution.
Går själv i köptankar och har planerat att göra affär i mitten av nästa vecka. Finns det någon på detta forum som har något att säga om maskinen,positivt som negativt?
Hur är era erfarenheter av återförsäljarna?
//Micke
-
jämförde båda modellerna idag, på en firma, och 800:an o 700:an verkar ju vara samma modell allt såg identiskt ut i hjulupphängningar, motor och ram..
De enda som verkar skilja är ju plasten på utsidan, och om man läser alla trubbel (givetvis finns de problem med alla märken) med motorer mm
men det värsta verkar ju vara att de inte verkar finnas reservdelar, så den mesta väntan som blir är väntan på res delar, vilket även åf:en som jag var in till höll med om..
så jag personligen skulle kollat på nåt annat
mvh markus
-
ok..märkligt...för just det där med snabba leveranser av reservdelar var något som jag tyckte var viktigt, så jag frågade specifikt om det och då hävdade han på mcshopen i sollentuna att Dealy har ett bra lager med reservdelar hemma i uppsala som kan skickas pronto..
//Micke
-
Så kan det nog vara men sedan är det ofta skillnad på snack och verklighet. . . . tyvärr.
-
Jag har då aldrig haft problem att få fram reservdelar/slitdelar snabbt.
Att det kan bli problem ibland på vissa delar är ju bara att beklaga, men det kan ju hända alla märken. (har jag sett både här och i andra forum)
Tycker dinlireservdelar är ganska billigt än så länge i jämförelse med andra, och jag hoppas att det så förblir (så man törs anv sin maskin och slipper oroa sig för vad delarna kostar om det går sönder. Vilket andra märken klagar allt för ofta på)
Annars så tycker jag denna 800 verkar intressant, skulle gärna prova en.
-
Henke
Det kommer snart hem en hit ()p
för övrigt det som det varit problem med delarna är de tidiga 09 och 10:an av 700:an då det varit problem med växellådorna iövrigt så har och är det inga problem vad jag då vet :nono:
-
Vi på Swedish Performance testade Dinli 800 ()p
Vi tyckte det var en grym maskin :DV
Mvh Swedish Performance Offroad Parts/SPOP
-
:nopics
-
Vi på Swedish Performance testade Dinli 800 ()p
Vi tyckte det var en grym maskin :DV
Mvh Swedish Performance Offroad Parts/SPOP
Vad var det som var grymt?
kan du vidareutveckla din åsikt?
-
Fråga:
Om jag köper min Dinli 800 EVO 2011 hos en handlare i Stockholmsområdet men beslutar mig för att serva den hos en annan handlare i Stockholmsområdet, gäller garantin hos den handlaren som jag servar hos?
Har en del dåliga erfarenheter gällade garanti!
Man vill ju inte höra:"du får vända dig till den handlaren du köpte av med garantifrågor"...
I övrigt, någon som har nån koll på vad garantin omfattar?
//Micke
-
:nopics
Du vet att det finns speciella bildtrådar va?
Ja fast skriver man om en maskin vill man ju inte leta i en bildtråd för att eventuellt hitta en bild på maskinen i fråga. Kan vara roligt med en bild.
-
visst ja...glömde en till fråga:
Jag ska köra vägreggat. Handlarn påstår att strypningen som spärrar maskinen till 20 HK sitter i förgasaren på Dinli 800. Enligt honom kunde man ta isär förgasaren och typ vända på någon nål för att ta bort strypningen.Stämmer detta, och sitter inte strypningen oftast i avgassystemet?
Någon som vet?
//micke
Det är väl samma motor/förgasare som i 700:an så gasen är spärrad uppe i handtaget och bakom locket på höger sida av förgasaren. Superenkelt att ordna ()p
-
Fråga:
Om jag köper min Dinli 800 EVO 2011 hos en handlare i Stockholmsområdet men beslutar mig för att serva den hos en annan handlare i Stockholmsområdet, gäller garantin hos den handlaren som jag servar hos?
Har en del dåliga erfarenheter gällade garanti!
Man vill ju inte höra:"du får vända dig till den handlaren du köpte av med garantifrågor"...
I övrigt, någon som har nån koll på vad garantin omfattar?
//Micke
Nedan är svaret från Dealy:
Jag går i köptankar på en Dinli 800 EVO men undrar lite över garantin:
1:Kan jag köpa hojen hos handlare nr1 för att sedan reparera/serva den hos handlare nr2 och gäller min garanti hos handlare nr2(båda handlarna är återförsäljare av Dinli).
SVAR:I princip ja. Dealy hanterar garantier på samma sätt oavsett från vilken av våra åf den kommer.
Dock finns det inga avtal mellan oss och åf som säger att en åf har skyldighet att hantera garantier på andra fordon än de han sålt (även om detta inte brukar vara ett problem). Det är alltid säljande åf som är garantiansvarig.
Det finns naturligtvis också situationer där en åf kan själv tänkas ta på sig kostnader för fel som egentligen inte faller under garantin för en maskin de själva sålt.
2:Vad innefattar garantin och hur fungerar den?
SVAR:Garantin omfattar reparation av fabrikationsfel på maskinen under förutsättning att allt underhåll är utfört i enlighet med de intervall och punkter som finns uppställda för modellen och att detta är utfört av en fackman.
3:Jag undrar också över tillgången på reservdelar till Dinli 800 EVO. Finns den något huvudlager i Sverige för Dinli?
SVAR:Ja, vi har ett eget lager i Sverige.
4:Gäller garantin även om jag säljer hojen vidare till en annan privatperson, alltså är garantin bunden till mig som första ägare eller följer den med hojen oavsett antalet ägare tills den är 3 år gammal och går ut? SVAR:Garantin följer fordonet.
-
bild på begäran
-
någon som vet om det går att montera bilfälgar med bildäck på en Dinli 800?
-
Vad läcker den var. Tack för bilden.
-
tänkte kolla om någon här har koll på tillbehör till centhor 2.
jag börjar med:
http://www.ironbaltic.com/moto/index.php?id=46&group_id=245
http://www.ironbaltic.com/moto/product_eng/product_id/1045/
www.gooffroad.se Artikelnummer: 02.6500
nån som vet nåt mer....
-
Just för tillfället så provar jag en Dinli 800 som är en sponsormaskin från speedstore inför träffen i Säter till helgen! Det sitter ett höjningskitt från Swedish Performance Offroad Parts/SPOP samt hasplåt.
Riktigt rolig maskin som känns smidig i terrängen samt går som på räls på vägen. Tror det sitter variatorkitt på den men är inte säker. Den svarar direkt på gasen och det som är bäst tycker jag att man har riktigt bra koll på marken framför sig då är ganska kort i framändan. Går bra att åka två på den då sadeln är ganska rymlig.
Sen har man förbättrat reglaget för fyr hjulsdriften då man måste trycka in den och vrida tidigare modeller var det lätt att komma åt medans man körde (ofrivilligt). Ett minus är att svängradien är lite väl stor men detta är väl antagligen för att skona drivknutar eller liknande. Kan säga att det helt klart är en rolig maskin för pengarna.
Nu har jag inte så stor erfarenhet av Dinlis 4x4 maskiner, men 800cc är eller känslan säger att maskinen känns klart smidigare i terrängen än 700cc. I övrigt så är kanske inte så mycket i fart resurserna som skiljer 800 från 700:an som jag upplever det. Ligga och köra i 80 - 90 km/h på väg känns naturligt toppar runt 110 km/h just denna maskin som jag kör på skall tilläggas.
-
Finns det någon som vet om det finns programerbara cdi boxar som passar Dinli 800.
Jag har A kort och frugan har B kort och då är tanken att kunna svitcha mellan strypt och ostrypt beroende på vem som skall köra hojen.
Någon som vet?
Tacksam för hjälp...
//Micke
-
Finns det någon som vet om det finns programerbara cdi boxar som passar Dinli 800.
Jag har A kort och frugan har B kort och då är tanken att kunna svitcha mellan strypt och ostrypt beroende på vem som skall köra hojen.
Någon som vet?
Tacksam för hjälp...
//Micke
Oavsett körkort så får maskinen inte ha mer än 20hk om du vill vara laglig. Gäller MC - reggad maskin.
Är den däremot terrängreggad så får den vara ostrypt, men då får du ju inte köra på samma sätt som nu.
Men det är nog rätt få som köper en 800cc för att ha den stryp...
-
Det är väl förgasare på 800:an åxå väl? :hmmm:
Då finns det inga elektroniska spärrar, om det inte går att programmera om varvstoppet då förstås, men det lät tråkigt :headbang:
-
men dessa ställbara boxar finns till många mopeder, dom har ju förgasare,mcshopen skulle undersöka saken...bara hålla tummarna!
-
Men vad är det du är ute efter egentligen?
Bara att frugan ska åka strypt maskin eller att du vill kunna ha den helt laglig ibland?
För annars finns ju skruven på tumgasen som funkar fint också.
För jag skulle inte tro att frugan vill åka strypt.....
-
ja precis som jag skriver:att kunna strypa vid behov
dessutom känner väl inte du min fru?
-
Allt är ju förvisso relativt, men en vuxen människa lär knappast ha behov av någon strypning på en fyrhjuling...
De där 40-80 hästarna är knappast något som skrämmer någon, för nog inser väl alla vuxna att man kan SLÄPPA gasen om man tycker det går för fort?
...och även med lagligt strypt maskin så kan man med lite tur komma upp i tresiffrig hastighet, vilket ju mycket väl kan vara mer än livsfarligt.
Min Renegade provades av flera, jätteenkel maskin ju!
Bara gasa och styra.
En kvinna på 35 med NOLL motorerfarenhet och alltså även utan körkort testade, det gick finfint.
En tjej på 14 testade (också helt utan motorerfarenhet) och hon körde runt lite sakta på grusplanen, och det gick fint. Det går alltså att köra sakta, om man vill.
En grabb på 13 testade, han hade iofs lite erfarenhet från barnfyrhjuling, han körde och sladdade och busade rätt hårt med Renegaden...
Så som sagt, strypningen sitter i tummen.
En strypt maskin går sällan bra, om ens vettigt.
Vill man ändå strypa så är ju Pv:ns tips om skruven vid gasen hett.
...eller köpa en maskin till frugan också så ni kan åka på tur tillsammans!
Tex en 300 eller så, så slipper ni oroa er för både poliser och strypningar. ()p
-
tack för alla fina tips,men frågan var inte huruvida jag kan strypa vid handtaget eller inte(har för övrigt rullgas) utan om det finns blackboxar dvs fartbegränsare till fyrhjulingar!
-
ja precis som jag skriver:att kunna strypa vid behov
dessutom känner väl inte du min fru?
Nej, jag känner inte din fru vad jag vet....
Men min sambo ser då betydligt lyckligare ut efter en tur på Outlandern än efter en vända på Linhaien. Skulle inte tro att hon har testat fullgas ordentligt, men ofta har nog tjejer/kvinnor lite mer begrepp att hålla igen på gasen än vad vi grabbar har. Skulle jag strypa den för sambon, då skulle nog jag slippa ligga på rätt länge. Förmodligen en del andra straff också. Har du diskuterat saken med henne?
För det var väl hon som skulle åka med stypningen i? ;)
Jag vet inte hur Dinlin är strypt på för vis, om det är ändrat med munstycken eller strypningar i avgassystemet.
På can-am har dom bara en bricka som hindrar gaslängden, alltså samma funktion som att vrida in skruven vid tumgasen. Men den har insprutning, kanske blir skillnad på förgasare.
Fast visst skulle det vara praktiskt med en nödknapp där man kan spärra den elektroniskt till ca 20hk ifall man skulle råka ut för någon kontroll. Men vad jag vet har ingen hamnat i problem för borttagen strypning, och dom kan ju ändå inte mäta effekten i den.
Kanske försäkringsbolagen kan gnälla om det vid en skada om dom anser att det kan ha orsakat olyckan.
Jag har aldrig hört om en blackbox till hjuling, bortsett från den spärren som e-atv har som någon tidigare skrev om.
Men det vore ju helt klart roligt om det kom fram sådana produkter, om dom nu ska fortsätta med dessa idiotiska regler om strypning.
Ingen normal människa (inte ens politiker) borde tro att man köper en fyrhjuling på 500-1000cc för att man vill åka med 20hk....