ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Pikepower skrivet 16 juli 2011 kl. 22:24:49
-
Hej,
Jag har en Loncin Hunter 250 som går uselt när den blir varm och/eller blir belastad t.ex när jag kör i en uppförsbacke. Den hostar, smäller och lägger av. Jag har rengjort förgasaren, bytt tändstift med olika värmetal, bytt all bensin till ny. ( Den står på en Ö och körs bara korta sträckor och sällan )
Är det rimligt att det kan vara ventilerna som behöver justeras?
( Har någon ställt ventilerna på en sån här tidigare? Är det svårt?
Mvh Mats >:(
-
Har du tur så läser bjare det här, han har säkert fina tips åt dig.
Men visst kan det nog vara ventilerna, kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.
Kommer du åt att lyfta på ventilkåpan? Eller får man skruva ner halva maskinen?
-
Hej, Ventilkåporna går nog att få bort, men frågan är om jag kommer åt att justera ventilerna.Eftersom jag aldrig gjort det så vet jag inte riktigt vad jag har att vänta mig. Jag antar att det är någon form av justerskruv med låsmutter på coh så ska jag få in ett bladmått pårätt ställe också? Jag är novis på detta, men tänkte ändå försöka eftersom fyrhjulingen som sagt står på en Ö långt från civilisationen.
// Mats :-\
-
Problemet är nog kanske att det blivit för litet spel, så då lär du ju släppa på dom först.
Du kanske kan hitta någon video på youtube där dom justerar någon maskin, om du hittar vilken typ av justering du har.
-
Jag ska ut till ön igen om ett par dagar, då tar jag med mig en spegel så kanske jag kommer åt och se hur det är konstruerat. Sedan är det väl bara att försöka?! (http://img190.imageshack.us/img190/2188/img20110716192702.jpg)
Kolla bilden, lite trångt är det....
// Mats
-
Nu har jag försökt med detta:
1. Rengjort förgasaren
2. Provat en massa olika tändstift
3. Justerat ventilerna och olika spel verkar inte ha någon större betydelse
4. Kollat med startgas att den inte drar tjuvluft
5. Rengjort luftfiltret
6. Justrat luftskruven och provat olika lägen.
Dessa problem kvarstår:
a. Den misständer och lägger av, går hyfsat kall, men inte alls bra när den är varm.
b. Orkeslös och lägger av vid belastning.
Jag är glad amatör och kan inte mycket om motorer och hade fyrhjulingen funnits på fastlandet hade jag kört in den direkt på verkstad, men jag är i akut behov av den och måste försöka meca själv och är tacksam för ideer om vad jag kan testa. Är den inte fixad denna vecka måste jag skaffa en ny( surt!)
Hjälp mig med tips!!! CDI box, tändspole, annat elfel, tändplatta???????
:tickedoff mvh Mats
-
Har du testat om det gör någon skillnad om du lägger i choken när den går dåligt. Skrevs ju i en annan Loncintråd att munstycket i förgasaren var för litet original och att choken fick användas jämnt på vintern. Nu är det ju inte vinter, men ändå...
Vet inte hur luftfuktighet och sånt påverkar, men kan ju vara värt att testa att gå upp i storlek på munstycket i förgasaren.
Har du testat ge på den med startgas och köra den på det när den krånglar och håller på? Skulle det vara elfel så kanske den skulle gå lika illa då?
Jag gissar på bränsleblandningen, antingen munstycket eller tjuvluft ändå...
Har den gått riktigt förut och detta fel kommit plötsligt?
-
Jag har testat att lägga i choken när den går dåligt och det kan rädda att den inte stannar och den tillfälligt håller sig igång. Den har gått bra tidigare och startar alltid direkt utan choke. Det konstiga är att den ju faktiskt fungerar utan choke när den är kall. När jag stäler in tomgången högt och låter den stå en liten stund och sedan drar ut choken går varvet ner vilket jag gissar betyder att den drar tjuvluft. Jag har dock sprayat startgas runt insugningsröret utan att tomgången ökar. Jag har dessutom lindat isoleringtejp runt gummiinsuget för att undanröja att det ska kunna vara tjuvluft. Jag har nu beställt en ny CDI box att testa med, men det kanske varpengar i sjön?
Mvh Mats
-
Nu slänger jag ur mig lite random funderingar bara.... ()p
*Avgasröret, kan inte vara så att det ljuddämparen satt igen sig så att den kväver sig?
*Vakum i tanken, vissa har ju haft problem med att tanklocket är tätt så den inte ger ifrån sig bensin som den ska efter en stund. Man kan prova skruva loss det lite eller köra utan.
*Tät bensinkran, filter eller dålig bensinslang. Antingen att det rinner till dåligt eller att det drar in tjuvluft där så den får massor med luftbubblor i slangen.
Vet inte riktigt vilka fel man brukar få när det elektriska spökar, men du kan ju testa lite annat innan du byter cdi-boxen.
-
:D
Tack för ditt engagemang, jag har testat bensinlocket och i morgon ska jag byta ut bensinslangarna och CDI boxen om den kommit.
Vad gäller avgasröret har det rostat under vintern ( den står ute under press på ön ) , det kanske ser likadant ut på insidan?? Hur gör man rent ett sådant? Kan jag köra tryckluft igenom? Det ser inte ut som det går att plocka isär. :djump:
// Mats
-
Du kanske kan ta isär röret vid en skarv och provköra utan dämpare. Då borde den ju låta som skräcken och kanske gå lite dåligt pga det också, men inte riktigt så illa som den är nu.
Kanske går att sätta dit ett tillfälligt rakt rör om skarven sitter så att man inte vill blåsa avgaser dit.
Vissa ljuddämpare kan ju ha lite olika kammare för att få ljudnivån lite lägre, ibland kan man borra med en lång borr igenom dom avgränsningarna så att avgaserna får en lättare passage. Dock så kommer den ju låta lite mer också.
Om något rostat loss och täppt igen dämparen så kanske det låter om du tar loss dämparen och skakar den. Har du tur så ramlar det ur något också...
Tror inte tryckluft gör någon nytta....
På min Linhai hade det rostat/skakat sönder en del grejer i början av dämparen. Fick skära upp lite och göra att nytt anslutningsrör och sätta dit. Blev lite friare väg och knappt någon ökning av ljudet.
Men innan man ger sig på att kapa isär dämparen så bör man ju testa utan rör så man vet att det är den som är boven.
Att varven går ner när du drar i choken är nog rätt normalt, man kan ju i vissa fall använda choken för att lägga av den. Den får då så fet blandning att den dör....
Så du skulle ju även kunna kolla upp så att choken går i och ur som den ska, så att inte det är så att dem ligger halvt i hela tiden och surar ner maskinen.
Kan ju vara så att chokewiren krånglar, halkat ur anslutningen till förgasaren eller handtaget så att den inte har tillräckligt spel för att läggas ur.
Spännande med en ny misstänkt! Choken!!! :D
Hoppas du har en maskin som spinner som en katt imorgon! ()p
-
Jag har testat att lägga i choken när den går dåligt och det kan rädda att den inte stannar och den tillfälligt håller sig igång. Den har gått bra tidigare och startar alltid direkt utan choke. Det konstiga är att den ju faktiskt fungerar utan choke när den är kall. När jag stäler in tomgången högt och låter den stå en liten stund och sedan drar ut choken går varvet ner vilket jag gissar betyder att den drar tjuvluft. Jag har dock sprayat startgas runt insugningsröret utan att tomgången ökar. Jag har dessutom lindat isoleringtejp runt gummiinsuget för att undanröja att det ska kunna vara tjuvluft. Jag har nu beställt en ny CDI box att testa med, men det kanske varpengar i sjön?
Mvh Mats
En helt vild gissning, kan det vara så att det du tror är choke av är igentligen full choke och tvärt om ?
-
:headbang:
Ibland är det enkelt, soppakranen var trasig och släppte inte igenom tillräckligt. Nu går den kanon.
Tack för alla tips.
// Mats
-
Trevligt fel när det inte är värre!
Hoppas den sköter sig i fortsättningen.
-
NU läste jag tråden. :lol:
Tycker Pv544 kom med bra tips! Lät som fel på bränsle/luft från början. Soppakranen?
Ibland är det alldeles för enkla fel som ställer till det som man kollar absolut sist. ()p
-
NU läste jag tråden. :lol:
Tycker Pv544 kom med bra tips! Lät som fel på bränsle/luft från början. Soppakranen?
Ibland är det alldeles för enkla fel som ställer till det som man kollar absolut sist. ()p
Denna gången klarades biffen utan dig, men håll bättre koll här i framtiden. Det är ju du som en chef i Loncindelen! ()p
-
NU läste jag tråden. :lol:
Tycker Pv544 kom med bra tips! Lät som fel på bränsle/luft från början. Soppakranen?
Ibland är det alldeles för enkla fel som ställer till det som man kollar absolut sist. ()p
Denna gången klarades biffen utan dig, men håll bättre koll här i framtiden. Det är ju du som en chef i Loncindelen! ()p
Blir ingen framtida chefsposition.
Ni skrämmer iväg alla och inleder med de magiska orden; "Budget märke" ;D
Tycker det har börjat avta kraftigt med blivande, bara nuvarande klagande ägare verkar finnas. ':)