ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: hellbeach skrivet 14 juli 2011 kl. 20:38:53
-
Hej på er
Råkade köra ner i ett rejält surhål på en myr idag (vatten upp till sadeln) och efter lite gnuggande så insåg jag att jag måste vinscha för att komma upp, sagt och gjort, men när jag fått upp maskinen så driver den inte, eller den driver lite, på låga varv men den orkar inget motstånd.. så om jag står på platt mark och gasar försiktigt så drar den lite framåt (kommer upp i typ 3 km/h), om jag gasar mer så drar den inte mer, och om det blir motlut så orkar den inte köra uppför..
Vart har det kommit in vatten där det inte ska vara, variatorn ? hur fixar man, ta isär och göra rent eller ?
-
Halloj.
Det finns en dreneringsplugg på variatorkåpan, den sitter undertill, bara att ta bort så bör vattnet rinna ur. ()p
-
aha ;) kommer man åt den om man har hasplåtar på ? visst sitter variatorkåpan på höger sida (om man tittar på maskinen bakifrån) ?
-
Pluggen sitter på sidan av kåpan längst ner, brukar gå lättast att lossa den med en näbbtång har jag för mig. Höger sida stämmer ja.
Om du badar ofta med maskinen kan det vara ide att plocka av kåpan ibland och göra rent, brukar va ganska grisigt där efter några dyk i myrar mm.. :)
-
hittade pluggen och det rann ut typ en liter brunt myrvatten.. nu rullar maskinen men den kan inte komma upp i mer än 30 så det är väl en massa gojs i variatorn. Öppnade kåpan och det var ganska grisigt där inne. Hittade en film på youtube hur man monterar isär den men när man gjort rent allt så ska det väl fettas in, vilket fett ska man använda ?
-
plockade isär variatorn och så här såg den ut, inte konstigt att björnen gick lite segt va ;)
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/hellbeach/IMAG0271.jpg)
Så här såg den ut när jag gjort ren den ;)
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/hellbeach/IMAG0275.jpg)
-
va fint de såg ut.. :headbang:
-
Som sagt, variator rengjord.. har skottat ut lit gegga ur luftfilterhuset och batterihållaren samt elektroniken under sadeln.. har gjort rent det mesta på hojen nu men jag funderar om det kan vara nåt man missat, finns det risk för att det kommit in vatten så man måste byta olja på maskinen ?
-
körde du så den stannade? för sög du in geggvatten i motorn så kan de ju ev kommigt in en skvätt annars så borde motoroljan klarat sig, frågan e ju om du hade axlarnas avluftning under vattnet/geggan kan ju va värt o kolla det också
mvh markus
-
kollade motoroljan men den var inte baileysfärgad så det torde väl betyda att det inte kommit in vatten där.. axlarnas avluftning, hmm, vet inte vart de sitter eller hur man kollar oljan i axlarna ? enkelt tips ?
-
Det sitter två pluggar på varje axel, en för tömning och en för påfyllning. Lossa påfyllningspluggen så ser du färgen på oljan. Man brukar få byta olja lite oftare i axlarna pga att man får vatten i dom via avluftningarna.
(Iaf jag som inte orkar sätta snorklar på maskinen och dra upp avluftningarna högt nog..) ()p
-
"två pluggar på varje axel" ? har suttit och kollat en stund nu, men jag ser liksom bara slutväxel, differential, fettnipplar på drivaxel osv... men jag ser inga pluggar på axlar, bifogar en bild på det jag kikar på:
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa367/hellbeach/2011-07-19-09-19-38.jpg)
-
Antar att Eremiten menar diff-husen. Två pluggar på varje diff-hus. (framaxel och bakaxel)
-
Har kollat i servicemanualen och blir inte riktigt klok på vad som är vad, så jag frågar er:
1. Sitter final gear (slutväxel?) och differential i samma klump bak ? den som hjulaxlarna får in i ?
2. Om jag ska byta olja i diffarna nu så ska det enl manualen vara "SAE 80 API “GL-4” Hypoid gear oil", duger det med denna (den ska ju in på service om ett par månader ändå):
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90/
-
sitter och bläddrar mer i servicemanualen.. kan det vara så att det bara finns en diff fram på min maskin (Grizzly 450 -08) ?
-
Det stämmer att maskinen bara har diff fram, men "klumpen", som drivaxlarna går in i, är alltså slutväxeln och kallas oftast för diffhus eller diffklump även om den sitter bak och inte innehåller någon diffrential.
-
Ska handla olja och har lite funderingar, i manualen står det att det ska vara "SAE 80 API GL-4” Hypoid gear oil"
Den här Castrol oljan (se länk nedan) är SAE 80 GL-4 men det står inget om "Hypoid gear oil".. nån som vet om det räcker att det är SAE80 GL-4 ?
http://autokatalogen.se/afw/sundsvall/view_article_info.do?articleIdNo=149010&nodeIdNo=286637
-
Såg just att det där var en mineralolja och att jag naturligtvis ska ha en helsyntet, men frågan kvarstår, räcker det att hitta en som är GL-4 eller måste jag bry mig om det där med "Hypoid" också ?
-
Köpte Yamalube ;) bytte i slutväxeln idag, var ju riktigt enkelt, jobbigast var ju att ta bort hasplåten.. imorgon blir det byte i framdiffen...
-
härligt, jag kör också med yamalube oljor, klart enklast :djump: