ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Wiklund skrivet 1 juli 2011 kl. 21:19:57
-
Tjena! Mitt första inlägg
Nu är det så att jag har blivit väldigt sugen på en fyrhjuling! Har noll koll, aldrig kört med växlar, varken på cross eller moped. Det kan väl inte vara så svårt att lära sig?
Men nu är det så att jag har tittat runt lite på blocket osv, var även in på en butik idag och såg yamaha 350 sjukt snygg :) Söker hjälp här eftersom jag inte har någon kunskap om fyrhjulingar.
Det jag söker är en fyrhjuling som man kan köra framförallt på landsväg(90km/h) och inne i stan men även över lite åkrar osv(10%). Vill ha en krångelfri och mekfri atv då jag har väldigt liten kunskap inom det området (meka väl med scooter när man var 15). Det ska vara kul att köra den också! ()p
Begagnad eller ny spelar inte så stor roll för mig men priset får helst inte överstiga 50tkr, helst ska det finnas så man kan dela upp summan på några månader också :)
Hoppas ni kan hjälpa! :headbang:
-
Vad jag kan få fram är det väl en quad du skall ha typ dinli 450 om du skall ligga i 90km/h ialla fall en större maskin :)
-
Har kikat lite på Dinli 450, Yamaha raptor 350, SMC wildcat 500 även tittat lite på Access 400.
Nu gäller det bara att bestämma sig :) Om det blir Dinli 450 eller SMC 500 så blir det förmodligen en ny. Men vad är eran åsikt om dessa fyrhjulingar? För och nackdelar med dom?
Hur mäter sig Dinli mot 350 raptorn? och Dinlin mot SMCn osv? Jag förstår ju att alla har sin egen uppfattning om vad som är bra och dåligt så kom gärna med era egna åsikter :) Nu blev det lite mycket frågor men ni har säkert svaren! :headbang:
-
Det är ju inte fel att köpa en fin begagnad heller. Har du tur så kanske du hittar en med extra uppsättning däck, kul att kunna skifta mellan väg och crossdäck.
Plus att du slipper första värdetappet och dom täta servicarna i början. Kanske även effektsystem och rullgas är ju rätt populärt. Finns många tusingar att spara, plus att om du vill byta maskin om ett år så har du inte förlorat lika mkt.
-
...Finns många tusingar att spara, plus att om du vill byta maskin om ett år så har du inte förlorat lika mkt.
Jo det är ju sant. Men jag vill gärna ha den snarast och då kan jag inte dela upp betalningen om jag köper den begagnad. Om jag inte hittar ett företag som säljer en beg dvs.
-
Tror att det blir en ny dinli 450 :) Är inte helt 100 än så ni får gärna komma med kritik ()p
-
Varför kan du inte dela upp betalningen om du handlar begagnat?
De flesta kan få lån i dessa tider... och även om du handlar med lån med löjligt hög ränta så blir det ändå billigare än att handla nytt.
Sen om du nu VILL ha nytt, ja då är det en annan sak.
-
Vill du köpa privat så kan du säkert få ett privatlån till skapliga villkor.
Tex medlemslån eller annat, det haglar ju in erbjudanden om banker som vill låna ut pengar.
Bäst villkor får du kanske om du går till din vanliga bank, och där slipper du kanske aviavgifter också.
Dinli 450 är ju en populär maskin, och rätt vanlig förstahoj vad det verkar.
Jag tycker en fin begagnad maskin är bättre som förstamaskin, då kanske du kan sälja den om ett år och kanske bara förlora 5000:- (eller inget alls om du har tur)
På en ny maskin har du förlorat 10k bara du kört ut från handlaren.
Det är ju många som köpt ny maskin och sedan upptäckt att det är skitkul och gärna skulle vilja ha haft lite värre. Finns även dom som blir sugen på 4x4 också, eller bara upptäcker att det inte var så roligt som dom trodde.
Vägdäck känns ju som att du borde ha, och ny uppsättning med däck och fälg lär väl kosta 6-7k antar jag (många kör ju med scooterdäck fram, kan ju vara nått att fundera på om du ska handla).
Avstrypning lär du väl göra, eftersom en ny vägreggad har 20hk. Och gillar du effekt och framför allt ljud så finns ju effektsystem att slänga dit.
Finns ju många som utrustat sina maskiner med både det ena och det andra, och ändå inte blivit mätt utan vill byta till värre. Dom maskinerna kan ju vara rätt prisvärda.
Vill du åka fort, köp en motorcykel. Vill du åka billigt så köp en lätt mc... Bekvämt, ja då är det nog bil som gäller.
Men åka och ha roligt gör man gärna på en fyrhjuling!
-
http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_Raptor_Special_Edition__vagreggad__34749179.htm?ca=16&w=3
Jämför en sån där med en ny Dinli.... Lite dyrare men mkt smaskigare!
-
Jag hämta en begagnad Hoysung 450 .bestyckad med en dial a jet redan o offroad/vägdäck till.lås o massa annan go jux till .
Jag kunde inte heller mycke om hjulingar o har bara ägt moppe ja me.Hänger man på detta forumet så börja man kunna mycke själv ()p
Som jag kände så va allt redan färdigt på den som man ville ha den o det får du inte om du köper en ny .
Sen så är den begagnad o det känns lite bättre när man är ny på sånt här.
-
Blir ingen Dinli då man inte fick skjutsa på den :-\ Så in på nya spår. Vilka fyrhjulingar får man skjutsa på och ska helst 450cc eller mer?
Det är ett krav att det ska vara en quad också (gärna med lite krut i =D), med ett tak på 60tkr?
-
Wiklund kolla in den här då ?
http://www.blocket.se/vi/34690422.htm
-
Vilken Dinli får man inte skjutsa på,min får man åka 2 på iallafall,Adly 300, badboy 250, cf-moto Honda alla som jag vet som är vägreggade får man åka två på,skulle vara kul att få reda på hur du vet att man inte får åka 2 på dinli ??? PS. jag gav 16000:- för min dinli 07 nitro edition.Och ska du slippa meka då är det bättre du går eller åker taxi !!
-
Vilken Dinli får man inte skjutsa på,min får man åka 2 på iallafall,Adly 300, badboy 250, cf-moto Honda alla som jag vet som är vägreggade får man åka två på,skulle vara kul att få reda på hur du vet att man inte får åka 2 på dinli ??? PS. jag gav 16000:- för min dinli 07 nitro edition.Och ska du slippa meka då är det bättre du går eller åker taxi !!
haha :headbang:
-
Blir ingen Dinli då man inte fick skjutsa på den :-\ Så in på nya spår. Vilka fyrhjulingar får man skjutsa på och ska helst 450cc eller mer?
Det är ett krav att det ska vara en quad också (gärna med lite krut i =D), med ett tak på 60tkr?
Du får åka 2 st på en dinli, förare och en passagerare så fortsätt fundera på en dinli du ;)
-
Har du aldrig åkt/kört något med styre förr så får du ju räkna med att det tillkommer lite mer utgifter än bara själva maskinen och dess försäkring.
Du måste ju ha hjälm, ryggskydd, handskar, kängor osv... och gärna även ett goretex-ställ.
Ett Rukka-ställ för 19 000 är ju onödigt, men de där pojkarna som åker runt med sneeeekers och täckjacka med pälsinfattad luva har ju inte de mest lämpade kläderna direkt...
-
http://www.blocket.se/malmo/Can_Am_DS_450_34760898.htm?ca=13&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/SMC_500_Race_Edition_34208136.htm?ca=13&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/SMC_Wildcat_500_Race_Edition_33790171.htm?ca=13&w=3
Lite tips! ()p
-
Kan varmt rekomendera SMC wildcat, har haft min nu i 3år och inge problem alls med den. Bror min har en racing edition som han snart blåst 200mil med tror jag, samma där inga somhelst problem.
Jag hade mycket hellre tagit en wildcat än en dinli, provsitt bägge så får du känna. Dinlin känns enormt klumpig och tung.
Försök få tag på en racing edition så har du sänkning, breddning och vägdäck på köpet så att säga. Sitter även ett annat avgassystem på dom.
-
Kul att man får så mycket respons :) jag som antog bara att man inte fick åka 2 då det inte stog något om passagerare i papprerna, my bad :) känner att jag vill ha en ny maskin, vet att det blir billigare osv men vill ha nytt.
Skyddsgrejer har jag tänkt en hjälm, handskar och någon skyddsjacka med skydd i.
Har svårt att bestämma mig mellan smc 500 och dinli ;) Blir säkerligen ett köp nästa vecka!
-
Vill man köpa nytt och känner att man kan ta den smällen ekonomiskt ja då klart man skall göra det!
Man skall följa hjärtat...
Provkör hos handlare, de har oftast båda dessa hemma, bestäm därefter.
Sen vilka papper du kollat där det inte stod något om passagerare vet jag inte, men som sagt, kolla regbevisen där står vad som gäller.
-
Ja jag känner igen det där med att köpa nytt :) Jag har köpt 2 nya hjulingar och kan väl säga så här "det skall vara nytt" :)
-
Jag kan ta den smällen, vill ha nytt ()p Har tittat en del på SMC wildcat nu också både Racing varianten och den "vanliga" 500. Är det värt dom där 5k kronorna för det extra man får på racing varianten? Och skulle de gå att köra på åkrar och kanske någon enstaka gång i skogen med den. Den vanliga smc:n har ju lite högre markfrigång tänkte jag, då kanske det är onödigt att punga ut 5000 :)
Tack för alla som hjälper mig! ()p
-
Vi har ofta haft med ett gäng på RE när vi klättrat i skogen och visst får de problem tidigare än vi med normalhöga Raptorer osv, men de kommer fram BRA ändå, alltså förutom när det är massa snö, men då har de flesta quads det trögt.
Gällande de där 5000 extra för en RE så kolla vad du vill ha... det är ju bättre att köpa en RE med fet bakaxel mm än att köpa en vanlig och sen börja bredda och sänka den och greja...
-
Okej, så bra! Då tror jag det minsann blir en smc ()p Ska försöka komma iväg och titta på några stycken i helgen. Tack till alla här som har svarat så snabbt och vart så hjälpsamma ':)
Kom gärna med flera synpunkter om ni nu har några!
-
Har du möjlighet så prova även andra maskiner, för även om det blir en smc så har du ändå provat och känt skillnaden mellan några olika.
Kan ju vara skönt att känna att man provat fler och känt sig säkrare på sitt val.
Det är ju synd att det är så klent utbud av begagnade japanska maskiner som är vägreggade, helst hos handlare.
Men skulle du vara sugen på att kolla närmare på en sådan så kanske det finns någon vänlig forummedlem med rätt maskin som bor i närheten av dig.
http://www.blocket.se/halland/Yamaha_Raptor_700_reggad_34768838.htm?ca=6&w=3
eller denna om du bor lite norrut, riktigt bra pris på forumet.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36706.0
Ska du köpa nytt så kan man ju alltid försöka pruta lite hos handlaren, även om kanske priset kan vara svårt att få ner så är det ju ändå några täta servicar i början som man kanske kan få med på köpet, eller till bättre pris.
Eller om man är intresserad av extra hjul eller annat, lås eller skyddsutrustning och sånt tex.
Kan ju vara värt att testa.
Det är ju bra att ha en bra relation med sin handlare, att man känner förtroende för den vid service och annat. Finns ju en del tråkiga exempel där det slarvats en hel del av oseriösa handlare.
-
Precis, PROVKÖR!
Här är för övrigt ett gammalt inlägg jag gjort från en sådan där skogspromenad med några Vildkatter:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26658.msg246102#msg246102
-
Eftersom du nu har 2 st att välja på i första hand. (dinli 450,smc 500)
Så tycker jag att du bör prova båda åtminstone provsitta.
Motormässigt är det som inga skillnader mer än att det är lite mer från botten på en smc.
Visst på vägen är det bra om den är bred och låg men det funkar mycket bra med endast vägdäck på en normalhög maskin.
Ang snö körning så är den största skillnaden vilka däck man har men naturligtvis även höjden på maskinen.
Ett litet tips vid köp av den billigare maskinen är att köpa på sig lite andra däck för att anv hjulingen året om (3 uppsättningar behövs) för mellanskillnaden.
-
Man behöver verkligen inte 3 uppsättningar hjul för att köra hela året!
Köper du grusversionen så klarar du dig med en uppsättning men du kommer vilja ha 2 men det är inte nödvändigt.
Provkör båda maskinerna så blir det en SMC utan tvekan! ()p
-
Man behöver verkligen inte 3 uppsättningar hjul för att köra hela året!
Köper du grusversionen så klarar du dig med en uppsättning men du kommer vilja ha 2 men det är inte nödvändigt.
Kom gärna upp till oss du å kör här, så får du se skillnad på däck och däck om du nu inte tror mig.
Du kommer även att lära dig vad som funkar och inte funkar. ;)
Jag skrev inte att man måste ha, utan att det var ett tips om att få ännu roligare året runt.
Men exakt provkör/provsitt och kännefter vad som känns bäst
-
Var inne hos två företag idag. Första jag var inne på hade varken SMC eller Dinli inne, men dom hade en access 450 som jag provsatt lite. Hans avrådde mig helt att köpa dinli, verkade som han inte tyckte om dinli.. Han sa att det var mycket som gick sönder osv osv, sen sa han också att Accessen var det mer drag i än SMCs wildcat RE vilket jag tvekar på. Men sen att dom är återförsäljare för Access har väl inget med hans åsikter att göra eller? ':) Sen tyckte han att jag inte skulle köpa en wildcat för jag sa att jag skulle köra lite grusvägar och kanske lite i skogen och åkrar. Då var det bättre med en lite högre atv och med grövre däck, det kan jag förstå men jag kommer åka ca 60-70% asfalt om inte mer. Dom där 40-30% på grus och lite så kan väl inte skada vägdäcken så mycket? :)
Andra företaget hade knappt några atvs alls men sjukt trevliga och tillmötesgående :) Dom kunde däremot beställa hem så det finns i slutet av nästa vecka (bara 4mil dit ungefär) så blir förmodligen där jag köper. Han som jag snacka med där sa att Dinli funkar hur bra som helst men att man inte kan jämnföra med tex yamaha osv. Han rekommenderade wildcaten, han tyckte den var av bra kvalité för det priset och att det var ett väldigt drag i den. ()p
Nu är det bara att bestämma sig tills på måndag för då drar jag dit och beställer någon av dom! :headbang:
-
jag var och bes min dinli 450 nitro 07 idag inte en anmärkning blankt papper,det tycker jag säger lite om kvaliten på märket.lyssna inte för mycket på åt.dom vill bara sälja det dom tjänar mest på.hade en Adly xs 300 07 innan också bes med blankt papper.
-
jag var och bes min dinli 450 nitro 07 idag inte en anmärkning blankt papper,det tycker jag säger lite om kvaliten på märket.lyssna inte för mycket på åt.dom vill bara sälja det dom tjänar mest på.hade en Adly xs 300 07 innan också bes med blankt papper.
Hur långt har maskinen gått?
Wiklund:
Jag hoppas du tänker provköra någon maskin innan du beställer en?
-
...jag kommer åka ca 60-70% asfalt om inte mer. Dom där 40-30% på grus och lite så kan väl inte skada vägdäcken så mycket?
Vägdäck skadas inte alls på grus, däremot slits crossdäck rätt hårt på asfalt.
Däremot kan det vid seriös grusvägsåka gärna bli en del stenskott i fälgarna, men det skall ju synas att man haft kul!
Asfaltsdäck funkar på grus, vissa bättre än andra, men de går ändå inte att jämföra med crossdäck.
Så om du skall köra för att sladda lite och glida runt så funkar asfaltsdäcken även på grusväg, men skall du få ner lite av kraften i backen och kunna åka tillsammans med de som har crossdäck, ja då funkar det inte med asfaltsdäck tyvärr...
Kör man i 50-60 på grusväg med asfaltsdäcken så åker man 80-90 med crossdäcken.
...ungefär.
Och oavsett däck, så köp INGET utan att provköra.
...och förhandla sen till dig tillbehör... exempelvis då just en hjuluppsättning extra!
()p
-
Okej! låter bra det där med däcken :) Då jag aldrig har kört någon atv eller cross med växlar så känns inte så säkert att provköra :-\ Angående med att försöka förhandla sig till tillbehör så är jag skit kass på det :( Men någon hjälm eller så borde man väl få med när man köper en helt ny atv för 65tkr ;D Några tips för att förhandla bra?
totte: Jag kan inte säga något ont om Dinli, har nästan bara läst bra saker om dom :) Men det var förmodligen åf som säkert hade fått ett "måndags ex" eller bara ville rikta in mig på något som dom vill sälja :)
-
Alla säljare talar väl om sina egna märken, och många verkar gilla att snacka skit om andra märken.
Jag tycker det är tröttsamt med deras skitsnack, känns oseriöst.
Men helt seriöst, se till att provköra innan du bestämmer dig. Eller är du löjligt rik så det inte spelar någon roll?
-
Alla säljare talar väl om sina egna märken, och många verkar gilla att snacka skit om andra märken.
Jag tycker det är tröttsamt med deras skitsnack, känns oseriöst.
Men helt seriöst, se till att provköra innan du bestämmer dig. Eller är du löjligt rik så det inte spelar någon roll?
Jo det verkar så, mitt förtroende för honom sjönk till botten direkt när han började prata skit på ett sådant sätt. Han kunde ju ha sagt det på ett "snällt" vis eller vad vet jag :)
Ja men det känns väldigt roligt att fråga om man får provköra när man inte kan växla ;D
Är inte rik, bor kvar hemma och har börjat jobba för några månader sen, har inte utgifter så har sparat endel i alla fall ()p
-
Ja många snackar skit om andra märken och jag har ju köpt en Polaris och bytte in min CFmoto och den återförsäljaren snackade inte skit som många andra har gjort och det var en av faktorerna som gjorde att jag köpte just en Polaris hos just det företaget :)
-
Hur vet du att du inte kan växla om du aldrig testat....? :whip:
Nä, men hur svårt kan det vara?
Du har väl B-kort eftersom du letar vägreggat?
Där växlar man ju oftast, eller har du med tillägget "automat"?
På en fyrhjuling är det ju precis samma sak som på en bil, bara det att du gör tvärtom, frikopplar med handen och växlar med foten!
Dragläge, osv är samma....
Du behöver ju inte köra på bakhjulen och stila, men att provköra så man känner körställning, osv osv borde vara ett krav, särskilt när man som du är färsk i ämnet.
-
Det finns ju rätt många som köpt ny förstamaskin och sen upptäcker att det inte var något för dom, och sen torskar dom kanske 15k på 20 mils körning.
Så provkör, och känns det lite osäkert så vänta och provkör mer innan du handlar.
Det är ju ändå rätt mkt pengar...
-
Sant allt ni säger meeen.. Sommar, semester om 1 vecka, verkar så jäkla. Har bara positiva tankar ;D Körde väldigt mycket moppe som jag tyckte va skitkul, en lite mer "offroad" scooter. Farsan tycker att 500 inte räcker någonstans :P Men eftersom jag bara kört scooter så kan jag tänka mig att jag verkligen inte kommer bli besviken ()p
-
Det är ju riktigt skoj att köra fyrhjuling, men det är ju bra om du köper rätt fyrhjuling från början.
Handlare är ju vana med att det kommer in folk som aldrig kört förut, och dom vill ju gärna att man ska prova om dom ser en potensiell köpare i dig.
Jag vet att det kliar i köpfingarna när man väl bestämt sig för att slå till på en maskin. Men det är ju ändå en stor investering och en maskin du förmodligen kommer att ha kvar ett tag om allt går bra, så att ta det lugnt någon dag extra och undersöka fler alternativ är ju bra.
-
Åk och provkör innan köp det är ett måste om du frågar mig!
Sen om du fastnar för Dinli/SMC/Access är nog en smaksak då dom är ganska olika i både utseende och körkänsla.
Har kört alla 3 och jag har en favorit som jag håller för mig själv.
Och en som jag absolut inte skulle köpa.
-
Hittade äntligen en wildcat att titta på :) tycker att man satt mycket bättre på en wildcat än på en access. Men accessen var väldigt fin också. Är nu ganska säker på att det blir en wildcat :) men vet inte om jag ska ta racing edition eller vanliga :) man vill ju försöka gå upp på bakhjulen, har hört att det är mycket svårare med sänkta atvs?
-
Det är avsevärt svårare på en sänkt maskin ja.
... det svåra är sen för övrigt inte att komma upp, det svåra är att hitta balansläget och sen hålla den där...
-
Ja det förstår jag, men vill lära mig. Då vill jag ju helst ha det så lätt som möjligt från början. Blir nog en vanligt Wildcat sen försöka förhandla sig till vägdäck också :knupple: Detta tycker jag är det bästa alternativet i alla fall. Tycker den va så jäklarns låg när den va sänkt. Inte så svårt om jag nu skulle vilja sänka den efter ett tag. Eller vad tycker ni? Racing eller vanlig?
-
Svårt att avgöra det åt dig! :hmmm:
Jag hade köpt RE versionen det passar min körning bättre. ()p
-
Det förstår jag men om man vill lära sig åka på bakhjulen kan jag tänka mig att det är grymt mycket svårare på en sänkt och breddad maskin. Så tror faktiskt den går bort.
Imorgon ska jag iväg och beställa, får väl se vilken det blir :D något man bör tänka på när man står där med åf och ska beställa en atv?
-
något man bör tänka på när man står där med åf och ska beställa en atv?
Visa dom inte direkt att du redan har bestämt dig för ett köp, även om du har gjort det.
Öppna inte samtalet med typ:
"-Jag vill köpa en fyrhjuling av dig och det är bråttom som fan! Vill helst ha den nu direkt..."
Då sitter du i ett taskigt förhandlingsläge när ni kommer in på ev tillbehör du vill ha med i köpet...
-
Åjo, man kan visst visa att man både bestämt sig och har pengar... men kanske inte att man menar köpa just DÄR.
Bara ATT man skall handla, snarast...
Försök få med hjulsats, hjälm, jacka kanske, första servicen (den kommer ju redan efter nån timmes körning) osv... går det så går det!
-
HUR ska jag göra för att förhandla mig till dessa saker? Är kass på att förhandla.. :hmmm:
-
Tycker faktiskt du ska tänka till en extra gång om det inte är mer värt att köpa racing varianten direkt.
Som sagt jag kör en vanlig wildcat och brorsan racing varianten, hans är helt enkelt roligare på alla plan hur man än vrider och vänder på det så slutar det oftast med att man kör mkt mer asfalt än grus. Då är racing varianten mycket roligare.
Tjänar på att köpa den från början istället för att sänka och bredda sin vanliga wildcat.. vägdäck kostar en slant det med.
Angående förhandling så tycker jag du ska försöka få med 1a service, den kostar kring 2lakan. Fråga om din ÅF kan fixa ett bra paketpris på hjälm/lås/skydd osv de brukar dom inte vara omöjliga på. Det är ju trotsallt du som kund som ger dom inkomst ()p
-
Jag hade Raptorn i tre år och körde rätt ofta med den, hade inte någon endaste gång funderingar på att sänka den... ej heller rullade den knappast mer på asfalt än grus, verkligen inte.
Sen att vissa hellre åker asfalt får ju stå för dem, men de som väl åkt lite grusväg tycker nog det är betydligt roligare.
Därmed absolut inte sagt att det inte går att åka grus med en sänkt maskin, det kanske tom går bättre med en sänkt... jag åkte dock mest i skogen och på grusväg, därför var någon sänkning aldrig aktuell.
Eatv:n är ju lägre än de flesta Vildkatter, och bredare, och den går finfint på grusväg, trots slicksbetonade däck (racegummi från Goldspeed dock) i skogen göre den sig dock inte besvär.
-
Va iväg för någon timme sen och det blev en vanlig :) Tror jag blir nöjd fast den inte är sänkt och breddad, om jag skulle ändra mig så fick jag ett bra pris av åf :) Fick med en hjälm också men det var det enda. Har dock inte betalat än så kanske ska prata om det där med första servicen när jag får hämta fyrhjulingen :headbang:
-
Grattis!
Och ta det lugnt med bakhjulsåkandet... ;)
-
Tack tack! Det är nog inte det första jag ger mig in på. Nog bäst man lär sig fyrhjulingen först :D
-
Grattis!
När skulle du få den?
-
Någon gång denna vecka sa han ()p
-
Väntan är OLIDLIG!!! :whip:
-
Hahaha ja den där väntan.Grattis till hjulingen o ta det lugnt i början :headbang:
-
Fick hem han idag! Började med att det rann olja där man häller i olja :hmmm: Öppnade och såg att dom hade fyllt på "LITE" för mycket olja det forsade typ över när jag öppnade. Dom hade fyllt på ca 8dl för mycket. Hasplasten som är under var sönder och slitningar på ramen. Har tömt och fyllt på med samma olja nu (så mycket som det ska vara). Blev väldigt besviken på detta men nu funkar den och har bara testat lite på gården och den går som ett AS! (Nöjd efter allt krångel i alla fall)
Bilder på allt och så kommer inom några dagar!
-
Köpte du en ny, med krossad hasplast och repig ram?
-
Köpte du en ny, med krossad hasplast och repig ram?
Exakt..
-
Fyfan skulle jag ifrågasatt lite ? Men är du nöjd så grattis grattis :djump:
-
Ifrågasatt lite?
Det har iofs mindre betydelse rent praktiskt, när man fått en ny hasplast... men om man nu betalar många tusenlappar just för att den skall vara NY, då skall den vara det.
Personligen hade jag knappast accepterat denna affär, ett erbjudande om 10 000 åter kanske skulle få mig på andra tankar, men njae... ny skall vara ny, inte provkörd över stenmur.
-
Exakt men orkar inte hålla på.. Visst dom har kört med den som amatörer men nu är den min och orkar inte begära en ny då jag har den i garaget ':) Det är ju ändå bara en plastbit som är under hjulingen, blir att göra nå av durkplåt eller något.
En fråga: Hur är det med strypningarna? Vet att det finns i dämparen och i gaset, är det några fler? Hade tänkt byta kröken och dämparen nu men låta den i gasen vara kvar tills jag kört in den lite :)
-
Du borde väl prata med din åf och säga att det inte är ok att leverera en ny maskin i det skick du fick den. Dom har ju ingen lust att ta tillbaks den, men lite borde dom bjuda på som tex en service.
Sen om du grejar med avgas så ska väl förgasaren avstrypas också med rätt munstycken. Så den inte går för magert.
-
Har precis sutit på nya kröken och bytit slutet på ljuddämparen och så började det ryka lite lätt där kröken går in i cylidern? Kan det vara så att själva "färgen" eller vad det är bränns första gången?
-
Jo, eller kanske mekanikerns fettiga fingeravtryck. ()p
-
Tur.. Annars hade jag fan åkt tillbaka med den.
Som sagt har jag bytt krök och änden på ljuddämparen, måste jag byta till munstycket eller går det att köra bara med dessa saker? Tänkte ta bort pluggen i tumgasen efter första servicen och då byta upp munstycket :)
-
Jag vet inte vad du menar med "går som ett AS" som du skrev förut. Men jag gissar på att du tyckte den gick bra?
Är den strypt så är det 20hk, inte särskilt upphetsande. Så den kanske inte är strypt?
I vilket fall tycker jag du ska prata om detta med din åf, för det är ju ändå han som kommer serva och sköta ev garantijobb. Då är det ju bra om han är med på vad du gör med maskiner. Så slipper han gnälla sen.
-
Bytte du krök och insats i utblåset så måste du byta munstycke.
Det bästa är att köra in maskinen ostrypt, de är ju faktiskt så motorn ska gå från början.
-
Bytte du krök och insats i utblåset så måste du byta munstycke.
Det bästa är att köra in maskinen ostrypt, de är ju faktiskt så motorn ska gå från början.
Okej, har aldrig vart inne i en förgasare och är inte så jätte duktig på att meka ':) Är det svårt att byta munstycke och hur vet jag vart det sitter och så?
-
Byter munstycke gör du snabbt när du väl vridit förgasaren så du får botten mot dig. Lossa klämmorna som håller i fuggen, du behöver bara släppa på dom inte ta bort. När du gjort det kan du vrida fuggen, vrid den så underdelen pekar mot sidan du har kopplingen på. Lossa dom 4 skruvarna som håller i flottörkåpan, sen ser du 3st munstycken där. Det du ska byta ut kallas för Huvudmunstycke (högfart) och det sitter inuti ett kopparrör så den kan du inte ta fel på ()p
-
Sådär nu har man fixat försäkring på den :) 2954 riksdaler för helförsäkring, som hittat tycker jag! ()p
-
Tänkte fråga hur många bar/kilo ni kör med i era bak respektive framdäck på era fyrhjulingar? :) Vill gärna veta då jag tycker mina är på tok för dåligt med luft i. Kör med 0.7bar i fram och bakdäck (det var så jag fick den). Kan även tillägga att jag kör med vanliga wildcaten med crossdäck och kör främst asfalt. Vad rekommenderar ni för tryck i däcken?
-
Sådär nu har man fixat försäkring på den :) 2954 riksdaler för helförsäkring, som hittat tycker jag! ()p
vilket försäkringsbolag har du?
-
Halvera trycket så närmar du dig... :whip:
-
Halvera trycket så närmar du dig... :whip:
Halvera? :hmmm: Det är ju för lite tycker jag? ':)
Sådär nu har man fixat försäkring på den :) 2954 riksdaler för helförsäkring, som hittat tycker jag! ()p
vilket försäkringsbolag har du?
If kör jag med :)
-
Halvera trycket så närmar du dig... :whip:
Halvera? :hmmm: Det är ju för lite tycker jag? ':)
Sådär nu har man fixat försäkring på den :) 2954 riksdaler för helförsäkring, som hittat tycker jag! ()p
vilket försäkringsbolag har du?
If kör jag med :)
Hade jag oxå tänkt för dom brukar vara billiga men på min tgb 325 skulle jag betala helförs per år 5929 kr viss skillnad d :( har du a-kort eller är det din ålder som spelar in tro?
-
kanske 0.35-0.40 tror jag blir bra .trycket asså :o
-
Är 20 år och fick mitt körkort för 6 månader sen :)
Kör med 0,9 kilo bak och det känns bättre nu. Är det för mycket?
-
I jämförelse med vad folk normalt kör med för tryck och vad som rekommenderas är det mer än dubbelt.
Kör lite på grus och sen några hundra meter rakt fram på torr asfalt så kommer du se att du enbart sliter på kanske tre dubbar i bredd på bakdäcket, om det är fem-sex, alltså är däcket för hårt upp-pumpat och liksom mer rundat.
Dessa däck är ju platta liksom en bil i anläggningsytan, och skall alltså ligga an med typ hela bredden.
Sen är det ju självklart ett fritt land, så om du vill ha 0,9 får du ju det, men däckens livslängd kommer typ halveras på asfalt, greppet sänks med kanske 20% och du får en stötigare färd.
-
Är 20 år och fick mitt körkort för 6 månader sen :)
Lyckliga dig
själva som sagt ligger jag på IF helförsäkring 5929 kr / år
och då är jag ändå 29 år haft körkort sen 2001 ej vållat några olyckor.Bor även i en mindre stad.
får ringa o prata med dom idag igen d här känns surt för mig.
nu ska jag inte störa er i denna tråd längre ;) kör försiktigt där ute
-
Okej men det känns ju som däcket ska åka av när man kör på 0,5 :p känns som att köra i lera nästan, fast kanske är en vanesak?
-
Oftast krävs truck för att ens kunna kränga av ett crossdäck från en quadfälg, alltså ett lufttomt hjul... nu vet jag ju iofs inte vad SMC har för däck/fälgar, men som sagt... däcken brukar sitta HÅRT.
Men som sagt, ingen tvingar dig att ha normalt tryck... känns ett kilo bättre så får du ju självklart åka även på det. ()p
-
Okej :) Jo men ska nog köra med ca 0,6 istället för vill ju ha däcken så länge som möjligt.
Lite tråkigt idag bara. Började med att den inte startade imorse, man hörde att batteriet var tvärslut. Fick igång den efter några försök med att springa igång den. Sen körde jag kanske 1-2 km så skulle jag växla ner till 1an i en korsning och svänga men då dog den helt :hmmm: Fick hyra släp och köra den till åf och då konstaterade han att batteriet var kortslutet så nu får man vänta på ett nytt batteri som förmodligen kommer på tisdag.. Suck :banghead:
-
Nu har jag suttit i 30 min o läst alla inlägg i denna tråd ! :D
hade oxå tänk inskaffa mig en Wildcat RE..
du har inte haft problem med den annars förutom batterier ?
jag är så trött på min kina badboy som jag köpte så mkt fel på den ...
så nu blir de nytt nytt nytt ! Wildcat ska de va !
o grattis till din nya 4wheeler ! :P
-
Nu har jag suttit i 30 min o läst alla inlägg i denna tråd ! :D
hade oxå tänk inskaffa mig en Wildcat RE..
du har inte haft problem med den annars förutom batterier ?
jag är så trött på min kina badboy som jag köpte så mkt fel på den ...
så nu blir de nytt nytt nytt ! Wildcat ska de va !
o grattis till din nya 4wheeler ! :P
Förlåt för ett sånt sent svar, har inte vart inne här på ett tag.. Batteriet dog igen när brorsan var ut och provkörde. Vi åkte tillbaka med fyrhjulingen (IGEN!) skällde på dom och sa att jag inte vill ha den men han svara med att det går inte att lämna tillbaka den bara sådär. Dom lagade den och jag fick tillbaka den dagen efter och pratar lite mer med dom. Och då sa jag att om det blir något mer fel så tar ni tillbaka den annars blandar jag in allmänna reklamationsnämnden. Men som tur är för dom så har den gått helt felfritt sedan dess :) Riktigt kul att köra måste jag säga!
Felet var någon regulator som dom hade sutit dit...