ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Atvfreak skrivet 27 juni 2011 kl. 21:18:01
-
Har meckat lite och nu får ja inte på remmen, har provat på typ 10 olika sätt men de fattas lite hela tiden. Läste att man ska trycka isär skivorna i bak, men de e ju iprincip omöjligt, eller?
-
Finns det inget sånt där hål där du kan skruva in något och trycka isär skivorna?
Borde väl vara ungefär lika som på andra maskiner?
-
Vet inte hur det ser ut på din maskin, men på mina så brukar jag ha bakre hjulet löst och sätter en pinne i skruvstycket som jag lägger remmen över sedan lägger jag på remmen på det bakre lösa hjulet och samtidigt som jag drar så klämmer jag med fingrarna isär det bakre hjulet tills jag får in remmen en bra bit sedan är det bara att lägga på den.
Detta gör jag på PGO och CF Moto hoppas det funkar på din också.
MVH/GoranP
-
Ska leta efter ett hål, för remmen går liksom inte riktigt i i den bakre. Fjädern är ju skithård, men en skruv skulle ju funka.
Ska testa de du sa göran men fjädern e hård satan, men ska prova.
Har aldrig meckat med en sånhär stor variator förut och vet intehur det är på andra maskiner.
När man sätter dit fjädern då, hur gör ni då? jag fick klämma ihop den i skruvstädet och sedan låsa den så med 2 små spännband och sen lägga dit fjädern och på med muttern, men hur ska man göra?
-
På can am gängar man bara in en lång m8:as bult i ett hål så säras skivorna på bakre variatorn..
-
Jag brukar trycka isär med händerna, mina tummar mot den inre och de resterande fingrarna på den yttre skivan. Dock på en Polaris
-
Trycker isär med fingrarna gör man inte på en Kymco! Jag knackade ner remmen mellan bakre skivorna med en kulhammare och det funkade bra men fjädern är riktigt hård.
MVH Martin
-
Trä-kilar och en tving funkar
-
Gjorde som martin sa, bankade ner remmen med en kulhammare, funkade ganska bra. Tack för hjälpen!
-
Trycker isär med fingrarna gör man inte på en Kymco!
Skruvar man lite så får man upp ganska bra styrka i händerna, i min ungdom så bottna jag testinstumentet som skulle mäta handstyrka vid mönstringen ;)
-
Jobbat som mekaniker i drygt 20 år så jag borde väl inte va alldeles lealös i fingrarna! Hoppas du får chansen att montera remmen med bara fingrarna på en MXU 500 nån gång. Lycka till!
MVH Martin A
-
Trycker isär med fingrarna gör man inte på en Kymco!
Skruvar man lite så får man upp ganska bra styrka i händerna, i min ungdom så bottna jag testinstumentet som skulle mäta handstyrka vid mönstringen ;)
Glöm de grabben, fjädern åkte ihop några cm när ja hängde med kroppsvikten 84 kg på fjädern typ. Och när den sedan är ihopptryckt till hälften så kan du glömma trycka ihop den med fingrarna.
Vet inte vad de var för nåt du tröck i lumpen men pressa den hårdaste av dom här så e du stark http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/traningsredskap/captains-of-crush
Inte många i världen som gör de.
Btw martin, du kasnke kan lära mig hur man får ihopp fjädern när man sätter på den? nåt special spännare? Jag fick pressa ihop den i skruvstädet och sen sätta små stroppar runt och sen lägga på muttern och skruva och sen skära av stropparna, haha enda sättet som funkade för mig.
-
att det är så stor skillnad Mellan Kymcons å Polarisens då :hmmm:
-
Skulle tro att största skillnaden mot Polarisens variator är att den kärvar på Kymcons :lol:
Gör man rätt så brukar det inte vara några problem att byta en rem men bara händerna.
Har sett många tekniker genom åren på folk som försökt att byta remmar, speciellt på skotrar utan att lyckas speciellt bra.
-
Gjorde som martin sa, bankade ner remmen med en kulhammare, funkade ganska bra. Tack för hjälpen!
När jag böt rem den här gången gjorde jag lika som du, bankade ner den med en plasthammare, det är nog det enklaste sättet i alla fall. ()p
Nu skall den gamla remmen lämnas in på halvsulning. :lol:
-
jag fick också dit remmen med handkraft, jag la dit remmen över sekundärvariatorn och sedan klämde jag ihop remmen så den "skar in" mellan skivorna och dom särade sig.
-
Det verkar finnas mer än ett sätt att kränga på variatorremmen, Så här är mitt bidrag,, Jag tar helt enkelt en Polygriptång som jag klämmer ihop remmen med precis framför sekundärskivan, delar sig snabbt och enkelt , slipper knacka med hammaren!
Testa
mvh svenne // arboga
-hade det funnits mer plats, vore det väl inga större problem, men pga " trångt läge " kring sekundären passade polygripen perfekt. Jag har tidigare klämt, tryckt slagit med hammare tom.... svurit , men nu är variatorn fixad på en fikarast!
mvh svenne
-
Skulle tro att största skillnaden mot Polarisens variator är att den kärvar på Kymcons :lol:
Gör man rätt så brukar det inte vara några problem att byta en rem men bara händerna.
Har sett många tekniker genom åren på folk som försökt att byta remmar, speciellt på skotrar utan att lyckas speciellt bra.
Tur att du vet, du mst va bäst på allt.
Vad e rätt då?
-
Det verkar finnas mer än ett sätt att kränga på variatorremmen, Så här är mitt bidrag,, Jag tar helt enkelt en Polygriptång som jag klämmer ihop remmen med precis framför sekundärskivan, delar sig snabbt och enkelt , slipper knacka med hammaren!
Testa
mvh svenne // arboga
Verkar smart!