ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Håkan skrivet 27 juni 2011 kl. 19:18:17

Titel: Batteri sönderkokat.
Skrivet av: Håkan skrivet 27 juni 2011 kl. 19:18:17
Skulle hämta dottern med kompis när X5:an inte startade efter en fotoresa i skogen. Batteriet stendött, lossar klämman, då PYSER det ut syra och varmt som tusan. Hem efter ett större batteri och meka dit med längre kablar i topboxen. Väl hemma kollar jag ström och spänning. På tomgång ca. 7.5 ampere och 14 volt. På högre varv >18 volt!!! inte konstigt batteriet var varmt :(veryangry):. Har fortfarande nån månads garanti kvar, så det blir en pling till verkstan i morgon bitti.

Frisk kopplat hälften brunnet ()p
//Håkan.
Titel: SV: Batteri sönderkokat.
Skrivet av: Bast3rd skrivet 27 juni 2011 kl. 19:19:49
Haha fyfaan inte roligt det där :)  hopppas det löser sig....
Titel: SV: Batteri sönderkokat.
Skrivet av: goranP skrivet 27 juni 2011 kl. 22:14:06
Hände mig också när jag hade garanti kvar. laddningsrelä pajade och gav lika som för dig ca 18 volt och brände sönder batteri också.
Frugan satt på bakom mig och hon klagade på att det luktade skumt så jag lyfte på sadeln och det luktade skumt :lol:svavel.
Fick det lagat på garanti av Trech
MVH/GoranP
Titel: SV: Batteri sönderkokat.
Skrivet av: buffelhorn skrivet 1 juli 2011 kl. 18:02:27
Hände mig också när jag hade garanti kvar. laddningsrelä pajade och gav lika som för dig ca 18 volt och brände sönder batteri också.
Frugan satt på bakom mig och hon klagade på att det luktade skumt så jag lyfte på sadeln och det luktade skumt :lol:svavel.
Fick det lagat på garanti av Trech
MVH/GoranP
Ja batterierna är inte dom bästa. :knupple: Bra att tech fixade till ditt problem. ()p
Titel: SV: Batteri sönderkokat.
Skrivet av: Oskar P skrivet 1 juli 2011 kl. 18:25:29
snarare laddningen som inte är den bästa.. egentligen är det samma skräpsystem på alla 4hjulingar, en permanentmagnetsgenerator med en schuntregulator, vilket betyder att generatorn alltid ger så mycket den bara kan och regulatorn släpper sedan på så mycket ström som krävs, resten blir till värme i regulatorn.
att jämföra med en bil som går på full gas och man reglerar hastigheten med bromsen, säger sig ju självt att det inte är lyckat.
den enda ATV'n som har en riktig generator är AC dieslarna, det är en remdriven generator precis som på en bil, och den har inga permanenta magneter, utan voltregulatorn skickar ström till en magnetspole som varierar magnetfältet beroende på hur mycket den behöver ladda, behövs det ingen laddning så snurrar generatorn bara med och skapar ingen effektförlust.
det märks när jag slår på alla lysen och värmen så minskar tomgångsvarvet, det gör det inte på en hjuling med permanentmagnetsdynamo.
Titel: SV: Batteri sönderkokat.
Skrivet av: Håkan skrivet 12 juli 2011 kl. 15:00:29
Ny laddregulator och nytt batteri monterat. Allt på garanti. Tydligen är det knöligt enligt verkstaden för dom att hävda garanti på batteri mot generalagenten, men det löste dom ändå. Hyggligt.  :sunny:
Nu ska det köras igen  ;).

//Håkan.