ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: SamQuick skrivet 23 juni 2011 kl. 18:51:06

Titel: Raptor 700 - varvstopp problem!
Skrivet av: SamQuick skrivet 23 juni 2011 kl. 18:51:06
Hallåj! Detta blir mitt första inlägg på detta forum, känns inte så roligt att det ska behöva vara en problemtråd
men jag har hört mycket gott om allt folk här så vi gör ett försök!

Jag har alltså en Raptor 700SE -07 som har börjat bete sig lite annorlunda. Problemet är att jag inte kan varva ut den utan att varvstoppen sätter i (eller ja, åtminstone vad jag tror är varvstoppen för det låter verkligen som det) väldigt tidigt. Har inte haft detta fenomen förut och jag har ingen aning om hur det uppstått. Det är svårt att säga vid vilka varvtal detta händer då jag inte har en varvräknare. Men jag kan inte hålla full gas på någon växel i princip utan att det där "upphakade" ljudet dyker upp. Jag förstår ju självklart att 1:an och 2:an inte kan tokvarvas men även på 3:an 4:an och 5:an finns detta problem.

Jag har haft maskinen stående ett tag då mitt tändstift först vart dåligt (Kan problemet ligga här någonstans?) och sedan fick jag lov att byta drev och kedja. Innan jag bytte stiftet så gick den precis som den skulle förutom att den fick lite för mycket soppa då bränsleboxen var klantigt inställd utav föregående ägare. Jag tänkte kanske att problemet låg någonstans i inställningarna på Dobeck-boxen så jag försökte ställa in den efter instruktioner men det är i princip omöjligt då den inte går att varva upp tillräckligt för att ställa in sista "lampan" utan att den ska börja hacka.

Bah jag känner att jag inte skriver detta så vettigt, men finns det någon tapper själ därute som kan komma med förslag på vad detta kan vara och hur jag ska åtgärda det?
Om det var något jag skrev luddigt så fråga bara, så ska jag försöka beskriva bättre!

Setup:

- Bigbore motor
- Högkompskolv 11.5:1
- Hotcam steg 1
- Yoshimura helsystem
- Dobeck bränslebox
- Dynatek tändningsbox

Tack på förhand!
/Sam
Titel: SV: Raptor 700 - varvstopp problem!
Skrivet av: LAHA skrivet 23 juni 2011 kl. 19:17:07
Jag har haft problem med att Dynatechboxen inte fått full ström då jag kör med halvljuset tänt, prova släck halvljuset och se om det hjälper!
Titel: SV: Raptor 700 - varvstopp problem!
Skrivet av: SamQuick skrivet 23 juni 2011 kl. 19:28:27
Tack för svar men..

..Då är det så att säkringen som går till lamporna, tutan och blinkers har åkt så just nu har jag ingen ström där!
Kan den säkringen påverka Dynatechboxen? Dock borde den inte göra det med tanke på att Raptorn gick fint tidigare och säkringen var väck då med.

Men det känns ju ändå som ett tändningsrelaterat problem och jag är inte superkunnig direkt, så det kanske kan bero på det?
Titel: SV: Raptor 700 - varvstopp problem!
Skrivet av: LAHA skrivet 23 juni 2011 kl. 19:54:02
Gör om alla anslutningar till Dynaboxen, en av dom är riktigt billig..
Titel: SV: Raptor 700 - varvstopp problem!
Skrivet av: Raecer skrivet 23 juni 2011 kl. 19:55:38
Prova koppla ur tändboxen och kör med orginal tändning.
Titel: SV: Raptor 700 - varvstopp problem!
Skrivet av: SamQuick skrivet 23 juni 2011 kl. 20:10:18
Jag får prova att koppla ur den sålänge. Känns bara konstigt om Dynatechboxen skulle ha åkt rakt av sådär för det har inte vart några problem alls tidigare.

Men ni tror alltså att problemet ligger där?
Titel: SV: Raptor 700 - varvstopp problem!
Skrivet av: Raecer skrivet 23 juni 2011 kl. 21:55:35
Du har ingen blinkande motorlampa?

Titel: SV: Raptor 700 - varvstopp problem!
Skrivet av: johanbiff skrivet 23 juni 2011 kl. 22:09:47
får han påtok förmycket soppa så "hostar/tacktar/bluddrar" motorn..kan vara det du känner som ett varvstop kanske??
Titel: SV: Raptor 700 - varvstopp problem!
Skrivet av: SamQuick skrivet 24 juni 2011 kl. 16:48:05
Nej ingen motorlampa inte!

Jag funderade själv på om det kunde vara soppan för som sagt var bränsleboxen väldigt klumpigt inställd. Men det knepiga är ju att den gick bra tidigare. Ställde in min Dobeck som den ska vara igårkväll och idag märkte jag inte av något varvstopp ljud. Men jag har inte hunnit köra så många meter idag heller så jag ska kolla lite nogrannare sen och kolla hur stiftet ser ut osv.

EDIT*

Ljudet var kvar, men är det inte så att det finns någon liten strypning någonstans som orsakar detta? Men återigen, så gick den ju inte såhär förut... dock upplevde jag att den ändå gick att varva mer idag än igår.

Skumt! :/