ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: GyrrA skrivet 20 juni 2011 kl. 21:17:41
-
Hej!
Jag är lite sugen på en vägreggad fyrhjuling man kan inte så mycket, har varit inne på forumet och smygläst lite!
Så vilken ska jag skaffa? jag behöver ingen räcer, för mig räcker det med en 250cc(80-90km/h) så att jag kan köra på motorvägen om jag nu skulle vilja det, vill bara glida runt alltså, det jag är lite oroad över är att man måste serva den efter bara några mil, stämmer det? eller beror det på vilka märken? och Hur mycke drar en fyrhjuling, hur långt kommer man på en tank? kan man byta bort ''tum gasarn'' och sätta ditt ett handtag istället? dyrt, svårt?
Är dessa något att ha för en nybörjare som bara vill åka runt lite på sommaren?
http://www.blocket.se/jonkoping/Kymco_maxxer_300_OBS_34522220.htm?ca=17&w=1 (http://www.blocket.se/jonkoping/Kymco_maxxer_300_OBS_34522220.htm?ca=17&w=1)
http://www.blocket.se/jonkoping/Bashan_Atv_200s_34494389.htm?ca=17&w=1 (http://www.blocket.se/jonkoping/Bashan_Atv_200s_34494389.htm?ca=17&w=1)
http://www.blocket.se/jonkoping/Smc_250_34049230.htm?ca=17&w=1 (http://www.blocket.se/jonkoping/Smc_250_34049230.htm?ca=17&w=1)
tacksam för alla svar
MVH
Nybörjaren!
-
En maxxer skulle nog passa perfekt. Just den där var riktigt billig, skämt?
En hjuling i den klassen drar nog 0.4-0.6 ungefär.
Det är många som sätter dit rullgas, kostar 300 kanske och är nog inte svår att få dit.
Service ligger nog ofta kring 200-250mils intervaller. Men har du ingen garanti kan du göra som du vill, men oljebyten kan du fixa själv. Ska det ställas ventiler så kanske du får lämna in den. Men det kostar ju en slant.
-
Du kan inte länka några bra maskiner? ja byta olja/oljefilter ska väl inte va några problem? hur mycke rymmer en tank? gärna någon med bra reservdelar, all hjälp uppskattas :)
-
Någon? :)
-
Jag hade också satsat på kymco utav de tre, Smc är väl ok men just den var aningen dyr tycker jag. Bashan tycker jag nog att du ska försöka hålla dig ifrån, kollade blocket i Jönköpings län och hittade även denna SYM trackrunner till ett mycket bra pris. http://www.blocket.se/jonkoping/SYM_Track_Runner_200_33336650.htm?ca=17&w=1 Jag hade nog ändå valt kymco då den då har större motor och borde ha mer effekt annars är de likvärdiga kvalitetsmässigt.
-
Hej!
tack för svaret! är inte priset väldigt lågt? andra säljer ju sina för runt en 15-16 000:-
Om som när det gäller bilar, vad ska jag leta efter? ska den ex ha bok med servicar och liknande? att den inte går hackigt mm?
kom gärna med tips!
-
Priset är ganska lågt med det finns också otroligt många fyrhjulingar till salu i år och vill man sälja snabbt då får man sänka priset. Motorn ska gå bra, all el ska fungera och den ska inte ha några glapp i framvagn och bakaxel. Att få med en fullständig servicebok i dessa prisklasser tror jag inte man kan räkna med men det är ju bra om ägaren skött servicen själv men det är ju i och för sig sånt du aldrig riktigt kan veta om ( människor ljuger gärna ) Jag hade bytt olja och filter och gått över allt efter köpet även om ägaren säger att han gjorde det nyss.
-
Om du ska åka motorväg eller vägar som det är 90km på så borde man ha en som gör minst 100km.
Inte kul att ligga å pressa den på max hela tiden och gör den typ 80-85 så kommer stora lastbilar att köra om och det är inte kul för man fladdrar som en vante i vinddraget.
Om man åker mycket väg så är en med manuell att föredra.
Hur mycket får den kosta ?
Kolla även in SMC 300 den toppar 100-110km finns flera på blocket för ca 15 000-20 000:-
http://www.blocket.se/jonkoping?q=smc+300&cg=1140&w=2&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=1143&ca=17&l=0&md=th
-
Om du ska åka motorväg eller vägar som det är 90km på så borde man ha en som gör minst 100km.
Inte kul att ligga å pressa den på max hela tiden och gör den typ 80-85 så kommer stora lastbilar att köra om och det är inte kul för man fladdrar som en vante i vinddraget.
Om man åker mycket väg så är en med manuell att föredra.
Hur mycket får den kosta ?
Kolla även in SMC 300 den toppar 100-110km finns flera på blocket för ca 15 000-20 000:-
http://www.blocket.se/jonkoping?q=smc+300&cg=1140&w=2&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=1143&ca=17&l=0&md=th
Sant sant, skulle man inte akta sig för SMC? eller är det som vanligt att vissa hatar vissa märken som när det gäller allt annat också:d
men en maxxer 300 gör väl mer än 80-90 eller har jag fel?
vill försöka komma undan så billigt som möjligt om jag nu köper en, har bara kört farsans fyrhjuling när han ägde den i ca 1 månad för några år sedan så har ingen vana speciellt, vill bara ha en och glida på lite då och då så det behöver inte va en ''värsting'' men inget skit heller för då får det va! lite kvalite är aldrig fel, max 20 000, älskar att göra fynd så jag väntar gärna ut dom om det finns en stor marknad!
-
http://www.blocket.se/ostergotland/Smc_300_xle___08_34441754.htm?ca=17&w=2 (http://www.blocket.se/ostergotland/Smc_300_xle___08_34441754.htm?ca=17&w=2)
Vad kan denna tänkas va värd om man vill ha den som ett litet fynd också?:p
information värkar iaf bra!
-
Kymco ligger nog lite över smc i kvalitet, och sen så har ju kymcon variator medans smc har manuell låda. Där är ju en smaksak samt att det skiljer lite i saker som kan krångla.
Båda är ju kedjedrivna, så man kan ju dreva om dom för högre toppfart.
Dock är väl smc:n bättre om du vill åka fort, eftersom den är manuell så kan man nog dreva för högre toppfart utan att den blir odräglig i låga farter.
Men ingen 2-300cc är någon direkt fartmaskin....
Maxxern ligger nog bra upp mot 80km/h, ska du över det så får du nog pressa lite . Toppar nog kring 90 skulle jag tro.
Dinli 450 har ju mkt mer motor att leka med, och en sån hittar man för 20 ibland. Dock känns det som ett mer vågat köp eftersom det just är mer effekt och det kan köras sönder mer.
Om du vill ha tips på maskiner, hur långt vill du åka? Vart bor du...?
-
Kymco 250 toppar ca 80-90 km och Kymco 300 har faktiskt lite mindre toppfart.
-
Om du ska åka motorväg så kan du glömma dessa små maskiner!
Du behöver gå upp på 400 minst!
Är ju en LTZ 400 till salu på säljes delen.
-
tänkte väl åka en 5 mil iaf :)
-
Man kan inte få allt. Billig i inköp, trevlig i motorvägshastighet och hållbar går riktigt inte ihop. Min lilla 250 är hemsk att ligga och köra i 90 längre sträckor . Variatorn gör att det varvar för mycket och man har inget extra om man skulle behöva göra en omkörning eller något. Alltså väljer man alternativa 70 vägar som svänger lite och lägger på en halvtimme på restiden annars får man lossa mer på plånboken eller gå till banken och låna upp till en stor maskin.
SMC har nog inte jätteproblem med kvaliteten men på av grund det låga priset och att det finns rätt många begagnade verkar det som om rätt många köper den som förstamaskin och vill inte lägga några pengar på service utan tar fram rörtången och släggan och börjar meka själva trots att de aldrig innan sett en motor på bild ens. En sådan mekaniker kan ställa till mycket.
-
Den här sålde jag i våras besikti gad i april med 2 anm. varningstriangel och bromsljuset felkopplat.annars bra maskin Fuji Subaru motor . 4_hjuling_ADLY_ATV_300s_34534658.htm.enkel service bara olja och stift,jag körde den ca. 500 mil enda felet bensinkranen var trasig !!
-
så SMC eller kymcco borde jag alltså satsa på? kan inte så jättemycke om just maskiner då jag precis tagit bil-körkort eller ja snart 2 år sedan, så att ta ur all olja och fylla på ny inkl byta oljefilter kan väl inte va så svårt? eller är det något mer man brukar göra som ''standard'' vid service?
-
Väldigt förenklat kan man dela upp fyrhjulingarna i tre kategorier.
Rent skräp = diverse kinesmasker typ Badboy och liknande som det knappt finns namn på ( dock inte alla kineser )
Helt ok kvalitet = Kymco, Adly, Sym, Dinli, Smc och säkert något mer Taiwanesiskt märke och en del kinesiska maskiner som börjat komma ifatt ( vissa kanske är ifatt ) men dessa namn är jag lite dålig på.
God kvalitet= De fyra japanska märken Honda, Yamaha, Kawasaki och Suzuki och från Canada/Usa Can-Am, Polaris och Artic cat.
Jag har säkert missat något märke som får någon att balla ur men som sagt det här var en förenklad förklaring.
-
Sen så är 2-300cc maskinerna från arctic cat dekaltrimmade kymcomaskiner. Lika gör polaris och can-am, fast då från sym och aeon har jag för mig.
Allt för att det ska vara enkelt. ()p
-
Okej!
Tack för infon, skönt att veta lite om det blir ett ev köp! går det att serva fyrhjulingen själv för det mesta? antar att det finns guider hur man ska göra osv?
-
Jag har kört 400 mil med min maxxer 300 nu på ett år ungefär. Inte haft ett enda fel men har varit noga med att byta olja i motor och vxllåda var 100mil typ. Mycket enkel maskin att skruva med och eftersom de är så begränsad effekt så tror jag inte du behöver vara orolig för att få göra några större utlägg på reparationer :)
Min är original drevad och den gör ca 80. Fint acc upp till de du behöver inte vara orolig för att inte hänga med i stadstrafik dock kan de bli lite segt att åka längre sträckor. Jag köpte min som förstamaskin och kan inte säga annat än att det har varit en kanonmaskin som verkligen har hållt bra och då har jag inte muskört utan kört så hårt det bara går med en 2wd 300cc :P
-
Satsa på Maxxer tycker dom har bäst sittställning minst vibrationer och är en riktigt bra maskin
-
Satsa på Maxxer tycker dom har bäst sittställning minst vibrationer och är en riktigt bra maskin
Och du har givetvis provat alla 4-hjulingar när du kommer med detta påstående!! :lol:
-
Satsa på Maxxer tycker dom har bäst sittställning minst vibrationer och är en riktigt bra maskin
Och du har givetvis provat alla 4-hjulingar när du kommer med detta påstående!! :lol:
av dom han skrev upp ? och ditt påstående har du grunder till ? vad vet du vad jag kört och inte ?