ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: gargamel skrivet 16 juni 2011 kl. 19:06:14
-
Tjo
efter en badtur med min ltz dresel -07, så beter sig blinkersen knäppt
alla funkar om ja har varningsblinkers
blinkar jag vänster så funkar oxå båda
blinkar jag höger så blinkar alla 4!!
bytte relä nyss men samma fel består
vad är fel?
hittade inga kontakter som var blöt
(värre var d med motoroljan men efter 6 olje byten så börjar d likna olja iaf...)
går ju å köra obesiktat ett tag men jag skulle villa ha fart på blinkersarna för d va ju vitsen
med å köpa en reggad ;)
-
På min outlander spökade blinkerserna som på din.
Då var det en diod som var felvänd, satt i boxen bland relän och säkringar.
Dioden såg ut som en säkring, fast svart med en vit symbol på. I botten på boxen såg man åt vilket håll den ska sitta, går bara att ha på två sätt.
Tror dioden är till för att skilja på varningsblinkers och vanliga blinkersen.
Höll på riktigt länge innan jag råkade se att den var felvänd, förmodligen hade tidigare ägaren letat efter trasig säkring och satt tillbaks den fel.
Fast om du fått ditt fel utan att du varit där och grejat så är det ju inte samma som mitt fel. Men det kanske är dioderna som spökar? Det är väl likriktare eller vad det kallas på elektrikerspråk.
Lycka till
-
joo d måst va nå konstigt för jag har inte bytt plats på nå sladdar !
-
Jag hade liknande problem på min dresel KFX...
Det visade sig vara blinkrelät som inte satt fast utan hängde upp och ner enbart i kablarna och därmed
blivit vattenfyllt...
Satte dit ett relä från Biltema fast på rätt håll så att ev. vatten rinner ur.
Finns nog en tråd om det på Kawa avdelningen.
-
joo ja ha testa ett nytt från biltema, ingen skillnad..
-
Du har inte fått fukt i någon kopplings eller reläbox?
-
Har hela maskinen varit under vatten?
Då är det tryckluft som gäller i samtliga kontakter och reglage(på styret) fukten finns där även om det inte ser ut så.(gärna lite skydd efter som typ 5-56 el. WD-40)
Har du Koso instrument så kan överledningen från hö till vä ske inuti instrumentet.
När jag köpte min hoj så var instrumentet väldigt fuktigt inuti även om det såg tätt ut på utsidan med silicone på skruvskallarna och packning mellan halvorna(och gummi över knapparna)
I mitt fall var det displayen som saknade siffror.
Det enda jag kan tänka mig är att strömmen kryper över från hö till vä, och de enda ställena jag kan komma på att det kan göra det är i reglaget,instrumentet eller reläet.
-
På min maskin så sitter det en massa kablar på knappen till varningsblinkersen, misstänkte ett tag att det var den som spökade för mig.
Det sitter ju dioder för att hindra strömmen för att gå bakvägen genom den knappen när man blinkar vanligt.
-
Håller med ovanstående.
Kolla dom två dioderna i reglaget på styret. Hade samma problem och tog lång tid att hitta felet.
Är inga problem att löda på två nya dioder.
-
Tydligen finns det olika Dresel ombyggnader för jag har 2 separerade system med olika reläer till varning och vanlig blinkers...
:dntknow:
Är det kanske någon tidigare ägare som varit och rotat i mitt system tidigare och byggt om det lite...?
-
Tydligen finns det olika Dresel ombyggnader för jag har 2 separerade system med olika reläer till varning och vanlig blinkers...
:dntknow:
Är det kanske någon tidigare ägare som varit och rotat i mitt system tidigare och byggt om det lite...?
Hade jag också. Ett runt aluminiumfärgat relä till varningsblinkers och ett svart fyrkantigt till vanlig blinker.
Dresel verkar inte vara några höjdare på elsystem :o
-
jo på min e d oxå 2 separata system, varningsblinkersen har ett aluminiumfärgat relä och vanliga blinkersen har ett svart, nu ett nytt relä utan att d blev bra
maskinen var inte under vattnet, bara upp till halva motorblocket kanske så d vete faan vad som har hänt
har skruvat itu reglaget och öppnat och rengjort alla kontakter oxå
ingen skillnad
-
Tja!
Jag har precis byggt om min 750 dresel 2011. Från halogen blinkers till led.
Jag hade bekymmer med att alla blinkade oavsett hur reglaget stog. Så jag tog bort mitt varningsblinkers system, men det förändrade inget. Så efter en hel del klurande visade det sej att enda förbindelsen mellan höger och vänster sida var kontroll lampan på panelen.
Så den är nu bortkopplad, ska sätta dit "back" dioder. Har bara inte hunnit handla än.
Enda tipset jag har!
Lycka till!
-
haha nu funkar blinkersarna
det var kortslutning i varningsblinkerskretsen, skaplig härdsmälta!
men men, efter lite lödning så e allt ok.
besiktning om 2 veckor
-
haha, d blev blankt papper på besiktningen
åkte dit me helsystem och öppet filter, inga problem
personalen kolla ev glapp vid a-armarna och alla lampor, sen en provtur, sen fick jag åka hem.