ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: niklassjogren skrivet 9 juni 2011 kl. 10:24:16
-
Nu börjar jag bli skapligt less på hjulingen min. kört en gång sen jag köpte den och det var på väg hem från verkstaden. Nu antar jag att felet är att jag har för klent batteri. Efter att inte kört den på 14 dagar så ska jag äntligen köra, då startar den inte. Lamporna och allt släcks när jag försöker starta och man hör ett konstigt mjäkigt ljud från batteriet. Jag har för mig jag har typ 9AH inte riktigt säker. Köpt på biltema för typ 200 kr för bara 2 månader sen.
Är det någon som har tips på ett starkt batteri som startar en Hyosung 450-07:a i alla lägen. Pris får gärna vara av den dyrare klassen så jag får kvalité på skiten.
-
Yuasa YTX9BS ska passa hyosung/goes.
De är kvalitets grejor och kostar därefter
-
Du bör ju även kolla laddningen annars spelar det ingen roll vilket monsterbatteri du använder.
jag gissar på att laddningen är dålig eller tjuvström när den är avstängd.
-
Hur kollar man laddningen då eller om den drar tjuvström?:P
-
Hur kollar man laddningen då eller om den drar tjuvström?:P
Först kollar man laddningen med att mäta på batteriet när motor är igång då bör det vara ca 14-14,5 v på polerna.
är det så då är det inget fel på laddning.
Om du efter en körning kopplar ur en pol och efter en vecka igen provar starta och det inte är problem så har du tjuvström.
Det är det enkla sättet
-
Ok. får kika på de:D drygt att vänta flera dagar bara:P
-
Ok. får kika på de:D drygt att vänta flera dagar bara:P
ja du behöver ju inte vänta flera dagar, bara du kopplar ur en pol efter varje körning så märker du ju till sist om det har med det att göra. (den startar utan prob varje gång)
viktigast är ju kolla laddningen
-
Yuasa har batterier för iaf tretusen... det fick jag lära mig den dyra vägen.
Biltema funkar dock, om resten av maskinen funkar.
-
när mitt batteri på dinlin pajade
så skaffade jag ett batteri till en startboster (opus)
passade perfekt & vill man så kann man kabla i gång en bil utan problem
använder även ett sådant batteri på barnens fyrhjuling
& det har aldrig varit några problem att starta eller köra med belysning på vintern
-
Nu minns jag inte riktigt om det var Hyusong eller Goes 450 som hade ett litet problem med blinkersen, man kunde blinka fast tändningen inte var på...
Detta skulle åtgärdas eftersom det drog ut batteriet när maskinen stod en tid, men som sagt vet inte om det är så på din Maskin Det kan du lätt kolla med att prova blinka utan tändning på ()p
-
kolla så du har RIKTIG jord,, kan även vara det som spökar ()p
-
Nu minns jag inte riktigt om det var Hyusong eller Goes 450 som hade ett litet problem med blinkersen, man kunde blinka fast tändningen inte var på...
Detta skulle åtgärdas eftersom det drog ut batteriet när maskinen stod en tid, men som sagt vet inte om det är så på din Maskin Det kan du lätt kolla med att prova blinka utan tändning på ()p
Helt riktigt så är det blinkersrelät som drar ur batteriet på hyosung /goes. Det är kopplat med konstantstöm, kanske för att varningsblinkersen ska funka med nyckeln ur... :dntknow: Men, du löser inget med ett större batteri iaf.
Själv har jag stjärnmejsel med och skruvar av jorden när ja kört färdigt. Tar 30 sekunder eller så.
Eller oxå kopplar man om strömmen till relät så det går över tändningslåset.. :)
Fast, ja hitta en rejäl strömbrytare som ja ska montera på jordkabeln istället tänkte ja själv.. ':)
-
Felet hittat. Först och främst funkade blinkersen fast tändningen var av. Sen drog den tjuvström. Så idén med strömbrytare var riktigt bra så de skall fixas!:D 12v 9AH batteri från biltema var det jag hade. De kanske inte behövs mer än det endårå=) Ska göra ett hål i plasten baktill där verktygskittet sitter och sätta dit strömbrytaren så kablarna försvinner men man inte behöver ta bort dynan varje gång. Kommer bli king!
-
Hej. Jag "lånar" denna tråd då jag inte hittar någon knapp för att starta en ny.
Jag har en Linhai 260 2006 och hoppas någon kan skicka mig
en bild på instrumentpanelen. Jag har nämligen inga tecken utan bara lampor. Vill gärna veta vad lamporna betyder när de tänds. :-) Tacksam för svar
-
Hej. Jag "lånar" denna tråd då jag inte hittar någon knapp för att starta en ny.
Jag har en Linhai 260 2006 och hoppas någon kan skicka mig
en bild på instrumentpanelen. Jag har nämligen inga tecken utan bara lampor. Vill gärna veta vad lamporna betyder när de tänds. :-) Tacksam för svar
Tja!
Föreslår att du försöker på linhai-forumet istället. Får nog snabbare svar då :)
Gå in på Linhai i "märkesspesifikt"
Klicka INTE in på någon befintlig tråd.
I blå listen direkt ovanför ämnena
//Markera som läst | Underrätta | Nytt ämne | Skapa ny omröstning//
så står det "NYTT ÄMNE" . tryck och du skapar en helt ny tråd som du får döpa till vad du vill :)
-
Har märkt att även fast jag varit ute och kört och kanske väntat 2-3 timmar att köra så går inte motorn igång riktigt. batteriet funkar perfekt nu iaf men varje gång jag ska ut och åka nu så måste jag spreja startgas och då går den igång på första försöket. Har testat chokat och utan och låtit den stå ute i solen och inne i garaget men alltid måste jag använda startgasen. Vad är det som är fel då?
-
Kan ju vara ventilerna som behöver justeras också, kan bli svårstartad då.
-
Är det lätt att justera dom eller?
-
Ventilerna sitter ju inte direkt utanpå... men för de som kan är det nog rätt lätt ja.
Killen som hjälpte dig här kanske kan tipsa/hjälpa till även denna gång:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35448.0
För visst kan det vara ventilerna som är lite snäva, men det kanske är fel startteknik generellt?
Vissa försöker tex starta med fullgas, andra pumpar på gasen, vissa har ALLTID choke, osv osv...
Olika maskiner vill bli startade på olika vis.
Jag bara menar att det kan vara handhavandefel eller något relaterat till soppan tex choke/förgasare, för denna hade väl knappast gått så värst långt att man skall behöva misstänka ventilerna, eller....?
-
Jag testade med choke, utan choke, lätt gas, full gas, utan gas. men de är sista klämmen att dra igång motorn den har. men när man chokar hur länge ska den vara utdragen innan man testar starta? för jag väntar typ bara 15-30 sekunder. Ska nog lämna in den så han får kika på den han visste mycket om hjulingar och var jävligt grym. Tänker fan aldrig mecka själv igen efter senaste incidenten!:P
-
Vissa maskiner har något som bla kallas primestarter, och då kan man få vänta lite innan man startar efter att man tryckt in knappen för detta.
Men att man skall vänta "bara" 15-30 sekunder innan man försöker starta med choken utdragen har jag aldrig hört talas om... varför inte starta DIREKT, eller vad väntas det på?
Sen exakt vad som menas med detta vet jag inte... kanske det är så att du har klent med startström och därmed inte har nån vidare snurr på grejerna...?
...men de är sista klämmen att dra igång motorn den har....
-
Förresten... jag hoppas du låter choken vara utdragen när startmotorn går... så du inte FÖRST chokar och sen trycker in den och därefter försöker starta....
Man kan även choka lite, typ hälften osv... framför allt denna årstid.
-
Du har väl testat ett nytt tändstift med rätt elektrod-avstånd.
-
Hej. Jag "lånar" denna tråd då jag inte hittar någon knapp för att starta en ny.
Jag har en Linhai 260 2006 och hoppas någon kan skicka mig
en bild på instrumentpanelen. Jag har nämligen inga tecken utan bara lampor. Vill gärna veta vad lamporna betyder när de tänds. :-) Tacksam för svar
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36418.0
-
Nädå jag låter choken vara utdragen. Tändstiftet bytte verkstadsnissen när han fixade mitt andra problem så han borde ju ha satt dit rätt tändstift tycker jag. Enda gången den startat normalt var när jag körde ifrån verkstaden så en gång har den startat utan startgas iaf.