ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: klas skrivet 27 juni 2006 kl. 23:01:16
-
När ska man göra första ventiljusteringen?
Har åkt 140 mil nu,mestadels skapligt lugn vägåkning.
-
du kan nog åka ett tag till,om allt funkar/låter som de ska.
min maskin har gått ca.70h nu.å ja ska kolla över min till vintern.
-
har faktiskt inte hört nån som justerat venilerna på en ltz;a
Tror dessutom inte är så "enkelt" för en privatperson, på min Yamaha går det inte att justera som på en husaberg eller ktm.
Det är brickor på Yamaha, och säkert samma på ltz
-
Stämmer att man måste shimsa (lägga dit eller ta bort brickor) om spelet är utanför spec. Men det är inte svårt om man är van med motorer.
Det finns utmärkta tabeller i Service manualen som visar vilka storlekar man ska använda.
shimsen finns att köpa hos välsorterade MC-butiker.
-
maila mig på zakaria@chello.se så ska du manualen i PDF format där det står med bilder hur man justera ventilerna
det är inte så svårt
-
Jag tror att jag ska ställa ventilerna på min den börjar "ticka" så jag ska lämna bort min till någon som kan det :)
-
Det är nog smart Orre. Men om man vill pula lite grann så kan man ju kolla först själv om det överhuvudtaget är något ventilspel som behöver justeras. då handlar det bara om att demontera och mäta, utan att man riskerar att ställa till det.
Och man kanske uptäcker att det är onödigt att lämna in den
Enligt utsagor så ska det väldigt mycket till innan man behöver justera.
-
Hej för att kontrollera om det är något fel är det riktigt enkelt och det behöver man inte vara specielt kunnig för att kolla själv.
1. Ta av ventilkåpan (oftast bara 2 skruvar, och man behöver inte ens tappa ut oljan)
2. Vrid motorn tills den är i nollläge, kolla på svänghjuls sidan efter markering, finns ett litet titthål, där, ta bort en "skruvplugg" och där inne ser du markeringarna. (man ser också på kammarna om motorn är i noll läge, ingen av nockarna håller tryck på ventilerna då)
3. ta ett bladmått och kontrollera avståndet mellan "nockarna" på kamaxlarna och ventil "tryckarna", stämmer detta överens med det som din handbok föreskrivit så behöver du inte göra mer.
4. skruva på ventilkåpan och UT OCH KÖR!!!
Men om avståndet är för litet, dvs du kanske inte får in bladmåttet alls, utan "tryckrna" tar i kammarna hela tiden, då måste man meka vidare eller lämna bort.
Då du ändå har ventilkåpan av så kollar man att inte kammarna är slitna, känn med fingret, skall vara släta o fina
-
Tackar för svaren!
Jag gasar vidare ett tag till innan stora
verktygslådan åker fram.
-
Tackar för svaren!
Jag gasar vidare ett tag till innan stora
verktygslådan åker fram.