ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Xtreame skrivet 27 juni 2006 kl. 22:31:26

Titel: Drevningens konst?
Skrivet av: Xtreame skrivet 27 juni 2006 kl. 22:31:26
Har sett att dom flesta har drevat både fram och bak och undrar varför?
Finns säkert någon vettig förklaring som jag inte vet.

Har själv bara bytt upp ett kugg i fram och det verkar funka fint...
Kom med tips så jag får lära mig nått nytt. :)
Titel: Drevningens konst?
Skrivet av: corba skrivet 27 juni 2006 kl. 23:30:30
Olika anledningar antar jag.

Eftersom ett pig bak påverkar mindre än ett pigg fram så kan man "finjustera" drevningen till det man vill ha genom att tex höja ett fram och höja ett bak har man totalt sett höjt motsvarande 2/3 pigg (fram pigg).

Det är dock ganska begränsat med utrymme fram, så man kan oftast bara gå upp 1eller 2 piggar. Men det är att lättare att byta fram än att byta bak (åtminstone på min).

Ska man göra stora förändringar krävs byte både fram och bak, om man vill slippa byta / korta kedja osv.
Titel: Drevningens konst?
Skrivet av: Xtreame skrivet 28 juni 2006 kl. 21:48:53
Citat från: "corba"
Olika anledningar antar jag.

Eftersom ett pig bak påverkar mindre än ett pigg fram så kan man "finjustera" drevningen till det man vill ha genom att tex höja ett fram och höja ett bak har man totalt sett höjt motsvarande 2/3 pigg (fram pigg).

Det är dock ganska begränsat med utrymme fram, så man kan oftast bara gå upp 1eller 2 piggar. Men det är att lättare att byta fram än att byta bak (åtminstone på min).

Ska man göra stora förändringar krävs byte både fram och bak, om man vill slippa byta / korta kedja osv.


Låter vettigt! Tackar för informationen!!   :)