ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: karlastrid skrivet 7 juni 2011 kl. 00:27:28
-
Om jag sitter på sadeln, då, under vänster plast-"motorkåpa" finns en vit genomskinlig behållare med något i. Vätskenivån på den är för tillfället under "min". Det känns inte bra men jag vet inte vad jag ska hälla i. Det finns en liten plastkåpa längre bak i förhållande till den förra, dör finns en liten skruv med en sticka som jag starkt misstänker är olja. Den är nog inte tillräckligt påfylld heller.
Vad ska jag hälla i den som är ganska stor, vit och innehåller ngn vätska?
-
Det du beskriver låter som kylarvätskebehållaren men har du inte någon instruktionsbok att kolla i ??
-
kylarvätska, är den inte luftkyld? Nej jag har ingen instruktionsbok, tyvärr. Så jag ska hälla i vatten blandat med glykol?
-
Men snälla nån!
Har du en kylare på maskinen? Har du inte det på en grizzly är det nått fel!! :rtfm:
Stoppa ner fingret/trasbit i behållaren och se vad du får för vätska på den, men skulle säga att dte är kylarvätska men bara en kvalificerad gissning då jag själv inte äger en grizzly.
Antar du har en 700cc? eller har du någon mindre?
-
Har en 660 grizzly 2005. Man kommer inte åt vätskan med fingret så jag stoppade ner en gren och det kändes "typ" som vatten. Det var färglöst iaf.
-
Från behållaren bör det gå någon slang/ledning. Vart tar den/de vägen?
Har du möjlighet att ta en bild så kan det bli lättare att hjälpa.
-
Det står LLC på behållaren och det går en slang under som leder någonstans, men det är svårt för mig att se, och jag kan inte ett smack om dessa saker. Därför är det genialt med ett forum som detta, jag slipper kanske lämna in den för flera tusen kronor :)
(http://)
-
Fyll på med Kylarvatten så blir det bra :sunny:
-
Är du säker på att det är kylarvätska? Ska det vara vatten eller glykol eller vad det heter?
-
Det där ser ut som expansionskärlet till kylaren. Fyll på med glykol + vatten och kolla efter läckage.
-
Gå in på närmaste mack och köp glykol.
Sen blandar du 50% vatten, 50% glykol och häller upp till max strecket!
-
Har en 660 grizzly 2005. Man kommer inte åt vätskan med fingret så jag stoppade ner en gren och det kändes "typ" som vatten. Det var färglöst iaf.
Vätskan i behållaren bör vara blå-grön, inte transparent.
Så innan vintern kommer bör du kolla vilken frystemp din vätska håller.
-
Tack så mkt, underbart!
-
men han e inte seriös ffs
-
Tack så mkt, underbart!
Kylvattnet skall bytas regelbundet ~vartannat år. Så ist. för att blanda olika glykolsorter (rekomenderas ej) så tycker jag att du skall byta samt skölja kylsystemet
Edit: glöm inte välja en glykol för aluminium motorer
-
men han e inte seriös ffs
Alla är vi dåliga på nått ;)
-
Är du smarrt så kolla i kylaren om det finns nå vatten.
Inte den bästa placeringen då du lär ha bort lastgallret och svarta kåpan som sitter ovanför lyckterna fram.
-
Stefan,
tack så mkt kompis! Finns det något vettigt sätt att byta hela vätskan på egen hand? (dvs är det lite krångligt så är det nog kört. men finns det ett enkelt sätt att tömma behållaren och sen hälla på en ny blandning så är jag game!!
hydro,
Hur ska jag kolla frystemperaturen? Eller är det rent empiriskt, jag kollar på termometern och sen kollar med en kvist om det är hårt i behållaren?
fill333,
Jo jag är seriös, jag har nyligen köpt en atv för att ha på landet. Det är min första erfarenhet som ägare till ett motordrivet fordon. Har ej körkort!!
jbs,
"Är du smarrt så kolla i kylaren om det finns nå vatten.
Inte den bästa placeringen då du lär ha bort lastgallret och svarta kåpan som sitter ovanför lyckterna fram."
Förstår faktiskt inte vad du menar.. Ska jag kolla om det finns vatten i? Ska jag undersöka vilken fördelning den nuvarande blandningen har? Placeringen på vad? Jag ser inte riktigt vad lastgallret och svarta kåpor har med detta att göra, om det nu inte är så att jag måste lossa på detta för att komma åt att tömma behållaren för att fylla på? Utveckla gärna lite.
-
stefan,
Glykol till aluminiummotorer! Tack för det också!
-
Hur du byter kylvätskan på din maskin känner jag inte till, men det bästa vore om du bytte ut den ja... i alla fall inför vintern, och då till en blandning som klarar den temp där du har den.
Är det tex aldrig under -20 ja då räcker ju det... är det däremot -35 ibland så får du blanda därefter.
Vad den har för fryspunkt nu spelar mindre roll om du ändå byter... men OM du kollar så är pinn-tricket dåligt, då det är för sent om det redan fruset.
Sprängkraften är rätt stark och motorn kan alltså spricka om du har otur.
Man mäter genom att ta upp vätskan i antingen en pipett avsedd för detta eller en kikare som genom brytningsindex får fram ett värde.
Dessa finns på tex Biltema men även att låna på närmsta bilverkstad...
Men återigen, bäst vore att skölja ur systemet och i med ny vätska.
Glykol skall det alltid vara, har man aluminiummotor så skall det vara glykol som är snäll mot just aluminium.
Edit: stavfel
-
Glykolprovare finns nästan på alla mackar, så ta med dig några droppar av din glykolblandning till macken. ELLER så blandar du 50/50 så slipper du åka till macken och kolla (50/50 blandning klarar ~40minusgrader)
Lättaste sättet att tömma systemet på är väl att släppa på den nedre kylarslangen på antingen motor eller kylarsidan, beroende på vilken som har den lägsta punkten ;)
du kommer inte få ut allt så du får fylla hela systemet igen med rent vatten och köra motorn varm (så termostaten i motorn öppnar och gör att vattnet cirkulerar i hela systemet. Sen öppnar du den nedersta punkten igen och nu när du har systemet öppet kan du ta å hälla vatten igenom kylaren via påfyllnadslocket som borde sitta på kylarens topp. Glöm inte skölja ur behållaren du prata om i början, den får du nog ta bort för rengöring, för där cirkulerar inte vattnet utan expanderas dit när det vanliga systemet är för fullt (när vattnet är väldigt varmt) och sugs tillbaka när motorn svalnar.
Tänk på att glykol tär kraftigt på njurarna vid förtäring, och eftersom iaf. förr var glykol söt till smaken och djur gärna vill slicka i sig det så häll inte ut det rakt i naturen.
Blanda nu 50/50, denna höga blandningshalt skyddar även ditt motorblock från korrision mm.
Toppfyll nu kylaren och starta motorn och titta på nivån i kylaren och fyll på om nivån sjunker (ha inte ansiktet för nära i detta läge ;D
När vattnet börjar tryckas ur kylaren kan du skruva på locket och fylla behållaren du prata om i början till en nivå mellan min och max markeringarna och där är du klar med bytet 8)