ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: markusb skrivet 6 juni 2011 kl. 18:46:43
-
Som rubriken, ska man satsa på det ena eller andra om man vill ha bästa vridet i maskinen?
Jag menar, räcker det med slipon eller är det tjockare rör i helsystemet mot original att det är det man bör satsa på?
Sen undrar jag även om det finns olika sätt att beräkna ett system på till dessa 4t maskiner? På 2t är ju pipan avstämd men hur funkar dessa? Har massa rör och grejjer i verkstaden.. svets finns oxå. Är det något man kan bygga på "måfå" och få till? Det sparar många tusingar isf..
-
Osäker på hur det är på SMC 250... Dock på SMC 300 är eftermarknadsavgaset av exakt samma dimensioner som orginal framtill. Dvs att det är främst en kosmetisk uppdatering att byta hela vägen från blocket. Så om du är ute efter endast effekt skulle jag nog överväga kolla upp måtten exakt! Kanske någon här kan svara på det.
-
Jag tror det blir dyra hästkrafter om man köper helsystem till en 250... och har du möjligheten att bygga själv så varför inte prova?
Andrahandsvärdet höjs ju troligtvis inte lika mycket om systemet kostar (om ens något) så det blir alltså en ren kostnad.
Jag gjorde packlådor nyligen och är nöjd med dem, särskilt om man betänker att köpemodellen kostar 12500:-
Så BYGG!!!
:headbang:
-
Delarium, tack för svaret! Är det så på 300 så kan man ju med största sannolikhet anta att det även är så på 250. Men klart värt att kolla upp är det. Ska maila nån shop som säljer dessa och fråga.
Hydro, jo bygga har jag möjlighet till, frågan är som sagt om man bara ska "bygga" eller om man ska fundera och ev räkna lite på det innan.
Bollade lite idéer med kollegan idag, som kör crossar av olika slag, och han tippar på att bara slutburksbygge skulle funka.
Dämpning/gnistsläckare med skivor sen pang på med det.
Då är det väl bara att bygga med samma mått som originalburken.
Mer jobb än så bör man inte lägga på en 250 resonerade han. Troligtvis helt rätt.
-
Om du söker lite på forumet så hittar du trådar likt denna http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=21388.80 där de byggt eget med ljudämpare ifrån mekonomen eller biltema.
-
Det var ett bra tips att köra med vanlig dämpare. Tror nog det finns ett gäng liggande hemma bland allt bra-att-ha så det är ju enkelt testat! Ska se vad tiden räcker till i helgen.
-
Testade att bygga om en burk från en bil så den passade på moppen. Rakt perforerat rör inuti dämparen. Möjligtvis att den blev lite starkare i botten men inte så jag märker stor skillnad. Lurar mig säkert en del på ljudet för det låter betydligt mycket mer! Skapligt skönt ljud på tomgång men blir snabbt jobbigt när man kommer upp i varv.
Vet inte om ett effektsystem skulle göra så mycket mer skillnad än vad jag har nu så frågan är om jag inte ska låta den vara original och köpa en större maskin till nästa säsong!
-
Några bilder på hur det blev kan jag bjuda på. Ursäkta kvalitén, fotat med nallen.
(http://img26.imageshack.us/img26/7384/p1106111348resize.jpg)
(http://img836.imageshack.us/img836/6374/p1106111618resize.jpg)
-
Testade att bygga om en burk från en bil så den passade på moppen. Rakt perforerat rör inuti dämparen. Möjligtvis att den blev lite starkare i botten men inte så jag märker stor skillnad. Lurar mig säkert en del på ljudet för det låter betydligt mycket mer! Skapligt skönt ljud på tomgång men blir snabbt jobbigt när man kommer upp i varv.
Vet inte om ett effektsystem skulle göra så mycket mer skillnad än vad jag har nu så frågan är om jag inte ska låta den vara original och köpa en större maskin till nästa säsong!
Oftast låter det mer än det smakar... Många med riktiga effektsystem tycker dom låter lite för mkt. Sen beror det väl på vart man åker, kör man i samhällen och kanske lite udda tider så kanske inte grannarna uppskattar att man brölar omkring för mkt.
Eftersom det låter värre än det går så kan ju folk tro att man buskör mer än man faktiskt gör.
Ska man på med värre avgas så ska den väl bestyckas upp i förgasaren samt kanske även öppnas upp på insugssidan. Öppnare luftburk eller annat luftfilter brukar väl vara populärt, och då kommer den bröla ännu mer. Men gör du dessa saker (rätt)så borde du känna en märkbar skillnad, sen om det är värt ljudnivån är en annan sak.
Du har ju redan en annan dämpare nu, så att byta ut munstycken i förgasaren är ju inte så dyrt eller svårt. Så kan ju vara värt att testa, och det kan ju även gå att göra någon slags insats till din nya dämpare för att få ner ljudnivån lite.
Jag provade lite med en annan dämpare(mc) till min linhai 300, och även större munstycken. Och jag tycker nog den blev lite rappare, men mkt mer högljudd och så hade jag även problem med att den skakade loss. Så nu sitter original där igen och jag är nöjd över att den inte låter så mkt.
Helst om man åker lite offroad så är det ju bra om den inte låter så mkt, men även vid lek i sandtag är det ju bra. Så man inte hörs flera kilometer...
Fast din smc är väl lite rappare än min linhai från början, så det kanske känns mer motiverat på din. Men hänga på någon 4-450cc kommer du ändå aldrig göra...