ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Andreyz skrivet 5 juni 2011 kl. 02:39:09
-
hej! jag behöver lite råd för att lösa problemet med min kinesiska fyrhjuling. problemet uppstod när jag bara nudda + kablen från fyrhjuling till + i batteri och minus till minus, det hördes ingenting. jag pröva med en ny cdi ifrån 24mx med 2 sockel utag inget händer.
vet någon här på forumet vad det kan vara för fel?
Jag vore hemskt tacksam bara jag får lite svar!
-
Men startmotorn går runt som den ska?
Du ska ju kunna koppla på bilbatteri och starta med det, så länge maskinen också har 12v.
Är allt dött så kolla säkringarna, borde sitta några på den. Men vart är en annan sak.
Är det bara gnistan som saknas, då kanske du ska kolla så ingen kabel lossnat. Eller om du råkat komma åt dödarknappen om du har en sån. Prova även annat stift.
-
Är allt dött så kolla säkringarna, borde sitta några på den. Men vart är en annan sak.
Det finns i regel bara en säkring på dessa maskiner och den sitter troligtvis på pluskabeln som går ifrån batteriet (under sadeln).
-
jag finner inga säkringar. därimot ett motstånd som det står några siffror på. jag har även kollat alla kablar men det verkar vara konstigt om de skulle finnas en inbyggd säkring från någon ström kabel som är dold. jag får väll riva hela el systemet totalt och kolla.
tack för ditt svar iallafall!
-
Vad hade du för problem från början?
Vet du att felet uppstod när du var där med kablar mellan batterierna?
Det kan ju sitta en säkring inbyggd vid startreläet, det sitter nära batteriet med grov röd kabel.
Man kan ju även koppla förbi startreläet med en tång eller så, göra kontakt mellan båda kontakterna med röda grova kablar.
Eller går startmotorn?
-
ja startmotorn går runt. men kan det vara volt regulatorn?
-
Vet inte hur inblandad voltregulatorn är vid start.
Att använda ett större (tex bilbatteri) batteri som hjälp ska väl inte vara några problem, så jag vet inte om det är det som är problemet.
Bäst vore det väl om du kunde förklara bättre vilka problem du tidigare haft och hur maskinen beter sig nu. Och vad du redan testat.
Så kanske du får bättre tips av dom som är bra på det elektriska.
-
Klart att du har minst en säkring någonstans, kan du inte ta ett kort på det där "motståndet" du hittade och kanske någon bild runt batteriet och lägga upp.
-
har du provat o koppla ur batteriet helt o provat direkt på bilbatteriet om batteriet du har gått sönder så funkar d inte me att koppla på startkablar mellan 2 batterier, kan ju va lite spänning kvar till att dra runt startmotorn men orkar inte ge tillräckligt me gnista, du kan ju även prova me att koppla förbi start reläet.
har du provat annat tändstift??
fortsätt leta efter säkring för d måste finnas iaf en huvudsäkring, dom kan sitta väldigt dolt o svåra o hitta på vissa modeller
voltregulatorn "stryper" väl bara volten typ så d inte bli förmkt spänning ut i elsystemet o håller voltnivån på ett jämt flöde, e den pajj så borde d väl gå o starta men att alla lampor smäller o tomgången försvinner,så var d på en moppe för mig iaf.