ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: thops skrivet 4 juni 2011 kl. 21:36:04
-
Hej.
Jag har precis fått en trasig ATV av min granne, han hade tröttnat på att försöka få ordning på den.
Han säger att det är växellådan som är trasig och att han fått beskedet att det är för dyrt att laga.
Själv har jag också konstaterat att det är väldigt mycket luft där det borde sitta en startmotor. :)
Jag har lite frågor nu som nybliven ATV-ägare (Normalt kör jag Kawasaki 1500 Classic)
1. Vad är det för märke/tillverkare?
2. Går det att hitta delar, nya/beg.?
3. Någon som har delar, eller bra råd i ärendet.
Tusen tack
Thops (Knäred, Halland)
-
Grannens grabb har en svart ps moto 110cc som ser likadan ut..... men många kineser ser lika ut men heter olika :D
Här är en som grannens fast i en annan färg....... http://www.youtube.com/watch?v=pSpAtJB2RHo
//Krister
-
Knäred är ju nästan i Båstad. ()p
Om du vill prova på lite skog och lera så är du välkommen. :D
Motorn känner jag till men tyvärr inte hjulingen. Kan bidra med hjälp inom motorn iaf.
-
Knäred är ju nästan i Båstad. ()p
Om du vill prova på lite skog och lera så är du välkommen. :D
Motorn känner jag till men tyvärr inte hjulingen. Kan bidra med hjälp inom motorn iaf.
Tjena.
Tack för det, skall ha körningen i åtanke OM jag får liv i den :-)
Kanske lite roligare än att asa omkring saker här på gården, viket var vad jag tänkte ha den till :)
Känner till motorn.. innebär det att det är nån "standard"spis?
I så fall borde det ju gå att hitta delar.
-
Det är tyvärr en kines så att kalla det för en slags standardpjäs är att ta i. ':)
Men jag kör själv en kines. Har haft just ditt motoralternativ i ett par hjulingar.
Finns med lite olika cylindervolym på marknaden. Brukar säga att allt från 200 duger.
Reservdelar till själva motorn?
Loncin, Badboy, Roadking, Roadstreet ska du titta efter.
Speciellt dessa som är en roadking men går under tusentals namn.
- Används lite olika motoralternativ men just din är en av de många så det är en lösning.
Någon specifik del du önskar?
Om den är original så kan jag avslöja att munstycket är för litet redan från fabrik.
Resultatet blir mycket rappare på gasen och inte lika jobbigt med chocken när den är kall.
-
Angående startmotorn så passar sådan från en roadking till 99%.
Vart har du avgassystemet?
Kan vara dyrt så inrikta dig på kröken och fundera över dina svetskunskaper.
Hur många växlar har lådan?
4-5-6st brukar alternativen vara.
Kan gissa på vilken låda som passar men är tyvärr inte säker så ja får avvakta.
-
På vilket sätt fungerar inte växellådan? om det inte driver kan det vara kardanen annars för den är väldigt ömtålig på denna typ av kina hjulingar
-
Tack för informationen.
Vad jag vet nu så är det startmotorn som saknas, så en sådan lär behövas.
Jag förmodar att den inte är ombyggd på något sätt, så munstycken och annat är sannolikt orginal.
Har precis fått in den i garaget och dottern har börjat skruva av plasten :)
Hur många växlar den har är inte kollat än, men när jag puttade den så verkade det som linan
funkade för motståndet blev olika beroende på vilken växel jag fick i.
Blir man klokare av att ta av kåpan på vänster sida?
/Thops
-
Be någon knuffa samtidigt som du sitter och växlar. Börja i friläge och sen räkna uppåt. ()p
-
Nu har jag gjort en mindre undersökning av växellådan.
Jag kan inte kolla hur många växlar den har för endast ettan och tvåan går i, till trean är det tvärstop.
Kunde också konstatera att den som varit i den inte satt tillbaka alla skruvar för hela
omvandlaren till kardanen glappade när jag försökte växla upp.
Är det enklast att ta ut hela motorn och börja riva den lös?
Kan man sätta i en låda med annat antal växlar än vad som sitter där eller skiljer det
på storlek/infästningar? :hmmm:
Tack för all hjälp. ()p
/Thops
-
Nu har jag gjort en mindre undersökning av växellådan.
Jag kan inte kolla hur många växlar den har för endast ettan och tvåan går i, till trean är det tvärstop.
Kunde också konstatera att den som varit i den inte satt tillbaka alla skruvar för hela
omvandlaren till kardanen glappade när jag försökte växla upp.
Är det enklast att ta ut hela motorn och börja riva den lös?
Kan man sätta i en låda med annat antal växlar än vad som sitter där eller skiljer det
på storlek/infästningar? :hmmm:
Tack för all hjälp. ()p
/Thops
Njäe.. Finns 4lådor, 5lådor och 6lådor att välja på som säkert passar.
Men det är frågan om vilken som passar från rätt modell till rätt modell..
Om du tar fler bilder på motorn från alla möjliga vinklar så kanske jag kan gissa.
Men det blir ju ett svar till bara 99% vilket inte räcker när det handlar om inköp. ':)
Fast om du inte har tummen fel så kan du skruva isär lådan och räkna kugghjulen.
Hade jag varit dig så hade jag försökt få motorn i stabil drift först.
Avgasröret och startmotorn? ()p Sen får du se om den brummar fint nog för att vara värd ny låda.
-
Hej igen
Jag vet inte om jag sprungit för långt, men nyfiken som man är......
Har börjat riva redan :lol: utan att ta ut spisen (vilket jag nog måste göra)
Har tagit av vänster kåpa och fjäderpaketet till kopplingen samt locket på vevaxeln,
tyvärr kom jag inte längre eftersom man behöver någon form av speciell haknyckel
eller hylsa för det.
Jag inser också att jag måste klyva spisen för att komma åt växelpaketet, det
är bara ett par kugghjul synliga, bl.a det stora som kopplingen sitter på.
För att klyva den så måste den ut och cylindern av, rätta mig om jag har fel.
Det jag upptäckte idag var att hela avgasröret, utom dämparen, är bortskruvat och väck
samt att det var metallspån i oljan som låg kvar i botten när jag tagit av kåpan.
Måste jag ändå riva spisen så kan jag ju se skicket på kolv och cylinder innan jag börjar köpa delar.
/Thops
-
Ta isär så mkt du kan och törs, skriv upp och fota gärna.
Det är ju bra om du kan kolla så mkt som möjligt innan du börjar köpa något alls.
Kan ju visa sig att det billigaste är att leta ny motor.
-
Ja, med metallspån i oljan och tveksam växellåda skulle jag tro att en ny motor är det billigaste alternativet.
Exempelvis: http://www.motorhandel.se/1/sv/motorer/motor,-apollo-110cc,-3-vaxl.-semiaut.-med-back.php (http://www.motorhandel.se/1/sv/motorer/motor,-apollo-110cc,-3-vaxl.-semiaut.-med-back.php)
En helt ny 110cc, 3-vxl halvautomat för 1995:-. Det är billigt!
-
Såg nu att din var kardandriven. Sorry...
-
Tack för tipset om motor.
Den på bilden var lite liten, men där fanns ju större om det skulle bli så.
Vad jag kan se spelar det ingen roll om den är gjord för kjedjedrift,
det verkar som att det bara är att ta bort drevet så passar vinkelväxeln
till kardanen på axeln. :)
-
Men en 110cc går knappt fram på lite buligt underlag tillsammans med mina 110pannor. ':)
MINST 200CC, FÖR LITE HÄNDELSE! ()p
-
Med tanke på att den huvudsakligen skall göra tjänst på en gård (om jag får liv i den) så lär det behövas all kraft det går att uppbringa ()p
-
Denna borde du köpa! ()p
http://www.blocket.se/dalarna/200cc_4_takt_motor_34374230.htm?ca=23_1&w=3
Hänger på om den är kvar och han kan tänka sig att skicka.
Där verkar växellådan sitta kvar samt startmotor plus att du kanske kan ta hela motorn.
Om den nu är bättre jämfört med din nuvarande. :)
-
jag vet att Modellen är en EX-200 ATV. du kan köpa sådana i 4 färger på Extreme Motor Sales. http://www.extrememotorsales.com/xcart/product.php?productid=16144&cat=0&page=1