ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Allaandranamnvarupptagna skrivet 4 juni 2011 kl. 18:27:43
-
Hej, Jag blev nyligen en ATV ägare ( 2a juli )
Ni kanske har följt tråden " 250 cc Atv något att ha ? " där jag innan fårgade efter råd och synpungter på vissa modeller jag var intreserad av ( Kina maskiner )
Som det står i forumet så har en del krånglat med denna, men Maskinellt har jag fixat detta !
Bla bytt bränsleslang, fixat ett el fel/glapp. Rengjort förgasaren samt gjort en förgasarinställning pga den bara dog innan, men hjälp av denna sidan http://fmckmalmo.web.surftown.se/tekniktips/forgasare/forgasarinstallning.htm
Som jag förövrigt hittat en länk till på denna sidan, vilket har varit mycket hjälpsamt.
Dock monterade jag ihop lite lustigt då det var nått med gas vajern som kladdde, men fixa detta genom att fjädern i förgasaren inte satt rakt.
Nu till problemet : Startmotorn funkar fint samt alla lamopr, därimot så har jag märkt att batteriet inte laddas alls när man kört en stund och orkar därefter inte dra runt motorn dvs -Rullstart! ( jobbigt ) 8)
Någon som har koll på hur jag ska felsöka ? några tipps, vet inte ens var generatorn sitter :hmmm: (en riktig expert jag är jag vet )
Eller detta kanske är något vanligt fel nån sladd som kladdar ? vet inte vilka jag ska följa, men gått igenom elsystemet och det såg bra ut, men kan va något jag missat.
TIPS ELLER RÅD UPPSKATTAS PÅ HÖÖÖÖG NIVÅ.
Föresten kedjan hoppa av :knupple: får sätta dit och spänna det hur man nu gör detta.
Vet inte ens vad modellen heter men är en Haili 250 om det kan hjälpa !
Tack på förhand ':)
-
Inte ett enda svar, är det tacken för man skaffade atv ? :cry:
-
Det är ju bara mäta på batteriet när motorn är igång så borde det visa 14-14,5 v så laddar den.
Laddar den inte så blir det väl att se över kablar till laddregulator och kanske byta regulator
Kan också vara jordfel så det är bara se över jordningspunkter.
Inte så många som har erfarenheter av din maskin, så därför undviker man kanske att svara.
Edit: rättade relä till regulator ska ju naturligtvis var regulator inte relä ;)
-
Kan vara laddningsregulatorn, men kolla jordpunkter och sådant. Som Henke skrev, kolla så hojen laddar.
Laddningsregulatorn sitter oftast på en kylfläns, då den har en tendens att bli rätt varm...
-
Jag har INGEn erfarenhet av atv, men jag är lite halv haj på el, så antar att jag kommer att lösa detta, kolla spänningen har jag ocå tänkt på ska göra det till helgen.
Men hur ser ladnings regulatorn ut och vart brukar den sitta ? fattar att den ska vara koplad till bateriet.. Jordning är koplat till chasit bara? eller det brukar sitta tex på motorblocket eller nått ?
-
Kan nog skilja lite på jordningen på respektive hojmodell... Kan tänka mig att den går in i chassit. Strömregulatorn kan nog sitta lite varstans, på min SMC sitter den typ ovanför kedjan sett, inne där det är som svårast att komma åt på hojen :)
-
Regulatorn ser ut nåttliknade. och sitter säkert mellan motor och batteri någonstas
(http://motoro.jetshop.se/pub_images/medium/11-021_5544.jpg)
Jordningen kan vara på flera ställen
oftast så jordas motor på ett ställe och batteriet på ett annat ställe.
-
Inte ett enda svar, är det tacken för man skaffade atv ? :cry:
Fyrhjuling skaffar man för sig egen skull, inte för forumets eller för någon annans skull... :whip:
-
Inte ett enda svar, är det tacken för man skaffade atv ? :cry:
Fyrhjuling skaffar man för sig egen skull, inte för forumets eller för någon annans skull... :whip:
Trode lite vi alla här var lite som ett brödraskap som hjälper varandra och kommer med bra tips och synpunkter!
Eller jag har förstått det helt fel och alla här har denna sidan som "brag page" och vill bara visa upp sig ?
Tack för bilden på regulatorn, nu har jag nått att gå på iallafall, kan läggga upp lite bidler här senare så kan ni få se hur den ser ut iallfall, till och med "peka" på var jag ska leta :)
-
Jag skulle kunna tänka mig att skriva "vad var det jag sa" eller "skyll dig själv" men jag håller inte på med sånt ;) Men visst gick du rakt mot vad folk rekomenderade dig....
-
Jag skulle kunna tänka mig att skriva "vad var det jag sa" eller "skyll dig själv" men jag håller inte på med sånt ;) Men visst gick du rakt mot vad folk rekomenderade dig....
Jag har aldrig gjort vad folk tycker jag ska göra, snarare tvärt om, har ALLTID gjort som jag vill, men sen kan man bli mer eller mindre påverkad av alla andra ;) ( ni var kanske inte tillräckligt övertygande ;) )
-
Jag skulle kunna tänka mig att skriva "vad var det jag sa" eller "skyll dig själv" men jag håller inte på med sånt ;) Men visst gick du rakt mot vad folk rekomenderade dig....
Jag har aldrig gjort vad folk tycker jag ska göra, snarare tvärt om, har ALLTID gjort som jag vill, men sen kan man bli mer eller mindre påverkad av alla andra ;) ( ni var kanske inte tillräckligt övertygande ;) )
Det är väl klart att man ska göra som man själv vill, men du var ju ändå en olydig gosse och köpte annat än vad folk rekommenderade.
Men nu är ju den skadan redan skedd och du får göra det bästa av situationen.
Sanningen är ju att det är ganska få av dom aktiva medlemmarna har en sådan maskin som du har, därför kan det ju vara svårt att ge exakta tips ibland.
Ett bra råd är ju också att använda sökfunktionen här på forumet, den funkar bättre än man tror om man blir kompis med den.
För ofta finns det ju dom som har haft samma fel, fast det kan vara svårt att hitta dom trådarna.
En del har kanske tröttnat på att svara samma saker om och om igen, och tycker att folk borde söka bättre.
Trode lite vi alla här var lite som ett brödraskap som hjälper varandra och kommer med bra tips och synpunkter!
Eller jag har förstått det helt fel och alla här har denna sidan som "brag page" och vill bara visa upp sig ?
Jag förstår inte riktigt om du är allvarlig eller ironisk...
Bästa hjälpen får man från dom som har haft eller har liknande maskin som den du har, nu är det ju rätt glest med dom här så det kan ju vara värt att vara lite ödmjuk och hoppas på hjälp från andra också.
Har du just motorrelaterade problem så kan det ju vara värt att kolla fiddy och scootersidor också, finns nog liknande motorer på annat än fyrhjulingar.
Sen finns det ju dom som verkligen inte borde skruva själv på något fordon alls, just för att dom inte har begrepp att förstå när man inte klarar av det.
Det är inget roligt att ge tips till någon som sedan förstör sin maskin...
Men ta det lugnt så ska du se att det ordnar sig, både i garaget och i forumet. ()p
-
Jag var givetvis ironisk då jag inte vill värka stötande!
Jag har sökt en del på forumen och läser ovanligt mycket faktiskt, men jag gillar det här personliga när folk är engagerade och kommer med "live" tips, om du förstår vad jag menar.
Sen att saker är trasiga/fungerar dåligt, tycker jag faktiskt är roligt då jag gillar att reparera/fixa saker, motorer kan jag dock inte speciellt bra, men man lär sig snabt!
Annars sitter jag och lödar ihop delningsfiler och bygger högtalare pga intresset till ljud.
Har bla byggt en fullt fungerande helregister högtalare av kylskåpsmagneter och en ölburk!
Så händig det är jag, försöker bemestra eller iallfall lära mig motorer, och i detta fallet el problem med motorer/bateri....
Men eftersom jag är helt själv har jag bla er som jag kan luta mig mot, sen att ni har fett grymma hojar för 40k och uppåt och min är en kina modell för 12k bryr jag mig inte om, precis som ni säger " Man kör atv för att det är kul !" och det måttot gillar jag ! ()p
-
Gör gärna en projekttråd om ditt högtalarprojekt i off topic avdelningen. Alltid roligt att läsa om andra roliga saker än atv också, och extra kul är det ju när det är av folk man "känner" härifrån forumet.
Jag åker ju själv en kinesmaskin också, och nu även en större "märkesmaskin". Och väldigt många här inne har ju börjat med små billigare maskiner, inte alla som kan (eller vill) slanta upp ordentligt innan dom vet om dom gillar det.
Och många mer dyrare maskiner lägger nog mkt tid och pengar på att skruva också, tillbehör och trimdelar blir det mest då.
Och hela din maskin kostar väl som ett värre hjul-kit till någon riktigt lergrävare, så man väljer ju vad man vill lägga pengar på.
Fördelen med din maskin är att du inte kan gå back så hemskt mycket, hade du köpt en ny maskin så hade du nästan tappat dom pengarna bara du hämtat ut maskinen från handlaren.
Men det är farligt med fyrhjulingar, man kan få begär efter dyrare saker än man egentligen har råd med.
Fast roligt är det, alla blir barn igen! ()p
-
Ja det har du rätt i det kan jag faktiskt göra :) kul att dela med sig av sin kreativitet !
Jo det funkar precis som med bilar då, köper den spliter ny, sen när du rullar den ur bilakrämmaren så sjunker den 150 000 bara där ! helt sjukt.
Kommer lägga upp lite bilder i dena tråden så småningom, samt att jag ska ta och göra en ny tråd i off topic så man "delar med sig av det goda!"
-
Gör gärna en projekttråd om ditt högtalarprojekt i off topic avdelningen. Alltid roligt att läsa om andra roliga saker än atv också, och extra kul är det ju när det är av folk man "känner" härifrån forumet.
Har startat upp en ny tråd under namnet "project rear speaker" följ gärna tråden om du är intresserad