ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: drystoneson skrivet 1 juni 2011 kl. 20:54:43
-
Tror inte det är meningen man ska ha hjuling eller motordrivet fordon överhuvudtaget. Det krånglar fan jämnt. Nu började de spruta olja precis ovanför avgasröret :S Ser ut som packningen har spruckit hur fan är de möjligt :(
-
Det är ju bara köpa ny packning till ventilkåpan. tur det är billigt.
Sedan bör du ju kolla så att vevhusventen funkar som den ska
-
Nå har du bytt och kollat?
Det är ju relativt enkelt att byta packning/tätning mellan toppen och kåpan.
-
Nå har du bytt och kollat?
Det är ju relativt enkelt att byta packning/tätning mellan toppen och kåpan.
Har lossat tanken o själva packningen är inte trasig men det är därifrån det sprutat iaf. hmm de va väldigt mycket olja på stickan. Kanske har de med det att göra? Hur kollar man så vevhusventilationen funkar? hmm Eller ska ja bara montera ihop allt o sen pröva tappa ur lite olja? Eller hmm vad? :D
-
Nå har du bytt och kollat?
Det är ju relativt enkelt att byta packning/tätning mellan toppen och kåpan.
Har lossat tanken o själva packningen är inte trasig men det är därifrån det sprutat iaf. hmm de va väldigt mycket olja på stickan. Kanske har de med det att göra? Hur kollar man så vevhusventilationen funkar? hmm Eller ska ja bara montera ihop allt o sen pröva tappa ur lite olja? Eller hmm vad? :D
Ja du måste ju fått en spricka i "gummi"packningen eller att den inte ligger rätt.
Kan ju vara så att om du har för mycket olja och den inte kan expandera genom vevhusventilationen så trycker den ut den svagaste punkten som är denna "gummipackning"
Ventilationen sitter ju med en slang upp till orgfilterboxen. Den kan ju klämmas eller kleta igen så kolla det.
-
Nu har ja tömt lite olja. Sen har ja kapat den vevhusventilationsslangen för den va ju typ 10 cm för lång så den låg så att den var veckad. Satans asiater >:( Sen har jag lagt gummipackningen rätt då den inte såg trasig ut. En liten provtur på bara 5 minuter i shorts o tshirt visade att det inte läckte o mitt humör gick till det bättre! ()p
Tack Onlyhenke helt underbart med så bra hjälp! Vill du gifta dig med mig ':)
-
Tack Onlyhenke helt underbart med så bra hjälp! Vill du gifta dig med mig ':)
Kul att det löste sig, du ser vad enkla fel det kan vara ibland. Säkert någon som skruvat i din maskin och inte monterat den rätt. Blir fort följdproblem när man inte vet att allt har ett syfte i en motor.
Ang giftemål så jag har faktiskt en famil men kompisar kan vi bli ;)
-
Tack Onlyhenke helt underbart med så bra hjälp! Vill du gifta dig med mig ':)
Kul att det löste sig, du ser vad enkla fel det kan vara ibland. Säkert någon som skruvat i din maskin och inte monterat den rätt. Blir fort följdproblem när man inte vet att allt har ett syfte i en motor.
Ang giftemål så jag har faktiskt en famil men kompisar kan vi bli ;)
Haha aa askul var ute o körde ännu mera igår. MM de stämmer mycket bra de du skriver. Om du har msn får du gärna pma mig den :D
-
Tack Onlyhenke helt underbart med så bra hjälp! Vill du gifta dig med mig ':)
Ang giftemål så jag har faktiskt en famil men kompisar kan vi bli ;)
Ena behöver väl inte utesluta det andra? Var lite flexibel! :rtfm: ;D
-
Tack Onlyhenke helt underbart med så bra hjälp! Vill du gifta dig med mig ':)
Ang giftemål så jag har faktiskt en famil men kompisar kan vi bli ;)
Ena behöver väl inte utesluta det andra? Var lite flexibel! :rtfm: ;D
Hahahha så sant så sant ;D
-
tänkte bara säga att samma sak hände mej idag, tänkte åka ut i gooovärmen och glida lite, och främre halvmånen på ventilkåpspacknignen vek ut sig och spolade ut massa olja. :D haha..
Hade nog lite för mkt i oljetanken, men inte såå jävla mycket ändå ..
Snabbt in med salomonskon och scottbyxorna och borsta med Yes, så slipper jag kanske oljefläckar, ska plocka ner tanken och låssa kåpan imorrn, kontrollera vevhusventilationen och sen montera ihop.
Packningen ser hel ut, borde gå att klistra, på bilar med samma typ av gummipackning brukar man ju återanvända dom (äldre VAG etc)
//Erik
-
Kanske är ett vanligt problem med det nya att man ska fylla så j*vla mycket i oljebehållaren.
På min maskin har jag alltid varit noga med att koppla vevhusventilationsslangen till filterboxen och ett filter, då det är raka spåret ner till motorn annars. har heller aldrig kört med uppsamlaren då jag ibland kan få en del vatten som skulle rinna ned i motorn om uppsamlaren blir full.
Har alltid kontrollerat att slangen inte kommer iklämm någonstans.
Har fått lära mig och studerat att ventilationen är väldigt viktig på 4t motorer.
Blir alltid ett visst övertryck i motorn(oljeexpansion och komp) och det ska ut genom slangen annars kanske den börjar trycka olja genom packningar eller börjar ta olja till förbränningen.
-
Visade sig att buntbandet som höll slangen till vevhusventen "krypit" efter lite, så slangen vek sig. Fixade det och limmade på packningen igen med lite loctite 5923 så blev allt bra igen.
//Erik
-
Visade sig att buntbandet som höll slangen till vevhusventen "krypit" efter lite, så slangen vek sig. Fixade det och limmade på packningen igen med lite loctite 5923 så blev allt bra igen.
//Erik
Härligt! att du fick ordning påt ()p