ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: hedghog skrivet 26 juni 2006 kl. 22:10:54

Titel: Trim variator
Skrivet av: hedghog skrivet 26 juni 2006 kl. 22:10:54
har sett i någon tråd att motorn troligtvis är kopia på / baserad på yama YP250 Majesty scootern. Är det någon som vet helt säkert om man kan beställa en Malossi trim variator till en YP250 och dra på Linhaien???

Annars är tips välkommna om vart man kan få tag på en vassare variator ??
Titel: Trim variator
Skrivet av: STENE skrivet 26 juni 2006 kl. 22:20:14
Allt jag hört är att linhai använder sig av en yp 250 motor. Vilket låter troligt efterom yamma äger 1/3 av linhai. Om malossi variator funkar eller inte vågar jag inte svara på.

Jag vet att Fyrhjuling.se har en trim variator men vad den ger vet jag inte heller.
Titel: Re: Trim variator
Skrivet av: Rohnny skrivet 26 juni 2006 kl. 23:05:30
Citat från: "hedghog"
har sett i någon tråd att motorn troligtvis är kopia på / baserad på yama YP250 Majesty scootern. Är det någon som vet helt säkert om man kan beställa en Malossi trim variator till en YP250 och dra på Linhaien???

Annars är tips välkommna om vart man kan få tag på en vassare variator ??

Tror nok det vil passe men bortkastet penger.
Kjøp deg 8 vekter på tilsammen 80 gr Og så dreier du av 1cm på avstandsbolten som holder skålene i fra hverandre så har du det. Mulig du kan ta så mye som 1.5cm husker ikke helt.

koster deg ca 140kr i vekter.
Titel: Re: Trim variator
Skrivet av: MaxMekker skrivet 26 juni 2006 kl. 23:31:47
Citat från: "Rohnny"
Og så dreier du av 1cm på avstandsbolten som holder skålene i fra hverandre så har du det. Mulig du kan ta så mye som 1.5cm husker ikke helt.


Hvis du snakker om 1 til 1,5mm så hjelper det.

Citat från: "hedghog"
Är det någon som vet helt säkert om man kan beställa en Malossi trim variator till en YP250 och dra på Linhaien???


Ja den passer.

RH
Titel: Trim variator
Skrivet av: Kenus skrivet 27 juni 2006 kl. 00:07:31
Japp som några redan tidigare nämnde,är motorn den samma som används i Majestyn,samma motor används även i några anda skotrar som t.ex Aprilia etc,etc.
Yamaha trimdelarna passar och jag antar att det är samma delar som endast packats i påsar utan Yamaha dekaler :roll:  Det skulle inte förvåna mig fast Yamaha delarna skulle vara billigare än Linhai delarna?  T.ex. Linhains egna däck och fälgar kostade ca. 2000SEK mer än 12" ITP fälgar med 25"Kenda Bear Claw däck som ändå är riktiga terrängdäck(sorry off-topic)

Linhaiens trimvariator ökar topphastigheten med ca 10 km/h och ger också bättre acceleration.När man t.ex.byter till större däck (25") skulle jag nog varmt rekommendera trimvariator,eller åtminstone åtgärda original variatorn,eftersom de större däcken påverkar draget. Sedan kan man ju trimma till variatorn som t.ex. jag gjort bara med att pröva mig fram.
Titel: Trim variator
Skrivet av: hedghog skrivet 27 juni 2006 kl. 21:43:37
Har kollat runt lite på nätet och hittat på pollinis hemsida att deras "trim-variator" passar till både Majestyn och Linhai ATV 260, det var samma art nr hos dom. Denna borde ju passa på dom lite nyare linhai 2006??

Då morde alltså Malossi variatorn som passar till Majestyn passa den med.

Det konstiga är att till Malossi variatorn är det enligt Malossis hemsida 20x12 mm 11g vikter. Malossi har även orginal vikter till Majestyn 20x12mm och 14g. Jag har för mig att jag sett i någon tråd att någon mätt vikterna till 21x11mm??

Mina planer är efter lite funderande följande:

* skita i trim variator och bara köpa 10 alt 11g vikter till org variatorn (frågan är om det nu passar med 20x12?

* Köpa hårdare tryck fjäder. Malossi har en som passar / är avstämd till orginal variatorn och den borde passa till Linhaien??

* Dra på Wileyco helsystem & köpa K&N luftfiltersats med 130 munstycke till.



Vad tror ni? Borde väl vara ett ganska prisvärt trim, och "hjulingen" borde få lite mer ork & kraft?
Titel: Trim variator
Skrivet av: MaxMekker skrivet 28 juni 2006 kl. 00:20:09
Jeg har Polini og broderen har Malossi.

Selv holder jeg en knapp på Polini, størrelsen på vektene husker jeg ikke i farta.
Men Polinin blir levert med 92gram vekter(totalt) men ca80-85 hadde vært perfekt.

Malossi blir levert med ca 70g tror jeg det var.

RH
Titel: Trim variator
Skrivet av: hedghog skrivet 6 juli 2006 kl. 22:27:26
Så var första leveransen av grejerna hemma.... Wileyco helsystem, KN filter (med tillhörande större munstycke).... Nästa vecka kommer hårdare tryckfjäder till variatorn från Malossi samt 11g vikter fårn samma ställe..... Ska bli kul att se om detta "trimm-kit" blir bra avstämt....

Tryck fjäder samt vikter tagna från lista till Majesty.... Hoppas det passar....

Bara 27"-däck samt klippa varvstoppet kvar så borde den ju gå lite bättre, eller iaf lika som med 25", och lite snabbare....
Titel: Ska bli interessant att höra hur det fungerar...
Skrivet av: Bine_ skrivet 7 juli 2006 kl. 10:04:50
Väntar med spänning på att få reda på  hur det fungerar när det är klart...... Kan du inte testa med en sak itaget?

Så att man vet hur mycket det ger med de olika delarna var för sig... och sen hur det blir med allt på en gång.

Eller .... Njaaa... det borde ju vara nått för fyrhjuling.se att ta tag i lite väl mycket skruvande för dig kanske.

Dom skulle ju tjänar pengar på att göra det ... för jag antar att det finns många här som är sugna på att köpa lite trim ... men då vill man ju att det är testat vad som händer när man monterat det. Köpa grisen i säcken är ju inte så kul.

Det enda jag har sett är denadaoffroade  som har en dynojet bild på hur skillnaden blir med WILEYCO system.

Den som kan fixa detta på variator, K&N, viktbyte mm kommer ju antagligen få sälja dessa delar oxå.


//Bine_
Titel: Trim variator
Skrivet av: atvpatrik skrivet 8 juli 2006 kl. 18:51:29
Provade att backa med ett tunkt lass på kärran.Linhaien är inte alls lika stark på backen som på lågen. det luktade bränt om variatorn antar att remmen slirade. skulle den bli bättre att backa med om man hade trim variator eller trimmar variatorn själv enligt ovan?
Titel: Trim variator
Skrivet av: STENE skrivet 8 juli 2006 kl. 21:21:34
Citat från: "atvpatrik"
Provade att backa med ett tunkt lass på kärran.Linhaien är inte alls lika stark på backen som på lågen. det luktade bränt om variatorn antar att remmen slirade. skulle den bli bättre att backa med om man hade trim variator eller trimmar variatorn själv enligt ovan?


Jag skulle TRO det av följande orsaker:
1. Om man byter till en "starkare" variator fjäder så kommer remmen att spännas mer.
2. Lättare vikter
Detta kommer resultera i att maskinen kommer att varva mer med en bibehållen/ökad rem spänning. Och om variatorn surrar fortare så belastas remmen mindre eftersom den är mer "ned växlad". Men sedan är jag inte säker på att det är din rem som slirar utan det kan vara kopplingen. Men även denna kommer att få det "lättare" men en mer "ned växlad" maskin.
Titel: Trim variator
Skrivet av: Hanen skrivet 9 juli 2006 kl. 01:12:19
Citat från: "STENE"
Citat från: "atvpatrik"
Provade att backa med ett tunkt lass på kärran.Linhaien är inte alls lika stark på backen som på lågen. det luktade bränt om variatorn antar att remmen slirade. skulle den bli bättre att backa med om man hade trim variator eller trimmar variatorn själv enligt ovan?


Jag skulle TRO det av följande orsaker:
1. Om man byter till en "starkare" variator fjäder så kommer remmen att spännas mer.
2. Lättare vikter
Detta kommer resultera i att maskinen kommer att varva mer med en bibehållen/ökad rem spänning. Och om variatorn surrar fortare så belastas remmen mindre eftersom den är mer "ned växlad". Men sedan är jag inte säker på att det är din rem som slirar utan det kan vara kopplingen. Men även denna kommer att få det "lättare" men en mer "ned växlad" maskin.


Lite OT, men har ni nån plan på Roslagsträffen. Vore skeetkul att sammanstråla någonstans inom dom närmaste veckorna?
Titel: Trim variator
Skrivet av: STENE skrivet 9 juli 2006 kl. 09:39:53
Jag har inte hört något från Slammer på ett tag. Jag var uppe på landet i veckan som var men då var jag själv med ungarna så det blev inte mycket åkt då. Och nu i veckan skall jag till danmark. Men kanske efter det?