ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: smc300 skrivet 26 juni 2006 kl. 21:11:00
-
Hej allihopa.
Jag fick min 300 levererad i torsdags och undrar om det är flera som har haft problem med överhettande/kokande motorer.
-
Jag har ingen erfarenhet av just SMC men motorer generellt kan få detta problem om det är så att de finns luft fickor i kylsytemet. Detta är inget konstigt och kan hända på alla motorer.
Nu vet jag inte hur en SMC 300:a är byggd men på min linhai så fyller man vätska i ett expandtionskärl men det finns även ett lock på/vid kylaren. Det jag gjorde var att åka långsamt i riktigt branta backar. upp, ned och sidledes. Då kommer en eventuell luftbubbla att "åka" till den högsta punkten i motorn. Detta var i mitt fall kylaren. Så när jag åkt runt lite så parkade jag i en brant uppförs backe och fyllde systemet vid kylaren som då garanterat var den högsta punken för en ev luft ficka att ta sig till.
Har tidigare sett detta problem på super-cart (största go-cart klassen) maskiner men de väger så lite så de kan man "vicka" på för hand för att bli av med luft fickor.
Nu vet jag inte om MR2T är kvar på detta forum men han kan säkert sprida mer ljus över detta och om det finns några smartare/bättre sätt att bli av med luftfickor på en hoj.
-
på bilar så gör man så här (alltså bilar utan luftnings skruvar) så ställer man bilen i en uppförsbacke (behövs inte mycket) sen hälla i kylvätksa o låta motorn gå på tomgång ett tag med expansion kärlet öppet, sen när den når arbets temp så drar du på fult fläkt o full värme i bilen sen fyller du på om det saknas
dertta ha funkat perfekt till alla mina bilar
det är precis igentligen som Stene beskriver :)
Men Du SMC 300 är väl luftkyld eller hur ?
-
Tack för alla tipsen men jag har testat med att lufta systemet och det har inte hjälpt.
Jag har ringt runt lite (eftersom firman jag köpte min hos inte kunde hjälpa mej) och fått reda på att Denada har haft ett liknande problem med en smc 300, dom fick skruva isär en ny 300 för att få reservdelar till en vattenpump som hade pajat så att kunden skulle få sin atv så fort som möjligt.
Det kallar jag service, jag var välkommen till dom för att kontrollera statusen på min vattenpump även om jag inte köpt min atv hos dom.
Fortsättning följer så fort jag fått besked endera av denada eller av firman som jag köpt hos.
-
Har en smc 300 jag också, men har inte haft problem med att den har kokat. Startar kylfläktarna överhuvudtaget? Hur varm står det att den är på tempmätaren? Själv har min gått upp på 3 "pluppar" men då har fläktarna startat och den har gått ner på 2 "pluppar" igen.