ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Fusklappen skrivet 27 maj 2011 kl. 12:47:38
-
Sitter och kikar lite i manualer och ser bl.a. på Raptor 700 att serviceintervallen på en oreggad maskin är 250 mil eller var 6:e månad medan på vägreggade maskiner så är intervallerna var 100:e mil för att garantin ska gälla.
Så hur gör ni? Servar ni efter intervallerna för oreggat eller vägreggat så att garantin ska gälla?
Det blir en viss skillnad i ägandekostnad om man ska serva 2-3 gånger så ofta på en vägreggad maskin.
-
Vad konstigt!
Trodde att en vägreggad inte hade lika täta serviceintervaller som en oreggad.
Tycker ju att en som går på väg inte slits på samma sätt som en som går på bana...
Mvh
D
-
Inte speciellt konstigt egentligen.
Kör du på en crossbana så ska du vara förbannat bra att köra om du ska hålla full mutter i säg 5 minuter. (eller så får du inte i mer än 1an)
Men kör du efter en väg så blir det lätt att du håller fullt eller väldigt högt varv längre stunder, flera minuter, timmar..
-
Är ju helt sjukt med intervallerna enligt mig! PÅ en vanlig 2-hjulig MC är ju inte 500-750 mil ovanligt! Varför så mycket kortare på en quad?
-
Sitter och kikar lite i manualer och ser bl.a. på Raptor 700 att serviceintervallen på en oreggad maskin är 250 mil eller var 6:e månad medan på vägreggade maskiner så är intervallerna var 100:e mil för att garantin ska gälla.
Så hur gör ni? Servar ni efter intervallerna för oreggat eller vägreggat så att garantin ska gälla?
Det blir en viss skillnad i ägandekostnad om man ska serva 2-3 gånger så ofta på en vägreggad maskin.
Nu är det så här att vägreggade maskiner inte heter Yamaha eller Honda längre utan Dressel eller RFmoto tex.
Och för att dom ska slippa några som helst garanti ärenden på motorerna så har dom kortat ner intervallerna drastiskt.
Inte speciellt konstigt egentligen.
Kör du på en crossbana så ska du vara förbannat bra att köra om du ska hålla full mutter i säg 5 minuter. (eller så får du inte i mer än 1an)
Men kör du efter en väg så blir det lätt att du håller fullt eller väldigt högt varv längre stunder, flera minuter, timmar..
Tror ändå crossbana/grustag sliter mer på maskinen än vanlig väg körning!
-
Vad är det för garanti saken gäller?
Yamaha har fem år på stora delar av sitt sortiment, Raptor 700 omfattas dock inte denna.
...och vägreggade 700 säljer de inte alls.
Innan var intervallet 240 mil vet jag, om de höjt det till 250 är möjligt.
Jag har Raptorns motor i min tvåhjuling och där är det ett serviceintervall på 1000 mil med ventilspelskontroll varje 2000:e mil...
En tvåhjuling är dock högre växlad och belastar inte motorn alls på samma sätt.
...sen att man KAN belasta den hårt är en annan sak, men det "inbyggda motståndet" är klart lägre på en tvåhjulng.
-
Jag är inne på min 3 Dresel (Raptor700, Kawasaki700, Kawasaki750) och och jag har haft ca 240 mils service intervaller på alla mina 3.
Där jag handlat mina är det inte 100mil i mellan servicen.
Tjomme å Fia här på forumet har köpt varsin Grizzly700 -11 Dreselreggade och det är ca 240 mil i mellan servicarna på dom.
Vad har du hittat/hört denna info ?
-
In
Jag är inne på min 3 Dresel (Raptor700, Kawasaki700, Kawasaki750) och och jag har haft ca 240 mils service intervaller på alla mina 3.
Där jag handlat mina är det inte 100mil i mellan servicen.
Tjomme å Fia här på forumet har köpt varsin Grizzly700 -11 Dreselreggade och det är ca 240 mil i mellan servicarna på dom.
Vad har du hittat/hört denna info ?
Infon har jag fått från Four By Four.
En av anledningarna till jag planerar köp av Raptor eller 700xx är just att jag fått för mig att det är de längre serviceintervallerna som gäller oavsett om det är Borile, Dresel eller annan ombyggnadsfirma.
-
InJag är inne på min 3 Dresel (Raptor700, Kawasaki700, Kawasaki750) och och jag har haft ca 240 mils service intervaller på alla mina 3.
Där jag handlat mina är det inte 100mil i mellan servicen.
Tjomme å Fia här på forumet har köpt varsin Grizzly700 -11 Dreselreggade och det är ca 240 mil i mellan servicarna på dom.
Vad har du hittat/hört denna info ?
Infon har jag fått från Four By Four.
En av anledningarna till jag planerar köp av Raptor eller 700xx är just att jag fått för mig att det är de längre serviceintervallerna som gäller oavsett om det är Borile, Dresel eller annan ombyggnadsfirma.
Kolla med nån annan som säljer Dresel/Borile vad dom säger.
Du kan kolla med www.tommysmotor.se
-
Jag har precis börjat skicka mail till andra återförsäljare, även ett till borile. Men,,,det är nu helg och svar kanske dröjer lite.
Det hela är ju lite intressant ifall det är olika hos olika återförsäljare. Främst ifall någon av dem har fel. Om det inte är som en del anger, ett längre intervall och någon som servat efter det får ett motorras. Gäller garantin då? Eller blir den/de som servar med tätare intervall blåsta på extra kostnader i onödan?
-
Kan det vara så att eftersom de flesta av oss kör ostrypt, så har vi ju redan där försummat garantin från Borile, Dresel m.fl. och att man därför från återförsäljarsidan rekommenderar "ordinarie" serviceintervall? :hmmm:
I och med att garantin ändå är borta så är det då inte någon idé ur garantisynpunkt utföra de tätare serviceintervallerna?
-
Så, nu har svaren på serviceintervallerna börjat trilla in. Fått in 4 av 5 skickade förfrågningar.
* 3 svarar var 100:e mil och 1 svarade var 200.e mil.