ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: Kaka skrivet 22 maj 2011 kl. 22:09:27
-
Min 503 RE har svår att starta.
Den reagerar inte ibland då jag trycker in gula knappen på styret för tändningen.
Batteriet är fulladdat men trotts det så klickar det i startmotorn och ibland är den helt död bara.
Trycker man flera gånger på knappen så startar den.
Jag vill inte ha det så, hjälp mig vänner är det någon som har haft samma fel på sin SMC racing edition ??? :(
-
Samma sak på min Kawasaki men vet inte vad det är för fel tyvärr :(
-
Kolla så att signalen fungerar för bromsljuset!
Prova också ifall det gör någon skillnad när du startar med intryckt handbroms respektive fotbroms!
Hade "glapp" i givaren vid handbromsen på min, givaren satt löst i handtaget och det orsakade glappet, så jag fick limma dit den så att den satt fast ordentligt!
Mvh O0
-
Misstänker att det är startreläet som håller på ge upp.
Jag hade precis samma fel på min badboy.
Löste det enkelt med att köpa ett nytt relä ()p
Nu vet jag inte precis var startreläet sitter på just din modell.
Men om du lyssnar dig till var det klickar så bör du finna det ;)
För att kolla om reläet ger kontakt så startmotorn får tillräckligt med ström, så kan du kortsluta de 2 polerna på reläet som ger ström till startmotorn från batteriet.
Det är oftast 2 st grövre röda kablar på reläet.
Om du är osäker på att "kortsluta" reläet, så kan du mäta upp reläet istället om det sluter polerna som det ska.
-
har problem ibland med handbromsen, men håller jag ner fotbromsen så är det inga problem.
testa det
//Erik
-
Varför måste man bromsa för att starta?
-
Varför måste man bromsa för att starta?
De lär väl vara någon säkerhetsgrejj.
Varför måste man ha backen i för att få ut nyckeln i en saab?
-
Varför måste man bromsa för att starta?
På en Subaru måste man hålla ner kopplingen för att starta :hmmm:
-
Samma på BMW måste koppla där med...
Irriterande som f-n på vintern när man vill böja sig in och starta den innan man skrapar rutorna... :knupple:
Mvh
D
-
Härlig respons bröder !Jag skall prova nu i helgen igen med alla era förslag.
Återkommer med svar ()p
-
Att hålla in kopplingen är ju en säkerhetsåtgärd för att maskinen inte skall skutta fram om man har växel i, och det blir dessutom mindre belastning för startmotor och batteri om kopplingen hålls inne...
(extra bra vintertid ju)
Detta återfinns på massa typer av maskiner, allt från traktorer till bilar och motorcyklar.
Att däremot hålla bromsen intryckt har jag aldrig sett någonstans gällande starten...
Hade en Z3M för tiotalet år sen och på den var man tvungen att hålla ner bromsen för att elcabben skulle funka, men det är ju en annan sak.
-
Håller du in bromsen när du startar och samtidigt har en växel i så lär du ju få muppstopp istället för ett ryck frammåt. Så det fungerar ju också som en säkerhetsåtgärd om än en egendomlig sådan ???
-
när jag hade min evo med smidd botten och hård tryckplatta,undvek jag in i det grövsta att starta med kopplingen ned tryckt då du belastar axiallagrerna på vevaxeln och det är ingenting iallafall jag vill innan jag fått ordentligt oljetryck...någon som hört talas om crankwalk??
-
Lösningen på startsvårighetena är, se till att batteriet har kontakt med jorden samt startmotor och relä sedan fungera detta utan problem, mycket fett och rena kontaktytor. Nu vet ni anledningen till start svårigheter .. :sunny: