ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: niklassjogren skrivet 22 maj 2011 kl. 19:34:29
-
Nu har jag äntligen fått tagit första åket med min skönhet! Jävlar vilket drag det är i den, jag är helt förälskad!! Men är det någon mer som upplever att Hyosung 450 07:an är väldigt skakig när man kör? Kände mig lite bortdomnad i händer, fötter och röven efetr jag varit ute och kört. Men så kanske de är med alla när man är ovan?
-
Grattis. Det låter som du kört en gammal HD ;D
Dagen motorer är ju gummiupphängda, så så illa borde det väl inte vara i ditt fall!??
-
Tycker inte den borde vibba så märkvärdigt.... :hmmm:
Kolla att du inte har nån spricka i ett motorfäste eller så... Det va det några som råkade ut för på tidiga hojar. Kolla alla bultar å sånt oxå.
Men, vanligaste är ju att det är hjulen som vobblar...
Motorn är ju utrustad med balansaxel så den upplever jag som riktigt mjuk å fin i gången.
Låter märkligt. Kolla lite. borde va nått som är fel..
:)
-
Grattis. Det låter som du kört en gammal HD ;D
Dagen motorer är ju gummiupphängda, så så illa borde det väl inte vara i ditt fall!??
Tror inte den är gummiupphängd utan bultad direkt i ramen.
-
motorn på dom hojar jag har haft har aldrig varit gummieupphängd ()p däremot avgasrör och sådant brukar vara de orginal iallfall!
om det var första gången du körde så ska du ha ont o vara bort domnad så är de bara ;)
-
första gångerna man kör så blir man ju otroligt sliten för kroppen är inte van. Kör du original/billiga däck så är dom en stor bidragande orsak till vobblandet
-
Kolla om vibrationerna är relaterade till hastigheten eller varvtalet på motorn, eller om det är båda.
Hjulens vibrationer kan man ta bort helt, värre är det med motorns för en encylindrig motor kan aldrig gå lika mjukt som de flercylindriga.
Ett tips är att skaffa styrändsvikter om händer och fingrar domnar, riktiga.
Inga tramsiga i aluminium som Biltema säljer tex...
Ett trick (som jag iofs inte testat) är att fylla styret med bly, det vanligaste är blyhagel som man köper billigt i dykbutiker.
Är sadeln problemet kan det enkelt avhjälpas med en AirHawk. (lite gubbstämpel dock...)
http://www.airhawk.se/
Men som de flesta säger... det kan mycket väl handla om ovana också... det är ju knappast som att åka bil.
Vad snackar vi för sträcka?
Har du någon tidigare vana att åka något med styre och motor?
-
hört dom som fyller styret med silikon också, ska tydligen ta bort vibrationer :dntknow:
-
Tror inte den är gummiupphängd utan bultad direkt i ramen.
Inge gummi alls :o :hmmm:
-
Jag vet inte en enda av quadarna som har gummiupphängd motor, alla jag har sett har motorn stumt monterad i ramen.
-
Jag har numera samma problem...
Min var iof lite skakig i hastigheter runt 90 km/h men det kunde jag leva med.
Dock har jag gjort ett generalknas nu...
Jag köpte det här:
http://www.4speed.se/se/art/4speed-zz400-12-quad.php (http://www.4speed.se/se/art/4speed-zz400-12-quad.php)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4-ATV-WHEEL-SPACERS-HYOSUNG-TE450-450-Quad-/180522785912 (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4-ATV-WHEEL-SPACERS-HYOSUNG-TE450-450-Quad-/180522785912)
och monterade den här:
http://www.quad-custom.se/produkter-hyosung.html (http://www.quad-custom.se/produkter-hyosung.html)
dvs. Sänkte den, breddade den, satt på nya sulor och så tänkte jag att jag skulle ge mig på att kolla framvagnen samtidigt eftersom den skakade tidigare, tog fram manualen och konstaterade att det inte borde vara så svårt att mäta mig till hurvida den är rätt eller inte.... :nono:
Tror inte det var ett av mina smartaste beslut i livet! :banghead:
Så nu skakar den som ett as från ca 30-90 sen blir den bättre och runt 120 är den rätt lugn...
Frågan är nu om jag borde ha kollat om hjulen var balanserade innan jag gav mig på framvagnen... :-\
och kanske väntat med sänkningen och breddningen tills allt annat var funkis... ':)
Det är lite svårt att felsöka när man har 4 förändringar på 1 gång.
Nu blir åtgärdsplanen som följer:
Kolla hjulbalanseringen
Provköra
Kolla framvagnsinställningen
provköra igen.
Min fru har en likadan som inte är sänkt eller rörd framvagn på men har breddning och likadanna däck, vi köpte varsit par. Hennes skakar med, fast inte lika mycket som min, men det kan ju vara skillnad bara i hjulbalansen.
Vet inte om det hjälper dig men jag skulle kolla hjulbalanseringen och framvagnsinställningen om den skakar i vissa hastigheter...
-
Ditt problem beskrivs även här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36052.0
...och det känns vara relaterat till hastighet, inte varvtal.
(ligg i tex 100 och koppla ur eller stäng av motorn så märker man ju om vibrationerna kommer från motorn eller ej)
-
Det var ju iof forsta gangen jag akte pa den och det blev ca 3-4 mil. Ar utomlands nu och har hyrt en hjuling har nere och det ar verkligen markant skillnad pa skakigheten for den har skakar ingenting. men da ar den strypt plus 2011 modell och mindre cc som jag har hyrt har nere. far kora runt lite och se om det blir battre. den ska in pa besiktning i slutet av juli endasa. annars kanske det finns nagon i gavletrakten som haft eller har en Hyosung som kan testkora den och kanna efter sjalv sen nagon dag?:)