ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: stefffe skrivet 25 juni 2006 kl. 22:01:31
-
Låt oss säga att jag byter från 25" däck till 27" på samma fälg, hur förändras hastigheten på min atv?
-
du får ju högre toppfart skulle jag tro :roll: men den kanske blir segare med större däck :roll:
-
27/25=1.08 -> du ökar hastigheten med 8%
-
Dvs OM hojen orkar!
-
Dvs OM hojen orkar!
sant.
Det som händer är att man ökar utväxlingen på hojen med 8%.
Detta innebär att hojen blir lite svagare och (precis som Jonathan skrev) om den orkar ökar topp farten med 8%
-
Hojen det handlar om är en brp outlander 800, får hoppas de inte märks allt för mycket.
-
Hojen det handlar om är en brp outlander 800, får hoppas de inte märks allt för mycket.
Då tror jag inte att du kommer märka någon skillnad mer än att den kommer gå lite fortare + att du kommer få bättre framkommlighet. Läste ett inlägg från någre riktiga offrad tokar som sa att det som hjälper mest vid lite svårare offrad körning är stora däck.
-
Ja det stämmer stene o det såg vi ju i södertälje sist vilka som kom över lerhålet o vilka som fastnade :)
notera likadan hoj :)
-
Brp 800 har 26" däck som standard, och ska klara 28" på standard fälg utan att ta i.
400an har 25" däck som standard.
-
Yes , Du ska märka klar skillnad på hastigheten med större bakdäck eller
ett mindre bakdrev ELLER ett större framdrev ,
Det är dom alternativen man har :)
-
Brp 800 har 26" däck som standard, och ska klara 28" på standard fälg utan att ta i.
400an har 25" däck som standard.
800:ans däck mäter nästan 25" tum i praktiken....och är förhållandevis lätta.
-
Hojen det handlar om är en brp outlander 800, får hoppas de inte märks allt för mycket.
Du kommer att uppleva sämre eller ingen skillnad om du sätter på 27". Definitivt ingen ökning av topphastighet, däcken blir tyngre ju större de blir. Skillnaden i massa mellan orginaldäck och 27" blir några kilo.
-
Hojen det handlar om är en brp outlander 800, får hoppas de inte märks allt för mycket.
Du kommer att uppleva sämre eller ingen skillnad om du sätter på 27". Definitivt ingen ökning av topphastighet, däcken blir tyngre ju större de blir. Skillnaden i massa mellan orginaldäck och 27" blir några kilo.
kommer visst att öka i toppfart men kanske inte så mycket som man kan tro, vi har testat med gps på en 650 med orginaldäcken(tror det är 26") mätte vi upp 102km/h(enligt GPS) med 27" visade GPS:en 109km/h
å vi körde exakt samma sträcka....
-
Hojen det handlar om är en brp outlander 800, får hoppas de inte märks allt för mycket.
Du kommer att uppleva sämre eller ingen skillnad om du sätter på 27". Definitivt ingen ökning av topphastighet, däcken blir tyngre ju större de blir. Skillnaden i massa mellan orginaldäck och 27" blir några kilo.
kommer visst att öka i toppfart men kanske inte så mycket som man kan tro, vi har testat med gps på en 650 med orginaldäcken(tror det är 26") mätte vi upp 102km/h(enligt GPS) med 27" visade GPS:en 109km/h
å vi körde exakt samma sträcka....
Vidhåller dock att i praktiken kommer 9 av 10 som sätter på större däck på en 800 inte öka topphastigheten. Men det är min högst personliga lekmanna bedömning :)
Kan vara så att helixen på 650 orkar dra tyngre däck bättre än på 800:an som jag har erfarenhet av.
-
kul att en tråd från 2006 fått liv igen ;D