ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: J.Johnsson skrivet 17 maj 2011 kl. 18:47:44
-
Hej!
Jag har tittat på en massa fantastiska bilder och framförallt filmer på alla som kör i terrängen med sina ATV'.
Men jag undrar hur ni går tillväga...
Jag vet ju vad lagen säger:
Förbjudet
Förbudet mot
terrängkörning gäller
• i hela landet, även på egen mark
• på barmark
• på tunna snötäcken där det finns
risk att marken under kan skadas
• på jordbruksmark om den riskerar
att skadas
Länsstyrelser och kommuner har
rätt att införa fler förbud mot terrängkörning.
I exempelvis naturskyddade
områden eller i tätorter
är ofta terrängkörning förbjuden.
Och
Tillåtet
Generella undantag från förbudet är
• vid arbete i jord- och skogsbruk
• när marken är snötäckt och inte riskerar att skadas
Några andra undantag:
• Vissa yrken – läkare, veterinärer, brandförsvar, fjällräddning
m fl – under yrkesutövning.
• Vid transport av svårt sjuka och liknande.
• Vid byggen och drift av vägar, vatten- och avloppsledningar
m m.
• För att hämta fällt vilt till väg.
• Vid arbete i parker, idrottsanläggningar m m.
• Inom fabriksområde eller annan arbetsplats, särskilt
ordnade tävlingsarenor eller liknande områden.
• Vid parkering i anslutning till väg.
Men vart kör alla som man ser på bilder och filmer?
Kör man på speciella terrängbanor (terrängklubb etc.) ?
Eller tar man sig bara ut och sen får man se vad som händer om det skulle vara nån som upptäcker en?
Som man ser i en massa filmer så är det ju tex. 10 ATV på rad i vissa fall, och det är ju lättare att upptäcka än en enda...
Säg hur ni gör :)
Var ärliga...
Mer info finns på : http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf (http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf)
Mvh O0
-
Är du allvarlig :rtfm:
-
Först kör man på vägen.
Sen svänger man åt det hållet som vägen INTE svänger.
Klart att fota. ()p
-
Är du allvarlig :rtfm:
Absolut!!
Jag vill veta hur ni gör, men är det som hydro säger så vet jag ;)
Trodde bara att det var fler som körde terrängbanor, vi har en klubb här där jag bor som kör terräng jeepar i ett avsatt område. så jag trodde först att det var på det viset ;)
-
Lita alltid på Hydro ;)
-
Jag har några skogsområden där jag får köra fritt... har även tagit med kompisar dit både vinter och övrig tid och där är det ju inte några problem.
Jag har även kontakt med en enduroklubb där jag i stort sett också får åka när och hur jag vill (när de har tävling vill de dock inte ha nån gul klump i vägen).
Men visst självklart är den mesta körningen olaglig!
(även den där markägaren givit tillstånd är ju i lagens mening faktiskt också olaglig)
Men, jag har alltid använt mig av principen som Oscar nyligen skrev lite om här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35905.msg315612#msg315612
Jag har flera gånger mött både markägare, bärplockare och annat löst folk i skogen helt utan problem och alltså mötts av glada miner!
...att man sen även blivit bemött på det motsatta sättet pga att andra krossat plantor eller juckat i nåt träsk är ju en annan sak.
Jag vill dock varna för att vissa så kallade genvägar ibland kan bli senvägar... här sneddade jag lite över ett någorlunda nyplantat hygge tex när hygget helt plötsligt "slog tillbaka".
Sen när jag väl kommit på rätt köl igen så höll jag mig minsann på vägen!
...i säkert en kvart.
Minst.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/Nokia100411015.jpg)
-
Jag har några skogsområden där jag får köra fritt... har även tagit med kompisar dit både vinter och övrig tid och där är det ju inte några problem.
Jag har även kontakt med en enduroklubb där jag i stort sett också får åka när och hur jag vill (när de har tävling vill de dock inte ha nån gul klump i vägen).
Men visst självklart är den mesta körningen olaglig!
(även den där markägaren givit tillstånd är ju i lagens mening faktiskt också olaglig)
Men, jag har alltid använt mig av principen som Oscar nyligen skrev lite om här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35905.msg315612#msg315612
Jag har flera gånger mött både markägare, bärplockare och annat löst folk i skogen helt utan problem och alltså mötts av glada miner!
...att man sen även blivit bemött på det motsatta sättet pga att andra krossat plantor eller juckat i nåt träsk är ju en annan sak.
Jag vill dock varna för att vissa så kallade genvägar ibland kan bli senvägar... här sneddade jag lite över ett någorlunda nyplantat hygge tex när hygget helt plötsligt "slog tillbaka".
Sen när jag väl kommit på rätt köl igen så höll jag mig minsann på vägen!
...i säkert en kvart.
Minst.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/Nokia100411015.jpg)
Okej!
Detta var ju ett bra svar, jag får ta kontakt med min lokala offroadklubb :P
Tack :)
-
kanske finns en anledning att du aldrig ser reggnr på hojjarna i skogen.... ;)
kraftledningsgator är kanon, och där tycker jag fan staten borde tacka att det kanske körs ned ett litet träd eller buske..
slipper ju dom lägga pengar på att nån skall röjja så det inte växer igen. ;)
va tror ni om att skicka en faktura 8)
-
jag kör bara, hur fan ska jag kunna hålla reda på vem som äger marken? hittar jag en intressant väg så svänger jag ju in, är det en bom så kör jag runt, kommer jag till ett hus så vänder jag.
och frågar man så får man bara nej.. bättre att köra så det inte syns att man kört, dvs inte köra sönder marken, så slipper man kanske bli tillsagd..
det viktiga är ju att man har lite sunt förnuft, kör inte fullt spett på skogsvägar så du inte hinner stanna om en bärplockare skulle befinna sig runt kröken, skräm inte upp eller stör folk med raka rör, ha bra ljuddämpare, och sakta ner och visa hänsyn om du möter nån gående och sprätt inte lera på dom för då får bara hela ATV-kåren dåligt rykte.
-
alltis sänka farten när man möter andra gående eller till häst. vinka glatt så tror dom att du är bonden elofs barnbarn som dom hört har en såndära 4hjuling. spinn och svarva inte sönder vägar även om vägen inbjuder till sladd och bus. kör med förstånd. och om du kan, kör enbart på terrängbanor... ;D
-
alltis sänka farten när man möter andra gående eller till häst. vinka glatt så tror dom att du är bonden elofs barnbarn som dom hört har en såndära 4hjuling. spinn och svarva inte sönder vägar även om vägen inbjuder till sladd och bus. kör med förstånd. och om du kan, kör enbart på terrängbanor... ;D
haha, exakt så går de till :whip: ()p
-
Jag kör 110% lagligt på kabelgatan utanför Avesta, vi har ju Sveriges första lagliga ATV-Led. Vi fick tillståndet på test i 3år, sen ska det utvärderas. Före ledtillståndet så ramlade det in lite anmälningar till div myndigheter, efter vi fick leden så har det inte kommit en enda anmälan på buskörning eller dylikt till polis eller kommunen i Avesta.
Det är fritt fram för alla att bilda en egen förening, vända sig till Svenska ATV Föreningen så bistår vi med kontakt med Sveaskog. Jag har idag ett mycket gott samarbete/förtroende med ansvarig på Sveaskog! (jag arbetar med dessa frågor åt satvf)
// Janne
-
måste det vara sveaskog då? går det inte lika bra med privata markägare?
-
visst går det bra med privata markägare men prata först med dom innan. dom kan ha riktigt bra ider.nu har jag haft turen att ha två riktigt bra markägare som säger använd innsidan av huvudet så är det inga problem funkat klockrent nu i ca 4år.
-
visst går det bra med privata markägare men prata först med dom innan. dom kan ha riktigt bra ider.nu har jag haft turen att ha två riktigt bra markägare som säger använd innsidan av huvudet så är det inga problem funkat klockrent nu i ca 4år.
ja precis, kör man med sunt förnuft så slipper man kanske sura miner, en bra början är att inte sladda sönder grusvägar som markägaren lagt pengar på att fixa till, sen är det inte lätt att inte köra sönder om man kör i terräng, men kör man i skogsmaskinsspår eller traktorvägar så tycker iallafall inte jag att det gör nåt.
jag har lyckats få tillstånd från 2 privata att köra på deras endurobanor och det är jag tacksam för, då har man ju möjlighet att nånstans få köra ren terräng, och på sikt kanske det kan gå att få till någon ATV-led på dessa banor, man får ju samsas med de som kör enduro där och köra på andra tider än dom helt enkelt.