ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: ymer skrivet 8 maj 2011 kl. 21:13:51
-
Jaha, då har jag lyckats Spräcka yttre driv knuten fram. Känns inget vidare .kanske läge att leta reda på kraftigare .........
-
Vissa av dom främre axlarna verkar vara måndagsex och vissa håller lite bättre men dom går ofta sönder på xp verkar det som... grannen satte gorilla runt om på sin å nu håller det med 31tums hl däck. ;)
-
Jaha, då har jag lyckats Spräcka yttre driv knuten fram. Känns inget vidare .kanske läge att leta reda på kraftigare .........
Har du haft original däck på eller ?
Annars så är det fan att man blir knäsvag på en maskin som kostar 150 000 och skiten inte håller............ ? :hmmm: >:(
-
Jaha, då har jag lyckats Spräcka yttre driv knuten fram. Känns inget vidare .kanske läge att leta reda på kraftigare .........
Har du haft original däck på eller ?
Annars så är det fan att man blir knäsvag på en maskin som kostar 150 000 och skiten inte håller............ ? :hmmm: >:(
Har 27-11/14 runt om,lite elakare än orginal men det som stör mig mest är det att jag skulle igenom ett lerhål och gasade på ordenligt och då smällde det till .rakt styre o lera !!!! Har kört sönder flera med gamla 800 an men då var det fulla styrutslag å kanske nån snestutts med full gas .....
-
Den maskin ja skrev om brakade en yttre drivknut med originaldäcken redan vid ca 5h eller så. Fast efter det gick den med 30"mudlite däck länge å då höll knutarna så ja tror de är att vissa är måndags ex bara...
-
I en instruktionsfilm för körning med band på 850 som jag nyligen såg,poängterades att om man kört fast framåt med fullt styrutslag,fick man absolut inte försöka ta sig loss på annat sätt än att först backa,annars rök knutarna rätt omgående.Att "kasta" sig ut i ett djupt lerhål med aldrig så raka hjul frestar på mer än man tror.Hjulen fungerar på exakt samma sätt som rodret på en båt,d.v.s. det minsta dom kommer snett i vattnet/leran bryts dom genast åt sidan med hela hjulingens vikt och levande kraft bakom. ()p
Mvh Anders
-
I en instruktionsfilm för körning med band på 850 som jag nyligen såg,poängterades att om man kört fast framåt med fullt styrutslag,fick man absolut inte försöka ta sig loss på annat sätt än att först backa,annars rök knutarna rätt omgående.Att "kasta" sig ut i ett djupt lerhål med aldrig så raka hjul frestar på mer än man tror.Hjulen fungerar på exakt samma sätt som rodret på en båt,d.v.s. det minsta dom kommer snett i vattnet/leran bryts dom genast åt sidan med hela hjulingens vikt och levande kraft bakom. ()p
Mvh Anders
Förstår inte liknelsen riktigt ?? Roder , båt .....
-
Jo ett roder vet du ju hur det ser ut,och du vet väl hur det fungerar,ett däck med fälg skulle ju kunna användas som ett roder på en båt.Inte ett särskilt bra roder i och för sig.Tänk dig då,din maskin körs med fart ner i ett lerhål,Den del av hjulet som är framför alla stag,innfästningar,o.s.v. tar ju tag i leran/vattnet på precis samma sätt som ett roder och tvingar maskinen med kraft åt det håll hjulen pekar.Styr du det minsta åt t.e.x. höger kommer hjulingen att dra till höger,du får alltså samma verkan som ett roder.Vatten är hårt som betong för en vattenskidåkare som ramlar,samma sak med en hjuling som dundrar ner i lera eller vatten,motståndet mot hjulen är ju inte som att braka i en sten,men ändå avsevärt.Prova att ta en tunn masonitskiva med samma storlek som ditt hjul,sätt dig i en båt som gör samma fart som hjulingen,stick ner skivan rakt,vinkla den sen åt sidan,tänk dig att dina händer och armar är hjulingens fästen/drivknutar så förstår du nog vad jag menar, ()p ()
Mvh Anders
-
Förstår fortfarande inte vad rodret har här att göra ??? Jag körde sönder en drivknut å inte en styrled!! Jag körde rakt å med servo .... Kanske halvgas Inge studs å Inge islag . Därimot är det ganska elakt med 11 tum brett fram å lite luft i däcken .
-
Hm,jag tänkte nog lite galet där,drivknuten borde ju inte påverkas av vridkrafter i hjulet, :-X.Måste vara MADE IN CHINA då :banghead: :banghead: :cry:
-
Min polaris vän, har knäckt 3st, PÅ RAD! Tycker det verkar bara var skräp, dom där knutarna.
O han har inte nått extremare uppsättning än nån annan, varken kör mässigt lr i däck (27")
Den är inne nu för 3dje gången, så vi får se hur dom gör denna gång, nått antingen vädigt fel, lr så är det väldans dålig kvalitet på polaris knutar!
-
Nu blir det kralligare drivaxlar å variatorkit :-).nu är det bara ljuddämparen kvar att att byta ..... Har ju lyckats trycka in utblåsen i dämparen :-(