ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Betongbengt skrivet 7 maj 2011 kl. 22:48:08

Titel: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: Betongbengt skrivet 7 maj 2011 kl. 22:48:08
Hej vilka är de vanligaste felen, är det motor? Drivlina? Chassi? Eller elektroniken.
  Är reservdelar dyrare till dessa maskiner än till de dyrare europeiska, japanska mfl.
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: Miko skrivet 8 maj 2011 kl. 00:21:15
Ja du, det är svårt att precisera under vilken kategori de valigaste felen är. Det är nog en blandning skulle jag vilja påstå, dock så ska du veta att CF krånglar inte mer än någon annan maskin, alla maskiner på atv marknanden krånglar och går sönder oavsett märke, den som säger något annat har sin maskin ståendes i garaget och tittar på isf.

Det som är posetivt med CF är att man behöver inte bli ruinerad på reservdelar efter att garantin gått ut, så svaret blir att mycket är billigare än de "såkallade" märkesmaskinerna  :)
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: Oskar P skrivet 8 maj 2011 kl. 23:15:44
jag har en "såkallad" märkesmaskin, och jag kan instämma i att det är ingen hög finish på grejerna tyvärr.
men det syns ändå viss skillnad på de billiga och de dyra, det är t.ex. smartare lösningar på dyrare maskiner, sen är t.ex elsystemet ordentligt kapslat på min maskin om man jämför med en CF som har öppna kontaktstycken och lågt placerade relän.
sen finns det ju en uppsjö originaltillbehör till märkesmaskiner, vilket saknas på de billiga där det bara är eftermarknadsgrejer som gäller,
men visst finns det inte så mycket skillnad på t.ex. en CF och arcticcat att det motiverar prisskillnaden, dock är märkesmaskinerna jämnare i kvaliten, det är ungefär samma grejer som går sönder, medan vad som helst kan rasa på vissa kineser, och andra kineser klarar sig länge utan haveri.

men ska man använda maskinen hårt och ofta och är beroende av att den funkar så ska man nog hellre välja en märkesmaskin.
delarna är ju kopiöst dyra till märkesmaskiner om man köper i sverige, en diff till arcticcat kostar 3 gånger mer än till en CF, men det går att tjäna en del om man beställer från t.ex. USA.
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: Svezon™ skrivet 9 maj 2011 kl. 09:23:59
Största felet på en CF är nog kopplingen. Skall inte mycket till förrän remmen slirar. Men det råder ju en Dr Pulley koppling bot på. Det konstiga är att CF själva inte gör något åt det. Sen är det som Miko och Oscar säger, reservdelarna är skitbilliga.
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: Pv544 skrivet 9 maj 2011 kl. 10:22:54
Plasten är väl inte den bästa heller, iaf på dom äldre. Även att färgen släpper har väl några haft problem med.
Stötdämparna är väl också en svajjig sak på vissa, en kompis har en äldre cf500 som är riktigt mjuk. Som att gunga runt i en fotölj nästan.

När man läser i cf eller goes trådarna så ser man ju en del bekymmer, men alla märken har ju sina svaga och starka sidor. Dock är väl cf och goes ganska populära maskiner men en hel del sålda maskiner, så säljs det ett stort antal så blir det fler med problem också. Ofta hamnar man ju på ett forum för att man har problem eller funderingar kring maskinen, eller inför köp.

Om man tänker jämföra dom med "märkesmaskiner" så lär man ju tänka på priset också, och vill man ha en vägreggad maskin så minskar ju utbudet rätt rejält på begagnade märkesmaskiner i prisklassen 40-60k.
Polaris sportsman 500 eller can-am outlander 400 är väl ganska likvärdiga i pris och prestanda skulle jag tro, och dom finns ju även som vägreggade.

Man har ju jämfört märken med varann jämt, oavsett om det gäller bilar eller annat. Volvo vs Saab, japanska bilar vs europeiska bilar.
Nu har man ju mer eller mindre klumpat ihop dom äldre etablerade märkena och fått en klass märkesmaskiner som man jämför mot taiwanmaskiner eller kinamaskiner.

Men just begreppet kinamaskiner är ju inte så smickrande för cf eller goes, just dom märkena har ju faktiskt jobbat upp en fin försäljning och verkar ha en hel del bra återförsäljare.
Det har ju kommit väldigt mkt skitmaskiner från Kina också, och det har ju skapat en del mer eller mindre oseriösa näthandlare eller återförsäljare. Det har ju skapat ett sämre rykte för alla kinaproducerade maskiner.

Vet man vilken budget man har, och vilka önskemål och krav så är det ju bara att ge sig ut och titta och provköra. Gärna flera olika märken/modeller och även träffa flera återförsäljare, alla talar ju sig varma om sina maskiner och en del kastar gärna skit på andras.
Och bra om man kan testa både märkesmaskiner och lite billigare budgetmaskiner.

Ska man köpa nytt så är väl en bra återförsäljare ett riktigt stort plus, annars finns det ju gott om hjälp här inne och även bra näthandlare.
Och just hjälp från andra är ju en bra orsak till att köpa en cf/goes, finns ju många här som har/haft och som delar med sig av sina kunskaper. Var själv rätt nära att handla en cf500 förra sommaren, men saknade lite kraft i den tyckte jag.
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: bersman skrivet 9 maj 2011 kl. 12:33:43
Ja har en cf från 07 å dom största problemen för mig är att plasten spricker lätt :) sen är de ju dämparna är ju under all kritik :) fungerar men i höga farter i skogen slår dom i bott. Sen har ja problem med att de bakre övre motorfästet spricker allt eftersom å de är inte bra. Motorn följer med lite när man ska lägga i lågen så att den inte riktigt går i. Men med svets fixar man de lätt :) blir att byta hela fästet längre fram. Men annars tycker ja den fungerar bra :)
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: FormerMazda skrivet 9 maj 2011 kl. 14:05:36
Summerar man så gör man bäst i att köpa en lite nyare CF.
Kör själv en tillverkad -09, och ingen plast är sprucken, och inga mjuka dämpare. Tvärt om snarare, väldigt hård fjädring i mitt tycke och plasten har jag trökat in rätt långt ibland när träden flyttat sig väl nära.
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: buffelhorn skrivet 9 maj 2011 kl. 15:57:31
Min cf black edition är en ny 2011 har bara gått ca 42 mil och då nästan bara på väg. Mitt problem är att den havererade en natt. Det skramlade en liten stund, efter det så gick remmen av (tyvär), men min återförsälgare fixade en ny rem och en ny koppling ()p Jag fick fixa remmen själv. Men då det var fixat så provkörde jag den ca 200 meter, sedan la den av. Variatorn lossnade från kuggen, tydligen så drog jag inte åt tillräckligt där, så nu är det gängpay dom ca 3-4 gängorna. Jag får väll prova att fila till dom lite och försöka igen då jag har fått en ny mutter. Hoppas att det går, annars så får man väll gänga om axeln. Någon som vet vem eller vart jag kan göra det hellst nära norr om Stockholm :dntknow:
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: vespa skrivet 9 maj 2011 kl. 19:07:14
Min cf black edition är en ny 2011 har bara gått ca 42 mil och då nästan bara på väg. Mitt problem är att den havererade en natt. Det skramlade en liten stund, efter det så gick remmen av (tyvär), men min återförsälgare fixade en ny rem och en ny koppling ()p Jag fick fixa remmen själv. Men då det var fixat så provkörde jag den ca 200 meter, sedan la den av. Variatorn lossnade från kuggen, tydligen så drog jag inte åt tillräckligt där, så nu är det gängpay dom ca 3-4 gängorna. Jag får väll prova att fila till dom lite och försöka igen då jag har fått en ny mutter. Hoppas att det går, annars så får man väll gänga om axeln. Någon som vet vem eller vart jag kan göra det hellst nära norr om Stockholm :dntknow:

Ber om  ursäkt för lite OT men en bra momentnyckel är bra att införskaffa när man mekar själv, och då inte bara för att man kanske inte drar åt hårt nog utan man kan dra för hårt också med tråkiga och dyra konsekvenser. Dra alltid rätt moment.
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: Miko skrivet 9 maj 2011 kl. 20:18:04
Min cf black edition är en ny 2011 har bara gått ca 42 mil och då nästan bara på väg. Mitt problem är att den havererade en natt. Det skramlade en liten stund, efter det så gick remmen av (tyvär), men min återförsälgare fixade en ny rem och en ny koppling ()p Jag fick fixa remmen själv. Men då det var fixat så provkörde jag den ca 200 meter, sedan la den av. Variatorn lossnade från kuggen, tydligen så drog jag inte åt tillräckligt där, så nu är det gängpay dom ca 3-4 gängorna. Jag får väll prova att fila till dom lite och försöka igen då jag har fått en ny mutter. Hoppas att det går, annars så får man väll gänga om axeln. Någon som vet vem eller vart jag kan göra det hellst nära norr om Stockholm :dntknow:
Det där med att mutter till variatorn lossnat har hänt mig med (mitt eget fel). Gängorna gick på min med, men det gick att fixa med lite filning och en gängsnitt. Använd muttermaskin och dra åt plus locktite på gängorna. Änvänd dock inte den starkaste loctiten, får då kan du få problem att få loss den igen utan värme.
 ()p
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: swetruck skrivet 9 maj 2011 kl. 20:35:13
En fördel är ju och märka upp på mutter & axel så ser man ju hur hårt man ska dra innan man skruvar bort muttern första gången ,
det gjorde jag och mina sitter fint fast. ()p
Titel: SV: vanligaste felen på cf och goes
Skrivet av: buffelhorn skrivet 11 maj 2011 kl. 17:22:52
Min cf black edition är en ny 2011 har bara gått ca 42 mil och då nästan bara på väg. Mitt problem är att den havererade en natt. Det skramlade en liten stund, efter det så gick remmen av (tyvär), men min återförsälgare fixade en ny rem och en ny koppling ()p Jag fick fixa remmen själv. Men då det var fixat så provkörde jag den ca 200 meter, sedan la den av. Variatorn lossnade från kuggen, tydligen så drog jag inte åt tillräckligt där, så nu är det gängpay dom ca 3-4 gängorna. Jag får väll prova att fila till dom lite och försöka igen då jag har fått en ny mutter. Hoppas att det går, annars så får man väll gänga om axeln. Någon som vet vem eller vart jag kan göra det hellst nära norr om Stockholm :dntknow:
Det där med att mutter till variatorn lossnat har hänt mig med (mitt eget fel). Gängorna gick på min med, men det gick att fixa med lite filning och en gängsnitt. Använd muttermaskin och dra åt plus locktite på gängorna. Änvänd dock inte den starkaste loctiten, får då kan du få problem att få loss den igen utan värme.
 ()p
Tack Miko för tipsen. Jag har gängat om axeln så nu går det att dra muttern fint, kommer också att använda locktite för säkerhets skull. Hoppas bli klart i morgon. :sunny: :headbang: