ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Henko skrivet 22 juni 2006 kl. 10:45:21
-
Ska hämta min Linhai hos Scandimoto i Ljungby senare i dag /(22/6).
Dom har bytt bussningarna till upphängning av motorn.
Dom har även huvudmunstycke till förgasaren så min fråga är Gär den någon skillnad att byta till ett sådant?
Det heter keihin 130.
Återkommer med litet repotage sen.
-
Du kan få bättre drag och en "starkare" motor. Men desvärre kommer nog inte toppfarten att öka eftersom tändboxen har ett inbyggt vartals stopp.
-
Cyklen stod utanför Scandimoto och väntade på mig=)
(http://quick.imgfree.net/images/2006/06/22/77275_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/77275)
Nu så hade jag inte tillfälle att fota inne i deras lokaler så jag fick ta och köra den hem. Körde först asfalt men vek av på en mkt roligare väg
(http://quick.imgfree.net/images/2006/06/22/77290_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/77290)
Lite fler hästar saknar man, framförallt på sådana vägar och man kan ju inte kalla det för mörka småland (jo med en så här mörk bild)
(http://quick.imgfree.net/images/2006/06/22/77292_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/77292)
Rolig väg...
(http://quick.imgfree.net/images/2006/06/22/77315_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/77315)
Nu har man kommit till Pjätteryd
(http://quick.imgfree.net/images/2006/06/22/77319_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/77319)
Och nu är det bara
(http://quick.imgfree.net/images/2006/06/22/77320_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/77320)
Nu är vi snart hemma
(http://quick.imgfree.net/images/2006/06/22/77322_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/77322)
Så va denna resan gjord. Sammanlagt 44 km.
-
Du kan få bättre drag och en "starkare" motor. Men desvärre kommer nog inte toppfarten att öka eftersom tändboxen har ett inbyggt vartals stopp.
:?: :?: :?: :?: :?:
I min tändbox räckte det med att"knippsa"av en tråd :twisted:
-
Stene har rätt.
Vad för ATV knipsade du den kabeln på då?
/B
-
Stene har rätt.
Vad för ATV knipsade du den kabeln på då?
/B
Linhai 300 4x4 årsmodell 2006.Hur har ni inte hittat detta?Jag menar,om jag inte förstått helt fel,har ni undersökt ganska mycket i saken?
-
Vi har undersökt saken på alla sätt o vis.
Kan du tala om nu vilken kabel? :D
Hur kom du fram till just den?
EDIT: Hur mycket gör detta o toppfart?
/B
-
Jeg har fjernat 1 og 1 kabel i cdi-sort boks(en) på en Linhai 300 4x4 2006 og da ville den ikke starte. Konklusjon alle må være på plass og/eller koplet til et eller annet for at den skal gå.
Kom gjerne med detaljert hvor den er klippet da med fargekode.
-
Ta en bild(ett foto) på din box,på båda sidor,oöppnad och öppnad,och skicka den till forumet,så skall jag visa er.Orkar inte själv(lat)ta boxen fram. :roll:
-
Ok, så det är inte en kabel som går in/ut från boxen man klipper då?
Tänkte på färgen på kabeln.
Eller är det inuti boxen man klipper nått?
Hur kom du fram till detta?
-
Det är den vita kabeln som är"vikt/krökt"på ena sidan av boxen.Alltså på ena sidan av boxen,ser man en liten"knöl"och under knölen finner man en tråd som man klipper av.Jag kom fram till detta med att ta boxen i handen och knippsa av tråden,allting är inte alltid så jävligt svårt om man bara ids prova.
Vad har ni gjort då ni har"undersökt"boxen om ni inte ännu har kommit fram till detta??
-
Ska kolla detta, tack för det.
Eftersom jag kör med min dagligen till o från jobbet så vill jag inte klippa i saker o ting på måfå och riskera att sabba boxen.
Så det va ju bra att du nu testat det :D
Vi lägger till detta i tråden CDI-trim (Som ska vara T.C.I-trim egentligen*s*)
Boxen behöver iaf en uppfräschning då tändkurvan inte va nå vidare.
EDIT: Jag är fortfarande nyfiken på toppfarten du har numera :?:
-
Jag lägger ett nytt inlägg så ingen missar det:
Tack så mycket Kenus, nu startar inte min hoj ALLS.... :evil:
Knipsade en bygel på baksidan, den enda som stack fram.
Hoppas du inte medvetet sa så och visste om detta?
Nu får jag löda om den....
/B
-
Fasen oxå... hatar när sånt HÄR händer....*host* :oops:
Jag har bara att be Kenus om ursäkt helt enkelt...*harkel* :)
Jag lödde om den o den starta iaf inte.... pajj helt trodde jag.
Såg sedan att kabelskon till t-spolen lossnat under meckandet... :oops:
(Stene minns säkert att den va lite lös he he)
Så, Ber om ursäkt!
Vill ni veta om det funka oxå? JAJJEMEN, nu saknar jag varvstopp :!:
Har inte hunnit testa toppfart men jag varvade upp o den slog inte ifrån, WOHOOO!
/B
-
Bilder, bilder, bilder!! :P
Måste klippa nåt!! :D
Mvh
Smokin Roy Nub
-
Om det er kabelen som går til "speedlimiter" boksen og/eller den som går til knappen på styret så har ikke dette noe med spærren og gjøre. Denne har jeg fjernet for måneder siden. Dette gjør at du kan rygge med full fart.
Kjør sykkelen i drøye 80 så vil du høre at den spærrer og "fusker". Dette er noe som må bort, og må nok gjøre inne i boksen. dvs. lage ny.
-
Jag har ingen bild men skruva bort tändboxen, den stora som det står "ignition" på.
Vänd på den så ser du att det sticker ut en liten kabelsnutt i en bygel.
Klipp av den på mitten.
Efter detta så gör den mer än sina 80, min gjorde 95 (ca) i nedförsbacke innan jag slog av så det funkar. Den varvar aldrig ur så jagvet inte hur mycket motorn pallar:)
Kolla vidare i denna tråd om du vill http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2023
Där har vi det som ämne:)
/B
-
Så här ser min box ut, är det bara att fimpa den vita kabeln?
(http://quick.imgfree.net/images/2006/06/24/78398.jpg) (http://www.pronhoster.com)
-
Fant ut av det. Det er på baksiden av boksen. Der stikker det en liten lednings stuss opp.
Denne er nå borte og sykkelen sperrer nå ikke, :D :lol:
(http://quick.imgfree.net/images/2006/06/24/78399.jpg) (http://www.pronhoster.com)
-
Jajjemen :D
-
Du kan få bättre drag och en "starkare" motor. Men desvärre kommer nog inte toppfarten att öka eftersom tändboxen har ett inbyggt vartals stopp.
Blaah blaah :lol:
-
Stene har rätt.
/B
Blaah blaah :lol:
-
Kensus:
Ahh. var det i denna tråd som du tyckte att jag inte trodde på dig? Mitt inlägg var svar på denna tråd ligger som nr 2. Detta var innan jag visste att ditt kanon förslag på att knipsa sladden äns existerade.
Om det är så att man tar bort varvtals stoppet så kommer maskinen gå fortare precis som kensus skriver. Har man inte gjort det så vidhåller jag att jag har rätt eftersom varvtals stoppet kommer att göra att maskinen inte går fortare.
Vad har du för munstycke på din maskin kensus?
Jag har fixat ett par 15" bilfälgar som jag monterat "back och fram" eftersom däcken slår i ljud dämparen + att den blir så smal att den ser löjlig ut. Just nu sitter det ett par 225/70-15 däck på och det är det största som går att få dit innan däcken tar i stänkskärmarna. Detta ökar rull diametern så maskinen bör gå fortare.
-
Stene har rätt.
/B
Blaah blaah :lol:
Blaah blaah :lol:
-
Halloj
Vad för topp fart har ni som klippt den vita kabeln på baksidan av boxen fått ?
Har det ändrat nåt i accelerationen eller ger det bara högre toppfart ?
Är lite nyfiken innan jag ska klippa nått
mvh
Sillen
-
Högre toppfart endast, dock håller den bättre uppför tycker jag.
85 på rak mark o 95 nerför är lugnt:)
/B
-
Jag klippte kabeln på baksidan av boxen i dag. Tog fram min GPS och mätte hastigheten, endast 73 km/h lite lågt tycker jag.
Det märktes att den inte varvade ut helt det saknades det där lilla extra för att varva ut helt.
eller är det normalt?
Vad är nästa steg för att nå en högre hastighet?
:?: :?: :?:
-
det är väl bil däck /större dimision
-
Jag klippte kabeln på baksidan av boxen i dag. Tog fram min GPS och mätte hastigheten, endast 73 km/h lite lågt tycker jag.
Det märktes att den inte varvade ut helt det saknades det där lilla extra för att varva ut helt.
eller är det normalt?
Vad är nästa steg för att nå en högre hastighet?
:?: :?: :?:
Ja det er normal, ni måste byta variator och viktor før at øka varvtallet. Er sikker på at om Benring målar sin med gps så gør den inte mer en 75-80 på flat mark och 85-90 nedfør back. Och med de hastighetene som dem oppgir så er dem antagelig inte så tunge heller. ;)
Benring har bytt hela avgassen giver mer guts i backar men tvilar på hastigheten.
Dette er hva som er gjort hos mig.
Orginal Mod
Variator Trim Variator (ca 70g viktor)
Viktor 112g 96g
Hjul 25" 26"
Munstykke 128 145
Avgass 650 Motorsykkel
Gjenstår ock skiftas
Avgass rør från sylinder til pottan
CDI boks før bettre kurv
Forgassare 36mm med nål.
Da reknar jag med at kunne gjøra 100km men inte stort mer. Detta bør vara relle tall. Min vikt er ca 70-75kg
Om ni vil kalibrera speedometeret kan ni sjekka denna,
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3584&highlight=kalibrering
Forlåt min svenska , er norsk men prøver :)
-
Så du menar att hastigheten är ok med tanke på att jag har klippt tråden på boxen.
-
Så du menar att hastigheten är ok med tanke på att jag har klippt tråden på boxen.
Ja om ni inte har gjort något annat så er det helt ok. Konstruktiv hastighet på typgodkjenningen er 62km, i allefall i Norge, mener och ha hørt at det er den samme typgodkjenning i sverige.
Byta viktor och variator , ca 1000-1500 kr och du vil merke forskjell.
Forlåt min Svenska men jag er norsk och prøver .
-
Ok tack för hjälpen
-
Hej.
Det stämmer säkert som sägs, att min inte gör mer än 80 rak mark med GPS, men det blir på sätt o vis missvisande.
Alla bilar kör ju under GPS-fart dom med.
Jag har mätt med bil o den gör 95 blås enligt vanliga hastighetsmätare.
Hur många bilister håller på med GPS tex?
Om jag kör 70kmh enligt GPS så kör jag ju om typ alla andra, uppenbarligen.
Ligger jag i fullt ös som då tydligen bör vara ca 75kmh så kör inte alla andra foratre än 60 enligt GPS...
Men det e ju bra att ni säger hur ni mäter, annars skulle det nog bli stora missförstånd.
Tycker iaf att det är mest relevant o mäta med tex en bilmätare. Inte för att den visar mest utan för att det är den farten "alla andra" håller normalt.
Och med de hastighetene som dem oppgir så er dem antagelig inte så tunge heller.
Inte? 95 kg är väl ganska tungt iaf? :D
/B
-
Allt under 3 siffrig vikt är lättviktare.. :lol: :oops: