ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Vedsugen skrivet 2 maj 2011 kl. 20:53:27

Titel: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 2 maj 2011 kl. 20:53:27
Hej ! ny här på forumet och står inför ett val av atv .
Några synpungter på can am 800 : 11 ?? . Jag har provkört en i förra veckan och vart mycket intreserad av en mud pro 800 xmr men jag behöver den  inte då jag ska köra ved i skogen och fara runt med barnen på byn . Jag har även provat en grizzly 700 :11a och tyckte mycket om den med men vad är fördelarna resp nackdelarna maskinerna i mellan och vad lämpar sig mest för mig ?? . Har en thule forest pro vagn och en rasad linhai 300 idag så dom maskinerna jag körde var som sagt en ordentlig uppfriskning på hur det kan vara och linhaien går nog i kasen nu .
Tacksam för lite svar mellan dessa maskiner .
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Hydro skrivet 2 maj 2011 kl. 21:02:02
Både Polaris och Can-Am går ju att få dels vägreggade och dels i förlängda versioner med riktiga passagerarutrymmen och skall det åkas med barn på byn kanske det vore lämpligt.
MR:en finns inte vägreggad och är väl knappast det mest lämpade att köra ihop ved med heller.
 
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 2 maj 2011 kl. 21:24:16
Hej !  helt rätt ang xmr;en men väldigt ball . Funkar den som dragåsna eller är det grizzly som gäller då jag får 5 års garanti på grizzlyn mm och handlarn i gävle säger att det är en riktig slitvarg och han har även honda men framhäver denna 700:a  . Can am med 30" är riktigt läcker och kan inte riktigt släppa den med förlängning och packlåda med armstöd är den kanon att åka med passagerare inbillar jag mig . Har dragigt mycket ved med skoter genom tiderna och där är det för mig viktigt med att inte ha klen motor då dagarna blir långa och med en motor som känns klen blir dom längre ändå .
Drar man sönder can am ?? eller är det bara känslan att det slirar i visco som är problem .
Vägreggat är jag inte intr av då det är för mig onödigt .
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Hydro skrivet 2 maj 2011 kl. 21:28:22
Dyra prylar skall man köpa med hjärtat, inte med förnuftet.
Klart det GÅR att dra fram ved med en MR, så satsa du på en sådan!
 ()p
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: trapper™ skrivet 2 maj 2011 kl. 21:28:39
Can am,, absolut inga fel på dom mer än priset  ;)
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 2 maj 2011 kl. 21:30:41
Vore enklare att bli avvisad  8) och gå på det logiska men men !
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Hydro skrivet 2 maj 2011 kl. 21:39:48
Gör det då... välj den enkla vägen... men sitt sen inte och tjura över att du köpte bebisbike med minihjul och enstånka när du ju egentligen ville ha en MR.......
 
Jag bara skrev vad JAG skulle gjort... nämligen följt hjärtat.

Om något sen jävlas tex, då är det MYCKET färre tårar när det skall betalas till något man gillar.

Får förnuftet bestämma så vore väl annars en Suzuki, Yamaha, Honda eller liknande i klasserna runt 500 kubik det mest vettiga för just vedkörning, men som sagt... hjärtat.
 
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 2 maj 2011 kl. 22:02:43
Har nu kollat på massa klipp på youtube och hittat ett på xmr som kör ner i ett dike och där står ena framhjulet still och det andra snor förfullt , är det så med visco lock går den nog bort för jag ser mig stå på stenar stockar etc med mossa och trögdraget lass bakom och då är det olustigt om det ska vara som på min gamla linhai . Har åtaliga gånget svurit åt det och tappat humör men kan det vara så stort slir i diffen eller är det belastningsstyrt ? .
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Hydro skrivet 2 maj 2011 kl. 22:08:18
Lägg upp klippet här och låt folket med nya diffen svara.
Jag har inte kört någon med diffen som kom -10 men har varit med på körningar där folk haft denna och den är SNABB, jag har då inte sett nåt slirande pga diffen...
 
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 2 maj 2011 kl. 22:16:13
Här är det !!http://www.youtube.com/watch?v=oKL2Kw8vIeY&feature=player_detailpage
 Först åker han rakt ner i diket och då verkar det driva men när han kommer från andra hållet med däcket i diket och det andra uppe snor det ändlöst medan det andra sitter fast !! 
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Hydro skrivet 2 maj 2011 kl. 22:23:38
Snurrar ändlöst vet jag väl inte direkt om det gör...
Båda hjulen rör sig, även om det i luften rör sig mer, men jag tycker inte varken han sitter fast eller har något hjul stilla.
Dock verkar han vara en nybörjare på att åka Can-Am, han mjölkar på gasen och då tvekar diffen (på de äldre i alla fall).
Nu låter vi de som kör 10 och 11:or svara!
Klippet är här:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oKL2Kw8vIeY&feature=player_detailpage [/youtube]
 
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: krille skrivet 2 maj 2011 kl. 22:31:42
köp grizzlyn med 5års garanti och en bättre allround maskin får du leta efter..
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 2 maj 2011 kl. 22:33:16
Jag ska åka och kolla på grizzlyn i morgon igen  då dom har en fin en i gävle med 30" däck vinsch 2" höjning mm och en sådan i camoutförande med skärmbreddare och svarta fälgar är inte så tokigt heller tror jag men som sagt motorn var grym i xmr:en och ja vem vet vad som är vettigast . Kan det vara så att xmr;en  inte klarar krypkörning med viscolock eller är det bara ett tillfälle att det syntes så tydligt på länken . Skiljer en del i pris men jag tycker nog mr;en har mer finess för pengarna men jag är rädd att förköpa funktion för ballheten då i första hand arbetet ska fungera .
Har även funderat på kedjor !!  till 30" . Blir man skärmlös då ?? .
Någon med erfarenhet av grizzly med stora däck på .
Bra klarade inte riktigt av att få upp klippet själv .
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: AtvNerd skrivet 2 maj 2011 kl. 22:58:26
Grizzly orkar inte med så stora däck, den blir grymt trött
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: AtvHudik skrivet 2 maj 2011 kl. 23:16:37
Åk och pröva alla märken. Pröva Can-am sist. Jag vet vilken du kommer att välja. Just det, Can-am. Dyrast & Bäst.
Mr är sjukt grym. Kan inte ens gå förbi min utan att le.
Hellre dyrare och nöjd än betala för skit.
Gör som jag sa med provkörning så slipper du fundera mera.
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: StefanN skrivet 3 maj 2011 kl. 01:16:51
Brölar alla Can-ams eller bara de som bytt rör(känns som alla bytt isf.)  :(

Skulle aldrig orka lyssna på det varenda gång man var ute å styrde  :cry:
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 3 maj 2011 kl. 08:10:29
Bra poäng med hur dom låter .
Jag är väl udda !!  på min gamla linhai har jag en extra ljuddämpare i bak i rostfritt så avgasljudet är i prinsip obefintligt och det är mycket trevligt när man är ute på en älgsväng med barnen men det är naturligtvis fränt med ljud men inte när man står över den i 8 timmar och arbetar . Har bokat provkörning i kväll då jag får låna en tills i morgon ( grizzly 550 eps )  så får vi se . Pontus skrev att grizzlyn inte orkar med stora däck ?? är det i busåkning eller i arbete då jag i första hand vill ha stora däck med lite luft när jag åker på myrarna uppe i skogen och då är det som sagt inte hastighet utan obelastad styrka så att säga . Jag vill inte ha en motor som på linhaien där jag lär ha mycket gas konstant utan vill ha en segdragare där jag snarare kan släppa av lite och åka på vridmoment .
Mucket svårt det här då en traktor i samma prisklass är en mycket fin traktor men då försvinner nöjjesåkningen och den är väl ändå rätt så stor faktor .
Någon som provat dämpa stånkandet på en grizzly ?
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: AtvHudik skrivet 3 maj 2011 kl. 09:15:27
Can-am mullrar helt underbart i orginalutförande  ()p
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Thyrén skrivet 3 maj 2011 kl. 16:49:10
Citera
...men då försvinner nöjjesåkningen och den är väl ändå rätt så stor faktor...
...finns inget annat val än Can-am då... ()p

Men om det nu är arbetet du är ute efter, varför köpa just en Grizzly 700?
Då räcker det med en Suzuki, Honda eller Grizzly på ca 500cc.

Men räkna med att alla dessa maskiner, inklusive Grizzly 700 är MYCKET tråkigare än en Can-am hur du än vänder och vrider på det!! :whip:
Och det kommer inte bara bli arbete, det kommer bli lek också och då är det som sagt bara Can-am som gäller, trust me ;) ;) ;D
Och Visco locken är det inget fel på, helt klart bästa på marknaden :headbang:

Men men, köp en Grizzly du men du kommer ångra dig och sitta och fundera varför du inte köpt en Can-am ;)
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: LAHA skrivet 3 maj 2011 kl. 17:19:07
Konstigt att det inte rekomenderas en Dinli eller SMC 700............ Dessa är ju precis lika bra men halva priset har jag fått lära mig  ;)
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: vespa skrivet 3 maj 2011 kl. 17:30:12
Kan bero på att trådskaparen inte frågade efter dylika och att de flesta klarade av att hålla sig till ämnet.
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 3 maj 2011 kl. 18:00:13
Hej igen !  har nu en grizzly 550 hemma på gården för provkörning och faktum är att den känns piggare än 700;an med 30" däck . Det måste gå trögt med dom ??  hur är det med hållbarhet för knutar etc  ? .
Verkar vara can am som gäller !!!  8) . Ingen teori om varför det slirar så på filmen då det oroar mig mycket annars hade nog en xmr stått här nu .
Inga erfarenheter om detta ?  .   Är den mer lämpad till racing , Jag tyckte även att can am slirade mer men det verkar som variatorn är lite uppskruvad på xmr då den kräver en del gas för att dra ordentligt och det kan ev vara en orsak till att man mjölkar på gasen så diffen tar om hela tiden så en xmr med standard variator vore det jag skulle prova eller ?? . Ska nu ut och köra yamaha i kväll .
Ang dom andra märkena så är det inte intressant för mig då närhet till delar och åf är för mig viktigt och jag var faktiskt och kollade på en Dinli men fick inte prova den pga av att man lånat delar till en såld en och då får jag rysningar när man inte får fram delar inom tid så lågprismärken går bort helt . Ett annat bra exempel är att jag aldrig sett en parsun utombordarare annat en resevmotor och det känns lite så med lågprisatv med .
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 3 maj 2011 kl. 18:24:00
Sorry abaout dinli !!! det var en goes  :knupple:
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: AtvHudik skrivet 3 maj 2011 kl. 18:29:54
Hallå!!!! Han som kör Xmr på youtube gasar med runkhanden. Inte fan kan du använda den idioten som referens för dit hojköp  8)
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 3 maj 2011 kl. 22:05:04
Nu har jag kört ett par skogsmil med grizzlyn och den går fantastiskt !! ()p , lite stånkig i sången men med en riktig dämpare bak så plaffar den nog inte längre . Blev förvånad hur stark / seg den var med släpvagn bakom men då var det där plaffande ljudet störande som fan . Drivningen känns mer som direktdrift än can am:s och om det är bara xmr som jag kört kan jag inte yttra mig om - någon annan?? .
Runkhanden !!  det var bra sagt - medge att det slirar som fan och på en myr med last bakom så får det inte bli så för då sitter du fast när du sakta kör över ett hinder . Jag talar om egen erfarenhet med mitt gamla skrälle till linhai och jag har många gånger önskat en svetsdiff då .
Ingen glad can am åkare i gävle trakten som vill ha besök / provköra mot en låda pilsner eller nåt , Åf här har inge just att prova förutom då jag på demodagen körde xmr och hakar nu upp mig på dessa saker . Svårt som fan det här ball can am eller idiotsäker stånka ?? . Garanti föresten på can am ?
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: AtvHudik skrivet 3 maj 2011 kl. 22:24:37
2 år tror jag men kan köpa 3 till om du vill så totalt 5 år.
Du kan inte på samma århundrade jämföra linhai och Can-am. Den nya diffen är oslagbar. Xmr kan kännas jobbig när du prövar men efter ett tag är den helt sjuk bra. Ställa om dämpare och hårdhet med en knapptryckning. Helt oslagbart och alltid skön tur.
Jag har inte ångrat min Xmr 1 sekund. Ska fan gifta mig med den snyggingen  ;) ;)
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 4 maj 2011 kl. 08:03:16
Nu är det klart !!!    Grizzly 700 camo med skärmbreddare , plog , piggkedjor , Vinsch , 30" däck på svarta ss 12" fälgar , Nedväxlingskit , camo handtagsskydd , mjuk packlåda fram , hård packlåda med armstöd och stereo bak med snabbfäste , Motorsågshållare , och givetvis ett stöd / fäste till studsaren . Det har även blivigt en thule pro tippvagn med elvinsch till tippen och inte minst en nylonlina till min timmervagn .
Allt detta faktiskt till lägre pris än can am:en men den har ju detta som standard !! förutom vagn och plog då  . Hoppas jag blir nöjd nu och inte saknar motorn på am.en för mycket .
Ska förhoppningsvis ha den inom 14 dagar och givetvis kommer det lite bilder på ekipaget då .

Någon som har några tipps på hur man sköter en grizzly , smörjas bör etc .
Försäljaren var dock skeptisk på kedjor på 30" ?? någom som vet för om det går säljs omg fyra oanvända org grizzly hjul . ()p :sunny:

Märkligt att detta kan från ingen stans framkalla ATV BEROENDE  :sunny:
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: AtvHudik skrivet 4 maj 2011 kl. 08:54:16
Grattis!!
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 4 maj 2011 kl. 22:03:15
Hej alla !  ska jag byta ställe att fråga om grizzly - skapa en ny tråd .
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: krille skrivet 8 maj 2011 kl. 22:54:39
du ska ju ha org hjulen kvar om dom är på fälg, dubba upp dom eller lägg på kedjorna och ha dom som skogsarbets hjul. vinter som sommar om du ska köra feta vedlass. grattis till en kanon maskin
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 10 maj 2011 kl. 19:00:25
Grattis till en supermaskin..

jag är mkt nöjd med min egna grizzly 700 :djump:

grizzlyn e ju fin o dra med då remmen alltid e i drift så de finns ju ingen remslir på den mkt bra om man drar mkt..

har däremot hört att slungkopplingen kan fara illa med alltför stora däck
mvh markus
Titel: SV: Vad att rekomendera
Skrivet av: Vedsugen skrivet 11 maj 2011 kl. 07:21:38
Tack !!   .
Jag har kollat på kellfri griplastarvagn på blocket och undrar om dom är vettiga - erfarenheter ??